Motor koelen vs vertiming vs vertanding

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door HugoW, 19 mei 2017.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    ik ben mijn toerwagen aan het optuigen met de motor voor ons clubkampioenschap, een 10.5T vertimebare motor. De boel gaat erg hard (we hebben ook een lang circuit) en de motoren worden heel erg heet. Dus, koeling erop. Nou ben ik over koeling vanalles aan het lezen op fora en productaanbieder-sites. En dan vraag ik me wat af; is er een break-even punt, waarna verder vertanden / vertimen geen zin meer heeft? En zo ja, hoe bepaal je dat punt?

    Ik lees bijvoorbeeld dat je voor goede koeling een WTF fan kan kopen in Amerika, en die blaast als een achterlijke. Ik zie ook auto's met twee fans op de motor. Die WTF, of 2 gewonere fans, trekken zomaar een 0,5A. En da's best veel. Daarnaast start ik de race op 8,4V lipospanning en die zakt in tijdens de wedstrijd. Hoe minder ik verbruik, of beter gezegd verkwansel aan andere zaken dan vooruit gaan, hoe beter, want dan zakt de accuspanning minder snel. En last but not least, de warmte van de motor is puur electrisch verlies. Mechanisch verliest de motor maar weinig bij gebrek aan borstels en door goede lagers.

    Dus, ik denk dat er een punt is waar de verliezen aan hitte en stroom voor de koeling over de hele race van 10 minuten gezien meer negatieve invloed hebben dan de winst van vertimen en zwaarder vertanden. Maar hoe beredeneren we dat binnen redelijkheid, of testen we het redelijk wetenschappelijk?

    Alle input welkom, ik vind het boeiende materie. Ik zit ook aan een luchthapper in de voorruit te denken met een tunnel naar de motor erachter, in plaats van electrische fans, maar dat schijnt de wegligging negatief te beïnvloeden.

    Dank,

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2017
  2. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Hugo, hoe veel fans kan je kwijt op je auto?
    vaak heb je in de regels iets staan over het aantal fans wat je mag gebruiken (1x voor ESC en 1x voor motor)
    wat volgens mij het belangrijkste is, is dat je motor niet te warm c.q. heet word omdat warmte / hitte invloed heeft op de magneten in je motor wat dan weer invloed heeft op de prestaties van je motor
    ja kan jezelf afvragen hoe ver je in alles wilt gaan? de winst hierin zal minimaal zijn terwijl er veel meer winst is te halen in goed zuiver en vooral foutloos rijden
    ik denk dat je nu de uiterste grenzen van alles aan het opzoeken bent wat slechts een minimale winst zal opleveren
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik denk dat velen al over die uiterste grens heen zijn maar het niet realiseren. En dat vind ik leuk om uit te zoeken. Je kent mij, Jan, ik zal ook met de beste auto nooit vooraan rijden. Maar ik wil wel graag optimaliseren.

    Hugo
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je doet veel te moeilijk over het verbruik van de fan, die 0.5A is hooguit 2% van je totale verbruik. 1x verremmen en van daaruit weer optrekken kost je meer.
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Toch ben ik niet de enige die erover nadenkt. Het is niet alleen de fan, maar ook de hitte die je weg laat waaien, da's allemaal energie die niet naar de wielen gaat. Hier een datalog voorbeeld van iemand die een grotere vertraging heeft gekozen dan de minimale toegestaan, en geen fans meer, en toch sneller is.

    http://www.teamtekin.com/manuals/TWS_DataLogHowTo_111513.pdf

    Hugo
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat motoren onder hogere belastingen gekoeld moeten worden is een feit en niet alleen in de RC. En ja, een gestelde FDR hoeft perse niet de juiste te zijn, er zijn er meer die met een halve FDR meer inderdaad sneller rijden. Vergeet niet dat veel van ons soort circuits het accelereren van bocht naar bocht is en het gearen voor topsnelheid juist tegen werkt. Ook als je de boel mag vertimen moet je een balans zien te vinden tussen timing en gearing.

    Veel of weinig hitte, een beetje koeling van een fan kan geen kwaad en wat die fan van je accu trekt zal je echt een worst zijn. Wil je optimale prestaties moet je ook in accu's investeren, hoe groter de capaciteit en de C-waarde des te beter en langer ze op een hoge spanning blijven.

    En vergeet niet het belangrijkste, goede snelle en constante rondetijden komen vaak eerder uit veel trainen ipv veel nadenken over dit soort materie.
     

Deel Deze Pagina