Motor vermogen regeling vanuit de zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door kadet-kampen, 2 jun 2018.

  1. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Ik vlieg met de Climaxx van Hollein met de volgende setup:

    Motor : Hacker A30/14L
    Akku : 3S 2200 mA
    Prop : 14 x 6 CAM Carbon
    Regelaar : HK 40 Amp

    Zender : Futaba T10J
    Ontvanger : Futaba R3008SB
    Programma : Glider AF2
    Motor : geschakeld op D + F ( beveiliging + resp. aan/uit)

    Bij deze setup is de Climaxx een prophanger bijna vol down voor een redelijke stijghoek 45 gr.

    Dit motorprogramma heeft een instelbare vermogen instelling, staat nu op 65%, zonder down ca. 30/40 gr omhoog, bevalt mij goed en gaat in ca. 30 sec. naar 150 tot 200 m.

    Nu de vraagstelling:
    1)- mag ik de regelaar zo belasten of is het beter een kleinere prop te kiezen?
    2)- hoe is de precieze werking eigenlijk van de regelaar?
    3)- zet deze de gelijkstroom om naar een 3-f wissel draaistroom met fase aansnijding?

    Ik ben erg nieuwsgierig naar de beantwoordingen.

    Met de beste groet van,

    Rob Wittebrood
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2018
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Ja, wat wil je hiermee zeggen??????????
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2018
  3. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Sorry Ernst mijn verhaal was nog niet af en was al gedeeltelijk geplaatst.
    Gr. Rob.
     
  4. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Hierbij nog de schermfoto van het menu.

    20180602_222539.jpg

    Ik gebruik de safe en start modi andersom omdat de F-schakelaar de grootste is en links geplaatst en bij de rechtshandige start bediend wordt door de linkerhand!!!
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2018
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Ok, dat gebeurt wel eens. Heb je op "een verkeerd knopje" gedrukt. ;):D

    Om je vragen te beantwoorden.
    Het is beter voor de regelaar als je de motor niet langdurig op laag vermogen laat draaien. Wanneer je een goede regelaar hebt en die is "voldoende" over gedimensioneerd zal je er nauwelijks problemen mee hebben. Een kleinere prop lijkt dus eigenlijk beter maar daar kleven ook nadelen aan. Het belangrijkste nadeel is dat een kleine prop met een hoog toerental een lager rendement heeft bij dezelfde stuwkracht. Je kan veel beter een grote prop met een laag toerental gebruiken. Het mooiste zou een verstelbare prop zijn maar die zijn niet te betalen.

    Een motor regelaar zet de gelijkspanning om in een soort van drie fase spanning. Er wordt echter geen fase aansnijding gebruikt! Dat is iets heel anders en wordt niet vaak (meer) gebruikt bij het regelen van grotere vermogens.
    Er wordt gebruik gemaakt van een PWM regeling om het toerental te regelen. Hoe breder het PWM signaal des te hoger de gemiddelde spanning en des te sneller de motor zal draaien. "De frequentie" van de drie fase spanning wordt door de motor (het toerental) bepaald. Dit volledig in tegenstelling tot de toeren regelaars in de industrie. Hierbij bepaald de frequentie het toerental en worden de regelaars vrijwel altijd frequentie regelaars genoemd.

    Hoe de gelijkspanning motor regelaar precies werkt is een heel verhaal en gaat wel erg ver om dat hier te beschrijven. Als je HIER kijkt kan je een zeer uitgebreide uitleg lezen. Het is in het Engels en behoorlijk "technisch" maar het wordt goed uitgelegd.
    Tussen haakjes, deze regelaars worden ook in bijna alle elektrische fietsen gebruikt. Dat zijn vrijwel allemaal modelbouw regelaars die (een beetje) doorontwikkeld zijn, soms zijn ze zelfs exact hetzelfde. Ze komen in ieder geval uit dezelfde fabrieken. ;)
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Prop kiezen die lagere belasting geeft. Bij vol gas hoeft een regelaar het minst hard te werken, regelaar blijft het koelst.


    Verder, ik weet niet of e.e.a. hier van toepassing is maar ...if current at wide open throttle is too high for the controller then reducing throttle to get current below ESC max.current is not a good idea. It is even harder on ESC than to keep overamping at full throttle. Better to prop down a bit to reduce current.
    See:

    Het is in ieder geval geen Variable Frequency Drive, want de motor is de baas, de motor 'vertelt' de regelaar wanneer deze moet schakelen/commuteren.

    Een brushless motor in combinatie met zijn regelaar is eigenlijk gewoon een borstelmotor. Waarbij de mechanische commutator, koolborstels en sleepring, vervangen is door een elektronische commutator, de regelaar.

    Zowel borstel- als borstelloze systemen worden gekenmerkt door dezelfde (simpele) motorparameters (generatorconstante Kv, nullaststroom Io, weerstand Rm en rendement η) en doo rdezelfde formules voor toerental, stroom en vermogen.

    Animaties en simulaties
    brushless motor animations and simulations - RCG

    Inderdaad een (unipolair) 3-fase system, met trapeziumvormig signaal/commutatie, als benadering van een sinus-vormig signaal.
    en.wikipedia.org/wiki/Power_inverter#Three-phase_inverters
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2018
  7. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    De 14x6 trekt 42 AMP BIJ 100% EN 25 BIJ 65%.
    Ik ga vanavond een 12x6,5 proberen en kijk dan wat hij doet.

    Beide heren alvast bedankt voor de reakties.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die 25A meting/indicatie bij 65% moet je voorzichtig mee zijn, aan motorkant is de stroom fiks hoger door de vrijloop(blus)diodes in de regelaar. Door die diodes blijft er stroom door de motor lopen op het moment dat de pulsbreedtemodulatie geen spanning geeft. Dat is nodig omdat er anders fikse vonken/schade zou kunnen ontstaan.

    Check: jij hebt toch een elektro-achtergrond als ik me niet vergis? Ik wil het niet te simpel maken, maar ook niet te moeiljk, vandaar mijn vraag.
     
  9. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    De 12x6.5 trekt 33 Amp en de Climaxx heeft meer dan voldoende stijgkracht die ik nog iets moet beteugelen met 10 à 15% down.
    Al met al tevreden met de geboden oplossingen en bedankt.

    Rob Wittebrood
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer je veel down bij moet geven kan het ook een indicatie zijn dat je zwaartepunt erg voorlijk ligt.
    Bij een voorlijk zwaartepunt moet je veel instelhoek verschil hebben om te zweven, wanneer je dan een otor aanzet wil hij sterk omhoog.
    Zwaartepunt wat naar achteren en iets meer down als standaard zou kunnen helpen.

    Er zijn een flink aantal Climaxx vliegers die hier meer concreets over kunnen zeggen bij dit specifieke toestel.

    Succes!
     

Deel Deze Pagina