Motor vreet pluggen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Lochii, 28 jun 2010.

  1. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Hey allemaal,

    Gisteren ben ik weer gaan rijden met mijn Alpha F850, en tot mijn verbazing eet de motor pluggen. In zeer korte tijd heb ik verschillende pluggen er doorheen gereden. Ook pluggen van verschillende fabrikanten (O.S. #3, RB #6 en Alpha koude pluggen).

    Ook gisteren heb ik 3 plugjes er doorheen gereden. De motor deed het prima, en vervolgens uitgezet om weer een beetje met mensen te praten. Daarna wil ik hem weer starten en tot mijn verbazing is de gloeiplug ineens defect. Ik ben toen maar een stuk rijker gaan rijden (overduidelijk te rijk, want er kwam een nette rookpluim uit en kwam ook niet lekker op toeren), maar nogsteeds heb ik later 2 pluggen vernield.

    Als ik naar de gloeiplug kijk dan is de gloeidraad een beetje krom getrokken en terug geslagen. Aleq, hier van het forum zei al tegen me dat ik mijn drijfstang eens na moest kijken op speling. Eenmaal thuis gekomen kan ik hier geen speling op ontdekken.

    Wel kwam ik er achter dat mijn backplate niet helemaal goed vast zat. Zou dit er misschien mee te maken kunnen hebben? (Even voor de duidelijkheid, hij zat wel vast, maar niet echt vast-vast. Ik kon de schroefjes heel simpel los draaien). Of of mijn drijfstang misschien niet zichtbaar versleten maar is hij wel degelijk versleten? Telkens plugjes vervangen is namelijk ook geen goedkope hobby..

    Groetjes
    Erik

    p.s. de motor heeft ongeveer 8 liter gehad, en ik heb de drijfstang nog niet vervangen.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Je moet dan ook het hoofdlager controleren, speling op het hoofdlager doet ook de compressie verhogen en zo de plug slopen.
    Als je niets kunt vinden kan je beter 1 shimring onder de kop erbij leggen.
     
  3. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Het voorste lager lekt wel een beetje olie zie ik nu net. Dit is het resultaat van een dagje rijden (iets meer dan 0.5L).
    [​IMG]
     
  4. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    Hoofdlager en drijfstang controleren/vervangen. Eventueel kopshimmetje erbij.
     
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dat het voorlager een beetje lekt, hou je altijd wel iets, zolang er maar geen plassen met olie uitlekken is dat wel goed. gewoon met en tandenborstel doordrenkt met wasbenzine/remreiniger wegvegen en klaar.

    Kwa pluggenvreten: al isdie aan het verzuipen tijdens starten, icm een goed volle driver, gaf bij mijn soms ook wel eens problemen na het uitzetten/weer starten..
     
  6. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Dat het voorste lager lekte had ik inderdaad op internet ook al gevonden, vooral als je motor iets te rijk staat (wat op het eind van de dag het geval was, omdat ik dacht dat ie dan te arm heeft gestaan ofzo).

    Op de drijfstang of krukas kan ik echt geen speling ontdekken (behalve inwaarste speling bij de krukas, maar dat verhelp je met lagers niet). Ik heb in elk geval een extra headshim geplaatst. Net heel eventjes mijn nieuwe uitlaat geprobeerd en daar leek hij het prima te doen. Als mijn loon binnen is wil ik ook een goede temperatuurmeter kopen, want die dingetjes van hobbyking geloof ik ook niet echt. We hebben er 2 geprobeerd op dezelfde motor, en ze gaven toch echt 25 graden verschil aan ofzo (waarbij de tweede meting hoger uit kwam dan de eerste).

    Ik zal zo het plugje eens bekijken.
     
  7. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    De temp meter kan je testen door 'm op een pan kokend water te richten, dan moet 'ie 100 graden aangeven. Je ziet dan meteen de afwijking. Controleer zeker het hoofdlager. Het gekke is dat ik op één dag 4 pluggen kapot reed met de Z852, ik heb niks veranderd aan de motor en de 5e plug zit er nu al weer 4 liter probleemloos in... een paar slechte pluggen, pech? Ik weet het echt niet...
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Slechte pluggen zou zomaar kunnen... Zijn genoeg fabrikanten (geweest) die problemen hebben gehad met de pluggen omdat ze met andere materialen/mengsels voor de spiraaltjes gingen werken ;)


    Zou toch ook het hoofdlager en de drijfstang nog een keertje goed controleren , meeste problemen met pluggen vreten komen daar vandaan normaal gesproken.
     
  9. paultje

    paultje

    Lid geworden:
    7 mei 2004
    Berichten:
    710
    Locatie:
    weert
    Ik verdenk de drijfstangspeling, let vooral ook op de speling van de drijfstang op de pistonpen.
    Hoe controleer je de drijfstangspeling, ik weet zeker dat je na 8 liter iets speling moet kunnen voelen ?

