Motor vreet pluggen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Lochii, 28 jun 2010.

  1. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Nou, ik zal even een update geven betreft dit probleem.
    Het probleem is groter dan ik helaas dacht :(

    Ik heb hulp ingeschakeld van laten we zeggen een 'veteraan' in de modelbouw bij onze vereniging. Na nogmaals een plug gesloopt te hebben vandaag, de motor er af geschroeft en even bij hem in de handen gelegd.

    Zodra hij aan het vliegwiel draaide, trok hij een nogal negatief gezicht, liep naar de auto en haalde er een paar motoren uit waarna hij zei: draai eens bij deze motoren aan het vliegwiel.
    Conclusie was dus dat de motor gewoonweg ERG weinig compressie heeft.

    Schijnbaar was mijn opvatting voor 'compressie' een beetje verkeerd, want bij deze motoren kon ik eens voelen hoe compressie wél moet voelen. Ik zit nu een klein jaartje in de modelbouw, en heb eigenlijk nog nooit met versleten motoren te maken gehad. Vandaar dat ik ook niet echt een duidelijke indruk heb gehad wat nou wel en wat nou geen goede compressie was.

    Hij vertelde me dat ik hoogstwaarschijnlijk de gehele tijd te arm gereden heb. Dat laat me direct terug denken aan een tijdje terug. Toen heb ik namelijk mijn eigen Hobbyking temperatuursensor geprobeerd, en die van een ander lid. Het verschil was grofweg bijna 30 graden, waarbij hij op mijn meter rond de 130 zat. Op de andere dus 150-160.
    Rook is altijd wel zichtbaar geweest bij de motor, alleen kun je ook de opvatting 'een mooi rookpluimpje' ook verkeerd inzien. Want ja, wat is nou 'een mooi rookpluimpje' ?
    In filmpjes op internet is het lastiger om te zien hoeveel rook er uit de uitlaat komt.

    Afijn, afgelopen week een testje gedaan met de temperatuursensor. Water gekookt (100 graden) en meten met de sensor. Wat denk je? Kokend water was volgens de sensor 76 graden.. De pan was zelfts maar 48!

    Toen ik later een stuk te rijk reed, kwam de temperatuur maar niet onder de 130 graden (met een goede sensor). Versleten dus. De motor heeft overigens geen 'coggend' geluid gegeven wat je bij het te arm rijden hoort. Vandaar dat het mij dus nooit echt opgevallen is.

    Flink balen dus. Zo valt alles wel op zijn plek. Zeker wel jammer, want de zuiger/cilinder is na 8 liter nu al afgeschreven, dan maak je eens mee hoe snel het kan gaan met te arm rijden :( Aan de andere kant wel een mooi leermomentje.

    Nu zie ik het niet echt zitten om de motor te reviseren (ik ben daar niet zo van, voor hetzelfde geld koop je een nieuwe revisie set en blijkt je krukas of iets dergelijks ook wat geleden te hebben). Maargoed dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.


    p.s. weet iemand een betrouwbare temperatuursensor voor een net prijsje te vinden? Die sensoren van hobbyking heb ik nu helaas niet zo'n vertrouwen meer in, wat vast wel te begrijpen is.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat was ook een optie, compressieverlies doet rare dingen....

    Als het een 3.5cc is met een 19~20mm bus wil ik hem wel klemmen voor je.

    Goed en betaalbaar zijn de BMI en Graupner metertjes. Ook de HPI zou het goed doen. Bij de Conrad hebben ze vaak een leuke in de aanbieding met een laserpointer maar je moet dan wat meer op een afstand meten.
     
  3. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Kijk dat is nog eens een leuk aanbod, zou daar gelijk gebruik van maken. Met een beetje geluk gaat ie dan nog een liter of 15 tot 20 mee.
    Als je echt pech hebt nog geen 10ltr, maar het is altijd het proberen waard.
     
  4. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Gewoon pinchen; ik zeg DOEN! Ik rij met een gepinched Z852 en die is nog beter en sneller dan dat 'ie ooit geweest is... Sinds het pichen alweer een litertje of 7 gereden en motor loopt als vergif...
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Met een pinch haal je nog de nodige liters uit een motor , als je het netjes doet kan je het vaak nog 1 of 2 keer doen voor de boel echt op is.

    Tis iig een hele goeie methode om een revisie uit te sparen en nog wat liters plezier uit je motor te halen.
     
  6. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ik heb inmiddels al via PM contact met Roelof. :) Ik ben benieuwd, hopen dat hij nog een tijdje mee gaat. Tevens ben ik van plan om deze temp sensor te bestellen binnenkort:
    [​IMG]
    Zit ook een ingebouwde stopwatch in, altijd handig.
     
