Motor 5-6S op 4S lipo vliegen.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Nevermore, 11 feb 2017.

  1. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik heb een Himax C4220-510 motor en wil deze op 4S met een 15x8 prop gaan vliegen. ESC is een YEP80A.

    De fabrikant van de motor geeft gegevens voor vliegen op 5S en 6S op:
    https://www.multiplex-rc.de/produkte/333045-aussenlaeufer-e-motor-himax-c-4220-0510-m.zubehoer

    Ik neem aan dat mijn idee gaat werken, waarschijnlijk met wat hogere stromen? (40-42A?)
    Waarom 4S? Heb deze lipo's liggen.

    Komt op een toestel van een 3kg. Wat maakt dat ik ruwweg 220W per kg voorhanden heb. Lijkt me meer dan voldoende voor sportvliegen.
     
  2. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ondertussen vond ik de manual voor de motor. 4S is geen probleem.
    Maar als ik het goed begrijp uit de grafiek zal ik met een 15x8 prop zo'n 25A trekken op 4S. Wat neerkomt op 330Watt vermogen. Dat op een 3kg kist is te weinig.
    Klopt mijn redenering?

    Dus of een grotere prop installeren?
    Of toch maar 6S gaan vliegen? Maar dan zit ik met een te grote prop denk ik. Dan moet ie 13x8 of 13x6 zijn. Juist?

    Wat is wijsheid? Grotere prop en 4S? Of kleiner en 6S?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Over welk soort toestel gaat het? Een 3kg zwaar schaalmodel, acro, 3D, trainer, racer, ... ? En dat staat los van de manier waarop je dat toestel wil vliegen: 'sportvliegen'. Het soort toestel zal mee bepalen wat een goede keuze is.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Met een 4S accu zal de motor langzamer draaien. Wanneer je dezelfde prop gebruikt als voor 6S zal de motor ook duidelijk minder stroom trekken. De trekkracht van de prop zal ook duidelijk minder zijn.
    De motor mag maximaal 37A continu trekken. Je kan dus de prop vergroten tot de motor 37A trekt. Dat zal meer trekkracht opleveren maar nog steeds minder dan op 5S of 6S. Dat zal duidelijk zijn denk ik. ;)
     
  5. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Het gaat om een FunCub XL. Die ik eerder wil gaan schaalvliegen dan er 3D mee te gaan prophangen.
    Met sportvliegen bedoel ik: al eens een looping of rol.

    En die motor heb ik. Anders is het een andere motor kopen terwijl ik overtuigd ben dat deze ook zal voldoen.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2017
  6. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Piloot

    volgens fabrikant 680 watt, 4 S is onder belasting zo'n 14 volt, dan kun je 48 A eruit halen.
    Vlieg zelf een 500 Kv motor met en 16 X 10 prop ( met 4S5000 Lipo) en trekkracht zo'n 3 Kg en max amp 50 A gemiddeld in de vlucht 60% gas 25 A.

    succes.

    groet Hans
     
  7. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Een 16x10 heb ik hier nog wel liggen geloof ik.
    Dus volgens jou moet het werken? Ik zal maar eens starten met die 15x8 en kijken waar ik daar mee kom, niet?
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als de maximale stroom voor deze motor door de fabrikant is bepaalt op 37 A dan zou ik die niet belasten met een stroom van 48 A. Dat is een forse overbelasting.

    Als de motor op 4 cellen langzamer draait dan op 5 cellen, dan zou ik niet kiezen voor een grotere propeller, maar voor meer spoed. Dan heb je bij een lager toerental dezelfde snelheid van de luchtverplaatsing.
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik zou alvast niet onder de 16x10 gaan, zelfs 16x12 om wat 'grip' te hebben met spoed. Want 4S gaat wel maar het is toch niet de meest ideale spanning ervoor want je kunt niet uit de motor halen wat erin zit omdat je tegen de stroombeperking aanhikt.
    De maximale stroom is 48A (15s), max continue stroom is 37A

    Ik zou die 15x8 niet doen, gaat marginaal vliegen (kan ook leuk zijn trouwens)

    Die 16x10 kan je eens mee aan de slag.
     
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    1) Funcup XL blijkt een vleugelbelasting van 56 gr/dm² te hebben, dat is gemiddeld (hoger dan 3D toestellen, lager dan race toestellen) en binnen de lijn van de verwachtingen. D.w.z. dat je een prop nodig hebt die meer spoed nodig heeft dan voor 3D (typische D/S verhouding 2:1) en minder dan voor race (typisch D/S 1:1)

    2) Originele aandrijving Funcup XL: 480 Kv motor, 6S en 15x8 prop. Omgerekend kom je hiermee op een max. snelheid van ong. 127 km/u (no slip). Aandrijving met 4S en 510 Kv motor en dezelfde 15x8 prop levert ong 90 km/u op. Dat is ong. 70% in vergelijking met de originele setup.

