motorcowl

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Marx-7, 19 jun 2014.

  1. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Heren,

    Ik heb een beetje hulp nodig. Een aantal weken geleden kwam mijn Ultimate sneller naar beneden dan goed voor hem was. Schade: landingsgestel er onderuit en de motor inclusief een deel van de ophanging ervan af.

    Ondertussen heb ik het landingsgestel en motor ophanging weer gerepareerd en ziet er weer netjes uit. Gelukkig was er niks aan de vleugels of buis.

    Maar nu zit ik met volgende. Uiteraard was het mooier een nieuwe kap te bestellen ware het niet dat dit model nergens meer uit halen is, fabrikant niet meer bestaat en eveneens degene die het een aantal jaren gelden verkocht. Ook niet na uren googlen.

    Dus ik ben genoodzaakt de kap weer sterker te maken en op te kalefateren zodat het er weer enigszins toonbaar uitziet. Maar dit heb ik nog nooit gedaan.

    Hier wat plaatjes:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Glasvezel matjes er in leggen is het probleem niet, waar ik mee zit zijn de gebarsten lak en de plek waar de prop zit, hoe krijg ik dat weer netjes en stevig?

    Marc
     
  2. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Vervelend dat je schade hebt gevlogen. Deze motorkap repareren is echter goed mogelijk. Kost wel wat tijd, maar is ook wel leuk om te doen (vind ik dan).

    Begin met de bekende glasmatjes aan de binnenkant van de kap. Als de kap slecht zijn vorm wil behouden rond de barsten kun je voordat je met glasmatjes begint wat dunne secondelijm gebruiken om de boel wat stijver te maken. Het stuk kap wat uit de neus geslagen is heb je zeker niet meer? Als je het wel hebt => zo goed mogelijk in de juiste vorm erin plaatsen en met secondelijm vast zetten. Als je het niet meer hebt, een zo goed mogelijk passend malletje maken (desnoods alleen een plaatje triplex aan de voorkant waar de spinner komt) en dan zo goed en zo kwaad als het gaat met glasmat en epoxy aan het werk om het op te bouwen. En dan de boel zo goed mogelijk in vorm schuren. Voor grotere beschadigingen moet je waarschijnlijk nog 1 of 2 epoxy/glas sessies doen om de vorm perfect te krijgen. Daarna zou ik de hele kap kaal maken (alle verf/gelcoat eraf) en dan met twee-componenten plamuur beginnen voor de afwerking. Ook dit zul je in meerdere sessies moeten doen. plamuren/schuren/plamuren/schuren/plamuren/schuren.

    Als je de grootste oneffenheden uit de kap hebt (kleine krasjes worden in de volgende stap weggewerkt) kun je hem in de spuitplamuur zetten en kun je weer plamuren/schuren/plamuren/schuren. Hierbij werkt je naar een heel fijn schuurpapier toe en wil je geen krassen/oneffenheden meer in het oppervlak hebben. LET OP: als het niet perfect geplamuurd is, ga je dat zien door je lak heen. Elke oneffenheid valt als de kap strak in de lak staat veel meer op!

    Daarna kun je gaan lakken. vooraf goed ontvetten met een goed ontvettingsmiddel (ik gebruik altijd verdunde ammoniak, maar dat is niet het beste) en stof-vrij maken met een kleefdoekje. Dit kan je doen met op kleur gemengde spuitbussen. Tussen elke laag weer eerst stof-vrij maken! Aflakken doe je met een 2-componenten lak die ook in spuitbus te krijgen is. Die 2-componenten lak maakt het geheel benzine bestendig. Spuiten van lak doe ik meestal als het zo warm mogelijk is zodat ik zo dik mogelijk kan spuiten zonder dat de lak gaat 'lopen'. Het dik opzetten van lak voorkomt sinasappel-huid wat je krijgt als je in hele dunne lagen spuit. De lak kan dan niet uitvloeien. Spuiten is overigens een vak apart (ik ben er ook niet geweldig in) en dat zou je ook kunnen uitbesteden.

    In het topic over mijn zelfbouw Pitts (pitts-model-12-2-2mtr) kun je zien hoe ik een motorkap van een bestaande kist (YAK) heb verzaagd en verbouwd om hem te kunnen gebruiken op de Pitts. Natuurlijk is hij daarbij ook opnieuw gespoten) Het hele proces wat ik hierboven beschrijf staat daar (verspreid over een hele boel posts in een hele lange periode) met foto's en al toegelicht. Het begint bij post 96 en loopt door tot het spuitwerk klaar is in post 265.

    Zoals gezegd: Het is een tijdrovende klus en de materialen zijn vrij kostbaar (reken bijvoorbeeld op 16 euro per kleur spuitbus en 16 euro voor blanke lak), maar het is wel erg leuk werk, zeker als je het secuur doet en het eindresultaat ook goed is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Hallo Fraggy,

    Bedankt voor het zeer uitgebreide antwoord. Heb het aandachtig gelezen. Ben nu zover dat ik de kap met glasvezel matten weer strak en stevig heb gekregen. Hij past zelfs weer prima op de ultimate.
    Oók het gat heb ik weer mooi strak en rond gekregen. Rest nu nog iets te doen aan de scheuren in de lak.

    Helemaal kaal schuren daar ben ik eerlijk in dat zie ik niet zo zitten. Maar schuren en dergelijke dat komt op zich wel goed, heb veel ervaring wat dat betreft opgedaan met mijn auto's in het verleden waar ik altijd veel plezier had in het opknappen ervan....ook spuiten!

    Zal er nog eens een nachtje over slapen;)
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Glad maken, en een sticker erover?
    Ben je het rotgezicht kwijt.. je hoeft niet te spuiten, veel minder te schuren..

    Plakfolie... al is kleurmatching dan een grof probleem..
    Of je plakt het over het gehele rode vlak. Maar dat is eigenlijk zonde..
    heb je een gespoten kist, ga je met plakfolie werken..
     

Deel Deze Pagina