Motor slaat af bij vol gas (Reely Truggy 2WD)

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Akuma2000, 7 mei 2011.

  1. Akuma2000

    Akuma2000 Guest

    Na jaren dromen van een RC autootje op brandstof, heb ik het eindelijk maar een gekocht (zag een aanbieding bij Conrad vorige week).

    Goedkoop autootje voor 120 euro, dat is wel wat anders, want had altijd in gedachten om er 1000+ euro voor uit te geven.
    Maar hiermee kan ik dus lekker oefenen voordat ik eentje koop van 1000+ euro!

    Ik heb het volgens de handleiding ingereden (ruim een uur), maar krijg de afstelling niet goed voor elkaar.
    Zodra ik vol gas geef (na 1-5 minuten warm lopen), gaat de motor toeren maken maar dan ineens (heel kort) zachter lopen en slaat het af.

    Ik heb de hoofdsproeier al tig keer versteld (rijker, armer) en ook de stationairsproeier van alles geprobeerd.

    Uiteraard in kleine stapjes, 1/16e slag.

    Ik krijg de juiste afstelling dus niet :( Heel erg frustrerend.

    Hebben jullie enig tips/advies wat ik nog meer kan proberen?

    Zie voor meer info/foto's van mijn wagentje hier:
    Stadium Buggy Firestar 2WD (R2R, 1:10)


    Thanks!


    ps. Nog een andere vraag, is er een club in Rotterdam?
    Ik heb flink wat gegoogled, kan helaas niks vinden.
    Dichtsbijzijnde is in Dordrecht, jammer dat zo'n grote stad als R'dam geen goed vindbare club heeft op het internet :(
     
  2. janschip

    janschip

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Randstad - redelijk aan de kust
    Kijk eens bij rc-nitroteam in schiedam.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Even googlen op nitro tuning..

    Als hij bij volgas weinig rook geeft, en dan afslaat, heb je grote kans dat hij te arm staat. De kop wordt dan ook zodanig heet dat je je vingers er erg stevig aan verbrand.

    Mij is als richtlijn wel eens uitgelegd dat de kop niet warmer mag worden dan wat je 5 sec aan kunt raken met een natte vinger

    Klinkt de motor bij spontaan volgas erg "laag", en wl hij niet lekker in de toeren klimmen (of hij slaat zelfs spontaan af) dan staat hij veel te rijk
    De kop blijft dan ook erg koud

    Is het probleem alleen aanwezig als je lange tijd stationair hebt gedraaid, en loopt hij na een tijdje lekker doorgereden te hebben goed?
    Dan staat je mixture schoef niet goed. Deze schroef heeft veel namen, vaak is het een schoef in de carb, waar je echt een platte schoevedraaier bij moet pakken
     
  4. Aleq

    Aleq

    Lid geworden:
    5 okt 2009
    Berichten:
    422
    Je geeft aan dat het gebeurd als je motor eenmaal warm is, dan zal hij bovenin waarschijnlijk te arm staan. Zet hem eens een halve slag rijker en kijk of het beter is, wordt het probleem erger dan weet je dat je hem armer moet zetten.

    Het kan ook zijn dat je LSN niet goed staat(te arm) of dat je LSN juist te rijk staat maar dat je stationair ook tever ingedraaid staat(Je carb staat dus erg ver open), wat je niet persé hoeft te merken.
     
  5. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Mijn advies is om bij iemand langs te gaan die ervaring heeft in het afstellen van een motor.
    Hij/zij zal je kunnen helpen hoe je een motor moet afstellen.

    M.v.g. Mark
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Nieuwe motor.... vol gas..... zeker nog niet ingelopen?

    Welke brandstof gebruik je?
     
  7. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Ruim een uur ingereden??

    Hoeveel brandstof is er doorheen gegaan in dat uur??
     
  8. Akuma2000

    Akuma2000 Guest

    Bedankt voor alle snelle reacties en hulp!

    Dit had ik idd ook gelezen in vele artikelen.
    Heb ook al uren zitten spelen met de afstellingen, niks schijnt te helpen.
    Het probleem is aanwezig als die net aan staat, maar ook als ik al een uur heb zitten rijden.