  7. skyaflake

    skyaflake

    Lid geworden:
    3 apr 2009
    Berichten:
    359
    Niet kopen die metertjes.

    Gewoon met spuug doen.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Al wijkt je meter 800% af, als je weet wanneer je motor goed staat en met die meter een bep. getal meet kan je met die meter voortaan dat getal hanteren op die motor wat een betere indicatie geeft dan een druppel spuug.

    Die meter is ook gemaakt om netjes in de kop te meten, ik denk dat die het goed zal doen. Inderdaad wel even op kokend water proberen.
     
  9. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Nou, daar zijn we dan weer. Gisteren heb ik de motor weer terug mogen ontvangen van Roelof. Flinke klemming, het heeft me een half uur geduurd voor ik de motor enigzins weer aan de praat had. Ik had nog maar 1 plugje, welke een gebruikte was en niet meer super was. De motor liep er 3 minuten stationair op, tot de plug het begaf.

    Vandaag echter weer lekker gereden en er iets meer dan een liter doorheen geknald. Eerst rustig, op een rijke afstelling gereden uiteraard.
    De motor loopt (volgens nieuwe meter, die kokend water als 98.9 - 101.1 mat), rond de 110 graden en rijd als een zonnetje. Omdat onze baan niet zo groot is, zie ik geen noodzaak om hem nog net een tikje armer te zetten. Het gaat hard zat.

    Ook voor de eerste echte keer de APlus 0801 kunnen proberen in combinatie met mijn F850. In een woord heerlijk, en een zeer bescheiden geluidje. Dit zeg ik er maar even bij i.v.m. een ander topic dat er hier liep over de 0801 pijp.

    Tevens heb ik vandaag geen pluggen gesloopt, dus het probleem lijkt opgelost.
    Roelof, bedankt ;)
     
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Een goeie pinch en het is opgelost....

    Veel plezier nog met de motor ;)
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Niet alleen gepinched, ook nog een beetje gekietelt.....

    Ben eigenlijk benieuwd hoe die Sirio het gaat doen, die voelde na het pichen wel heel goed aan.
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hahahaha .. Was te verwachten natuurlijk ... ;)

    Ze zullen bij juist gebruik iig weer ff mee gaan...
     
  13. Bkman

    Bkman

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Herwijnen
    De Alpha deed het iig prima,dus ik denk dat Roelof een goed werkje opgelevert heeft.
    Ik ben ook wel benieuwd wat de Sirio doet, misschien volgende week zondag??
     
  14. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    De sirio gaat op mijn Z01-B bram, die ga ik binnenkort ook weer rijklaar maken. Enkel nog een degelijke stuurservo kopen (savox sc-1256tg bij voorkeur).
     
  15. Bkman

    Bkman

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Herwijnen
    ooow, en hoe moet het dan met de Hongnor Erik??
    Zo houd je vader het niet bij he, dus je moet die man wel wat helpen......
     
  16. belpet

    belpet

    Lid geworden:
    2 aug 2010
    Berichten:
    32
    Klinkt zeer interessant maar wat is "pinchen"?
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Pinchen is een techniek waarbij met tooling onder een grote kracht de cilinderbus wat smaller geknepen wordt wat een versleten passing van de zuiger weer terug brengt alsof het nieuw is.
     
  18. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    soms als het lager aan het opraken is kunnen er ook microscopische kleine deeltjes komen op de plug en die kapot maken. je ziet dan nog niks maar toch is er wat loos. enkel door de lagers goed te controleren kom je erachter. ik heb dat zelf eens gehad. na lang zoeken vond ik de oorzaak. nieuwe lagers erin en probleem opgelost. maar ja ik kan zo niet zien hoe jou lagers zijn natuurlijk. bij twijfel .... lagers gewoon vervangen.
    niet alles tegelijk doen maar stuk voor stuk aanpakken . dan kom je er wel uit. .grt tom
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Defecte lagers hoor je al snel met een metaalachtig ruisend geluid als je de motor gestart hebt. Overigens gaat bij speling op het hoofdlager de plug niet kapot door deeltjes van het lager. De speling zorgt ervoor dat de zuiger verder omhoog schiet dan bedoeld en er zo een hogere compressie met als gevolg een te vroege ontsteking ontstaat. Dan krijg je detonatieverschijnselen waardoor de plug kapot gaat.
     
  20. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    mmmmmmmmmm oke. bij mij zaten de deeltjes op de draad. daarom gloeide die nog wel maar niet onder druk. dat zie je niet maar gebeurt wel. de motor liep slecht of helemaal niet. nadat ik de lagers had vervangen was het probleem opgelost. maar ja ...... zo ging dat bij mij. weet niet hoe de ander dat heeft met of in zijn motor. grt tom.
     

Deel Deze Pagina