Motor keuze 1/4 piper

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Bert-, 29 jul 2017.

  1. Bert-

    Bert-

    Lid geworden:
    29 jul 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Exloo
    wellicht dat jullie mij hierin kunnen adviseren.
    Inmiddels is de kit van Balsa Usa onderweg. Dit betreft een 1/4 schaal piper j3 welke getransformeerd gaat worden naar de L4 Grashopper.

    Nu ik alle toebehoren aan het verzamelen ben, loop ik vast op de motorkeuze. In eerste instantie zat ik te denken een ZG 26. echter is dit een behoorlijk lompe motor qua omvang. Voor dit gewicht en omvang kan ik ook een DLE 30 met onboard starter onder de kap kwijt. En nu het dilemma. De DLE levert bijna 1.2 pk meer, is kleiner en met onboard starter weinig zwaarder dan de zg 26. De ZG 26 is daarin tegen (voor mij dan) een bewezen motor welke weer betrouwbaar loopt. Wel zit de kap vol met deze keuze. Wat zijn jullie ideeën?
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hangt ervan af hoe je er wilt mee vliegen denk ik. zelf heb ik in een super cub een mvvs 45 zitten, prutteld goed rond op halfgas, maar heb dus een hoop over. geen lood nodig ofzo.
    groeten Chris
     
  3. Bert-

    Bert-

    Lid geworden:
    29 jul 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Exloo
    Chris,

    45 is een beste motor. Gebruik jij jouw cub voor sleep? Mijn doelstelling is het schaalvliegen wel met voldoende vermogen onder de kap. Vlieg liever onder half gas, dan driekwart. Slepen ga ik niet doen naast het feit dat een sleepkoppeling niet echt mogelijk is bij de L4 gezien de constructie achter de vleugel.

    Het valt mij op dat er voldoende discussies zijn over de motorisering. Echter varieert het nogal van 20 tot ruim 45. Weet je ook hoe zwaar jouw 45 is?

    Gr Bert
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    het is een mvvs 45cc met rode cylinderkop, gewicht geen idee, ik heb er idd een sleepkoppel in. Hij vliegt superleuk en de old school aerobatics vliegen zijn dikke fun,...
    ik denk dat je met een dle 30 wel goed zit qua power, maar te licht in gewicht...
     
  5. Bert-

    Bert-

    Lid geworden:
    29 jul 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Exloo
    Chris, dank voor jouw reacties. Gewicht probeer ik op te vangen door een autostart in te bouwen. Zo heb ik ook weer voordeel van de lichtere motor. Scheelt me weer vingers :)

    Zal de motor bestellen. Verwacht dat de cub volgende week binnen is. Gaat weer een leuk project worden.
     
  6. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Hallo, ik heb een beetje dezelfde vraag, ik ben ook bezig met een 1/4 cub, en heb een nog een Evolution motor liggen van 33cc, loopt fantastisch, is deze motor geschikt voor dit toestel?
     
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik vlieg mijn 1/4 scale Piper SuperCub met een NHG 38 viertakt. Meer dan genoeg vermogen en een prachtig geluid
     
  8. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Helaas is de evo 2 takt maar qua vermogen komt hij denk ik wel in de buurt van jou 4 takt denk ik....de keuze is gemaakt, thnx !
     
  9. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Een zenoah 38 cc vliegt er al meer dan 20 jaar mee. winter stop half jaar even aan zuigen 1 mep en hij loopt ,als een zonnetje jaar na jaar. En ik sleep er mee.
     
  10. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    hallo ik heb een Hangar9 1/4 piper cub met een dle 35 cc erin en een toniclark zg38 potje .
    Vliegt heerlijk .....
    Meer dan genoeg vermogen en voordeel je kan er een schaalprop op kwijt .

    Groetjes pascal
     

Deel Deze Pagina