Motoren sputteren - slechte batterij of slechte verloopkabel ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Stijn H, 5 apr 2018.

  1. Stijn H

    Stijn H

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik heb een recent een Delta Ray overgenomen.
    Naast de oorspronkelijke batterij (2s - 1300Mah - 30C) zaten er twee extra batterijen bij (2S - 1300Mah - 50C).

    De oorspronkelijke batterij heeft een EC2 -connector.
    De 2 extra batterijen een deans-connector. Ik kreeg er een verloopkabeltje bij om ze aan te sluiten op de EC2-connector van de ESC.

    Wanneer ik de extra batterijen gebruik, beginnen de motoren te sputteren telkens ik meer dan ± 65% gas geef. Van zodra ik voldoende gas minder, stopt het probleem.
    Bij de oorspronkelijke batterij heb ik dit probleem helemaal niet.

    Het sputteren is vooral hinderlijk bij het opstijgen, omdat het niet lukt om snel hoogte te maken.

    In eerste instantie dacht ik dat de extra batterijen aan vervanging toe waren, maar buiten de beperking van het vermogen ondervind ik geen problemen.
    In tweede instantie dacht ik er aan dat de oorzaak zou kunnen liggen bij het verloopkabeltje, dat onvoldoende vermogen zou doorlaten (verlies door extra kabels en connectoren). In dit geval zou ik de connectoren wijzigen.

    Heeft iemand ervaring met dergelijke situatie ?
    Alvast bedankt voor het advies !
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Elke connector zorgt voor een beetje verlies, maar verwacht niet dat dit de oorzaak van het probleem is. Mogelijk is de extra kabellengte die je door het verloopkabeltje toevoegt de oorzaak. De lengte van de kabel tussen ESC en accu mag een bepaalde lengte niet overschrijden. Vaak wordt deze lengte in de handleiding vermeld, maar is in de regel tussen de 15 en 20 cm. De lengte van de kabels aan de ESC en LiPo zijn hierbij inbegrepen. Overschrijd je deze lengte, dan wordt de zelfinductie van de kabel te groot wat voor warmteontwikkeling in de ESC kan leiden.

    Zou de connectoren vervangen. Dan is de extra connector en -kabellengte niet meer nodig.

    Vervang de connectoren draad voor draad. Isoleer de eerste gesoldeerde draad voor je aan de tweede draad begint. Kortsluiting is anders snel gemaakt en da is niet fijn...
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.887
    Locatie:
    Velserbroek
    kan ook zijn dat de accu's gewoon slecht of op zijn en dat ze bij volgas (of vanaf 65%) de bendigde stroom niet meer kunnen leveren zonder dat de spanning te ver inzakt.

    Laadt de accu's eerst eens echt goed op en test daarna met een volt-meter op de accu als je gas geeft, houdt daarbij de spanning in de gaten, als die onder de 3.7-3.5 volt komt zal de regelaar waarschijnlijk gas terug nemen om de accu te beschermen.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 6 apr 2018
  5. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    En niet te vergeten de temperatuur... een koude lipo kakt zeker in waar deze dat veel later doet als hij 20 graden of hoger is.
     
  6. Stijn H

    Stijn H

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Kortrijk
    Dag heren,
    Bedankt voor de snelle antwoorden !
    • Wat de extra kabellengte betreft: de oorspronkelijke batterij heeft een lengte van ± 6,5 cm, de extra hebben een lengte van 9,5 cm (wel dikkere kabel). Daar komt dan nog een 5 cm bij voor de verloopkabel.
      Als ik de connectoren wissel heb ik nog voldoende lengte. Ik ben geen held in het solderen, maar ik heb het al eerder gedaan.
    • Ook bedankt voor de tip rond het meten van de stroom. Dat probeer ik morgen eens uit te testen.
     
  7. Stijn H

    Stijn H

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Kortrijk
    Net even uitgeprobeerd met een volledig opgeladen batterij:

    Extra batterij
    0% ==> 3,94
    op 40% ==> 3,8
    op 50% ==> 3,6
    op 60% ==> 3,4
    op ± 70% ==> 3,3

    Ik heb gemerkt dat het sputteren al kort boven de 50% begint.

    Op de oorspronkelijke batterijen kom ik op volgende waarden:
    40% ==> 4,0
    50% ==> 3,9
    60% ==> 3,7
    70% ==> 3,4
    100% ==> 3,3

    Ook bij deze batterij merk ik bij de test "op het droge" dat er vanaf een ± 70% of hoger kans is op sputteren.
     
  8. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.887
    Locatie:
    Velserbroek
    je schreef dat je met 2S lipo's werkt. de spanningn die je toont zijn van een (slechte) 1S lipo, net opgladen en onbelast, moet die toch wel 4.15 volt zijn.
     
  9. Stijn H

    Stijn H

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Kortrijk
    @ wvr : Dit waren waarden gemeten op 1 van de cellen.

    Net nog even opnieuw getest op de 2e extra batterij (dit maal met waarden voor de 2s):

    0% ==> 8,26 (4,12 en 4,13)
    40% ==> 8,0 à 7,9
    50% ==> 7,6
    60% ==> 6,9
    ± 65% ==> 6,6
    100% ==> 6,5

    Bij deze batterij leek de grens voor het sputteren rond de 60 à 65% te liggen.
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.887
    Locatie:
    Velserbroek
    er van uitgaande dat je regelaar op 3.5volt/cell soft-cut-off staat, klopt dat wel...
    of je model loopt ergens zwaar waardoor er te veel stroom getrokken wordt.
    of je inwendige weerstand van je accu's is erg hoog geworden door ouderdom...
    ik denk dat je met nieuwe cellen weer goed gaat
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt ook wel.

