Moet er olie in een Koelkastcompressor??

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Niels van den elzen, 17 dec 2010.

  1. Niels van den elzen

    Niels van den elzen

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Zeeland (N-B)
    Ik heb een tijdje geleden zelf een compressor gemaakt van een een koelkastcompressor. na een tijdje begon het ding te rammelen, daarna merkte ik dat hij ook geen lucht meer gaf.

    Nu heb ik een aantal tweedehandse koelkastcompressors op de kop weten te tikken maar nu is mijn vraag: Moet er olie in de pot zitten?, Verbruikt de compressor de olie? Zo ja Hoe komt dit dat de compressor olie verbruikt en hoe kan ik die bijvullen?

    Heb jij hier een antwoord op of heb je tips of weet je hoe dit ding precies werk dan hoor ik het graag van je.

    Met vriendelijke groet

    Niels van den Elzen
     
  2. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    In het koelcircuit van een koelkast zit idd olie. Het is vermengd met en wordt samen met het koelmiddel rondgepompt en blijft de ganse levensduur van de koelkast in het circuit zitten. Is er een lek dan verdwijnt een groot deel van de olie samen met het koelmiddel.
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hier moet idd olie in, normaal loopt dat mee met het koudemiddel als het rondgepompt word.

    de olie vul nippel is de dichtgesoldeerde derde stang aan het ding naast lucht aan en afvoer.

    dit is speciale olie en te verkrijgen bij airbrush shop almere.
    niet vullen eindigd in kapotte compressor !!
     
  4. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Beste Niels.

    Ik gebruik zelf ook een koelkast compressor, al jaren zonder problemen.
    Soms spuit ik er met 1 spuitbus een beetje WD-40 in, of wat ik op dat moment heb, dus geen speciale olie.
    Hij loopt al jaren perfect.
    Als je me PB't met je prive mail kan ik je foto's mailen, hoe ik het toen gemaakt heb.
    Namelijk foto's op de site zetten is niet mij sterkste kant.
    succes.

    Groet PETER
     
  5. Niels van den elzen

    Niels van den elzen

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Zeeland (N-B)
    Oke, ik begrijp dat de compressor de olie die in de pot zit verbruikt. Dus heb ik vandaag van de dichtgeknepen leiding een stukje af gezaagt en hieraan een slangetje aan gemaakt om olie bij te vullen(zie foto).

    [​IMG]

    Maar nu zijn mijn vragen:

    - Welke olie kan ik hier het best voor gebruiken? (liefst een olie die makkelijk door het slangetje loopt)

    - Hoeveel olie moet er in de pot zitten, of hoeveel moet ik er bij schudden?
    (meschien tips om de olie te peilen?)

    - Moet het slangetje afgesloten worden (luchtdicht), na het bijvullen van de olie?

    Heb jij hier een antwoord op laat het dan aan me weten.

    Met vriendelijke groet

    Niels van den Elzen
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2010
  6. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Beste Niels.

    Respect voor je Compressor.
    1 opmerking; waarom het dichtgeknepen pijpje door gezaagd ?, zoals ik al eerder liet weten, zelf smeer ik heel soms via het aanzuigpijpje en tot op heden volstaat dat al enkele jaren.

    2; Als buffer zou je mogelijk 1/a 2 brandblussers of remketel [vrachtwagen] als lucht buffer kunnen inzetten.
    Dit komt je spuit gemaakt alleen maar te goede en je heb er meer plezier in.

    PS: Vergeet niet een druk veiligheid in je mogelijke plan op te nemen.
    Kijk eens naar de file welke op de site gezet heb over een eigenbouw.

    Succes Peter K.
     
  7. Niels van den elzen

    Niels van den elzen

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Zeeland (N-B)
    Beste Peter

    Naar aanleiding van deze post (zie hieronder) ben ik er van uitgegaan dat ik bij deze leiding de olie bij kon vullen. Zodoende heb ik het pijpje doorgezaagt en hier een slangetje aan gemaakt


    Ook kon ik vanaf deze leiding makkelijk naar de buitenkant van de compressor (zie foto's hieronder), dit om niet steeds de kap er af te hoeven halen. Als je de foto's hieronder bekijkt kun je ook zien dat ik al een tank voor deze compressor heb. Ook zit er op het afslagventiel een overdrukventiel om overdruk in de tank te voorkomen. Het afslag ventiel heb ik zo afgesteld dat deze afslaat bij 8.5 bar en weer aanslaat bij 6 bar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heb jij ook tips of antwoord op de vragen op mijn vorige post laat het me dan weten.

    Met vriendelijke groet

    Niels van den Elzen

    Edit: Te grote foto's "verwijdert", max 640x480, alles boven de 1024, "verwijder" ik Emil, mod
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2010
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    afslg, overduk beveiliging.

    dat is nu een 100% prima zelfbouw compressor.
    chapeau.

    bel even met airbrush almere.
    die hebben de olie en weten exact hoeveel en om de welke tijd je dat het beste kan doen om het allemaal heel te houden.

    het zou zonde zijn als je elke 3 maanden een nieuwe koelkast moet vernietigen voor de compressor ;)

    gerard.


    http://www.airbrush-services-almere.nl/shop8/contents/nl/d34.html
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Veel te grote foto's Niels, 640x480 is voldoende, of 800x600. Verkleinen voor je plaatst. Ik heb de 'directie' gevraagd hun licht erover te laten schijnen.
     
