Motorkruiser Marsdiep set up

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door wile.j.coyote, 29 jan 2017.

  1. wile.j.coyote

    wile.j.coyote

    Lid geworden:
    3 mei 2014
    Berichten:
    47
    Goede middag mede modelbouwers

    Ik ben nu in het bezit van dit schip (zie foto) rc zit er nog niet in.
    zelf heb ik geen idee wat er in gaat, zoals motor (brushed of brushless), regelaar en schroef ?
    de boot is 83 cm lang en weegt nu 3,6kg (schroef as zit er wel in M4 met lagers)
    ruimte schroef max 40mm (diameter)
    geschat gewicht van de boot totaal 8 a 9 kilo

    kom maar op suggesties of ideeën

    heb op het forum gezocht en kon niks vinden
    misschien een idee om een forum bij te maken voor plezier jachten ?

    groetjes Jeroen
    20170127_203743.jpg
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeroen, Om een beter advies te kunnen geven is het wenselijk om wat meer gegevens beschikbaar te stellen. Breedte, diepgang en lengte bepalen voor een groot gedeelte de waterverplaatsing (= gewicht). Voorkeur voor Brushless of brushes zal je zelf moeten geven. Er vanuit gaande dat er nog wel wat gewicht bij kan zou ik voor een loodaccu en brushed motor kiezen. Als je een 12 Volt aan accu's kwijt kan zou ik een Bühler motor met CTI regelaar nemen. Zelf heb ikdaar goede ervaringen mee. Voor de Bühler heb je aan accu geen hoog amperage nodig. 4 Ah is voldoende.
    Kun je zelf samenstellen van Nimh cellen of 2 x 6 V loodaccu. Natuurlijk zijn er legio andere combinaties. Zoek een goede messing schroef. Zijn aanmerkelijk duurder dan een plastic exemplaar, maar met zo'n leuk schip wil het oog ook wat. Zo te zien aan de kiel is het een model van een motorsailer. Als motorboot heb je die kiel niet echt nodig, maar kwaad kan het ook niet. Succes om er een aardig varend RC model van te maken. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2017
  3. wile.j.coyote

    wile.j.coyote

    Lid geworden:
    3 mei 2014
    Berichten:
    47
    Goede avond klaas, deze boot is gebouwd van bestaande tekening, (heb hem laten bouwen daar ik nog geen tijd heb om het zelf te doen, dit was een boot die mijn vader wilde bouwen op ware grote en is daar nooit aan toegekomen, hij is nu 73 jaar) de originele tekeningen heb ik thuis liggen. Ik was al van plan om een raboesh schroef te monteren 3 of 4 blads van messing diameter 35 mm

    Nu de gegevens waarom je vraagt
    Lengte +/- 70 cm, breedte +/- 23 cm, diepte +/- 6,5 cm
    Van tekening gemeten

    Moet geen speedboot worden, daar heb ik er genoeg van (5 stuks)

    Jeroen
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hmmm.... romp lijkt wel wat op de Cornelia Klasina... Reddingsvlet.
    Dus wordt het sowieso geen speedboat, want dat gaat met deze romp niet lukken. Je trekt hooguit de kont onderwater.

    Advies: zet er een rustig draaiende borstelmotor in. De Bühler bijvoorbeeld, maar wellicht is die te zwaar. Anders een 12V Speed 500 die je op 7,2V laat draaien. Met een 35mm Raboesch schroef mag dat geen probleem zijn.
    Houdt er rekening mee dat achteruitvaren met zo'n romp een ramp is.
    Hier wat plaatjes van mijn "Neel Klaas":
    Mooi op "schaalsnelheid"
    15 schaalsnelheid.jpg
    Volle kracht: Snelheid is vrijwel hetzelfde, maar de kont wordt enorm omlaag getrokken, de boeg komt omhoog, en de ampere's worden met bakken tegelijk onbenut overboord gesmeten en oh ja: de schipper ziet geen ene moer van wat er zich voor hem op het water bevindt...
    17 Boven de schaalsnelheid.jpg
    En de schipper met z'n vaste opstapper: Stadler and Waldorf.
    Bemanning3.jpg
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gewicht zal rond de 7 kg liggen met 6,5 cm diepgang. Probeer ongeveer 5 mm ruimte te houden tussen het vlak en de schroef. Al een RC setje op het oog? Zou voor minimaal 4 kanalen gaan. Dan kun je buiten sturen en regelen van de motor nog iets extra's schakelen. Gr. Klaas.
     
