Molex naar graupner Jr advies/waar te koop? Wat een ellende!

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jordan27, 2 aug 2017.

  1. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    Ik heb een aantal lipo accu's gekocht bij stefanslipshop.de
    mooie accu's maar er zitten allemaal molex connectors op in verschillende maten, wat een ellende!
    Ze verkopen dus niet de bijbehorende kabels van lipo naar een stekker JR die op mijn ontvanger kan.

    Aangezien ik liever niet loop te solderen aan de accu's en ik de accu's wil aansluiten op mijn ontvanger met een reguliere graupner JR stekker.
    [​IMG]

    Op een

    [​IMG]


    Het gaat om deze accu's
    https://www.stefansliposhop.de/Akku...FPV/SLS-XTRON-350mAh-1S1P-3-7V-30C::1856.html

    Ik kan dus nergens zulke molex naar graupner stekkers vinden, hebben jullie advies?
    Er staat dus ook niet bij welke molex stekker er precies nodig is ellende ! niet te doen!

    Ik kan toch ook niet gewoon de bestaande stekkers korter knippen en er een graupner JR stekker kabel aan solderen? Bovendien heb ik een ongelukje gehad met lipo cellen vorig jaar en heb ik EEN GRUWELIJKE hekel aan solderen met die cellen.

    Liefst heb ik dus gewoon een oplossing die ik plug en play kan toepassen.

    Ik heb ze ook gevraagd of er custom stekkers op gezet kunnen worden tegen meerbetaling.
     
  2. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    Dit is dus de link die ik vondt met verschillende molex connectors
    Eerste paar bovenaan de pagina en later nog een keer.

    Zijn dus diverse
    Ik geloof dat daar helemaal geen graupner JR connects op kunnen.
    Beste optie is dus als de fabrikant die er voor mij aan soldert direct. alsin direct op de accu
    daara ga ik mij zelf met lipo cellen niet aan wagen.

    http://www.lipolbattery.com/li-po-battery-connectors.html

    Ik heb wel een paar van die molex naar JR connectors maar die zijn te klein en passen niet,
    kan wellicht bij hobbyking alle soorten een paar keer aanschaffen dan zal er altijd wel 1 passen.

    Maar beste optie is denk ik gewoon die hele kabel stekkers vervangen wat denken jullie?
    Neem aan dat 3/4 volt wel door een regulier JR stekker kan
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    (verwijderd)
     
  4. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Je koopt accu's geschikt voor een quadcopter en bent geïrriteerd omdat ze niet in je ontvanger passen? :confused:

    Als je niet precies weet wat je aan het doen bent en je hebt er sowieso een hekel aan dan is het inderdaad het beste/makkelijkst als je iemand anders dit voor je laat doen.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, dit is toch wel de basiskennis die je moet hebben, 2 kabeltjes solderen is niet zo heel moeilijk.

    En dan ook:
    Molex is geen molex, er zijn verschillende soorten.
    En de Graupner stekkers zijn in de electronica niet bekend als Graupner stekkers.

    Het simpelst is om de stekker van het lipo pakket af te knippen en daar een krimpkoudje om te doen.
    Dan een "Graupner" stekker met draad op de kabel van de lipo te solderen, krimpkousje over de soldering heen te schuiven en klaar is kees.

    Je kan ook losse "Graupner" stekkers kopen, dan moet je een krimptang erbij kopen en dan kan je de draden van het lipo pakket deels strippen, daar de metalen pinnen op krimpen en in de stekker schuiven.

    Een verloopstekker is uit den boze, elke stekker geeft kans op storing, kan losraken, etc.

    Dan vraag je of 3 a 4 volt door een Graupner stekker kan.
    Daar kan wel 10.000 volt doorheen.
    De vraag is, hoeveel stroom (Ampere) kan er doorheen.
    En dat is niet zoveel, bij 2 Ampere houdt het wel op.


    Stefans Lipo Shop is geen winkel, heeft een schuur met dozen lipo's uit China staan en als jij besteld pakt ie een lipo uit een doos en stuurt hem op, niet meer en niet minder.