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    loop eens binnen bij een (auto) bedrijf waar ze airco service doen, en vraag wat compressorolie.
    Als je ze verteld waar het voor is, heb je een goede kans dat je zo wat mee krijgt.
     
  11. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Hoi Niels

    Nog eens even door de info heen gelezen.
    Het pijpje dat jij door heb gezaagd, hier wordt door de fabrikant standaard de motor olie door op gevuld.
    En hoef je normaal nooit opnieuw op te vullen met olie.
    Bij normaal bedrijf volstaat iets olie toevoegen aan de zuig als voldoende.
    Maar pasop deze olie komt er ook weer uit, zag dat je een buffertank gebruikt, deze zul je soms moeten ontluchten om de olie eruit te krijgen.
    Daar je geen olie in je lucht systeem wilt hebben voor het spuiten, dit zou namelijk jammer zijn van je te spuiten werkstuk.

    Succes Peter.
     
  12. Niels van den elzen

    Niels van den elzen

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Zeeland (N-B)
    @ Peter

    Dus als ik het goed begrijp moet ik er dus niet alleen voor zorgen dat er genoeg olie onder in de pot zit, maar ook dat het membraam gesmeerd word. Corrigeer me als ik het niet goed heb.
    Als het goed is moet er geen olie uit mijn spuitpistooltje komen omdat voordat de lucht de tank verlaat deze eerst door het vocht-reduceerventiel gaat.

    @ Nico van Kooten

    Goede tip van je, ik zal morge meteen even bellen naar de garage.

    @ Ron van Sommeren

    Sorry voor de te grote foto's, ik heb ze direct vervangen voor de juiste maat: 640x480
     
  13. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Hoi Niels.

    Als ik 1x p/jaar er iets olie in laten lopen of spuit is het veel.
    Ja je reduceer zal ongetwijfeld vocht & iets olie afvangen, maar vergeet dan niet dat op den duur de sinterbrons versmeert kan raken met olie restanten.
    Kleine moeite maar ook deze zul je dan moeten wassen om de olie en smeer restanten eruit te wassen.
    Zo zwaar het er allemaal staat is het niet hoor, ik heb al tal van jaren veel plezier van mijn eigenbouw, net zo simpel bouwwerk als die van jou, met die verstande dat ik 2 brandblusser als opslag heb.
    En al heel wat modelen er mee gespoten.

    Succes Peter K.
     
  14. Niels van den elzen

    Niels van den elzen

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Zeeland (N-B)
    Omdat mijn oude koelkast compressor toch kapot was wilde ik wel is weten hoe dit ding nou eigelijk werkt. Dus heb ik van de week maar eens de slijptol er in gezet, en zijn ''kopje geligt''. Toen ik de bovenkant eraf geslepen had kreeg ik dit te zien.

    [​IMG]

    Nadat ik het binnenste gedeelte eruit had gehaald kwam ik tot de conclusie dat het niet uit maakt of dat de olie er bij de ''inlaat'' of het ''dichtgeknepen pijpje'' word bijgevuld. Dit omdat bijde leidingen gewoon in de pot eindige zoals hieronder is te zien.

    [​IMG]

    Toen deze vraag beantwoord was wilde ik wel is weten hoe dit ding werkt en waarom hij kapot gelopen was, dus ging ik op inspectie uit.

    Het eerste wat me opviel was dat de drijfstang afgebroken was.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit was dus het gerammel wat ik hoorde... Dit zou kunnen komen omdat er wellicht te weinig olie in de pot zat, en dus niet goed gesmeerd heeft en heet en kapotgelopen is. Maar als er wel genoeg olie in de pot zit hoe komt deze dan boven?

    Dit gaat door middel van schoepjes in de ''as'' van de rotor. Deze schoepjes trekken de olie omhoog zodat de ''krukas'', drijfstang en cilinder gesmeerd word. Hieronder zie je (als je goed kijkt naar de rotoras) het schoepje zitten.



    Na wat meten lijkt mij dat er ongeveer 2cm olie in de pot zou moeten zitten, dan zit deze net onder de wikkelingen en zit de rotoras mooi in de olie. Het enige nadeel is dat je dit met een dichte pot niet of nauwelijks kunt meten. Dus dit blijf een beetje inschatten, voor zover dit mogelijk is.

    Hierna ben ik eens gaan bekijken wat er achter het aluminium blokje zit. Hier zitten 2 klepjes in 1 voor de inlaat en 1 voor de uitlaat van de lucht. Het klepje voor de inlaat van de lucht word door het vacuum van de zuiger open getrokken zodat de lucht er in kan. (zie hieronder het klepje met daaronder een ijzerdraadje)

    [​IMG]

    Net iets boven het inlaatklepje (zie foto hierboven) zit het klepje voor de uitgaande lucht. Als de zuiger de ingaande lucht comprimeert sluit deze de inlaatklep en opent hij de uitlaatklep. Zo kan de lucht alleen bij de uitlaatklep naar buiten.