  6. wile.j.coyote

    wile.j.coyote

    Lid geworden:
    3 mei 2014
    Berichten:
    47
    Roel vaarbeeld van je boot is prachtig en wat doen Stadler en Waldorf op een boot ? zijn ze van het balkon gevallen? Heb een 2,4 zender van graupner met genoeg kanalen meer dan 4.

    Klaas ik heb echt geen idee wat er in gaat, zit wel te denken aan een brushless onder de 1000kv op 7,4 volt of daar in de buurt en een regelaar die lipo en nimh aan kan
    Nog een vraagje servo voor het roer hoeveel kg trekkracht ?

    Jeroen
     
  7. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Dat was het eerste wat mij ook te binnenschoot.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeroen, Een standaard servo is sterk genoeg. Gr. Klaas.
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe


    Een BL motor onder de 1000 kv is meestal erg groot en duur. Met een borstelmotor ben je goedkoper uit, ook qua regelaar.
    Voor het roer is een standaardservo meer dan voldoende. Het is een balansroer, wat so wie so niet veel kracht nodig heeft (het blad-deel voor de roerkoning helpt mee om het roer om te zetten).
    Ter vergelijking: op mijn Thamestug van 1,30 meter lang en 15 kilo zwaar zit een roerblad van 8 cm hoog en 4 cm lang. Geen balansroer. Wordt met een hele gewone standaardservo van twee tientjes bediend.
     
  10. wile.j.coyote

    wile.j.coyote

    Lid geworden:
    3 mei 2014
    Berichten:
    47
    Goede avond

    Ik ben rustig aan het zoeken naar een geschikte motor, nu heb ik deze gevonden
    Krick MAX Power 500 elektromotor alleen is er nergens te vinden hoeveel ampère deze motor ongeveer verbruikt. Als ik dit weet kan ik kijken welke CTI regelaar ik er bij kan zoeken.

    Wie het weet mag het zeggen
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Alle motoren in de modelbouw zijn (ruim) onder de 1000kv. Volgens mij bestaan er zelfs helemaal geen motoren die 1000kv aan kunnen. Let wel dat is 1000000 Volt! :eek:
    In de modelbouw worden motoren tot ongeveer 40V á 50V gebruikt. ;)

    Nee even geen gekheid maar wat ik hierboven schrijf klopt wel. Wat bedoeld wordt is dat een motor wordt gezocht waarvan de kv lager is dan 1000.
    Die kv is geen grootheid zoals Volt, Ampère, Ohm, Farad, meter, liter, gram en zo voorts. Het is een eigenschap van een motor die wordt weergegeven in omwentelingen per minuut per Volt.

    Dat wordt vaak als rpm/V geschreven wat meestal weggelaten wordt omdat het meer schrijfwerk is. ;)
    De manier van schrijven 1000kv is dus ook fout. Wat je moet schrijven is kv = 1000 of kv 1000. Eigenlijk dus kv 1000 omw/min/Volt of kv 1000 rpm/V.

    Je schrijft ook niet dat het 52 afstand is van Utrecht naar Amsterdam. ;)
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het verbruik van de Krick Max 500 is afhankelijk van de grootte van de schroef die eraan hangt. Zal ergens rond de 3 Ampere zijn. De CTI Thor 15 HCs kan die wel aan. De s staat voor zelflerend. Voordeel van deze regelaar is dat hij bij het inschakelen van de ontvanger de pulslengte van het kanaal als neutraalstand ziet en de motor niet gaat draaien. Wel even opletten dat de stand van de stick op de zender in de neutraalstand staat. Vind het ideale regelaars, maar ze laten bij langzame vaart de motor wel een beetje piepen. Daarentegen zijn ze klein en niet duur. Voor "stille" regelaars betaal je iets meer. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina