Motor probleem, (verlengen motordraden mogelijke oorzaak)

Beste allemaal,

Ik ben bezig met een Polaris, omdat de motor in een gondel in de staart zit moet je de motor draden verlengen
nu wilde ik gister de draairichting van mijn motor controleren maar hij stond alleen maar heen en weer te trillen.

Ik heb alle verbindingen gesoldeerd dus ik kan me bijna niet voorstellen dat er een slecht contact in de verlengdraad zit, ik moet nog controleren of het probleem in de motor zelf kan zitten (weerstand over de spoelen meten)

maar ik vroeg me af of dit effect ook door het verlengen van de motordraden kan komen?
extra lengte is ongeveer 25-30 cm met AWG16 (1mm2)

Turnigy Trust 45A SBEC
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=31232
Turniqy D2826-6 2200KV
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=41745

Groeten

Niels

neuh.
in de motor zelf zit een verschrikkelijke hoeveelheid draad, dus dat stukje wat je toevoegt maakt dan niet uit.

wat wel kan is dat je timing niet goed staat van de regelaar, daar zou ik het eerder zoeken.
zeker als de motor en regelaar nog niet samen hebben gewerkt

Er zal nu waarschijnlijk ongeveer 40cm tot 50 cm tussen de regelaar en de motor zitten. De kans dat dit deze problemen geeft is zeer klein. Je zal toch eerder moeten kijken naar een onderbreking in één van de draden. Een soldering die toch niet goed is. Een draad die onderbroken is. Een onderbreking in de motor of vlakbij de motor.
Vooral de solderingen zou ik heel goed nakijken. Het komt maar al te vaak voor dat gedacht wordt dat iets goed iets goed gesoldeerd is maar dat er toch geen goede elektrische verbinding is. Daarmee wil ik niemand beschuldigen maar ik kom het gewoon heel vaak tegen. Dus die solderingen nog eens goed door laten vloeien met een goede stevige soldeerbout zou je problemen wel eens op kunnen lossen.

Student en Ernst bedankt!

Ik zal de regelaar los halen en dan de draden eens ohm's door meten, dan heb ik meteen de hele keten

wat timing betreft, ik heb als DLG'ert weinig ervaring met motoren,
ik zie op de instructie dat ik de timing van de regelaar kan instellen, dat moet goed komen

maar ik kan op de motor niet vinden wat de timing moet zijn

hoe bepaal je dat?

Ik weet niet hoe groot en hoe zwaar jouw model is maar het is een forse regelaar en motor met een hoog kv.
Op zijn minst moet je ook vermelden wat voor een lipo je gebruikt en welke prop en hoe zwaar jouw vliegtuig is en of de verhoudingen kloppen.
Als de lipo slecht of te klein is of te veel cellen heeft dan stort de accuspanning in elkaar en dat geeft een soortgelijk effect.
Vergelijk het maar eens met wat anderen gebruiken in dit model.
De draden naar de motor zullen niet snel problemen geven omdat ze lang zijn maar een test met korte draden geeft onmiddellijk duidelijkheid.;)

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=922465

Laatst bewerkt:
Hey cdrom flyer,

Ah ik realiseerde me niet dat motor en regelaar exotisch was, het is het gene wat werd geadviseerd bij het model
vliegtuig wordt ca 600 gram (delta start vanaf het water)
Lipo is een 3S 2250 Mah 30C
propellor is een 6 x 4e

Ernst had (deels gelijk)
Het was iss een soldering maar niet die van mezelf.....
De bullet connector van de turnqy was tov de draad geissoleerd
Verzin je toch niet!
Wel jammer dat ik veel heb moeten beschadigen om er bij te komen
b33e7e33f97f7024e1dc679dd7dee3b3.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is toch wat vreemd gemaakt. Aan de connector stukjes draad van 2 cm en dan weer een soldering op de grijze draad. De connector kan je veel beter direct op de grijze draad solderen. Dat betekent drie solderingen minder. Elke soldering is een potentiële storingplaats en zorgt voor (iets) extra weerstand.

Tja, ik had even geen losse bullet female connectors dus de draad van de regelaar doorgeknipt en verlengt!

Was ff niet anders!

Achter af had ik de bullet kunnen los solderen en dan een andere draad er in maar ik ging er vanuit dat ze een krimp hadden gebruikt dus had hem niet eens open gemaakt

Laatst bewerkt door een moderator:
Gelukkig heb je de oorzaak gevonden! Ook een crimp verbinding kan trouwens slecht zijn; ik had een tijdje terug een draad die er zo uitviel. Dankzij de andere draad ernaast bleef het zaakje zitten (en maakte slecht contact). Mijn ervaring met goedkope Chinese spullen is dat je werkelijk alles moet controleren. Dat is geen klacht maar gewoon een constatering. Apparatuur maak ik meestal open om slechte soldeerverbindingen gelijk te herstellen. Ook meervoudige stekkers moet je goed controleren, b.v. de jst-xh balansstekkers van accu's en losse extensies. Er was bij HK volgens mij eens een hele batch waarvan telkens 1 v.d. 3 draden (van 3-polige jst-xh extensies) slecht contact maakte a.g.v. een plat clipje binnenin. Je merkt dit niet zo snel op bij normaal gebruik want je plugt alle draden tegelijk in.

Martin

Hey cdrom flyer,

Ah ik realiseerde me niet dat motor en regelaar exotisch was, het is het gene wat werd geadviseerd bij het model
vliegtuig wordt ca 600 gram (delta start vanaf het water)
Lipo is een 3S 2250 Mah 30C
propellor is een 6 x 4e
Ik heb het een en ander nog even door gerekend maar het is een goede setup voor dit vliegtuig.
Ik had het gewicht lager in geschat.:oops:
11.1V
22A
Prop Static RPM :19536 rpm
Estimated Static Thrust :849 gram
Supplied Power :244 W
Static Efficiency :74.5 %
Appx. Level Flight Speed :143 km/h

Back