    Hieronder zie je het ''aluminium kleppenblokje tegenover het huis.



    Maar wat zou er nou in de ''tonnetjes zitten?? Nou helemaal niks dus, zoals je hieronder kunt zien. Dit zou kunnen dienen als buffer voor het gas (freon) maar dit weet ik niet zeker. Ik zou niet weten waar dit anders voor zou kunnen dienen. (in de gaatjes onderin gaan de boutjes om de deksels vast te zetten)

    [​IMG]

    Dus na de inspectie heb ik een goed beeld van hoe dit apparaatje werkt. Ook weet ik nu waarom er genoeg olie in de pot moet zitten en hoe het komt dat hij deze verbruikt. (doordat de olie langs de cilinderwand en de zuiger in de compressieruimte komt, dit is echter zeer minimaal)

    Ik hoop hiermee meer mensen een beeld te geven van de werking van een koelkastcompressor.

    Met vriendelijke groet

    Niels van den Elzen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jun 2022
  15. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Klopt het forum laad foto's die zijn verkleind een stuk sneller.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is geen verplichting op het forum maar wel handig om te doen, vooral als je, zoals jij, meerdere (goede :)) foto's plaatst. Bij gedetailleerde foto's moet je natuurlijk niet verkleinen. Een handige verkleintool:
    Powertoys voor Windows XP | Pc en internet: Software
    -> image resizer
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    800 x 800 staat in de forumregels , dus wel verplicht.
    Bij foto,s voor het forum zet ik het fotoapparaat al op kleine resolutie , hoef ik niks te verkleinen bij upload.

    Maar verder een duidelijke reportage over het binnenleven van een koelkast compressor . :thumbsup:

    Iedereen heeft er 1 of meerdere in huis .
    Maar bijna niemand weet hoe zo,n ding er van binnen uit ziet. ;)

    Mvg Johan
     
  18. Niels van den elzen

    Niels van den elzen

    Lid geworden:
    4 dec 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Zeeland (N-B)
    Ik plaats zelf de foto's altijd met ImageShack® - Online Photo and Video Hosting hierbij kun je zelf de afmeting van je te uploade foto instellen in verschillende maten. Als je de website opnieuw openmaakt moet je de juiste maat opnieuw instellen. Dit was ik dus de vorige keer vergeten, daarom stonden de foto's met de verkeerde maat op het forum. Nogmaals mijn excuses hiervoor.

    Maar om niet te veel het topic te vervuilen met het plaatsen van foto's op het forum zou ik graag terug willen naar het onderwerp waar het omdraait.. (De koelkast compressor)
     
  19. albert300

    albert300

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    alblasserwaard
    niet afsluiten hij moet zijn lucht ook aan zuigen ,en volgens mijn daardoor gr albert
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe moet je geen koelcompressor olie gebruiken, want dat is olie die niet alleen speciaal geformuleerd is om te smeren onder aanwezigheid van Freon (en sommige Freonen hebben een ontvettende werking), maar deze olie is ook gevoelig voor vocht, én hygroscopisch.
    Een gewone zuigercompressor-olie heeft met name geen of minder last van hygroscopie, én blijft beter smeren bij de aanwezigheid van vocht.
    De verschillende olien kunnen elkaar bijten, dus het kan verstandig zijn om de compressor te spoelen voordat je hem in gebruik neemt (leeggieten, nieuwe olie in doen, half uurtje laten draaien zonder drukopbouw, en opnieuw verversen).

    Als je aan een automatische olie/vochtafscheider kunt komen (eentje met een vlotterklepje dus) dan kun je de olie vanaf dat klepje gewoon weer terug laten lopen naar de ketel. Dan verbruik je de olie wat minder snel.
    Het gaat ook met een buffervat met naaldklep, maar dan heb je altijd wat luchtverlies, en je zult de olie van tijd tot tijd moeten verversen vanwege dat er op den duur toch vocht in komt.

    Aangezien de ketel bij deze toepassing atmosferisch is, kun je er gewoon een vuldop, aftapplug en niveauplug in maken. Een luchtfilter op het aanzuigbuisje kan overigens ook nooit kwaad, want alle aangezogen stof zal anders eerst in het oliebad terecht komen, en de olie in een soort Cif veranderen....
    Voor degenen die het ding maar af en toe gebruiken is bovenstaand allemaal niet nodig, maar als je het op de goede manier aanpakt, kan zo'n compressor jarenlang in continue-bedrijf heel blijven. Kan reuze handig zijn als je vierentwintig uur per dag een gevuld luchtvat wilt hebben....

    Groet, Bert

    PS: hoe die tonnetjes precies werken, kan ik op de foto's zo gauw niet zien, maar hun functie ken ik wel....
    Voorkomen dat er op welke manier dan ook, (te veel) vloeistof aangezogen word door de compressor, anders treed er vloeistofslag op, en dan is het rap afgelopen met de compressor....
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2011

Deel Deze Pagina