Motor Robbe freewind ( RS-550-PH ) vervangen door........

Discussie in 'Model elektronica' gestart door gertbartelink, 30 jul 2003.

  1. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    :?: Hallo Electro-vrienden :wink:
    Sinds kort vlieg ik met een Robbe Freewind en dit bevalt me uitstekend!
    Goed vlieggedrag, lekker stabiel en statig maar.......
    Op een windstille dag klimt het toestel voor mijn gevoel te langzaam, zodat ik eigenlijk wat meer power wil !
    Nou wil ik niet het hele binnenwerk slopen om een cellenpakket van 8 cellen kwijt te kunnen, maar dacht er eerder aan om de motor RS 550 PH te vervangen voor een snellere,betere,of krachtigere!
    Wat is wijsheid en verstandig.....?

    Op dit moment is dit de configuratie als volgt :
    Motor: RS 550 PH (China)
    Cellenpakket: 7 stuks 1700
    Prop: Robbe Dynamic-E 9x5
    speed controller: Kontronic Sun 4001 (40A)


    Graag uw hulp
    [/b]
     
  2. Kees Groot

    Kees Groot Guest

    Probeer eens een Graupner Speed 600 8.4V (bestelnummer #3301) met 8x5 of 9x4 prop op 7 cellen.
    Is me ooit eens aanbevolen al hier, gaat als een speer omhoog.
    Anders zoeken op speed and 600 and harold
    En lees, lees, lees
     
  3. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    motor 50 vervangen door ........

    :?: waarom 8,4 i.p.v. 7,2 :?: Deze maakt dan toch minder toeren :(
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    7.2 loopt inderdaad sneller, maar dan zit je met een klein propje al snel aan de maximum stroom die het motortje aankan voor een normale levensduur (25A). Te klein propje is niet gunstig voor proprendement bij langzaam vliegtuig.

    De genoemde #3301 is een leuk compromis tussen vermogen, rendement, levensduur, bruikbaarheid op 7 of 8 cellen en looptijd.
    Bovendien de goedkoopste speed 600.

    Verschil met je huidige motor/prop is trouwens ook weer niet zo dramatisch. Max 20% beter.
     
  5. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Morgen direct richting RC boer om een speed 600 8,4 + 2 nieuwe proppen 8x5 + 9x4 aan te schaffen
    daarna richting veld ......."We shall see"......
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    1 prop en 1 set extra blaadjes.
    8 x 4.5 en 9x5 mag ook. Hangt een beetje van fabrikant af wat verkrijgbaar is.
    Aeronaut en graupner zie je het meest.
     
  7. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    :oops: Nou "electro-vrinden" eindelijk de geroemde en goed betaalbare speed 600 van Graupner er bij gehaald met een standaard 9x5 klapprop......
    Dit moest uiteindelijk wel want het probleem van de standaard RS550-ph motor was dat de koolborstels aan gruzelementen lagen...
    En zodoende het motortje geen stijgvermogen meer liet zien !
    Ook veroorzakte de motor (ondanks een ontstoorsetje van 3 condensatoren) een enorme partij storing, zodat het toestel op het laatst nog maar nauwelijks te besturen was....

    Maar zoals gezegd eindelijk de speed 600 van Graupner d'r in...
    En inderdaad als een speer naar boven (met een 9x5) zodat ik telkens aardig wat "down"moet geven om geen al te gekke capriolen uit te halen....

    Jammergenoeg weet ik geen oorzaak van het koolborstelprobleem.......(wie gooit het balletje op :?:
    Is het trouwens aan te raden de motor te behouden en te proberen er nieuwe borstels in te zetten ? of moet de Kliko hem maar slikken ?
    Uiteindelijk kost een speed 600/8,4V net aan 10 euro.................................. :lol:
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Leuk dat het nu goed stijgt.

    Oude motor weggooien.
    Deze motoren worden overbelast en hebben niet het eeuwige leven. Er zitten verschillen in wikkelingen, magneten en kennelijk dus ook koolborstels.
    Van de speed 600 8.4V BB SP #3316 weet ik dat de borstels redelijk snel affikken.
    Van de #3301 blijven langer heel (harder waarschijnlijk).
    Goed koelen die motor! Zorgen voor luchtstroom door de koelgaten direct op de borstels. Ene gat in, andere uit.
     
  9. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Een ander goed alternatief is de Venti 600 van Jamara, dit is ook een 7,2 v speed 600 motor met een ventilatortje bij de borstels. Let wel op dat je niet de HS versie pakt, die draait 1,5 zoveel toeren...
    Ik heb deze motor met 8 cellen en een Cam Prop 9x5 gedraaid op ongeveer 23 A! Het setje leeft nog steeds na 2 seizoenen vliegen. Bij alle Jamara motoren is het wel belangrijk dat je de borstels goed laat indraaien - ± 8 uur op 3-4 volt -
     
  10. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Een ander goed alternatief is de Venti 600 van Jamara, dit is ook een 7,2 v speed 600 motor met een ventilatortje bij de borstels. Let wel op dat je niet de HS versie pakt, die draait 1,5 zoveel toeren...
    Ik heb deze motor met 8 cellen en een Cam Prop 9x5 gedraaid op ongeveer 23 A! Het setje leeft nog steeds na 2 seizoenen vliegen. Bij alle Jamara motoren is het wel belangrijk dat je de borstels goed laat indraaien - ± 8 uur op 3-4 volt -
     
  11. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Wat kost zo'n Venti 600 - Jamara
    Ik neem aan dat deze een fractie of 6 duurder is dan een speed 600 :?:
     
  12. Guest

    Guest Guest

    Te koop bij Conrad, 13 euro.
     

Deel Deze Pagina