Het stond ooit al eens op M.com maar kan het niet terug vinden... Motor (FX46) helemaal uit elkaar gehaald.. Met welk algemeen verkrijgbaar goedje kun je het best je motor onderdelen schoonmaken en ze zo ontdoen van aarde? - Diesel? - Benzine? - Terpetine? Noem maar op...
Uitkoken. In een pannetje water met biotex doen. hier kun je je motor in doen (in onderdelen) en dan een 30 min laten koken op het gasfornuis. GEGARANDEERD ALLES SCHOON, zelfs de aanslag veroorzaakt door wonderolie. Roy
Uitspoelen in een Organische verbinding is voor de technische delen (zeg maar alles wat beweegt/langs elkaar schuift; inclusief cylinderwand) een veel betere oplossing. :!: :!: Biotex en koken houdt het gevaar in dat aluminium delen zoals de zuiger aangetast worden :!: :!: :!: door reageren met de detergentia (zeg maar diverse soorten zeep-achtige verbindingen) uit de biotex :!: :!: Voor monteren bewegende delen goed olien :!: crash-je gehad??
ovenreiniger. niet te lang laten intrekken anders heb je kans op zwarte plekken op het alu. haalt ook prima de wonderolie koeksels eraf, na de behandeling oogt ie weer als een nieuwe !
Ik kan je verzekeren dat biotex niet invreet op aluminium. Dit word al jaren door mijn pa toegepast en sinds 6 jaar ook door mij. Een half jaar geleden heb ik een OS-MAX 40 FSR van een nieuw AGC setje voorien, toen heb ik deze meteen maar ff uitgekookt, resultaat --> ALS NIEUW! :lol: Ik heb ook weleens een cilinderkop van mijn zundapp uitgekookt. Na 30 min was die weer als nieuw . Deze methode word ook door anderen succesvol toegepast :!: . Ieder voor zich natuurlijk, maar heb jij (Arjan) welis een slechte ervaring hiermee gehad? :roll: Roy
Roy, Voor het uitwendige of het motorhuis is biotex best. Voor dat Zundapp-blok ook want dat is van gietijzer. Voor bewegende delen als een zuiger zou ik het niet doen. Mijn uitlaat raakte er goed aangevreten van.... Niet bevorderlijk voor de passing. :evil: Verder geefje zelf al aan dat je het gebruikt als je daarna toch een andere loopgarnituur in de motor gaat stoppen. Als ik het zo lees is Jorrit dat niet van plan.....
Motor zit weer keurig netjes in elkaar. Is weer als nieuw. Heb dat biotex truukje uitgeprobeerd op het tussenschotje van m'n demper. Deze sloeg een beetje donker grijs uit, waarna ik besloten heb niet de rest van m'n motor in de biotex te koken. Tandenborstel, heet water en wat poetsdoeken functioneren ook... Als olie heb ik After-run gebruikt. Misschien niet de beste oplossing, maar ik laat hem weer wat rijk inlopen. Motor komt namelijk ook zo goed als droog uit de doos...
Afterrun is prima. Het gaat er vooral om dat de motor gesmeerd wordt bij het starten en de eerste loop-slagen. Daarna neemt de olie uit de brandstof het zware werk wel weer over. Starten en daarna enkele minuten rustig draaien is genoeg; een uitgebreide indraai procedure is niet nodig. Dit natuurlijk op voorwaarde dat alles weer exact is gemonteerd en er geen delen zijn verwisseld/vervangen.
Oeps! Ben vergeten te zeggen, dat je de blauwe biotex moet gebruiken en zekere niet de groene Sorry, met de blwue biotex gaat het wel goed
nee je moet biotex groen hebben gebruik ik al jaren heb namelijk ook de blauwe geprobeerdt toen sloeg het carterhuis zwart uit .
Dat heb ik juist met de groene... :teacher: Blauw! - Nee groen! - Blaaauuuw!! - NEEE!! GROEN!!! :fuckyou2: Ik ben de draad kwijt.. Jullie ook?
dump altijd mijn complete blok uit elkaar zo in het schuim, zuiger, bus, huis en alles. nog nooit problemen mee gehad en motoren als nieuw. je moet echter wel goed opletten dat je de aanbevolen tijd aanhoud (15 min) en niet langer anders slaat het wel uit. ik spoel het goed na en dan even de lagers smeren met wat brandstof VOILA
Beste biotexkokers, Het probleem zit 'm erin dat de biotex een behoorlijke dosis soda bevat, een alkalisch middel dat vlekken en vuil lekker opweekt doordat het er eigenlijk mee reageert, maar soda kan ook met aluminium of spuitgietmateriaal reageren, want daar zit behalve aluminium ook zink in; en dat wil ook. Een beetje koken zal eerst de oude ingedikte oliekoek zacht maken, maar daarna gaat echt het aluminium eraan en moet je hard poetsen om dat weer een beetje glimmend te krijgen. Voor buitenom dus niet erg, maar, zoals Arjen ook al suggererde, niet voor binnenwerk dat precies moet passen. Ik hang m'n vervuilde mtoren in een badje met kwastreiniger, na eerst alle rubber en evt. plastic onderdelen eruit te hebben gehaald. Dat klinkt allemaal vreselijk, maar het is in wezen een sterk oplosmiddel dat allerlei organische troep weer zacht maakt. Daarna een zacht langdradig koperborsteltje en allerlei vuil dat eerst tussen de koelribben zat laat zich mooi verwijderen. Dunne laagjes een dag, dikke oude koek een paar dagen. Succes, Rob