    3) Een 15x10 prop met 510 Kv motor en 4S levert 113 km/u op, met 15x12 prop 135 km/u.

    4) Als je een looping wil vliegen die niet kantje boord is dan zou ik toch minstens op 200 W/kg rekenen. Op 4S vertaalt zich dat in ong 40A stroom.

    5) motor kan kortstondig max. 48 A aan en continue tot 37A volgens de specificaties.

    6) 15x8 prop bij 14V zit je bij volgas rond 27A stroom volgens de grafiek in de specificaties.

    7) Een 500 Kv motor met 4S en 16x10 prop blijkt bij 60% throttle 25A te trekken. Even snel lineair omgerekend: 60% van 113 km/u = 67 km/u ( en ik schat dat je een FunCup met z'n 56 gr/dm² net ietsje sneller gaat moeten vliegen met flaps up dan dat)

    Dus om voldoende marge in vliegsnelheid te hebben zou je minstens naar een 15x10 prop moeten gaan, eventueel zelfs 15x12.

    Met een 15x8 prop heb je onvoldoende marge wat vliegsnelheid betreft. Circuitjes rondvliegen zal met een 15x8 prop nog wel lukken, maar dan heb je niet veel knuppelruimte meer op de gasstick (60% throttlestick * 90 km/u / 67 km/u = 80% -> minder dan 1/4 stickruimte over, je zit dus steeds in de bovenste 20% van de throttle stick te roeren). Velig vliegen met wat meer wind zit er dan ook niet meer in.
    Opmerking: ik ga er van uit dat je Funcup XL ook flaps heeft, dus dramatisch zal het allemaal niet zijn bij flaps down, maar eenmaal flaps up wordt het toch wel wat kritischer.

    Een looping vliegen kan best (een op snelheid gebaseerde figuur, zonder flaps uiteraard), maar langere verticale lijnen of prophangen (vermogen nodig) zullen je motor teveel belasten.

    Deze motor met 4S lipo en een 15x10 prop moet absoluut kunnen wat de max. continue stroom betreft (onder 37A) als je naar het verloop van de grafiek kijkt (eventueel zelfs 16x10 zoals in de post hierboven), en misschien zelfs een 15x12. Maar ook niet meer dan dat. 15x8 is te klein voor wat je er mee wil.
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hey Hans :)
    ik snap niet hoe je aan die hoge snelheden komt hoor.
    Op 6S gaan alle toeters en bellen af in eCalc met de 15x8, die is daarmee zwaar overpropt. Met de 5S kom je aan een pitch speed van 79 km/h (eCalc) en is voor de rest alles prima in orde.

    De overtreksnelheid is ongeveer 35 km/h wat nu eigenlijk echt geen drama is, en een normale waarde voor alle soorten trainers.

    Met 150 W/kg heb je echt wel genoeg om als een trainer te vliegen en een looping eruit te halen (desnoods met een beetje aanduiken).
    Met 200 W/kg is het natuurlijk leuker en gaat het veel meer richting sportvliegen.

    Snel zal het allemaal niet gaan, maar het is tenslotte ook een Cub
     
  12. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Whaw! Wat een hulp allemaal zeg! Heel erg bedankt.
    Kijk, ik ben een heli vlieger. Vliegtuigen zijn relatief nieuw voor me en dan vooral het uitrekenen van de setup.

    Dus, als ik het goed begrijp:

    De motor is goed voor het toestel. Daar hoef ik geen andere voor te kopen. Met de dik 600Watt vermogen zit ik ver onder de multiplex setup maar 200 watt per kg is ruim voldoende voor dit toestel. (normaal vliegen)

    4S kan, maar dan minstens met een 16 prop en liefst een hoge spoed.

    5S is wat mij betreft geen optie, heb geen 5S lipo's en ook geen andere toestellen op 5S

    6S is ideaal maar dan moet de prop kleiner. 13X8 of zo.

    Ik zal er een ampere meter tussen hangen om na te kijken of ik onder de 37A blijf.
     
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    15x8 op 6S met 480 Kv motor is wat Multiplex zelf voorschrijft als aandrijving. Ik denk dat 15x10 of 16x10 met 4S en 510 Kv motor wel moet lukken. En dat schreef jij zelf ook ;-)

    Voor mijn info: hoe kom je bij 35 km/h overtrek? Om een redelijk nauwkeurige inschatting van min. vliegsnelheid te kunnen maken heb je vleugelprofiel, invalshoek, vliegsnelheid en vleugelbelasting. Bij toestellen met flaps zelfs voor 2 verschillende condities: flaps up en flaps down.

