Moki Importeur Europa

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Repel, 4 feb 2018.

  1. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    WD 40 is kruipolie, zal wel tot daar kruipen zeker. Onmiddellijk nadat die gesmeerd zijn draai ik een paar rondjes aan de propellor
     
  2. Repel

    Repel

    Lid geworden:
    3 aug 2013
    Berichten:
    510
    Dank Koen
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... WD40 is geen kruipolie, sterker nog, het is niet eens een "echt" smeermiddel. Meer een waterverdringer, conserveringsmiddel en manusje van alles, dat ook enigszins als kruipolie en smeermiddel gebruikt kan worden (maar in geen van beide taken uitblinkt).
    Het lost vrij aardig roest, dat wel, maar echt kruipen doet het niet.
    (mijn baas zadelt mij iedere keer dat ik kruipolie aanvraag, opnieuw op met WD-40 en dat is best frustrerend als je tig keer aangeeft dat je Imal of een andere grafiethoudende kruipolie wilt hebben)

    De klepstelen en geleiders zouden overigens gewoon voldoende gesmeerd moeten zijn van de olie die in de brandstof zit maar ik kan me voorstellen dat een mens daar niet op wil vertrouwen.
    Ik zou toch echt gewoon olie gebruiken, en dan gewoon de olie die je ook door je brandstof mengt.
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Lol... Ik gebruik WD 40 om de Moki schoon te maken na een vliegdag. Smeren doe ik toch echt met capabele middelen.... Ik heb ze gewoon bij Heilemann gekocht. Die beste man weet een dingetje of 2 van sternmotoren...

    Nigrin Hybrid MoS2 Graphite smeermiddel voor de kleppen.
     
  5. Repel

    Repel

    Lid geworden:
    3 aug 2013
    Berichten:
    510
    Probleem met moderne mengolie is dat het voor een groot deel meeverbrand en de uitlaatgassen langs de uitlaatklep hierdoor vrij droog zijn, inlaat klep zal wel worden gesmeerd door inkomend mengsel.

    Probleem met handmatig smeren van de klepstelen is dat de motor feitelijk rondgedraaid moet worden, telkens een cilinder rechtop om de olie naar beneden te laten zakken,
    samen met het verwijderen van prop en kap is dit een bewerkelijk klusje.

    Misschien is het mogelijk om olie te gebruiken die minder meeverbrand samen met een wat rijkere afstelling zou de uitlaatklep dan gesmeerd kunnen worden,
    en kan het handmatig reinigen en smeren misschien samenvallen met de controlebeurten.

    Toni Clark adviseerd voor de Valach Motoren Valvoline SynPower 2T olie aan omdat die minder meeverbrand en daardoor dieper in de motor doordringt.

    Zijn er Moki Piloten die deze olie toevallig gebruiken ?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Sorry, maar wd40 dringt wel door zoals kruipolie en wordt bovendien door Airworld zelf aanbevolen om de kleppen te smeren. Als brandstof gebruik ik Aspen premix 2% : tevens door Airword aanbevolen en laat geen koolaanslag achter ( lost het zelfs op heb ik ondervonden ). De constructie van de Valach is anders : de smering gebeurd in de verbrandingskamer, Bij de Moki komt het mengsel eerst in de carter ( bij Aspen verbrandt de olie mee ). De producten die Heilemann verkoopt zijn waarschijnlijk beter ...
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan best, maar op het moment dat wie dan ook mij het advies geeft om iets te smeren met WD-40, ben ik al het vertrouwen in diens deskundigheid kwijt....
     
    pieter M en classicracer vinden dit leuk.
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Sinds Aldi en consorten het zijn gaan verkopen, is WD-40 de panacee voor prutsers. Ongetwijfeld ook te gebruiken als bonbon-vulling en raketbrandstof.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2018
    pieter M, renetl50 en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D haha, dat moest ik googlen....
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    WD-40... is dat niet gewoon petroleum?... wil goed fikken... smeert wel iets als een vast gekoekte bus
    uit een blokje moet worden gestookt. Heeft meer met het kookpunt te maken. wel iets onder 170 graad. Het spuitbusje is erg handig. Dat is alles, schoon spoelen, samen met remmenreinigers. Zou er geen glijlager mee durven smeren.

    Dunne olie om te smeren? 5W40 ACEA C3. Kan tegen zeer hoge temperaturen in turbo motoren.
    Selenia of Agip I-Sint. Reken maar dat dat ik alle hoeken en kieren kruipt...
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2018
  11. Repel

    Repel

    Lid geworden:
    3 aug 2013
    Berichten:
    510
    Voor een Moki bedoel ik met verder doordringen in de motor richting uitlaatpoord en langs de uitlaatklep omdat de olie minder meeverbrand zou er dan voldoende smering voor de klepstelen kunnen zijn.

    Heilemann heeft goede producten, zij adviseren de WD40 als reinigingsmiddel en vochtverdrijver tegen roest en om de kleppen te smeren Nigrin Hybrid MoS2 grafiet houdend vet.

    Denk dat de PremTef HS van RC-Wings het beste is om de kleppen te smeren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 24 feb 2018
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is dus molybdeensulfide... anti aanbak.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kijk... en DAN is het opeens degelijk technisch advies....

    Yup.... je kunt je kleppen nog zo goed smeren, als er zich kool afzet op de steel, dan helpt er weinig...

    WD-40 maakt schoon, maar daar heb je weinig aan als die motor loopt, want dan is de WD-40 allang verdwenen. Beetje MoS2 die de aanslag weghoud, is dan wel fijn.

    Blijf wel van mening dat open tuimelaars en kleppen minder optimaal zijn....
     

Deel Deze Pagina