    Verdiep je dus eens in solderen, dat zal je echt nog vaak nodig hebben als je door wilt gaan met deze hobby.
    En een ongelukje met lipo's hebben we allemaal wel eens gehad.
    Ik heb ook ooit eens een 10S pakket per ongeluk aan elkaar geknoopt, ik heb de hele dag een witte vlek voor mijn ogen gehad.
    Als je dat niet aandurft moet je postzegels gaan verzamelen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2017
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Molex is een fabrikant van connectors. Zij maken een werkelijk enorm aantal verschillende connectors in even zo veel maten en soorten. Je moet niet gek opkijken als die "Graupner" stekkers ook Molex connectors blijken te zijn.
    Wat je nu moet doen (kan doen) is een contra connector vinden die op de connector van de accu past. Aan die connector soldeer je een servo snoertje met een "Graupner" stekker. Zo maak je simpel een verloop kabeltje.
    Blijft echter over dat een andere connector aan die accu solderen beter en veiliger is. Kan je niet goed solderen en/of heb je daar de gereedschappen niet voor, vraag het dan een mede clublid of iemand bij je in de omgeving die dat wel kan.
    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2017
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Graupner stekker zijn Dupont connectors.
    Op m'n werk gebruikten we die om verbindingen tussen display en print te maken maar ook als jumpertjes.
    Ik heb nog tientallen liggen.
    Dingen kosten niks, 100 stuks voor 3 euro of zo.
    Alleen moet je wel een goede krimptang hebben en die is prijzig.


    GJ
     
  8. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Een goede siliconen kabel van 0.5 kwadraat kan gemiddeld zo'n 5A aan.
    Als je een beetje bedreven bent met solderen een karwei van niets.
    (En zoals anderen al aangaven, in deze hobby is kunnen solderen wel een duidelijke pré.)

    Even een zijspoor maar toch relevant; vaak zie je goedkope noodsystemen of BEC's die 10A aankunnen....maar dan nog steeds de ontvanger voeden door 1 enkele kabel (waar dus maar 5A veilig doorheen kan.
    Daarnaast de vraag, hoeveel A kan je ontvanger intern aan? Dit is bij sommigen ook maar 5-8 A.
    Waar is de zwakste schakel (heeft iemand bijv. een mooi systeem welke 20A aan kan....laat deze het nog door zijn ontvanger lopen...)?

    Bij je vorige vraag/topic vroeg ik ook al zaken over stroom e.d..
    Niet om slim over te komen of om je te laten struikelen maar eerder om je zelf aan het denken te zetten van wat er nu precies allemaal gebeurt.
    Personen zoals bijv. een Ernst zijn uit de praktijk en theorie. Kunnen je meer dan voldoende achtergrondinformatie aanreiken.
    Vaak staan er genoeg sticky topics bovenaan en Ron staat normaliter garant voor de nodige doorverwijzingen.

    En topics als deze zijn er al legio op dit forum maar ik geef toe dat het zoeken naar specifiek dit onderwerp niet altijd even makkelijk is.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De kabel kan misschien wel 5A aan (ligt ook aan de lengte en kwaliteit kabel) maar alles moet door die kleine pennetjes in de connector en dan nog over miniscule printbaantjes in de ontvanger.
    Daarom maken mensen gebruik van Powerboxen, om de stroom niet door de ontvanger te laten lopen maar apart via een print waar wel hogere stromen doorheen kunnen.

    Maar mijn mening is, en dat is niet om iemand met de grond gelijk te maken maar gewoon de praktijk:
    Als je niet kan of wilt solderen moet je je afvragen of deze hobby wel geschikt is.
    Het is niet allemaal plug and play en allerlei verbindingen maken met van het ene naar het andere stekkertje gaat leiden tot brokken.
    Een stekker is een verbinding die los kan en vroeg of laat gaat dat ook gebeuren weet ik uit ervaring.

    GJ
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Lees ook dit: http://www.modelbouwforum.nl/thread...accu-aan-op-mijn-jeti-r4.253398/#post-3821284

    Het gaat om het aansluiten van de voeding op een kleine Jeti ontvanger met beperkte reikwijdte. De voeding gaat met een (1) LiPo cel. Of dit verstandig is gezien het spanningsbereik van de ontvanger, 3,5 -8,4 volt kan ik niet beoordelen, maar het gaat zeker niet om enorme stroomsterkten.

    De eenvoudigste oplossing is het kopen van een servosnoer. Bij voorbeeld hier: http://hobbyin.nl/product/jr-uni-servo-snoertje/ . Dan de draden naar de bestaande connector op de LiPo een voor een doorknippen en het nieuwe snoer er aan solderen. Dat is echt geen heksentoer en als je het zelf niet kan/durft, dan kan je het altijd aan iemand in je omgeving die meer ervaring met solderen heeft vragen.

