Mooie, grote warbird gezocht. Tips?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pieter_oudenhoven, 9 nov 2015.

  1. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Lekker laten zitten dus.
    In het onwaarschijnlijke geval dat het niet zou kloppen zal je een afwijkende waarde van de toerental constateren via de telemetri meting.
    Dan is het vroeg genoeg om een andere waarde dan 14 te proberen en hoeft er nog steeds niets los gehaald te worden.;)
     
  2. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer

    Kijk, jij bent een man van mijn hart ✌️
     
  3. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Gefeliciteerd met je maiden, Justapoke! Filmpje kan ik nu helaas niet bekijken. Ben op vakantie, geen WiFi. En moet voorzichtig zijn met mijn databundel.

    Vakantie is heerlijk, maar ik mis wel het vliegen...

    Succes met de vluchten!
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* Oops. Wrong planet. */
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2016
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kan handig zijn bij troubleshooting, want stroom loopt kwadratisch op met toerental, (en met de derde macht van Kv).
    Je kunt het toerental met een andere meter meten, en dan aantal magneetpolen zo instellen dat waarde van ESC daarmee overeenstemt.

    Kv is ruwweg omgekeerd evenredig met aantal magneetpolen. Zou je de 14polige rotor vervangen door een 10polige dan zou Kv met ongeveer factor 14/10 stijgen. En de draairichting zou omkeren.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2016
  6. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Wat betreft opstijgen en landen met staartwiel vliegtuigen: ik moet zeggen dat ik bij opstijgen en landen geen enkel probleem heb. Maar in 1 bepaalde situatie heb ik wél problemen met het staartwiel:

    Het gaat om taxiën met veel wind. Ik heb vaker gevlogen met m'n Mustang bij flinke wind. Gaat perfect, ook het landen. Maar op het moment dat ik van tegen de wind in, een halve cirkel wil draaien richting 'met de wind mee', om terug te taxiën, gaat het mis. Hij wil dan met z'n neus de grond in. Ik kan het wel verklaren:

    Bij langzaam taxiën geef ik altijd vol hoogteroer. Maar zodra z'n staart in de wind staat, heeft dat ook een negatief effect. De wind die van achter komt, wil de staart omhoog duwen. Hoe is dit op te lossen? Meer gas geven zodat er meer wind van voren komt? Of toch wat minder hoogteroer geven? Hoe taxiën jullie bij veel wind?
     
  7. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Je zal een compromis moeten vinden afhankelijk van hoe sterk de staartwind is en hoeveel gas je moet geven om op gang te komen en te blijven rollen.
    Op asfalt of op gras zal ook weer verschil maken.
    Het is een samenspel van gas en hoogteroer.;)
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2016
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    zowieso proberen te verkomen dat de staart in de wind komt.
    gewoon stilzetten na de landing, en ophalen.

    daarnaast, door korte stoten flink gas te geven kun je de bestuurbaarheid een stuk verbeteren, zonder meteen veel vaart op te pikken

    of, als het echt heel heftig is.. elevator omlaag als je geen gas geeft (wind duwt de staart omlaag) en even de elevator omhoog als je wel gas geeft.
    wel stevig gas geven.. anders komt het nog los.

    wat ook nog kan, is dat je landingsgestel (te) dicht in de buurt van het zwaartepunt zit.
    dan krijg je zo'n apparaat wat vliegklaar al bijna balanceert op de wielen, dus maar een tikkie gas nodig om meteen op de neus te gaan staan.


    Ik heb er 1 probleemgeval tussen zitten, wil ook vlot op de neus.
    langzaam taxieen moet ik daarmee gewoon niet doen als de omstandigheden wat kritisch worden. Rolweerstand is hoger bij langzaam taxieen, en het wiel "hapt" sneller in een hobbel.
    dus die taxi ik een tikkie vlotter. stoten gas, vol elevator.
    Bij wegrijden om te starten, doe ik alleen bij op gang komen een tik up om te voorkomen dat hij meteen op de neus staat.
    beetje vaart, elevator los tot hij gang heeft.
    landen, hetzelfde maar dan omgedraait.

    bij dat toestel zit het landingsgestel bijna in het zwaartepunt. heel irritant, maar ook heel ingrijpend om aan te passen.
    dan leer je vanzelf om er mee om te gaan ;-)

    tweede probleemgeval is mijn gee bee.. maar die staat er om bekend..
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Men neemt een GeeBee om dit mee te maken heb ik de indruk
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Stand is nu 3-1. Voor hem.
    Heb dus 25% kans op een goede landing bij de volgende vlucht

    An sich is hij niet erger dan mn ultimate.
    Alleen staan standaard de poten in het zwaartepunt.. Had daar al tijdens de bouw iets mee gedaan.
    Ook kwam ik er na de laatste "landing" achter dat mn wiel af en toe klem loopt tegen het schoentje.
    Werkt ook niet motiverend.
    Daarnaast.. Vanwege die rot korte romp heb je veel minder tijd om te reageren..
    Tel daarbij op dat ik start vanaf een wat minder net grasveld.

