Motorkap & wheelpants 3D-printen

Discussie in '3D Printen' gestart door corvl, 28 nov 2017.

  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    De Prusa is als ik het zo zie wel een hele goede printer voor de prijs die ze vragen.

    Hij wordt vergeleken met printers van andere merken die zo'n € 2000,- meer kosten.

    Of je alle instel mogelijkheden nodig hebt en/of zal gebruiken is maar de vraag.

    Prusa heeft een instap software waar je met nagenoeg geen instellingen de meeste PLA en ABS prints prima kan maken.

    De rest komt later als je meer ervaring krijgt.
     
  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Cor,

    Als je kijkt naar prijs/kwaliteit is de Prusa zoals ik overal lees zeker een prima printer. Ik heb er zelf overigens niet mee gewerkt of producten gezien die gemaakt met een Prusa.

    Zelf print ik thuis met een Ultimaker 2+ en op het werk met een BCN3D Sigma R17.
    Beide printer zijn in mijn ogen goed, waar de Ultimaker 2+ een nettere print op hogere snelheid maakt > lees: minder ringing.

    Zal binnenkort foto's maken van een buste ( zie: https://www.thingiverse.com/thing:108867) die ik heb geprint op de BCN3D. Dan heb je een idee wat voor kwaliteit mogelijk is met 3D-printen. Ik denk wel dat je dat acceptabel vind.

    Groet,
    Coen
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Die ultimaker ziet er wel erg mooi uit , ... dubbel zo duur als die prusa .... en die BCN3D, sigma R17 ...... is dat voor de gewone mens?
    Als de kwaliteit ernaar is , wil ik best het geld uitgeven voor zo'n Ultimaker 2, maar als de Prusa vergelijkbaar is , voor waarvoor ik hem wil gebruiken ( motorkappen , wheelpants , buste/hoofd voor in de vliegtuigen , wellicht wat kleine schaalonderdelen.

    Cor
     
  4. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    D’r is ook nog een kleinere uitvoering van de Ultimaker.
    5F928E78-A801-4A39-BF93-19BDC05A903B.jpeg
    En iets kleiner geprijsd....https://www.3dninja.nl/nl/ultimaker...MIp9LgoZzz1wIVQrHtCh1UCgArEAAYASAAEgIMRfD_BwE

    Vandaag weer bij mijn shoppie geweest.
    0D12FD2B-FF85-43A1-A4B7-760236860ADD.jpeg
    In principe kan ik mij aldaar voor plus minus 35€ laten scannen in een piloten zit houding.
    En hier de catch:Ik krijg dan het STL bestand niet mee:)rolleyes:)
    Maar kan er wel voor mij geprint worden....:)oops:)

    Da’s niet wat ik wil,Ik heb namelijk al een printer.:)p)

    Ik denk dat de kans groot is dat de zoektocht naar een goede 3D scanner nog steeds niet is afgelopen.

    Groet:Robin

    Edit:En de smileys werken ook al niet mee als men ze tussen de ( )-jes plaatst.
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Zelf vind ik de prijs van de Prusa zo'n beetje de grens van wat ik voor een printer wil neerleggen. Op dit moment het ik al een paar jaar een Fabrikator van Hobbyking koste € 275,- in de aanbieding. Die heb ik wat verbeterd en hij print boven verwachting goed. Kwestie van afstellen en de juiste instellingen van de software.
    Op dit moment print hij minder goed. Na een verbrande extruder de boel vernieuwd en de afstelling is niet meer als voorheen. Heb nog zoekende naar de oorzaak.
    De reden dat ik een andere printer wil is met name de hoogte die ik wil printen. Nu kom ik max aan 11 cm.
    Voor onze hobby is denk ik een Prusa meer dan voldoende. De Ultimaker zal niet echt vele malen beter zijn dan de Prusa. Tenminste niet een verschil waar wij wakker van liggen. De meeste prints voor RC moeten bewerkt worden, verf e.d., en daarmee krijg je heel veel onvolkomenheden weg.
    Als ik eerlijk ben dat had ik qua kosten de prints die ik echt nodig had beter bij een hub kunnen laten printen.
    Maar, ja het is ook leuk om met zo'n ding de spelen en dingen te maken en ook belangrijk andere de mogelijkheid te geven om 3D te laten printen.
    Het meeste heb ik inmiddels geprint voor andere.
     
  6. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Goed omschreven Onno!

    Als ik mocht kiezen.......met in gedachten een 1:4 schaal motorkap en wheelpants +veel zonneschijn.

    De Up box.
    https://www.3dhubs.com/3d-printers/up-box

    Redelijk bouwvolume,aardige prijs,ABS en PLA misschien ook wel Nylon.
    Een Ultimaker en ABS,niet doen.

    De Ultimaker ombouwen?
    Weg is je garantie.

    Groet:Robin
     
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Een nadeel van de Prusa's is dat deze open is. Echter zelfs bij IKEA zijn voor een aantal tientjes spullen te koop om dat probleem goed op te lossen, Google maar eens ;)

    Ik heb klanten met de UM2 en 3. En ook die moeten afgesteld worden. Mooie apparaten, maar volgens de betrouwbare benchmark testen niet beter dan wat Prusa heeft te bieden naar wat ik begrijp.

