Motor plaatsen tips en triks ???

Hoi vrienden,
Kennen jullie tips en tiks om bij het plaatsen van een benzinemotor ervoor te zorgen dat de schroefas mooi in het center uitkomt van de motorkap ?
Dus om het juiste centerpunt te vinden op de vuurspant, als je begrijpt wat ik wil bedoelen :D

Johnny.

Hoi vrienden,
Kennen jullie tips en tiks om bij het plaatsen van een benzinemotor ervoor te zorgen dat de schroefas mooi in het center uitkomt van de motorkap ?
Dus om het juiste centerpunt te vinden op de vuurspant, als je begrijpt wat ik wil bedoelen :D

Johnny.

Bedoel je, dat je moet uitvogelen waar de motor moet komen, rekening houdend met de domp en zijwaartsstelling?

Dat valt prima uit te rekenen als je een rekenmachientje hebt met goniofuncties. dan is de afstand van het brandschot tot de opening in de kap, maal de sinus van de hoek waaronder de motor moet komen te staan.

Voor de sinus van de hoek, mag je tot 5 graden probleemloos de graden als procenten uitdrukken, de afwijking die je dan hebt is uiterst klein.

Dus als de afstand van brandschot tot opening 100 mm is, en je moet 2 graden zijwaartsstelling overbruggen, moet de motor 2 mm uit het midden staan.

Hetzelfde voor de motordomp.

Dus eerst bepaal je waar het midden van het gat projecteert op het brandschot, en vanuit dat punt ga je voor iedere graad zijwaartsstelling 1% van de afstand opzij, en voor iedere graad motordomp 1% van de afstand omhoog.

Groet, Bert

Oef.....wat een wiskundige hokus pokus seg, maar ik bedoelde eigenlijk datgene in de quote, dat projecteren....Bert,

Johnny.

Ik los het anders op....

Een plankje van ca. 5x5 cm en precies in het midden, haaks, een stukje rondhout monteren. Het stokje zo lang dat het buiten het gat in de motorkap uit komt.
Motor kap monteren terwijl het plankje op de het motorschot staat. (Vliegtuig even verticaal houden.)
Je voelt hem al.. een beetje schuiven en als het stokje precies in het midden van het gat in de motorkap zit, is dat de juiste plek voor de motor op het motorschot.
Verder even de juiste plaats overnemen op het motorschot, dat is het hart van het plankje, enz...
(Misschien heb je dan even een derde hand nodig.)
Dan kun je verder de plaats van het motorsteun bepalen.

Oef.....wat een wiskundige hokus pokus seg, maar ik bedoelde eigenlijk datgene in de quote, dat projecteren....Bert,

Johnny.

Hoe je dat in de praktijk doet, hangt mijns inziens volledig van de kap en het brandschot af.

De methode van Arnold is goed bruikbaar maar het rondhoutje moet wel exact haaks staan op het "schuifplankje"...

Zelf deed ik dat vroeger door de kap op de bouwtafel te zetten, en middels blokhaak en schuifmaat de afstand van de rand van het motorschot tot het midden van het gat te meten. Dit verticaal en horizontaal, en dan aftekenen op het motorschot.
Uiteraard wel corrigeren voor de materiaaldikte van de kap.

Maar er zijn veel meer methoden, en iedereen heeft zijn eigen.
Zelf vond ik (vóór ik goniometrie kende) juist het uitpuzzelen hoeveel die offset moet zijn om de motor scheef te kunnen zetten en tóch de as in het midden te hebben altijd het grootste probleem, vandaar dat ik dat vermeldde, niet het projecteren.... Want dat is in vergelijk een eitje...

Groet, Bert

Hoe je dat in de praktijk doet, hangt mijns inziens volledig van de kap en het brandschot af.

De methode van Arnold is goed bruikbaar maar het rondhoutje moet wel exact haaks staan op het "schuifplankje"...

Groet, Bert

Hierbij ga ik wel uit van een model dat afgebouwd is en dat het motorschot al de juiste "down" en "side" trust heeft.:)

Hierbij ga ik wel uit van een model dat afgebouwd is en dat het motorschot al de juiste "down" en "side" trust heeft.:)

Oh? de meeste kisten hebben dat volgens mij niet reeds in het motorschot gebouwd? Tenminste, de mijne destijds niet...

Groet, Bert

Bedankt voor jullie tips, heb er zelf ook ééntje bedacht, zo had ik het vroeger ook al eens gedaan.
We nemen de motor en zetten deze vast op de afstandsbussen.
Dan zoals hierboven met het plankje, schuiven tot deze mooi in het center van de motorkapopening zit om dan verolgens de afstandbussen rondomrond af te tekenen.
Het toestel moet dan inderdaad vertikaal worden geplaatst.
Voordeel is hierbij ook dat je nog kan draaien met de motor, zodat je ineenkeer de juiste, beste stand kan bepalen en waar je de cowling dan nog moet uitfrezen ofzo.
Voorwaarde is wel dat de vuurspant reeds de juiste down en side trust heeft, wat bij de pc6 hier reeds het geval is, anders moet je hierbij rekening houden als je de lengte van de afstandsbussen bepaalt.

Indien iemand nog ideeen, laat maar komen hé, ik denk dat hier toch wel meerdere mensen mee worstelen niet !?

Johnny.

Gewoon uitrekenen is veruit het makkelijkst en het snelst. Wil je niet rekenen, dan het volgende.. hang de romp verticaal op met het motorschot omhoog. Bijvoorbeeld in het trapgat van je huis. Zet de motor er los bovenop en dan de motorkap er overheen. Motor verschuiven tot hij netjes op de juiste plaats onder de kap staat. Kap er voorzichtig af pakken zonder de motor te verplaatsen en klaar ben je.

Dat valt prima uit te rekenen als je een rekenmachientje hebt met goniofuncties. dan is de afstand van het brandschot tot de opening in de kap, maal de sinus van de hoek waaronder de motor moet komen te staan.

Zoiets maar toch gebuisd...

Vooreerst:
Het is de tangens en niet de sinus die je moet nemen.
Tangens = overstaande rechthoekzijde / aanliggende rechthoekzijde
Sinus = overstaande rechthoekzijde / schuine zijde

Maar voor kleine hoeken komt dit bijna op exact hetzelfde neer (tangens is dan ongeveer gelijk aan sinus).

Voor de sinus van de hoek, mag je tot 5 graden probleemloos de graden als procenten uitdrukken, de afwijking die je dan hebt is uiterst klein.

Dus als de afstand van brandschot tot opening 100 mm is, en je moet 2 graden zijwaartsstelling overbruggen, moet de motor 2 mm uit het midden staan.

Als je de hoek in radialen uitdrukt klopt dit! Sin(0.01 rad) = ongeveer 0.01
Maar hier gaat het over graden. Tan(2°) = ongeveer 0,035

Bekijk onderstaande tekening eens (is niet exact op schaal maar geeft goeie benadering)
full

We wensen een zijwaartstelling van 2° en de afstand van voorkant motor tot bevestiging is 100 mm.
We nemen dan de tangens van 2° = 0,0349
We doen dit maal de afstand (dus 100mm) = 3,49 mm (op de tekening staat 3,48 mm, maar dit is wegens het snel karakter van het tekeningmaken ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back