Motor Speed 700BB 12V aansturen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jonathan De Meyst, 18 apr 2017.

  1. Jonathan De Meyst

    Jonathan De Meyst

    Lid geworden:
    18 apr 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zottegem
    Hoe kan ik het best een speed 700BB 12V aansturen om hem te doen draaien voor een snelheid van 20-25Hz?
    Ik heb namelijk geen kennis en ervaring met elektromoteren.
     
  2. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Er zijn draadjes in tapatalk over deze motor.
    Maar ff snel. Een esc met min 50a Max draw. En ook nog tot 6s geschikt. Motor loopt van 7.4 V - 19.8 v Max. Kijk naar brushed esc! Maar wat ga je ermee doen. Dat is misschien een beter uitgangspunt.
     
  3. Jonathan De Meyst

    Jonathan De Meyst

    Lid geworden:
    18 apr 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zottegem
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    20-25hz.... dat is een erg laag toerental voor de gangbare regelaars in de modelbouw wereld.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ik lees dat hij 20 - 25 rondjes draait per seconde :) : to reach a rotational frequency of 20-25Hz
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Onbelast toereantal van 11.600 bij 12V. Dat zal nog niet meevallen om een voor dit doel veel te hoogtoerige motor zover terug te regelen.

    Moet je perse deze motor gebruiken, of mag je uitwijken naar iets geschikters?
     
  7. Jonathan De Meyst

    Jonathan De Meyst

    Lid geworden:
    18 apr 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zottegem
    Ik heb die motor al. Dus het liefst met deze werken. Ik heb zo veel mogelijk het origineel project proberen aan te houden.
     
  8. Jonathan De Meyst

    Jonathan De Meyst

    Lid geworden:
    18 apr 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zottegem
    Dit staat bij de beschrijving van de motor bij het project:

    The motor is a Speed 700 type 12V DC motor, controlled with a simple PWM circuit to reach a rotational frequency of 20-25Hz. A feedback loop is not neccessary since the display controller can sync itself. The speed is adjustable via 4 DIP switches in the newer version. Something I noticed with computer PSUs is that some of them need a quite high base load at 5V to supply a stable output at 3.3V.
    The motor needs active cooling.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het beste lijkt mij dat je een vertraging gebruikt. De motor zal ergens tussen de 1200 en 1500 toeren moeten draaien om de gewenste frequentie te halen. Voor deze motor is dat erg weinig, daar heb je maar iets van 1,5V tot 2V voor nodig. Een bijkomend nadeel is dat de motor bij die spanning ook maar erg weinig koppel heeft. Je zal hem vrij makkelijk tegen kunnen houden. Als er het nodige "aan hangt" kan het zelfs zo zijn dat de motor niet eens uit zichzelf wil gaan draaien. Je moet hem een zetje geven voor hij gaat draaien.
    Met een vertraging van 3:1 of zo zal de motor met een toerental draaien waar hij zich veel fijne bij voelt. Ook zal hij beter regelbaar zijn en uit zichzelf starten.
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Misschien ook leuk voor de topic-starter om te vertellen wat ie aan het maken is?
     
  11. Jonathan De Meyst

    Jonathan De Meyst

    Lid geworden:
    18 apr 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zottegem
    Hoe kan ik dit het best doen?
     
  12. Jonathan De Meyst

    Jonathan De Meyst

    Lid geworden:
    18 apr 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zottegem
    Hoe bedoelt u?
     

Deel Deze Pagina