    Om een idee te geven: het bekende ClarkY vleugelprofiel levert bij een invalshoek van +5° een minimale vliegsnelheid van 10 m/s op (35 à 36 km/u) en kan daarbij in horizontale vlucht ong. net 40 g/dm² dragen (maar niet meer).

    In de specificaties van Multiplex is te lezen dat de vleugelbelasting van de FunCup XL 56 gr/dm² bedraagt. In de veronderstelling van een Clarky vleugelprofiel bij +5°, moet je dus zeker altijd met flaps down vliegen als je maar 35 km/u wil vliegen. Zonder flaps moet je minimale snelheid al 45 km/u (en dan heb je niks overschot...)
     
  14. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Maar ook geen té hoge spoed... 10 of 12, maar niet meer of je fikt alles op bij vol gas.
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Pas op met een te grote spoed! Bij lage voorwaartse snelheden van het vliegtuig kan een prop met een grote spoed (deels) overtrokken zijn waardoor niet het hele blad trekkracht op zal leveren. Je kan het vergelijken met een auto die in een te hoge versnelling staat. Ook al geef je flink gas je komt nauwelijks vooruit. Pas wanneer de snelheid op loopt wordt de trekkracht groter en wil je weer vooruit komen.
    Met een prop die een (te) grote spoed heeft zal je moeilijk op snelheid komen en een behoorlijk langere startbaan nodig hebben. Ook bij de landing moet je uitkijken want even een beetje gas geven op de daalsnelheid te verminderen zal niet het gewenste resultaat hebben.

    Let ook op met de motor gegevens. Het is een stokpaardje van me, ik weet het, maar als we hier op het forum er voor zorgen dat we het "goed doen" dan zal het hopelijk ook elders gaan gebeuren.
    Er bestaan geen 510 Kv motoren!!!!! Er is geen enkele motor die op 510000 Volt draait! Wat hier bedoeld wordt is een motor constante die een bepaalde waarde heeft. Die motorconstante wordt aangegeven met het "symbool" kv. Een gewone k en een heel kleine v. Als je die kleine v niet kunt maken gebruik dan een gewone v, dus kv. Die kv wordt weergegeven in toeren per minuut per Volt. Een motor met een kv van 510 omw/min/V zal dus 5100 omwentelingen per minuut draaien als je er 10V op zal zetten.
    Schrijf dus niet een 510 kv motor maar een motor kv 510. Officieel zal er dus omw/min/V achter moeten maar dat wordt meestal weggelaten. Wat ook nog wel eens gebeurt is dat de Engelse afkorting rpm/V wordt gebruikt, dat is korter.
     
  16. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik snap je punt. Net als ik snap wat de kv (kleine letters) wil zeggen. Maar meestal staat die kv bij de motorspecs er toch achter?

    kilovolt wordt correct geschreven als: kV (kleine k, grote V)

    Nu, kv waardes van motoren ken ik goed (helivlieger, weet je wel ).
    Maar die uitleg van (te) grote spoed vind ik heel erg interessant. Bedankt daarvoor!

    Met de kennis die ik nu heb zal een 6S setup toch het meest interessante. Dan haal ik het hoogste vermogen uit de motor zonder de stroom al te hoog te brengen.
    Samen met een 13x6 ga ik dan ook een vliegtuig krijgen met voldoende snelle reactie / acceleratie.
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2017
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Als het dan toch over schrijfwijze gaat: 510 Kv betekent ook geen 510 kilovolt... kV.
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Valt best mee met die spoed Ernst. Op mijn Rascal 110 vlieg ik met 18"spoed, trekt prima, ook statisch. Een 18kg zwever in zompig gras kreeg ik er prima mee weg, ook hoveren is geen probleem.
    Het wordt pas lastig bij rare propjes als 10x25 zoals op mijn F5D model, daar merk je dat de [prop echt overtrokken is en statisch niet al te hard meer trekt.

    Overigens is het erg goed voor je totale (prop)rendement om met een vrij traag draaiende motor en wat hogere spoed te vliegen.
    Zeker voor het 'schaalvliegen' is dit een groot voordeel, je kunt langer vliegen met dezelfde lipo.

    Groetjes,
    Gerben
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De 13x6 bewijst zich goed volgens eCalc, een 13x7 zou je nog kunnen overwegen (XOAR heeft een houten 13x7 in hun gamma).
    Wil je wat vinniger vliegen kun je ook een 12x8 nemen, iets minder trekkracht, iets meer snelheid. Het is maar wat je wil :)
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je toch 4S gaat vliegen: 16x12 ((APC E of beter :FIALA) zit je rond de 600W en een mooi efficiente setup door de grote prop met relatief grote spoed.

    Op 6S is een 13x8 een goede maat, al is de prop veel minder efficient in dit geval.
     
    Nevermore vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina