Gefeliciteerd, heerlijke zwever voor mooi rustig weer. Ik heb hem lang geleden (35 jaar) origineel gebouwd en vlieg er af en toe nog met veel plezier mee. Later ook een brushless ingebouwd. Heerlijk zwevertje.
Ik zie in het Duitse bouwverslag dat ze veel langere vleugelpennen gebruiken dan origineel. Ik heb de foto`s hieronder geplaatst. Het zal vast een stuk steviger zijn, maar is het ook beter? Ik zie ook dat ze meerder verstevigingen in de vleugels toepassen. Bijvoorbeeld de dwarsverbindingen die je op de foto kan zien.
Die hele lange vleugelbuizen zie ik weinig voordeel in. Als je de eerste 3ribben pakt en de krachten goed op de ligger weet te herleiden heb je toch geen 8 ribben lange buizen nodig?
Met de constructie zoals op de foto's heeft de langere verbinder geen zin. Hij gaat ver voorbij aan het sterkste deel van de vleugel met de extra indekking én de lijfplaten tussen de liggers. Daar waar de buizen van de verbinder ophouden heb je nu ineens een véél zwakkere plek dan net daarvoor. Maar misschien moeten de lijfplaten daar nog worden geplakt. Op de eerste foto denk ik een stuk meer naar de tip te zien waar die lijfplaten wel zijn aangebracht. Hier zie je ook de zig-zag halve ribben. Die zullen wel degelijk de torsiestijfheid van de vleugel verhogen, hoewel ik zelf zou overwegen ook een indekking van de onderzijde aan te brengen zodat je een echte D-box krijgt. Ik heb de op die manier verstevigde Mosquito al in 1978 op mijn eerste wedstrijd (bij Charleroi) zien vliegen met 12 ipv 7 Sub-C NiCd cellen met de zelfde motor maar een 12x6 klapprop, zelf gemaakt van een vaste Graupner 12x6. Toen vlogen we al de voorloper van F5B, rakken vliegen met de motor aan!
Eens met Justus en Rick. Gewoon op de conventionele manier opbouwen, maar dan met een D-box, eventueel met cap-strips. Ietsje zwaarder maar veel stijver. Het is nou toch al lang geleden, maar destijds heb ik de vleugel voor Kees (pl119) gebouwd. (post 309) Gelukkig met een succesvol resultaat. . Jammer genoeg ben ik niet meer bezig met de modelbouw. Misschien komt dat wel weer eens.
Cap strips zijn latjes van bv 5x1.5 mm die je boven op de ribben plakt. Daarmee maak je van iedere rib een H (op zijn kant) doorsnede die veel sterker is en bovendien heb je een groter vlak om de bekleding aan te hechten. Je moet dan wel een (bij 5x1.5) aan boven en onderzijde 1.5 mm van je rib afhalen. Een D-Box maak je door het voorste deel van de vleugel in te dekken met bv balsa. In de Mosquito is de bovenzijde van het voorste gedeelte ingedekt én worden de boven en onder liggger door een lijfplaat verbonden. Wanneer je nu ook het onderste deel van de vleugel t/m de ligger in dekt ontstaat een mooi gesloten koker. Deze is vele malen beter bestand tegen torsie, draaïng, dan de open koker van het origineel. Als je die koker door zou snijden zie je een D-vorm, vandaar de benaming D-Box. De oorspronkelijke Mosquito vloog zonder die D-Box ook goed, maar tegenwoordig vliegen we met vaak veel meer vermogen, waardoor die extra torsie stijfheid een welkome winst is bij het voorkomen van flutter.
Oke, bedankt. De cap strips zijn me geheel duidelijk. Ik heb daar nog een voorbeeld van gevonden op het forum (zie foto). Het maken van een D box is nog niet helemaal duidelijk. Ik heb een exploded view van de Mosquito vleugel bijgevoegd. Daar zitten toch aan de onder en bovenzijde platen van balsa?
De aandachtige toeschouwer zal ook gemerkt hebben das die leuten op het Duitse forum de geometrie van de vleugel grondig vereenvoudigd hebben. Ik vraag me af waarom.
De rechte poot van de D zijn de hoofdliggers met daartegen de webbing (met het houtdraad verticaal). De buik van de D zijn samen de: Bovenbeplanking tot de neuslijst en de onderbeplanking tot de neuslijst. Als je dan tegen je ribben aankijkt (bij een deelbare vleugel zie je het het best) zie de dan, met wat fantasie, een hele platte D.
Op de exploded view zie ik wel de bovenbekleding van het voorste gedeelte van de vleugel tot de hoofdligger, nr 144 en 145, ook zie ik de voorlijst, 149 en 150 en de lijfplaten oa 141, 143 en 143, maar geen indekking van de onderzijde van de vleugel. Als je die wilt indekken moet je dus ook de dikte van de indekking van dat deel van de rib weghalen.
Oke, volgens mij snap ik het nu. Het rode gedeelte op de onderkant van deze vleugels zou ik dan kunnen indekken zodat het geheel steviger word?
Duidelijk. Ik heb ook nog geen foto gevonden van de onderkant van een originele vleugel van een Mosquito waar het duidelijk op te zien is. Ik snap nu wat je bedoeld. Dank je wel.
Beetje aan het surfen op het www en kom ik dit bouwverslag nog tegen. Veel foto`s. http://users.skynet.be/fa046192/mosquito_van_graupner.htm
www.espritmodel.com/explanation-of-the-d-box-build-technology.aspx Plaatje gebietst van en.wikipedia.org/wiki/Spar_(aeronautics)
Ik heb mijn Mosquito vleugels origineel gebouwd met transparante folie. Dus mocht je meer foto's of info willen dan hoor ik het graag.