motor nat laten draaien onder water

raf

Forum veteraan
hallo


marc en ik hebben een klein probleempje


de geeltjes (kleine gele duikboten)die we reeds geruime tijd gebruiken hebben hun motor in een gonde buiten de boot zitten
deze gondel is waterdicht en uit aluminium
wat het probleem is dat is dat deze gondels moeilijk te konstrueren zijn en als ze lekten kan je dat niet zien en dus zochten we naar een eenvoudiger alternatief

een open gondel was het alternatief
de motor draait dus nat in het water
de motoren die we gebruiken zijn gewoon 500 speed of race wat we ook maar vinden
het probleem is dat deze motoren na een vaardag of 2 het helemaal niet meer doen
ze houden geen snelheid meer en het verbruik loopt heel hoog op
als je ze belast

ik heb nog geen tijd gehad om een motor uitelkaar te halen maar ik zal aan marc vragen of hij er morgen eentje klaar legt zodat ik kan zien wat er met de collector gebeurt is of met de borstels

in verschillende tijd schriften zie je modellen met nat draaiende mabuchi motoren
of ze liegen of ze hebben een oplossing gevonden voor het snelle verslijten van de motoren
volgens de mensen die in het artikel staan hebben ze geen problemen met de nat draaiende motoren


dus heeft er iemand enig idee wat de oplossing zou kunnen zijn

groeten raf
 
Raf,

Dat van die nat draaiende motoren interesseert mij wel!
Dat zou een hoop problemen met m'n SWATH kunnen schelen. (Minder kritische afdichting e.d.)

Over je probleem:
Zou het zo kunnen zijn dat het koper van de wikkelingen (of een van de andere onderdelen in de motor) gaat oxideren en een laagje vormt, waardoor er extra weerstand optreed?

ps.
Heb je de camera weer aan het werk gekregen?

Wim
 
Raf, zeggen ze er ook bij, wat ze met de motoren doen na er mee gevaren te hebben? Misschien drogen met alcohol of zo. Gewoon wegzetten is onmogelijk, om reden die Wimg al vernoemt, corrosie van borstels en collector.
Ik zal eens horen bij onze vereniging, er is iemand die soms motoren nat laat inlopen. Wel wat geduld dan.
 
Reinigen na gebruik....
zou je daarvoor ook contact spray kunnen gebruiken?

Is voor mij natuurlijk wel een heel gedoe. Na het varen de torpedo's openmaken en het geheel weer drogen.
Toch eerst maar eens proberen het geheel droog te houden.
Maar, mocht het nat worden, doorvaren is dan dus geen probleem.

Ik blijf dit topic volgen.

Wim
 
Het probleem is dat de motor onder water behoorlijk veel meer weerstand ondervindt. Ik bedoel hier geen elektrische weerstand! Een motortje onder water laten inlopen gebeurt zonder dat de motor iets hoeft te trekken en bij een vrij laag toerental. Van tijd tot tijd moet je eens kijken of de koolborstels voldoende ingesleten zijn en of er geen koolresten tussen de lamellen van de collector blijven zitten.
Ga je de motor echter "normaal" gebruiken onder water dan zal hij duidelijk sneller draaien en veel meer energie moeten leveren omdat hij ook een schroef aan moet drijven. Hierdoor zal de motor ook meer stroom gaan gebruiken. Helaas zal het anker van de motor extra veel draaiweerstand ondervinden van het water dus ook daardoor zal hij al meer stroom gaan gebruiken en zal hij langzamer draaien dan hij zou doen als hij gewoon in de lucht draaide. Wanneer je naar een ankertje kijkt van zo'n elektromotor dan snap je wel waar die weerstand vandaan komt. Zo'n anker is niet glad en rond maar het zijn 3 of 5 uitsteeksels waar het koperdraad om is gewikkeld. Een hoop weerstand dus.
Het vervelende is dat die weerstand in het kwaadraad van de snelheid toeneemt. Gaat de motor 2x sneller draaien dan wordt de weerstand 4x groter. Gaat de motor 5x sneller draaien dan wordt de weerstand 25x groter!!!! Het gaat dus NIET om de elektrische weerstand.
Wanneer je een borstelloze binnenloper als motor gebruikt dan zullen je problemen duidelijk minder zijn. Het anker van zo'n motor is een keurig nette cilindervormige magneet om een as. De weerstand hiervan is veel lager dus draaid zo'n motor onder water met veel minder weerstand. Het nadeel is echter wel dat deze motoren meestal heel erg snel draaien en dan gaat die weerstand toch wel weer meetellen. Het blijft echter veel lager dan van een "gewone" elektromotor.
Let goed op dat je de motoren na gebruik onder water goed droog maakt. Er zit een hoop ijzer in en dat roest nogal snel. Ook de lagers zijn belangrijk, vooral als er kogellagers in zitten. Die moet je ook goed droog zien te krijgen want als die gaan roesten dan is je motor snel onbruikbaar. Dan moeten er nieuwe kogellagers in of moet je een nieuwe motor kopen.
 
Ernst,

Duidelijk verhaal!

Dus, er is eigenlijk geen grote toegevoegde waarde aan het onder water laten lopen van de motoren.
Ik ga ze dus niet "nat" laten lopen. Ik ga voor "droog".

Wim
 
Het enige voordeel van het "nat" laten lopen is dat je veel minder ingewikkelde afdichtingen nodig hebt. In sommige gevallen kan het een heleboel problemen voorkomen. En het kan ook best wel, als je maar weet wat je doet en rekening met de nadelen houdt.
 
Klopt Ernst, maar nu hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken wanneer mijn afdichting niet 100% is.
Ik dacht nl. dat een electro motor niet onder water (dus nat) kon werken.
Wanneer deze dus wel onder water werkt, is eventueel lekkage in mijn motor compartiment geen probleem. Ik heb een afdichting met in elkaar schuivende PVC buizen, afgedicht met vaseline.
Lekkage is daarmee een mogelijkheid waar ik rekening mee zou moeten houden, maar het is niet zo dat de motor dus altijd onder water draait. (In mijn geval alleen dus bij lekkage; en dat probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.)

In ieder geval bedankt voor je duidelijke antwoord.

ps:
De vraag van Raf is nu nog niet beantwoord :!:

Wim
 
hallo


ik ga vandaag een motor open maken en kijken wat er mis is

als we de motoren gebruiken als ze nieuw zijn dan werken ze wel goed
dus dat van die weerstand door die anker is een constante die blijft ook als de motor een keer of 3 gebruikt is geworden

ik ga proberen om met polyester de anker dicht te gieten
dus dat ik die 5 polige uitsteeksels niet meer heb
dus een gladde anker maken
balanceren zal nog wel lukken daarna denk ik

wat de colector betreft dat weet ik binnen een uurtje

groeten raf
 
Raf,

Heb je de motor al uit elkaar genomen om te kijken wat er aan de hand was?
En, vervolg hierop, heb je het anker al ingegoten?

Wim
 
hallo wim


nee ik heb van marc nog geen motor bekomen dus kan ik hem ook nog niet gedemonteerd hebben


de motor zit nog in de gondel en ik zou hem woensdag tenvroegste kunnen hebben

het ingieten gaat snel
de epoxy is droog na een uurtje of 2 dus dat gaat snel gaan
afdraaien is een kwestie van minuten en daarna balanceren
maar ik denk niet dat er veel onbalans gaat zijn als ik de epoxy mooi gelijkmatig kan aan brengen
dit moet wel goed gebeuren daar anders door het toerental de epoxy uit het anker zou kunnen vliegen

maar eerst moet ik de anker bekijken om te zien wat er verder aan de hand is
ik denk dat er een oxidatie laag op de collector zit of dat er iets met de borstels aan de hand is
dat probleem staat los van het zwaar draaien door de vorm van het anker
maar wil ik eerst wel eens onderzoeken voor ik een anker ga in gieten


