Mooie, grote warbird gezocht. Tips?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pieter_oudenhoven, 9 nov 2015.

  1. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    FMS 1700mm vliegtuigen

    Zelf heb ik de F4U en de P47 beide uitgevoerd met een 5065-380 Kv.
    Met deze setup ben ik zeer tevreden met de stock 4*18*10 prop.
    Heb ook met een APC 18*10 gevlogen minder stroom verbruik en iet meer snelheid, maar met de stock 4 blad meer trek kracht.


    grts Hans
     
  2. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Mooi man! ESS-AIR module er in knallen?
     
  3. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Mooi filmpje! Ook een erg mooi toestel. Misschien moet ik die er ook nog bij kopen. Een Corsair is toch wel heel erg mooi.

    Inderdaad nog een soundmodule erin, dat maakt het helemaal af. Serieus, mijn plezier in het vliegen is verdubbeld met die soundmodule erin.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Mensen ik ga een beetje zeuren.
    Er wordt steeds weer, ook in dit draadje, geschreven dat je een 360kV motor hebt. En ook dat die meer vermogen heeft dan een 300kV motor.
    Dat kan niet, dat bestaat niet en dat is onmogelijk!

    Om te beginnen bestaat er gewoon geen 300kV motor. Ik kan me daar ook weinig anders bij voorstellen dan een enorm blok ijzer en koper met verschrikkelijk veel wikkelingen en een machine waar je op flinke afstand van moet blijven want 300000 volt is niet iets waar je mee moet spotten. Hoe kom ik nu aan die 300000 Volt? Wel dat schrijven jullie want 300kV betekent 300 kiloVolt.
    Die "afkorting" kV is dus fout, het moet kv zijn. Die hele kleine v is lastig daarom mag gewoon kv, allemaal kleine letters, ook. Dus geen hoofdletters gebruiken!

    Dan de plaats van die "afkorting". Je moet niet 300kv schrijven maar kv=300 omw/min/V of kv=300 rpm/v of alleen kv=300 of zelfs nog korter kv300. Je schrijft ook niet dat het 336km afstand is tussen Groningen en Maastricht.
    De afstand tussen Groningen een Maastricht is 336km net als dat de kv van een motor is 300 omw/min/v is. Dat is zo omdat het een gegeven, de motor constante, van een motor is. Het is dus geen grootheid maar heeft een grootheid. De grootheid van de motor constante is omwentelingen per minuut per Volt. Voor het gemak wordt vaak de Engelse afkorting gebruikt, rpm/V, die is simpeler.
    Die motor constante wordt door diverse zaken bepaald. Het aantal polen dat de motor heeft, hoe meer polen des te lager de kv. Het aantal wikkelingen, hoe meer wikkelingen des te lager de kv. De sterkte van de magneten, hoe sterker de magneten des te lager de kv zal zijn.

    Als laatste heeft de motor constante helemaal niets te maken met het vermogen dat een motor kan leveren, hoewel veel mensen denken dat dit wel zo is. Je kan een motor met een kv van 300omw/min/V hebben die maar 100W kan leveren. Maar er zijn net zo goed motoren met dezelfde kv die wel 1000W, of zelfs nog veel meer, kunnen leveren.
     
    MicropropSport en ron van sommeren vinden dit leuk.
  5. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    :hammer:

    Met dat laatste ga ik volledig met je mee, maar waar dat gezeur over hoe je kV Kv kv of KV typt ontgaat me even.
    Iedere mongool snapt toch dat het niet over kilovolt gaat?

    Je snapt toch gewoon wat we er mee bedoelen, en dat we het hier over uitsluitend 2 bepaalde FMS motoren hebben?

    Dat ik met een 2204 2300KV mijn mustang niet in de lucht krijg dat snapt iedereen.

    Probeer het anders eens in een forum over nederlandse taal of iets dergelijks, gezeur over spelling zit hier echt niemand op te wachten denk ik. ;)
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2016
    pieter_oudenhoven vindt dit leuk.
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is correct "gezeur". Wat ik gezeur vind, sla ik over, besteed er geen tijd aan.

    Dit is een technisch forum, dus wat Ernst schreef is alleen maar toe te juichen, en correct, en leerzaam. "Iedereen begrijpt/weet wat bedoeld wordt", heeft al menig accu/regelaar/motor (of erger) gekost. Daarbij zijn er genoeg mensen die denken dat de Kv motor constante (een fysische grootheid, geen meeteenheid) iets over het max. vermogen van een motor zegt, mede door onjuiste notaties (400Kv). Denk ook aan meelezers/nieuwelingen, voorkomen dat fouten zich voortplanten.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2016
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Als je constant gaat lopen letter*euken denk ik dat beginners eerder afhaken. Gewone "jip en janneke" taal maakt het echt stukken gemakkelijker voor de gemiddelde lezer.

    Of er nou Kv of KV staat maakt het echt niet moeilijker. De diverse webshops waar we doorgaans spullen bestellen maken ook vaak de "fout". Ik zie het probleem niet.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wel dan moet je even iets verder denken dan je haren lang zijn.
    Er komt een beginner op het forum en wat die als eerste gaat doen is veel lezen. Als hij dan verkeerde dingen leest zal dat ook verkeer in zijn geheugen opgeslagen worden. Als je eenmaal iets hebt aangeleerd hebt het heel lastig om dat weer af te leren en iets nieuws aan te leren. Een beginner zal het juist waarderen als je hem of haar er op en nette manier op wijst dat er een foutje wordt gemaakt, dan kan het nog makkelijk goed aangeleerd worden.

    Er zijn heel wat boeken van een paar honderd jaar geleden. Er waren toen nog geen grammatica regels en als je die boeken nu leest weet je vaak niet wat er bedoeld wordt. Toen werd er ook gedacht "iedereen weet toch wat ik bedoel. Helaas klopt dat niet want ook toen al waren er velen die deze boeken lazen en niet wisten wat er bedoeld werd en dan gingen gissen. Daar zijn experimenten en andere zaken flink mis mee gelopen.
    Juist om deze redenen zijn er toen grammatica regels opgesteld en in de wetenschap regels voor de juiste notatie van gegevens. Daarmee blijft de informatie voor iedereen leesbaar en kan hij/zij die gegevens niet verkeert interpreteren.

    En dan nog iets anders, wat is nu eigenlijk de moeite om het goed te doen? Even je gezonde verstand gebruiken en na een paar dagen maak je die fout nagenoeg niet meer. Ik schrijf nagenoeg want fouten blijven we allemaal maken. Als iemand je dan op zo'n foutje wijst verbeter je die gewoon en alles is weer in orde.
    En ja het klopt, heel veel "winkels" zetten het ook verkeerd op hun websites. Een paar heb ik een soortgelijke reactie als hier op het forum gestuurd. Eén of twee keer kreeg ik een antwoord en een enkele keer is het zelfs verbeterd. Meestal hoorde ik er niets van en werd er ook niets mee gedaan. Jammer want zo is er een gerede kans op een verkeerde interpretatie van de gegevens en kan je daar mee de mist in gaan. Het idee dat de motor constante iets met het vermogen heeft te maken is daar een goed voorbeeld van.
     
    MicropropSport en ron van sommeren vinden dit leuk.
  9. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Strikt genomen heeft Ernst wel gelijk, maar niemand gaat hier kv=300 omw/min/V schrijven. Dat blijft gewoon 300 Kv. De hele eenheid er telkens bij zetten is te omslachtig en ook niet nodig. Zoals Justapoke aangeeft: iedereen weet wat er bedoeld wordt. En mensen die het niet snappen, kunnen het vragen of opzoeken.

    Helemaal correct is het verhaal van Ernst overigens ook niet. Volgens Ernst mag je ook schrijven: kv=300. Maar het is geen dimensieloze grootheid. Bij een afstand laat je de dimensie ook niet weg: ik heb gisteren 300 gereden. 300 km? 300 mijl? 300 meter? Als je alleen schrijft kv=300, kan iemand anders daar weer over gaan zeuren: 300 omwentelingen per seconde per volt? Of per uur per volt? Als je het correct wil doen, moet je de dimensie ook vermelden, dus kv=300 omw/min/V.

    Maar zoals gezegd, dat is veel te omslachtig op dit forum. Het is geen wetenschappelijk forum, maar een modelbouwforum. Je moet duidelijk zijn en zorgen dat mensen je begrijpen. Maar het hoeft allemaal niet perfect te zijn.
     
    MicropropSport en Justapoke vinden dit leuk.
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De motor constante kv wordt per definitie uitgedrukt in omw/min/V (rpm/V) vandaar dat je die omw/min/V weg "mag" laten. Maar je hebt gelijk dat het niet helemaal consequent is. Wat soms wel gedaan wordt is dat er in een apart stukje bij een artikel vermeld wordt welke eenheden en grootheden worden gebruikt. Daar zal dan bij moeten staan dat de kv wordt weergegeven in omw/min/V of rpm/V. Dan is dit probleem ook getackled.
    Maar als je kv
    300 schrijft is dat al een heel groot stuk beter dan 300kV of 300KV, dat is gewoon helemaal fout!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Mijn motor data:

    Zolang het voor iedereen duidelijk is dat we over hetzelfde praten is het wat mij betreft geen probleem.

    Description

    SK5065 50-65 380kv brushless motor 1820W 80A 4-8S 5065 w/adapter vs 91+ glow for scooter



    SK Series motors are designed for those who want the very best in outrunner technology for their R/C plane. Typically an efficiency improvement of around 8-10% can be seen over similar class motors. This is in part due to the following:
    Stator Laminations: .2mm
    Magnet Type: N45SH
    Bearings: Dual Oversize (Japanese)
    SK50-65-380

    Kv: 380rpm/v
    Turns: 6
    Resistance: 24 Idle
    Current: 1.3A
    Shaft: 8mm
    Weight: 430g
    Rated Power: 1820w
    ESC: 80A
    Cell count: 4~8 Lipoly
    Suggested Prop: 16x8, 16x10, 17x9
    Power equivalent : .91+ glow engine
    Package Contents 1 x Motor(soldered the 4MM connector plug)
    1 X prop adapter
    1 x prop saver
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Die kun je toch al een tijdje niet meer verkrijgen?
     
