Motoras omdraaien op een Turnigy Aerodrive 5045 450 KV motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bartdr1, 22 jun 2017.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Om deze motor correct te kunnen monteren op een Tiger Moth, moet ik de as omdraaien. Lijkt er ook wel op voorzien want er zit een zogenaamde collar bij.Heb er enkele Youtube-filmpjes over bekeken (wel van kleinere motors) en aan de slag gegaan met de as uit het achterstuk te hameren na eerst opgewarmd te hebben. Dat is gelukt. Als ik de as evenwel van de andere kant wil inbrengen (de vaste verdikking helemaal achteraan, gaat de as er wel een heel eind in, maar ruim een cm voor ze er teneinde in gaat, blokkeert ze. Niet op de plaats waar er een vlak stuk op gemaakt is, maar zelfs een stukje vroeger. ik voel daar ook een (absoluut minimale verdikking of ribbel op de as). Zelfs als ik de collar er achteraan zou tussen steken, blijft er dan nog ruim een halve cm 'blote' as over.

    Als ik het laat zoals het nu is, steekt de as er vooraan de motor maar een centimeter uit en dat lijkt me te weinig om de prop veilig te bevestigen met de spanconus.

    a) moet ik het verdikkingetje op de as wegschuren of slijpen zodat de as er helemaal in kan?
    b) Moet de collar er achteraan tussen? Dus tussen de verdikking en het achterstuk van de motor? Mijns inziens zou de as ook klem moeten zitten (niet verder vooruit schuiven) door de dikke verdikking achteraan de as.

    Ik probeer binnen enkele minuten een fotootje te plaatsen van de huidige toestand.

    Alvast dank voor alle suggesties!
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Het zou heel goed kunnen zijn dat de as en de bel een heel klein beetje taps zijn zodat hij goed klemt en niet gaat "slippen". Dat betekend dat je de as niet om kan draaien!
    Maar waarom zou je de as omdraaien? Dat is niet echt nodig lijkt me. Als je de motor andersom moet monteren zal je misschien een gaatje in het motorspant moeten boren waar de as dan door kan steken. De prop kan je monteren op een speciaal daarvoor gemaakte prophouder. Die prophouder ook wordt meegeleverd als je de motor koopt als ik de website van HK mag geloven.
     

Deel Deze Pagina