    De kopshim hoef je erin in princiepe niet bij te doen (mits je nog met de standaard 2 shimmen rijd).
    Zelfs op 30% nitro kon ik nog een 0.1 shim eruit halen zonder in de problemen te komen, motor liep beduidend beter ook.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je motor loopt rijk genoeg zeg je, en hij loopt goed tot je hem afzet, en bij de volgende start blijkt de pug kapot. Dat betekent dat de draad in elk geval niet verbrand, dus met compressie is niks mis, en met mengsel ook zeer waarschijnlijk niet. Want: anders zou de motor halverwege een tankvuling al slechter moeten gaan lopen. Maar het electrisch contakt is wel verbroken, dus de draad is stukgetrild

    Ergo: plug gaat kapot door trillingen, en die komen niet van een kromme drijfstang of speling in het big-end, maar doordat het hoofdlager versleten is. Hierdoor word de krukas iedere keer dat er een kogel onderdoor loopt, iets opgetild, om vervolgens tussen twee kogels in weer iets in te zakken. Da's een heel kleine beweging, honderdsten van mm's, maar wel een "harde": de krukas komt met een relatief harde klap op de volgende kogel terecht. Dit levert een trilling op met een frequentie die flink hoger ligt (ruwweg het aantal kogels gedeeld door twee, maal het toerental) als de rototiefrequentie van de krukas, en deze trilling veroorzaakt het breken van de gloeispiraal. De speling is meestal nog maar zo klein dat je hem niet kan voelen, tenzij je het lager demonteert en helemaal schoonspuit met remmenreiniger en laat drogen. Meestal blijkt dan opeens dat je lager toch heel rauw loopt. Vervang het hoofdlager maar eens, tien tegen één dat je probleem dan voorbij is.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2010
  11. paultje

    paultje

    Lid geworden:
    7 mei 2004
    Berichten:
    710
    Locatie:
    weert
    Wat ik in zijn eerste replay lees is, is de gloeiplugdraad kromgetrokken en naar binnengeslagen lees niks van een afgebroken gloeidraad.

    Een hoofdlager is makkelijk te controleren door de motor staionair te laten draaien op de startkist, (mits je het al niet hoort want een defect hoofdlager kondigd zich meestal al een tijdje aan doormiddel van een motor die een rammellend geluid maakt wat van kwaad tot erger gaat.)
    leg nu je hand op de koelkop en als je hoofdlager inderdaad versleten is voel je de viberatie in je hand verminderen en ook zal de motor dan geen rammelend geluid meer prduceren totdat je je hand weer van de koelkop haalt.

    Mijn ervaring met jouw type motor is dat je eens naar de speling tussen zuiger/pistonpen/drijfstang moet kijken.
     
  12. Aleq

    Aleq

    Lid geworden:
    5 okt 2009
    Berichten:
    422
    Slechte plug lijkt me stug,

    Lochii heeft namelijk een plug uit mijn S852 geprobeerd, die het al 4 liter doet. Ook deze ging kapot..
     
  13. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    voor het geld van 4 gloeipluggen heb je al een nieuwe drijfstang voor die Alpha toch? Dan een keramisch lagertje van TKO erin en klaar ben je, we kunnen wel 3 weken blijven gissen wat het is maar na 8 liter zijn dat twee onderdelen die in 98% van de gevallen aan vervanging toe zijn.
     
  14. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ik zal binnenkort een nieuwe drijfstang en lager bestellen. Gaat het trouwens om het binnenste lager of het voorste lager?
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een kromgetrokken en wat weggefrommelde gloeidraad kan redelijk normaal zijn in dit soort gevallen en zegt niet zoveel: als de draad volledig weggeslagen zou zijn (wat ik een aantal keer gezien heb) is er geen ontsteking meer en stopt de motor zéér abrupt. Dat was hier niet het geval, dus het is niet meer dan logisch dat de gloeidraad nog min of meer in de plug aanwezig was. Als een lager pluggen gaat vreten, dat is meestal reeds lang voordat je het lager eventueel kunt horen. Eerlijk gezegd is het me trouwens nog nooit gelukt om bij welke gloeiplugmotor dan ook, een kapot lager te horen i.v.m. het uitlaatgeluid. Normaal heb ik daar zelfs bij grote electromotoren een stethoscoop bij nodig. Zoveel herrie maakt dat namelijk niet als er voldoende olie in het lager is. Als je hem hoort, is hij écht goed kapot (Ben Werktuigkundige, en heb beroepsmatig met akoustische lagercontrole gewerkt, weet echt waar ik het over heb). Of het zou moeten zijn dat ik nog nooit een versleten hoofdlager meegemaakt heb, maar dat lijkt me een beetje stug, want ik heb er zat vervangen. De enige keer dat ik in een gloeplugger een kapot hoofdlager écht gehoord heb was bij een 15 cc viertakt, die bij stationair ging rammelen. Maar viertakten hebben een arbeidsloze omwenteling in het proces, waarin deze speling zich hoorbaar kan maken
    Bij een tweetaktmotor is speling op pistonpen of big-end lager vanwege het werkingsprincipe vrijwel nooit echt schadelijk: de druk is altijd naar beneden gericht (op de onmiddelijke seconde nadat je van vol gas naar stationair gegaan bent, na, dan valt tijdelijk de compressiedruk vrij sterk terug). Sterker nog, de typisch normale drijfstang lagerspeling is bij gloeiplugmotoren nieuw al minimaal één tot een paar tiende mm i.v.m. het opbouwen van een voldoende dikke oliefilm. Toename van de speling leidt alleen maar tot verlaging van de compressiedruk, omdat eventuele slijtage op de bovenkant van het bigend lager en de onderkant van het smallend lager plaatsvind.
    Dus ik zeg nogmaals: Vervang het hoofdlager (en eventueel gelijk het voorste lager).

