Motor 400/6V ontstoren

• Topicstarter Topicstarter duncker
  • Startdatum Startdatum
D

duncker

Guest
hallo

Ik had via zoeken gezocht voor het ontstoren van een motortje 400/6V (Graupner), maar geen resultaat gevonden.
Is er iemand die mij kan helpen hoe ik dit motortje kan ontstoren , wat ik wel weet is dat je condensatoren moet solderen , maar ik weet niet welke, hoeveel en waar (+ , - ) dit moet gebeuren.
Indien iemand mij kan loodsen naar een link waar dat allemaal mooi staat uitgelegd met eventueel foto's of schema.

alvast bedankt

ONTSTOORFILTER MODULE
Bestnr.: 227391 - 89
slechts 10,20 EUR
234532_BB_00_FB.EPS.gif

ONTSTORINGSFILTER BOUWP.
Bestnr.: 234532 - 89
slechts 6,10 EUR

Ga naar www.conrad.nl
Menu bovenaan "Modelbouw"
Menu links "Motoren en toebehoren, modelbouw"
In dat menu Ëlectromotoren, toebehoren, pagina 4

Succes!

Ron , nogmaals bedankt .
heb op een van die link gelezen over de Graupner motor dat die intern al ontstoort is , dat je dat kan zien omdat er aan de twee contacten een draadje eruit komt die je samen met de stroomdraad soldeert , wel Ron ik had het zelfs niet gezien , totdat ik het daar gelezen had.
Nu nog best een derde condensator erbij solderen , maar moet dit nog effe uitzoeken want ze geven op de links verschillende waarden.
ik had ook gelezen "nuttig om een Schottky diode te plaatsen. Minder storing en langere levensduur van de koolborstels ".
hoe en waar plaats je dan die Schottky diode en hoe komt het dan dat die de levensduur verlengd ?

even hier een vraagje stellen is hier wel gepast lijkt me, ik heb net een nieuwe regelaar en motor.

bij de reglaar zaten drie condensators en schottky diode, nu op de motor zit al een condensator namenlijk tussen plus en min pool. Nu moeten die andere drie er ook nog bijµ? en waar?

En de schottky diode waar moet die komen? de handleiding is erg onduidelijk. en ik zou snel willen rijden(mooi weer).

gtrtzzz

Als één van de drie condensator een andere waarde heeft dan de andere twee, moet die condensator tussen de motoraansluitingen. De overige twee, identiek, tussen - en behuizing en tussen + en behuizing.
Schottky diode tussen motoraansluitingen, het streepje (kathode, s-vormig in het symbol)op de + aansluiting van de motor. De diode staat dan in sper. Motor ompolen kan dan niet meer want de diode zou dan geleiden en meteen het loodje leggen.
Lees soldeertips in vorige links goed, voor goede verbinding en geen slijpsel in de motor (magneten!).

250px-Schottky_diode_symbol.svg.png

Dus op men diode saat een wot streepje aan de ene kant die moet dan aan de p^lus van de motor? en de andere kant aan de min?

en ook lees ik net in de handleiding dat de nosram motore ontstoord zijn kan dit dan al met 1 condensator??

grtzzz

Ik lees dat het over rijden gaat. Dan is er waarschijnlijk een vooruit én een achteruit. Als dit zo is kan je geen gebruik maken van een Schottky diode.

Aanvuling: Zie dat Ron dit ook vermelde. Ron, sorry.

Dan kan je de Schottky diode plaatsen.

Het monteren van alle drie de condensatoren kan geen kwaad als de fabrikant van de motor inwendig al onstoringscondensatoren heeft aangebracht.

Ik heb dus de motor daar heb je de 2 aansluitdraden aan de tegenovergestelde kant van de motor zit tussen die 2(plaatjes??) een condensator. Dist is denk ik dan gewoon een verlengde van plus en min?? dus zou ik dan aan deze kant de diode plaatsen?

grtzzz

Nu stoot ik weer op een volgend probleem, nu raken men m3 schroeven niet in de motor, m2,5 valt er door en m3 geraakt er niet in?? need help:(

grtzzz

Ik bedoelde ogenlijk motordraadjes ompolen voor draairichting prop, 'rijden' was me niet opgevallen. Maar aangezien een rij-regelaar elektronisch de motor ompoolt, gaat het verhaal ook daarvoor op, inderdaad geen diode.

3 condensatoren is het beste.

hallo

engelse maat van schroefjes gebruiken
wat voor een motor is het ????of heb ik dat gemist
normaal worden er in europa alleen motoren met metriche draad verkocht
is het inport dan zit je dus met een probleem en zul je schroefjes moeten bestellen
tappen kan ook maar dan krijg je geheid rommel in je motor

groetjes raf

Heb net men diode geplaatst nu als ik met men multimeter doormeet geeft hij door langs twee kanten als de motor en esc uitstaan, is dit normaal of is er iets mis?

grtzz

Als je meet met de diode aan de motor gesoldeerd. dan klopt dat. Je meet dan geleiding door de motorwikkelingen.

oke bedankt, ik heb wel ook gemerkt dat er wat vonkvorming is is dit nu nog normaal na plaatsing van condensators?

grtzzzz

Back