  13. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
  14. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Lijkt verdacht veel op mijn Liomax:

    Liomax GP 120S - KV380 Air Brushless Motor 5-6S 1820W 5065



    Motor data:
    Motor: GP120S
    Motor KV: 380
    Size: S-5065
    Weight: 430g
    Motor Wind: 6
    No-Load Current: 1.3A
    Motor resistance: 0.0240Ohm
    Max. Power: 1820W
    Recommended battery: 5-6S
    Recommended ESC: 100-110A
    Max.thrust: 8090g

    Diameter A: 48mm
    Length B: 61mm
    Shaft diameter C: 8mm
    Shaft length D: 23mm
    Total length E: 85mm

    Propeller (5S): 18 x 8 18 x 9 18 x10
    Propeller (6S): 16 x 8 16 x 10 17 x 9
     
  15. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Justapoke, jij gebruikt toch als ESC de TURNIGY Plush 100amp? Gebruik je daarbij de ingebouwde BEC of heb je een aparte? Ik overweeg nu om toch maar eens de Kv360 motor te gaan gebruiken. Dat betekent óf een andere ESC, of misschien de huidige ESC blijven gebruiken, maar dan een aparte BEC. Voor het geval dat... Ben dus benieuwd of jij het bij alleen een andere ESC gehouden hebt, of helemaal op safe speelt en ook nog een aparte BEC gebruikt.

    Ik zal ook aan andere accu's moeten. Ik heb nu 4000mAh. Die passen net. Ik neem aan dat je hebt moeten snijden om de 5000mAh erin te krijgen? Of heb je een bepaald type gevonden dat er gewoon in past?

    Hoe is het verder met je kist? Bevalt ie nog steeds? Ik ben er nog steeds superblij mee. Vooral hard, laag over het veld scheren, is toch wel erg mooi :kwijl:
     
  16. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    De 100A Plush heeft maar een 3A bec, dus je moet een UBEC gebruiken.
    Ik gebruik momenteel de YEP 20A HV UBEC, die heeft 2 uitgangen: 1 gebruik ik voor de reciever en servo's, en op de andere uitgang is het landings gestel aangesloten (Alleen het stuursignaal op de reciever aansluiten)

    Helaas nog weinig gevlogen met mijn Frankie, mijn 5000mAh heeft ook een slechte cel dus ik vind het momenteel een te groot risico er mee te vliegen. Heb wel wat moeten snijden, maar is makkelijk te doen. Moet nog op zoek naar een nieuwe goede 5000 met vergelijkbaar gewicht, heb weinig zin om het zwaartepunt weer te gaan veranderen ;)
     
  17. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ok, dus een aparte UBEC heb ik sowieso nodig. Wat ik me afvroeg: wat is de beste manier om deze te voeden? Ik bedoel, de accu sluit ik normaal op de stekker van de ESC aan. Moet ik deze stekker dan openmaken (dwz de rode kapjes eraf zien te krijgen), en dan de aansluitingen van de UBEC vastsolderen aan de ESC stekkers? Of zou ik beter een tussenkabel/adapterkabel kunnen maken, die ik enerzijds aansluit op de accu, en anderzijds op de ESC en UBEC. Dan hoef ik niks te wijzigen aan de stekkers van de ESC. Maar ik heb ook eens begrepen dat je kabels zo kort mogelijk moet houden. In dat geval is een tussenkabel niet ideaal.

    Tips, ideeën?
     
  18. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ik soldeer bij alle (wat grotere) kisten standaard altijd 2 extra draden aan de ESC. (connector er even af halen indien al aanwezig)

    Dan heb je altijd een extra voeding kabel direct vanaf je lipo, te gebruiken / op te splitsen voor diverse toepassingen:

    - UBEC
    - Voltage telemetrie
    - Sound unit
    - LED verlichting o.i.d.
    - FPV

    - noem maar op!

    Stekker naar keus, meestal zo'n rode JST dan kan je alle kanten op.
    Je ESC heeft er geen last van, een tussenkabel met extra connectors is een stuk minder ideaal.

    Voorbeeld van een 40A plush in mijn Easy Glider Pro. (kon even geen beter voorbeeld vinden)
    [​IMG]
     
  19. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Leuk filmpje. Het geluid van een vierbladsprop smelt leuk te samen met de geluidsmodule al is het natuurlijk nog niet echt "da real thing"

    Let wel even op met bochtjes zoals op 2:12 want 'stall is around the corner'
     

Deel Deze Pagina