    Even voor de achtergrond info:
    een volle 1 cel lipo is 4,2 volt. 2 cel dus 8,4 volt.
    Vaak zijn ze na een dag oid gezakt tot 4,15 of zoiets. maar het zakt nooit veel.

    Alle lipo cellen hebben een fysieke ondergrens van 2,4 volt.
    als je een cel daaronder trekt, maak je stevige schade aan de cel.
    Vanaf de 3,8 a 3,5 zakt het voltage van een lipo gigantisch snel. Rond die voltages heeft de lipo zijn voornaamste hoeveelheid energie al afgegeven.
    Uitgaande van een goede lipo, die gewoon leeg raakt.
    Het heeft dus ook niet zoveel nut om je accu standaard tot 3,3 leeg te trekken tijdens normaal vliegen.
    bij zwaar belaste setups zie je de onderwaardes wel regelmatig komen.. maar in rust gaan die pakketten ook weer gewoon naar de 3,5 of hoger per cel.

    een lipo heeft ook een C waarde.
    die C waarde geeft aan hoeveel amperes de lipo kan leveren.
    dus 2000 mah en 10C accu = 20 ampere wat je eruit kunt trekken.

    Een lipo pakket verouderd.
    met gebruik, verkeerd gebruik, met tijd.
    Dit kun je het makkelijkste zien aan de amperes.
    als een lipo het verbruik niet bij houdt, zakt het voltage.

    Dit is bij jou dus aan de hand.
    vanaf die 60% trek je meer stroom dan de accu kan leveren, waardoor het voltage in elkaar valt.
    bij de meeste regelaars zit er een lipo cut off in, die uitschakelt op 3,5 of 3,3 volt per cel.
    bij jou dus op 3,3 volt.
    de accu kan dan letterlijk niet meer doen dan hij nu kan. 3,3 is gewoon de veilige ondergrens voor een lipo.

    zelfs je "goede" accu vind ik vrij ver in elkaar zakken onder volle belasting.

    heb je er niet een beetje een grote prop op staan misschien?
    of wat te lichte accu's, misschien heb je accu's nodig met een hogere C waarde..
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :(), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF

    Evenals
    Modelbouw FAQs - MBF
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    → Het laden en balanceren van LiPo accu's

    www.scriptasylum.com
    → RC calculations [​IMG]
    → electrical
    → LiPo pack wiring
    respectively
    → chargers (2 menu items)
    The other menu items and demos are also veeeeery handy/instructive for e-folk, add site to your favourites? 'Multiple choice' wiring diagrams, charger selection tools, instructive demo's, calculators ...
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow :( ;)
     
  14. Stijn H

    Stijn H

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Kortrijk
    Bedankt voor alle info !
    • De prop is de standaard prop voor dit toestel.
    • de C-waarde van de extra batterijen is hoger dan deze van de standaard batterij (50 c vs 30).
    Ik vermoed dat de batterijen al in een mindere staat waren bij aankoop. Tijd voor een nieuwe.

    Het kan ook zijn dat ik ze te lang met volle lading heb bewaard.

    Heeft iemand een idee/ervaring wat een "veilige" termijn is om lipo's geladen te bewaren ?
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe lang heb je ze met volle lading bewaard?
    Na een dagje vliegen ladingstoestand terugbrengen naar storage-niveau.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    standaard prop voor het toestel..
    das leuk, maar wat voor prop? klapprop? merk en uitvoering wil ook wel eens schelen.

    Als ik mijn eigen 3S pakketten tel, zijn ze doorgaans met 1 a 1,5 jaar overleden.
    dat is zo als ik ze netjes naar storage laad is dat zo.
    ook als ik ze vol weg leg.
    mijn toestellen trekken die accu's ook in 3 a 4 minuten leeg, dus die accu's hebben een zwaar leven.
    Ik heb doorgaans ook iets van 40 of 50 C.

    toch met 1 a 1,5 jaar meestal in de vlotte toestellen onbruikbaar.
     
  17. Stijn H

    Stijn H

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Kortrijk
    Ongeveer 12 cm.
    Ongetwijfeld kan er wel iets anders op worden gemonteerd mits wat knutselwerk.​

    • Ik heb de batterijen toch wel een aantal maanden opgeladen bewaard eer ik ze naar een storage niveau heb gebracht.
      Ik heb de gewoonte om na gebruik te herladen, om te vermijden dat als ik eens een momentje vind om te beginnen, ik moet wachten tot de batterijen zijn opgeladen (en het moment weer voorbij is).
      Er wordt vaak gewaarschuwd voor het te lang op de plank leggen van geladen batterijen, maar zelden wordt concreet gemaakt wat een "langere tijd" is (een week, meerdere weken, meerdere maanden, ...)
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  19. Stijn H

    Stijn H

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Kortrijk
    Opnieuw bedankt voor de tips, ik zal mijn laadgedrag aanpassen.
     
  20. Stijn H

    Stijn H

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Kortrijk
    Nog even een update mbt deze post.
    Het probleem lag inderdaad bij de batterijen.
    Ik heb ondertussen 3 nieuwe batterijen (waaronder 1 waarvoor ik het verloopstukje nodig heb) - geen enkel probleem meer :banana:.
    Wat me niet belet heeft om het toestel vandaag zeer onzacht te laten neerkomen :hammer:(Fix one problem, create another).

    De oorspronkelijke batterij bleek in vergelijking met de nieuwe redelijk gezwollen.
    Ik heb uit voorzorg 3 de oude batterijen volledig ontladen.

    Nogmaals bedankt voor alle reacties.
     

Deel Deze Pagina