    Tja, het blijft aanlokkelijk...
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Unusual RC vindt dit leuk.
  9. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Bestaan er ook al ABS filters voor de Prusa met een dichte kast?

    Groet:Robin
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    mig 3 vindt dit leuk.
  11. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Wat je uit wilt geven aan een 3D-printer is natuurlijk erg persoonlijk. Ik ben besmet met 3D-printen in 2015 op het werk met een XYZ DaVinci 1.0. Dit is een instap printer welke steeds opnieuw kalibreren van het bed vraagt en erg lange opstart tijden heeft i.v.m. het opwarmen van bed en daarna nozzle.

    Na heel lang twijfelen over een Prusa mk2s afgelopen juni toch maar een Ultimaker gekocht. Spijt, nee geen moment. Inmiddels staat er +1300 printuren op de teller en print nog steeds feilloos. De PTFE-coupler en bowden tube heb ik ondertussen vervangen, deze zijn aan slijtage onderhevig. Bed kalibreren komt zelden voor, bij de Da Vinci was dat om de twee á drie prints.... Kortom een zeer betrouwbare printer. Mislukte prints? jazeker, maar die waren volledig aan mijzelf of de kinderen te wijten. De jongste ging afgelopen zomer de stopcontacten in de tuin water geven..... tijdens een print van bijna 23u..........waar er 21 van waren volbracht.........oeps. Hier is de nieuwe Prusa Mk3 sterk in het voordeel, en zou mijn print hebben gered!

    Waar ik naar zou kijken is bouwvolume. Zelf zou ik geen printer kopen met een kleiner bouwvolume dan 200x200x200. (De meeste zijn al groter)
    Een behuizing kun je desnoods ook zelf maken als je met ABS aan de slag gaat. Ook voor de Ultimaker, zonder problemen te krijgen met de garantie. De bewering van Robin gaat hierin niet op. ABS printen kan hij ook, je moet je dan aan een aantal spelregels houden. Tocht is onder andere echt een killing voor je print.

    BCN3D R17 is ook prijzig maar goedkoper dan bijvoorbeeld een Um3 als je twee extruders wilt.
    Voordeel R17: groot bouwvolume 210x297x210 (A4tje) en twee print koppen. Nadeel minder strakke prints als je wat sneller gaat printen.

    Kijk vooral wat je zou willen gaan printen. Als je ook banden wilt gaan maken van bijvoorbeeld Ninjaflex of modelen van 3Dlabprint kun je het beste een direct-drive printer aanschaffen en geen bowden is mijn opinie.


    Gr,
    Coen
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Bowden is geen enkele belemmering voor de 3d lab modellen. De stringing komt meer door de goedkopere PLA dan door de extruder. Na wat tweaken Komen de prints er prima uit.

    CR-10 bevalt me voor het geld ook nog er goed. Heeft wat meer aandacht nodig maar dat is logisch gezien het geld. De duurdere printers hebben minder tweaken nodig.
     
  13. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Voor een Oeps geen stroom meer moment heeft de Prusa Mk3 een oplossing.
    Om de keuze nog wat uit te breiden :
    http://tractus3d.com/our-industrial-3d-printers/

    Deze printers worden gemaakt door Daniel voormalig RC addict uit Ammerzoden.
    De resultaten van die printer heb ik gezien en die zijn geweldig. Kost wel wat.
    Er staat een printer van 3 meter hoog die o.a. prototypes van etalagepoppen print.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  14. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    @ Tadango,Ik zeg ook niet dat het een belemmering is, ik had het misschien anders moeten formuleren. Ik zou dan een direct drive adviseren. Dat doen de jongens van 3Dlabprint overigens ook.

    Wat versta je onder goedkopere PLA? Ik print met REAL, huismerk filament van 123-3D en ESUN en heb bij geen van de verschillende filamenten last van stringing.Ik gebruik steeds de zelfde settings voor de modellen die ik maak.

    @Onno, ook gaaf een delta!
     
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Printer doe ik ook met Real van 123. Esun heb ik ook gehad vond het wat minder.
    Gisteren een nieuwe rol besteld bij 123 en dat is Jupiter. Op een verkeerd kopje geklik.
    Ben benieuwd hoe dat print.
    Overigens een prettige webwinkel 123 moet wel zeggen dat ik meer print dan dat ik de pennen leeg schrijf..:)
     
  16. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
  17. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Hahaha, dat klopt Onno. Wel handig al die pennen, soms komen de veertjes wel van pas.

    Bij mij ook niets dan lof over 123-3D. laatst een aantal rollen REAL zilver besteld. Één van de rollen was veel transparanter dan de andere. Contact met zo opgenomen en zonder pardon een nieuwe rol toe gezonden. :thumbsup:
     
  18. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Robin, Ik weet niet of dat bij de behuizing is op Aliexpress maar er zijn behuizingen die je zonder "boren of schroefgaten" kunt bevestigen.

    Groet,
    Coen
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ja prima winkel 123. Laatst voor de zaak een HP printer cartridge gekocht en de printer luste hem niet. Hij zei dat het een illegale was.
    Kreeg net netjes een nieuwe met een flesje wijn.
    Maar nu weer on-topic d3 printers.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  20. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB

Deel Deze Pagina