Ik vlieg met de Climaxx van Hollein met de volgende setup: Motor : Hacker A30/14L Akku : 3S 2200 mA Prop : 14 x 6 CAM Carbon Regelaar : HK 40 Amp Zender : Futaba T10J Ontvanger : Futaba R3008SB Programma : Glider AF2 Motor : geschakeld op D + F ( beveiliging + resp. aan/uit) Bij deze setup is de Climaxx een prophanger bijna vol down voor een redelijke stijghoek 45 gr. Dit motorprogramma heeft een instelbare vermogen instelling, staat nu op 65%, zonder down ca. 30/40 gr omhoog, bevalt mij goed en gaat in ca. 30 sec. naar 150 tot 200 m. Nu de vraagstelling: 1)- mag ik de regelaar zo belasten of is het beter een kleinere prop te kiezen? 2)- hoe is de precieze werking eigenlijk van de regelaar? 3)- zet deze de gelijkstroom om naar een 3-f wissel draaistroom met fase aansnijding? Ik ben erg nieuwsgierig naar de beantwoordingen. Met de beste groet van, Rob Wittebrood
Hierbij nog de schermfoto van het menu. Ik gebruik de safe en start modi andersom omdat de F-schakelaar de grootste is en links geplaatst en bij de rechtshandige start bediend wordt door de linkerhand!!!
Ok, dat gebeurt wel eens. Heb je op "een verkeerd knopje" gedrukt. Om je vragen te beantwoorden. Het is beter voor de regelaar als je de motor niet langdurig op laag vermogen laat draaien. Wanneer je een goede regelaar hebt en die is "voldoende" over gedimensioneerd zal je er nauwelijks problemen mee hebben. Een kleinere prop lijkt dus eigenlijk beter maar daar kleven ook nadelen aan. Het belangrijkste nadeel is dat een kleine prop met een hoog toerental een lager rendement heeft bij dezelfde stuwkracht. Je kan veel beter een grote prop met een laag toerental gebruiken. Het mooiste zou een verstelbare prop zijn maar die zijn niet te betalen. Een motor regelaar zet de gelijkspanning om in een soort van drie fase spanning. Er wordt echter geen fase aansnijding gebruikt! Dat is iets heel anders en wordt niet vaak (meer) gebruikt bij het regelen van grotere vermogens. Er wordt gebruik gemaakt van een PWM regeling om het toerental te regelen. Hoe breder het PWM signaal des te hoger de gemiddelde spanning en des te sneller de motor zal draaien. "De frequentie" van de drie fase spanning wordt door de motor (het toerental) bepaald. Dit volledig in tegenstelling tot de toeren regelaars in de industrie. Hierbij bepaald de frequentie het toerental en worden de regelaars vrijwel altijd frequentie regelaars genoemd. Hoe de gelijkspanning motor regelaar precies werkt is een heel verhaal en gaat wel erg ver om dat hier te beschrijven. Als je HIER kijkt kan je een zeer uitgebreide uitleg lezen. Het is in het Engels en behoorlijk "technisch" maar het wordt goed uitgelegd. Tussen haakjes, deze regelaars worden ook in bijna alle elektrische fietsen gebruikt. Dat zijn vrijwel allemaal modelbouw regelaars die (een beetje) doorontwikkeld zijn, soms zijn ze zelfs exact hetzelfde. Ze komen in ieder geval uit dezelfde fabrieken.
Prop kiezen die lagere belasting geeft. Bij vol gas hoeft een regelaar het minst hard te werken, regelaar blijft het koelst. Verder, ik weet niet of e.e.a. hier van toepassing is maar ...if current at wide open throttle is too high for the controller then reducing throttle to get current below ESC max.current is not a good idea. It is even harder on ESC than to keep overamping at full throttle. Better to prop down a bit to reduce current. See: Explanation by Bruce Abbott: looking for a 6S small motor. Ideas? - Page 2 - RCG Martyn McKinney, Steve Neu and Bruce Abbott wrote some clever answers in this thread, also addressing input capacitor temperature and why life is easier on a controller at WOT (wide-open-throttle): ESC efficiency questions - RCG Het is in ieder geval geen Variable Frequency Drive, want de motor is de baas, de motor 'vertelt' de regelaar wanneer deze moet schakelen/commuteren. Een brushless motor in combinatie met zijn regelaar is eigenlijk gewoon een borstelmotor. Waarbij de mechanische commutator, koolborstels en sleepring, vervangen is door een elektronische commutator, de regelaar. Zowel borstel- als borstelloze systemen worden gekenmerkt door dezelfde (simpele) motorparameters (generatorconstante Kv, nullaststroom Io, weerstand Rm en rendement η) en doo rdezelfde formules voor toerental, stroom en vermogen. Animaties en simulaties brushless motor animations and simulations - RCG Inderdaad een (unipolair) 3-fase system, met trapeziumvormig signaal/commutatie, als benadering van een sinus-vormig signaal. en.wikipedia.org/wiki/Power_inverter#Three-phase_inverters
De 14x6 trekt 42 AMP BIJ 100% EN 25 BIJ 65%. Ik ga vanavond een 12x6,5 proberen en kijk dan wat hij doet. Beide heren alvast bedankt voor de reakties.
Die 25A meting/indicatie bij 65% moet je voorzichtig mee zijn, aan motorkant is de stroom fiks hoger door de vrijloop(blus)diodes in de regelaar. Door die diodes blijft er stroom door de motor lopen op het moment dat de pulsbreedtemodulatie geen spanning geeft. Dat is nodig omdat er anders fikse vonken/schade zou kunnen ontstaan. Check: jij hebt toch een elektro-achtergrond als ik me niet vergis? Ik wil het niet te simpel maken, maar ook niet te moeiljk, vandaar mijn vraag.
De 12x6.5 trekt 33 Amp en de Climaxx heeft meer dan voldoende stijgkracht die ik nog iets moet beteugelen met 10 à 15% down. Al met al tevreden met de geboden oplossingen en bedankt. Rob Wittebrood
Wanneer je veel down bij moet geven kan het ook een indicatie zijn dat je zwaartepunt erg voorlijk ligt. Bij een voorlijk zwaartepunt moet je veel instelhoek verschil hebben om te zweven, wanneer je dan een otor aanzet wil hij sterk omhoog. Zwaartepunt wat naar achteren en iets meer down als standaard zou kunnen helpen. Er zijn een flink aantal Climaxx vliegers die hier meer concreets over kunnen zeggen bij dit specifieke toestel. Succes!