dus er komt wel verder info als ik zelf verder kan
:D :D

een nieuwe motor geeft geen problemen dus ergens is er iets wat we moeten proberen op te lossen
als we een nieuwe motor plaatsen dan vaart het model en dag perfect zonder problemen
gaan we het weekeidne daarna terug varen dan begint de ellende
dus tussen die twee dagen gebeurt er iets als de motor droog blijft staan en dat wil ik nu weten wat er aan de hand is

groeten raf
 
Raf,

Wanneer een nieuw motor geen problemen geeft (bij het gebruik op de eerste dag) zou de remmende werking van het water (zoals door Ernst gesteld) van geringere invloed kunnen zijn.
De volgende dag is er wel een merkbare invloed.
's Nachts zou er dus iets moeten zijn gebeurd: oxide of misschien resten van vervuiling uit het water?
Heb je het probleem ook wanneer je in bv. zwembaden hebt gevaren?
Dat water is over het algemeen schoon.
Zou er zo snel (in een nachtje) al een merkbare oxidelaag gevormd zijn, dat er invloed merkbaar is?
En, zou die oxidelaag niet wegslijten bij het opnieuw in gebruik nemen van de motor?

Al met al een boel vragen nog op te lossen.

We horen van je Raf!

Wim
 
pfoe, ik kom dan uit de "autosectie" en mischien denk ik wel te kort door de bocht maar gaan je lagers niet gewoon roesten? en je koper niet inderdaad enorm oxideren? dat klinkt mij veel logischer in de oren dan alle andere oplossingen. als een motor onder water weerstand ondervind doet ie dat vanaf minuut 1, het inzakken van je cellen niet meegerekend zou het dus niets uitmaken hoe ze dag 1 of dag 3 draaien!
overigens word het indraaien wel erg vaak in gedemineraliseerd water gedaan.
brainwave: als je je motor in een filmbusje doet, gaatje maakt en er drie keerringen tussendoet met een klein beetje vet, kan ik me haast niet voorstellen dat ie nog lekt, ik gebruik keerringen altijd voor mijn schokbrekers en om nou te zeggen dat die het makkelijk hebben..... nou nee! maar ze zijn wel oliedicht....
 
dit is zo ongeveer het raarste wat ik heb gehoord!

EEn electromotor onder water:
1)oxideert, of roest
2)komt niet in beweging want door het water stoort dat ding verschrikkelijk!

Verbeter me als ik het fout heb, maar toch... :? ik blijft het een raar idee vinden, een electro nat laten draaien...
 
Raf ik denk idd dat de lagers en de collector vol zitten met roest en dat je probleem is. Bij de volgende keer direct na het uit het water halen de lagers en de collector droog maken en insmeren met een conserveringsmiddel.

En Dikkie, onze kleine electromotoren die met relatief lage spanning draaien kunnen gerust onderwater draaien zonder problemen. Tot een bepaalde spanning (helaas weet ik niet welke) kan dit straffeloos, daarboven loop je risico's.
 
Kan het niet dat de koolborstels zo snel slijten dat ze na die 3 dagen al op zijn? want zo snel roest iets toch niet? bij nader inzien: gister een vijl buiten laten liggen en nu....... :oops:
 
Theo Coenen zei:
En Dikkie, onze kleine electromotoren die met relatief lage spanning draaien kunnen gerust onderwater draaien zonder problemen. Tot een bepaalde spanning (helaas weet ik niet welke) kan dit straffeloos, daarboven loop je risico's.

:| Kun je dan astublieft even uitleggen waarom dat mogelijk is, want nu snap ik er dus niet meer van...


screwloose zei:
Ik hev al veel gezien hier op het forum, maar dit is zo ongeveer het stomste wat ik heb gehoord!
jij maakt vast heel snel vrienden!
even wat verder kijken dan je neus lang is en anders je commentaar IETS afzwakken lijkt me wel een goed idee.....

Sorry, ik bedoelde het niet op die manier. Ik heb mijn post al aangepast! :oops:
 
Water is een slechte geleider, maar als de spanning hoger wordt veranderd dit en wordt water weer een iets betere geleider. Hoe het precies zit moet ik je helaas ook schuldig blijven, maar er zijn volgens mij hier wel meer dan genoeg specialisten op dat gebied.
 
Back
Top