Motorisering Seagull Spacewalker II 120

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door blaauwen, 19 mei 2017.

  1. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik zit een beetje met een luxe probleem. Ik had wat centjes over en ik had al lang op het verlanglijstje staan de Seagull Spacewalker II 120. om een lang verhaal kort te maken... hij is onderweg.

    Alleen wat betreft de motorisering. Het model is gewoon heel erg geschikt voor een mooie viertakt. Nu heb ik wat viertakt motoren liggen nieuw en hebben nog nooit gedraaid. Te weten een Saito FA-125a en een NGH GF30. Met deze 'overvloed' rijst de vraag wat te kiezen.

    Mijn overwegingen voor/tegen de Saito,
    • Betrouwbaar, goede ervaringen met Saito
    • Past goed in het vliegtuig. zonder teveel te moeten verbouwen.
    • Motoren van dit formaat lusten een slokje, wat het behoorlijk duurder maakt. Zeker als je vliegt met 10% nitro. 15 Minuten volgas is een halve liter verbruikt.
    • De motor maat is de vanaf maat, dus is er wel genoeg vermogen?
    • Motor is wat betreft geluid in de goede richting wat betreft de eisen van mijn club.
    Mijn overwegingen voor/tegen de NGH GH30,
    • Wat betrouwbaarheid betreft nog onbekend. Geen ervaring met NGH.
    • Past niet helemaal in het model, model wordt 1 cm langer of we moeten het model verbouwen oftewel de neus 1 cm afzagen en een nieuw motorschot erin. Info uit de manual.
    • Motor is ruim bemeten voor deze kist. is daardoor 500 gram zwaarder.
    • Daar staat tegenover mooi met weinig gas rondvliegen met een grote prop.
    • Relatief zuinig, loopt op benzine, makkelijk te krijgen, veel goedkoper in verbruik.
    • Relatief weinig vette troep.
    • Wat doet het geluid? Als je natuurlijk half gas vliegt zal dat niet zoveel zijn maar volgas is de meeting in mijn club.
    Graag jullie raad.

    mvrgrt, Aad dB.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2017
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Dat is eigenlijk een gewetens vraag. Ik zou snel geneigd zijn om zo min mogelijk gewicht in het model te stoppen, maar dat komt door mijn achtergrond.
    Een schaalkist als dit mag echter best wat gewicht hebben. Lastige keuze.

    Mooie kist Aad, daar zul je veel plezier van hebben. Gezien de grootte vliegt hij heel stabiel en rustig.

    Succes en Grt.

    Arnoud.
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... het is NIET de "vanaf" maat.... De kist is opgegeven van 20 tot 25 cc viertakt, dus die Saito zit al bijna aan de maximale motorisering, en zou al ruimschoots unlimited vertical moeten geven (als het opgegeven gewicht van SG klopt, als de vermogensopgave van Saito klopt, en als je de juiste prop kiest).
    En als ik Pé Reivers dan verder nog een beetje mag geloven, compenseert die NGH zijn extra gewicht toch wel qua trekkracht, met een beetje extra.

    Mijn SpaceWalker heeft nul komma nul moeite met wat extra gewicht (is bijna een halve kilo te zwaar maar vertoont voorbeeldige langzaam-eigenschappen), en dat is maar een goedkope HobbyKing versie, die SG zou daar beslist niet voor onder mogen doen....

    Het model zelf (het type/soort toestel) vliegt heel erg gaaf met een grote prop met relatief weinig spoed: Geen achterlijke snelheden, maar wel goede verticale performance....
    Niks is leuker dan met een heel matig gangetje en weinig gas, tegelijk het gas naar voren te duwen en een verticale klim in te zetten

    En dan vliegt benzine zóóóóó verukkelijk zuinig....

    Ik zou het wel weten.... :D
     
    evert1969 vindt dit leuk.
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    IMG_20170520_133258.jpg
    Ik heb nog eens nagedacht, zie foto hier beide motoren bij elkaar. Beetje reus en dwerg. Ik denk dat ik in eerste instantie toch maar wel voor die Saito ga en de nadelen op de koop toe neem. Deze past goed zonder verbouwing van het airframe, er is zelfs ruimte voor rubbers wat een hoop kan schelen in het geluid. Ik vond op het internet een filmpje van hetzelfde vliegtuig maar dan met de benzine uitvoering de FG20 die vloog er prima mee, dan zal het met deze Saito ook moeten lukken want het is algemeen bekend dat benzine uitvoeringen ietsje minder vermogen afleveren. Ook ben ik bang dat je met de 30CC de boel uit elkaar laat trillen. Verder zoals de motoren daar liggen de Saito zit aan 620 gram, de NGH komt op 1158 gram (!zonder uitlaat/vonkendoos!) dat is dus een fiks verschil ik denk dat het balanceren niet makkelijker zal worden. Blijft nog over het geluid, die 30 CC er zal geheid meer geluid maken ik heb daar alleen de standaard demper bij, voor bij de Saito heb ik een stillere Perkins/Genesis uitlaat.

    Iedereen bedankt die gereageerd heeft, met vriendelijke groet,

    Aad dB.
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2017
  5. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Onderwijl de Spacewalker geleverd gekregen. Tante Post had hem wat ruw behandeld. Tippen van de vleugel verrot. Tippen zijn onderwijl gerepareerd... en letterlijk je ziet er niets meer van. Jammer maar het gebeurd. Maar een even een modeshow gedaan met motoren. Op het papier staat de kap, stippellijn is de aslijn.
    IMG_20170608_142528.jpg


    Hier met de Saito FA-125a

    IMG_20170608_142122.jpg

    Hier met de 30CC benzine.

    De 20 CC vind ik klein weegt de helft van de 30CC die ik best wel groot vind. Verder denk ik dat als ik ga voor de 30 CC de neus dan 2 cm ga inkorten. Dus als ik ga voor die 30 CC dan heb ik een verbouwing.

    Wat is slim?

    Groet, Aad
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D niks van mij aantrekken, want zo ben ik nu eenmaal, maar ik had de carb van die NGH recht naar achter laten wijzen, dan past die mooi in die "verdieping" van de romp, en dan hoef je verder niks te verbouwen....
     
  7. evert1969

    evert1969

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Steenwijkerwold
    Nou ja, alleen het spruitstuk van de carburateur. En die is niet van hout.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... maar veel meer dan een recht stukje pijp heb je er niet voor nodig.... :D
     
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb diverse Saito's en goede ervaringen.
    een Siato 100 op een 6 kilo Lazy Ace, ruim vermogen, gebruik 5% nitro en 18% klotz en dan vallen de kosten wel mee.
    Ook een Saito 100 op een 5 kilo Stearman met on-board glow, dan zou je helemaal geen nitro nodig meer moeten hebben, loopt zeer mooi en langzaam stationair.

    Maar je moet zelf kiezen wat je wil natuurlijk.

    Succes Willem
     

Deel Deze Pagina