    Maar het vliegt zo leuk..
     
  11. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ik hoor het wel wanneer je terug bent Pieter. Nog een fijne vakantie!

    Ben overigens benieuwd wat jullie van de snelheid vinden.. kreeg al de opmerking van iemand op rcgroups dat de snelheid eerder lager leek dan de stock 300kv. Snelheid valt me inderdaad wat tegen, maar m'n lipo blijkt ook niet al te best te zijn.
    Dacht dat iemand hier een 360kv besteld had? (ik heb een 380kv motor maar niet van FMS)

    Afgelopen dinsdag nog een aantal vluchten gemaakt, hopelijk morgen weer een herhaling..

    Filmpje nogmaals, hoop binnenkort wat niew beeldmateriaal te hebben.

     
  12. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik heb inderdaad de 360 kV besteld. Niet eens zozeer vanwege de snelheid, maar vooral ook omdat ik er vanuit ging dat bv een ruime looping niet zou lukken met de standaard motor.

    Maar dat valt me eigenlijk wel mee, een looping lukt prima, ook zonder aanduiden. Ik heb de 360 kV dus nog niet ingezet.

    Hij is inderdaad niet snel. Maar ik geniet wel heel erg van het vliegbeeld. Zeker in combi met de soundmodule! Maar met de 380 kV is ie dus nog steeds niet snel? Dan betwijfel ik of ik de 360 kV überhaupt wel ga inzetten.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik ben even de draad kwijt Pieter, loopingmogelijkheid en snelheid bepaal je toch met prop (mits er ruimte is voor meer stroom)? daarvoor hoef je geen andere motor te kopen. Voor het eerste grotere diameter, voor het tweede meer spoed. De Kv motorconstante zegt niets over het max.vermogen of max.stroom van een motor.
    Wat waren hier de overwegingen?
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2016
  14. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    De FMS 360 motor moet een stuk sneller zijn dan de FMS 300. Wordt door veel gebruikers gedaan.
    Ik heb een alternatieve motor gebruikt, van een ander merk. Het is dus appels met peren vergelijken.

    Mocht je de 360 er niet in willen zetten neem ik 'm graag van je over ;)

    De prop vervangen is niet zo gemakkelijk, in ieder geval niet als je het een beetje schaal wilt houden.
    Het zijn 4 losse bladen, een andere maat is niet verkrijgbaar.
     
  15. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Voor vergelijk:



     
  16. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Met een 380 kv moet hij sneller zijn zo niet dan word de motor wat te zwaar belast of de accuspanning zakt meer in elkaar.
    Ook hier geldt weer meten is weten.
    Bij aanpassing van de setup altijd de gehele setup opnieuw onder de loep nemen.;)
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2016
  17. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ron, inderdaad zoals Justapoke aangeeft: er zijn geen andere schaalprops voor dit toestel. Alleen een prop mod. Maar gebruik van de 360 kV is erg gebruikelijk bij dit toestel. Deze levert ook meer vermogen dan de 300 kV.
     
  18. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Niet...... scheelt sowieso een heleboel moeilijkheden, Ik durf het gewoon nog niet ;-)
     
    pieter_oudenhoven vindt dit leuk.
  19. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Als ik zo zie is het bovenste filmpje het toestel duidelijk sneller, is dat die 360 kv motor?
     
  20. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Haha! Nou, ik doe het nu dus ook maar niet als het iets harder waait. Bij weinig tot geen wind durf ik het wel aan. Gewoon vol hoogte en voorzichtig aan. Maar bij wat meer wind haal ik 'm gewoon op. Maar zoals iemand hierboven ook aangaf: het zwaartepunt heeft ook invloed. En dat kan best nog wel iets naar achteren bij mijn toestel.
     

Deel Deze Pagina