    Zo lang je maar met een aansluiting tegelijk werkt en deze met krimpsok isoleert voor je aan de twee de draad begint, dan kan er weinig mis gaan.

    Het servosnoer heeft drie draden. De rode komt aan de rode draad van de LiPo en de bruine draad van het servosnoer komt aan de zwarte draad van de LiPo. De oranje draad van het servosnoer wordt niet gebruikt. Vergeet niet het einde van deze draad met een krimpsok te isoleren.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoe moeten wij weten waar het voor gebruikt wordt?
    Als iemand de vraag goed stelt met veel informatie krijg je ook een duidelijker antwoord terug.

    Maar als ik het stukje uit de link lees zie ik iets wat meteen alarmbellen doet rinkelen.

    De handleiding is veels te sumier en al die + en - tekens maken het er niet duidelijk op.
    Ik heb dus al een ontvanger van 70 euro op deze manier laten doorbranden...

    Plus en min tekens... dat is basiskennis.
    En dan al een ontvanger door laten branden..

    Sorry, maar hoe moeilijk kan het zijn, een rode draad, een zwarte of bruine draad.
    En dat zijn standaard kleuren.
    Dat je er vroeger niet uitkwam met Simpropkleuren en zonder Google kan ik me voorstellen maar dit?

    Ik wil best een verloopstekkertje maken maar als dan de zooi neerstort omdat de spanning onder de 3.2 Volt komt (want dat is de minimumspanning waarop een Jeti nog werkt) dan kan ik er niks aan doen.

    GJ
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toevoeging: doe dat wel draad voor draad, niet hele kabeltje in één keer, anders creëren de bekken van de kniptang een fikse kortsluiting. Riskant.

    Spanningsverschil meet je tussen twee punten, stroom loopt door een kabel/connector.

    De overeenkomsten in gedrag tussen water en elektriciteit zijn handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz. Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
    elektriciteit <> water analogie

    Verdiep je even grondig in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds Ah (ampère gedurende een hour, capaciteit, lading) anderzijds A (ampère, stroom).
    Als je dat niet goed in de vingers krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis :(

    wikipedia...ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
    versus
    wikipedia...ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een hour, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2017
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ging er vanuit dat dat wel duidelijk mag zijn.
    Maar dan nog een tip:
    Ik knip de draden nooit op gelijke afstand af, de ene draad houd ik altijd langer dan de ander, dit om sluiting te voorkomen na het strippen of na het solderen (mocht de krimpkous per ongeluk beschadigd raken.

    En ook deze tip was weer gratis..

    GJ
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  14. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Mocht TS er ooit eens aan gaan staan om contacten te solderen aan een BL motor; ook hier kan het slim zijn om de 3 kabels wel in lengte gelijk te laten maar om de contacten niet op hetzelfde punt te maken.
    Scheelt vaak een hele hoop ruimte in de neus van een zwever.
    ESC direct aan de motor solderen is natuurlijk de beste oplossing.
    Ook een gratis tip :D

    Maar dat stukje over onduidelijke plusjes en minnetjes zegt inderdaad meer over TS (no offense) dan over Jeti, SLS of wie dan ook.
    Verdiep je eens in de linkjes genoemd door Ron.
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Inkorten van motordraden kan leiden tot flinke problemen. Soms zijn de aansluitkabels van de motor samengesteld uit de draden van de wikkelingen in de motor. Deze draden zijn met hittebestendige lak geïsoleerd en die laat zich heel lastig te verwijderen. Daar is, al klinkt dat raar, aspirine voor nodig. Op het forum is daar wel informatie over te vinden.

    Ben je niet handig met solderen, wees dan voorzichtig met het inkorten van motordraden.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gebruikte ik bij het verlengen van servo-snoeren.

    Eerlijk gezegd vind ik het verbazingwekkend dat het mij nog nooit gebeurd is. Of iets wat onder spanning staat, printplaat of zo, op metalen aanrechtblad leggen. Gelukkig is het mijne kunststof :D

    Veel soldeertips en instructievideo's
    S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger voor elektronica!!! - MBF
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2017
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  17. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Damn you Ron :stout:

    ;):D
     

Deel Deze Pagina