    Zie ook mijn reactie hierboven.
    Ik heb het vandaag nog zitten proberen met een armere afstelling (hoofdsproeier), maar dan start de motor weer niet meer.
    Toen heb ik het weer rijker ingesteld, motor start, komt grote pluimen rook uit uitlaat en zelfs spetters brandstof --> Te rijk neem ik aan.
    Had daarna weer beetje bij beetje armer gedaan.
    Maar probleem met afslaan bij vol gas blijft bestaan :(

    Dat lijkt mij idd ook beste, vandaar dat ik me ook af vroeg of er een clubje was in Rotterdam, dat is wat dichterbij/makkelijker dan Dordrecht/Schiedam :)

    Halve liter Merlin 16%.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Na de inloop is de kans altijd groot dat de gloeiplug op is (aangetast door de polijstslijpsel van de inloop), heb je al een nieuwe gloeiplug geprobeert?

    Deze digen gaan wel eens en zeker met de wisselende weertypes moet je ook verschillende pluggen hebben.
     
  10. Akuma2000

    Akuma2000 Guest

    Ik heb nog geen nieuwe gloeiplug geprobeerd, dat ga ik morgen doen als ik de tijd heb!

    Zal dan ook gelijk een filmpje maken en op Youtube zetten, dat maakt een stuk duidelijker wat mijn probleem is denk ik :)
     
  11. Akuma2000

    Akuma2000 Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Zet hem boven in (HSN) eens een kwart slag rijker en kijk hoe het dan gaat.

    M.v.g. Mark
     
  13. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Ik woon in Rhoon Portland (tussen schiedam en Dordrecht in :) )

    Als je wil, kan je langs komen en regel ik de motor helemaal in voor je ;)

    Mvg,

    John
     
  14. Akuma2000

    Akuma2000 Guest

    Hey John, thanks voor je aanbod! Ik hoop deze week nog tijd te vinden om het op te lossen, als mij het niet lukt, stuur ik je een PM :D
     
  15. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Als ik het zo hoor en lees, wees wijs kom een bakkie doen, dan leer ik je het afstellen van een methanol motor ;)
    Wat ik bedoel is dat experimenteren met een methanol motor vaak eindigt in een teleurstelling en aanslag op de portemonnee. :mad:
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2011
  16. janschip

    janschip

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Randstad - redelijk aan de kust
    +1 neem dat aanbod aan!!!!

    Je maakt snel iets kapot wanneer je niet goed weet wat je doet:(.

    In een halve dag praktijk leer je veel meer (en heb je een hoop fun) dan lopen rommelen en op een forum lezen.

    Het is maar een tip.:yes:
     
  17. BrainFart

    BrainFart Guest

    Heuj!

    Ik heb ook dezelfde aanbieding binnen gehaalt, leuk ding!

    Je moet hem veeeel rijker zetten en al helemaal als je hem net inrijdt.

    Het lijkt erop dat hij in 1x alles er door jaagt en druk dan verliest (te arm)...tenminste dat was bij zo.

    Ik had hem zo afgesteld in het begin dat je er naast mee kon lopen als je vol gas deed (techniek inrijden)...langzamer hand wat minder rijk afstellen.

    Ik ben ook net nieuw op het gebied van RC en ben het dus ook aan het leren.

    Het is idd lastig om het ding ff goed af te stellen...maarrr, heb je op den duur zo door :D

    En als hij niet start gewoon ontvanger en zender uit zetten en gas klein beetje met de hand open zetten bij de servo.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mei 2011
  18. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Dat is de WOT (Wide Open Throttle) methode :)

    Dit nooit doen, altijd je zender en ontvanger aan laten.
    Je zal niet de eerste zijn die achter zijn model aan kan rennen (en niet red natuurlijk)
    Ik heb verleden week nog de gehele voorterrein van een team associated ntc3 hersteld, de eigenaar zette de zender uit met draaiende motor.

    Op je zender zitten trims, en daarmee kan je een beetje gas geven.
    Meestal zit op de gas-servo ook een geveerde aansturing, waarmee je een beetje gas kan geven.
     
  19. BrainFart

    BrainFart Guest

    Ok, ben nog beetje aan het leren, was ook een beetje een nood oplossing.

    Dat moet je idd weer niet doen...(slaat servo op hol).
     
  20. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Ik bedoelde het niet verkeerd hoor, ik heb ook met schade en schande het moeten leren :)
     

Deel Deze Pagina