    @ Lochii: Het is het achterste (binnenste) lager wat meestal de boosdoener is. Maar je kunt het beste beide lagers vervangen. Als je toch de drijfstang vervangt, kwaad kan het nooit.

    Groet, Bert
     
  16. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ik weet niet of er nu verwarring is over de gloeiplug, maar om het duidelijker uit te leggen:
    Als je de gloeiplug met de gloeidraad naar je toe houdt, dan is de draad een beetje krom getrokken en is de draad een beetje naar je toe gevormd. Niet van je af.
    Ik heb helaas de defecte gloeipluggen al in de vuilbak liggen dus ik kan er geen foto van maken.

    Een rammelend geluid hoor ik overigens totaal niet. Ik heb gisteren 2 keer de motor even rijdend gehad met een extra shimmetje onder de cilinderkop, hij loopt echt perfect (mooi in de toeren, mooi roompluimpje en als ik het gas los laat valt hij gelijk weer mooi stationair). De gloeiplug heb ik nu ook bekeken en deze ziet er (tot nu toe) nog als nieuw uit.

    Afgelopen zondag reed ik de pluggen echt bijna na elke keer als ik de motor uitzette kapot.

    Afijn, ik zal zo de motor nog eens los halen om te kijken of er speling zit tussen de drijfstang en de zuiger. De lagers lijken in elk geval nog goed, want als ik de cilinderkop en de backplate er af haal, en ik geef een draai aan de krukas dan spint hij toch echt gewoon 3 a 4 keer rond zonder ook maar ergens te blijven hangen of tikken.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2010
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een kleine mogelijkheid die me nu te binnen schiet en die ik ooit eens (heel lang geleden) meegemaakt heb, was een defecte gloeiplugmodulator, die iedere keer bij het loskoppelen op een of andere manier de plug liet doorbranden (de modulator voelde de extra weerstand op het moment van lostrekken van de klem, en schakelde de volle spanning erop. Vonkje bij de klem en een kapotte plug als resultaat). Dan kon ik verder gewoon de tank leeg rijden/vliegen/varen, maar kreeg de motor daarna niet meer aan de praat omdat de gloeidraad doorgepiept was. Hoe laag ik de gloeistroom ook instelde, de pluggen bleven kapot gaan. Dat dat aan de modulator lag werd snel duidelijk, want het gebeurde bij meerdere motoren, en nadat ik overstapte op een 2V gloeiaccu, was het probleem over.
    Het is een gok (en een kleine kans ook nog) maar het behoort tot de mogelijkheden, en hoewel ik meerdere gloeimodulators heb gehad ben ik op een gegeven moment toch weer overgestapt op onafhankelijke gloeistroom, o.a. om die reden. Als je een glowshot gebruikt, kun je dit natuurlijk uitsluiten....

    Overigens, een versleten lager voel je meestal niet aan de draaiweerstand of aan hakerig lopen door de kruk een slinger te geven, zeker niet als er nog wat olie in het lager aanwezig is. Dus de kans dat je op die manier een defect lager ontdekt is vrij klein, of het lager moet écht finaal kapot zijn.

    Groet, Bert
     
  18. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Een defect hoofdlager is prima te horen bij een nitro motor. Het klinkt alsof er een zak knikkers in zit en maakt een erg schrapend geluid.

    Anyway @TS welke shimms zaten erin voordat je er 1 bij plaatste ?
     
  19. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Standaard. Dikte heb ik eerlijkwaar geen flauw idee, maar er zaten er 2 tussen.
     
  20. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ok dan zou de motor in ieder geval niet "teveel" kompressie hebben. Zelg rij ik met de Alpha met de 0.2 Shimm alleen (30% Nitro).

    Dan zou je toch even moeten kijken zoals al gezegd of je speling op je drijfstang / hoofdlager hebt. Heeft de motor uberhaupt nog klemming of draait het vliegwiel erg makkelijk ?
     

Deel Deze Pagina