Motoras omdraaien op een Turnigy Aerodrive 5045 450 KV motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bartdr1, 22 jun 2017.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Om deze motor correct te kunnen monteren op een Tiger Moth, moet ik de as omdraaien. Lijkt er ook wel op voorzien want er zit een zogenaamde collar bij.Heb er enkele Youtube-filmpjes over bekeken (wel van kleinere motors) en aan de slag gegaan met de as uit het achterstuk te hameren na eerst opgewarmd te hebben. Dat is gelukt. Als ik de as evenwel van de andere kant wil inbrengen (de vaste verdikking helemaal achteraan, gaat de as er wel een heel eind in, maar ruim een cm voor ze er teneinde in gaat, blokkeert ze. Niet op de plaats waar er een vlak stuk op gemaakt is, maar zelfs een stukje vroeger. ik voel daar ook een (absoluut minimale verdikking of ribbel op de as). Zelfs als ik de collar er achteraan zou tussen steken, blijft er dan nog ruim een halve cm 'blote' as over.

    Als ik het laat zoals het nu is, steekt de as er vooraan de motor maar een centimeter uit en dat lijkt me te weinig om de prop veilig te bevestigen met de spanconus.

    a) moet ik het verdikkingetje op de as wegschuren of slijpen zodat de as er helemaal in kan?
    b) moet ik er met een hamer op kloppen om het er in te krijgen, maar ik vermoed dat ik de kogellager ga beschadigen...
    b) Moet de collar er achteraan tussen? Dus tussen de verdikking en het achterstuk van de motor? Mijns inziens zou de as ook klem moeten zitten (niet verder vooruit schuiven) door de dikke verdikking achteraan de as.

    Op de foto heb ik de collar er voor de duidelijkheid uitgehaald en is de as er zo ver ingeduwd dat ze begint te forceren...

    [​IMG]


    Alvast dank voor alle suggesties!
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2017
  2. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
  3. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Dat is ze ;-)
     
  4. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Op iPad en iPhone is geen afbeelding te zien.
     
  5. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ok. Is het nu beter?
     
  6. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Foto is nu te zien, wat heb je gedaan om de foto te tonen? Veelvuldig kan ik geen foto's bekijken bij post's.
     
  7. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ik heb de broncode open gedaan van de pagina in de galerij waar de foto stond. Gezocht naar de jpg op die pagina. Die url gekopieerd en dan op de pagina van de post een afbeelding geplaatst ik die link in gepaste heb... galerij staat en stond open voor iedereen om te bekijken.
     
  8. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
  9. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    De Turnigy SK3 motors kan je gewoon op twee manieren gebruiken, voor en achter de firewall.
    En dat kan zonder de as er uit te hoeven halen!

    Er zit een "bolt-on" prop-adapter bij. Die had je er gewoon op moeten zetten.
     
  10. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ok. Ga ik daarmee aan de slag.

    Weet je dan waarom die collar (zo een metalen ring met een inbus in) mee bij de toebehoren zit?

    Mvg

    Bart
     
  11. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Die kan je op de as zetten, zodat de bel nooit er af kan schieten. Wel iets speling aan houden zodat het geheel vrij loopt.

    Je motor komt dus vóór de firewall, adapter er op schroeven, collar er op zetten en as gewoon naar binnen laten lopen.

    Mocht de as om één of andere reden in de weg zitten dan kan je het overtollige deel er af slijpen. (goed koelen anders trekt alles krom)

    Resultaat zal er ongeveer zo uit moeten zien:

    IMG_0651.jpg
     
  12. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Super bedankt. Inmiddels zo uitgevoerd.

    Twee kleine nadelen:
    - de motor moet nu nog 2 cm verder van het schot want bolt on adaptor korter dan conische propmeenemer (dus draadstangen te kort)
    - de klemconus die er op zat had een mooi stomp alu uiteinde dat mooi schaal was voor de Tiger Moth, op de as van de bolt-on adaptor komt een gewone moer. De diameter van de twee assen is wel gelijk, maar de draad die erop getapt is, is verschillend. ik kan die mooie prop nut dus niet meer gebruiken:-(

    Bedenking: jammer dat er niets van handleiding bij zo'n motor zit. Zelfs een eenvoudige foto van de alternatieve montagewijze had me al veel wijzer gemaakt....
     
  13. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Dat je een conische adapter wat naar voren kan schuiven klopt, en dan is alles vaak net wat sneller af te stellen.
    Maar (zeker als je 'm naar voren plaats) ook een stuk minder sterk dan een bolt-on. Een kleine prop-strike, en goede kans dat je as meteen krom is.

    Waar mogelijk gebruik ik altijd een bolt-on, daarom zijn de SK3 motors ook mijn favoriet. Erg goede motors voor een redelijke prijs, zeer goede prestaties, en dus compleet geleverd met 2 adapters.

    Een handleiding kom ik zelden tegen bij motors, zo moeilijk is het nou ook weer niet.. die adapter kan er maar op 1 manier op dus met het geheel wat beter bekijken had je jezelf de moeite van demontage kunnen besparen ;)

    Weet verder niet wat je met "stomp uiteinde" bedoeld, heb hier nog een 5045 hier liggen maar het enige verschil wat ik zie is dat de moer bij de ene wat dikker is. Inderdaad iets andere draad, was me nog nooit op gevallen.

    De motor wat naar voren plaatsen is helemaal niet moeilijk, kan voor of juist achter het kruis-plaatje. Met wat ringen, busjes of wat dan ook is het allemaal redelijk eenvoudig op te lossen.

    Voorbeeld hier onder:

    SK35055-BL50M.jpg
     
  14. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ok. Bedankt voor de tip!
     

Deel Deze Pagina