Motorschade

Beton

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Een clubgenoot had problemen met zijn OS Max 61 FSR ABC.
Een motor van het begin van de jaren tachtig.
Geen compressie meer.
Ik heb de motor open gemaakt en zag schade die ik nog nooit eerder in zulke mate gezien heb.
Het Chroom is zo goed als weggevreten. Ook op plekken waar de zuiger niet komt.
full

full

full

Het is een oude motor dus wat er precies mee gebeurd is weet ik niet.
Het volgende weet ik wel.
De motor is ongeveer een jaar geleden gekocht.
De motor heeft in mei nog goed gelopen. Gewoon met de hand te starten.
Begin juli wilden we vliegen maar toen wilde de motor alleen met de startmotor starten en liep voor geen meter.
Niet zo gek als je de cilinder ziet.
Beide keren heeft de motor met Jonker olie gedraaid.
Hebben jullie dit wel eens eerder gezien?
Het is net of er een soort afbijt door de motor gegaan is.
Ik heb zelf een gelijke motor van dezelfde leeftijd. Die heeft eerst op wonderolie gedraaid en doet het nu nog steeds prima met Klotz.
Ik ken de problemen van het Nikkel van OS maar volgens mij is dit van voor die tijd.
Ik hoor graag jullie ervaringen.

Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja zoiets heb ik kort geleden ook gehad met mijn OS.46 altijd goed gelopen nooit problemen mee gehad ,kom ik op ons veld is de motor met de hand bijna niet te starten na diverse pogingen loopt hij even met een raar geluid, kop er af geschroefd is het chroom uit de cilinder en zit nu vast op de zuiger.niet zo erg als op bovenstaande foto maar de motor is wel afgeschreven.
 
Ondanks de kwalijke reputatie van de brandstof van Jonker bij sommigen, kun je het verlies van Nikkel aan de buitenkant van de cylinderbus (geen chroom, deze bus is gecoat met Nikkel, een flink minderwaardige coating t.o.v. Chroom) niet wijten aan de olie....

Ik denk eerlijk gezegd, dat dit een typisch gevalletje is geweest van domweg een andere brandstof, en niet eerst een liter of twee er op baggervette instelling door heen laten pruttelen. Dan was dit vermoedelijk niet gebeurd.

Groet, Bert
 
Nou, ik kan een ding vertellen. Ik koop NOOIT MEER een OS AX tweetaktmotor. Eerste .46 AX op Q5. Twee maanden oud, cylinder coating weg. 2e OS .46 AX op Klotz 5%. Drie maanden oud, cylinder coating weg. En dan weigeren ze ook gewoon permanent om goed te lopen. De hele zooi kwam in de lagers en weg was de motor. Ik heb inderdaad wel vaker gedoe met motoren, maar dat wordt altijd opgelost. Voor mij is de OS 46 AX een grote hoop ellende. Heeft altijd goed rijk gedraaid. En dan ineens kwam je op het veld, om er achter te komen dat de cylindercoating door de uitlaat naar buiten werd gespuwd als vieze troep. Heb een 46 SF, nooit problemen. 45 FSR, nooit problemen. 46 AX, altijd raak. En ik heb inderdaad ook gevallen op de club gezien van de FSR serie. Dat komt naar mijn weten minder vaak voor dan de AX serie. Erg vervelend, maar met die cilinder gaat het niet meer lukken. Nieuw setje kost snel rond de €70,-
 
ik heb dit ook meegemaakt met de os 40 fp serie
ik heb aleen met de os fs serie nooit problemen gehad
en met asp heb ik dit probleem nooit gehad
 
Gewoon wat losse info:

OS heeft helaas ooit eens besloten om het technisch zwaar inferieure ABN te gebruiken in plaats van ABC, uit kostenoverwegingen.

ABN kan op zich ook heel goed werken, alleen is qua productie een stuk kritischer (ondanks dat het goedkoper is).

OS heeft daar een hoop problemen mee gehad, en het schijnt exemplarisch te zijn: de ene motor loopt 20 jaar goed, de motor ernaast op de productielijn spuugt binnen een paar draaiuren zijn coating uit.

Het fijne weet ik er ook niet van (qua aanbrengen van de coating en wat er precies mis gaant) maar de Nikkel coating moet electrolytisch aangebracht worden, en moet on-onderbroken zijn, anders komt hij los.
Je kunt ABN herkennen aan dat de coating overal zit op de bus: op het loopvlak, in de poorten, aan de buitenkant en op het pasvlak tussen voering en bus. Een "echte" ABC (dus met Chroom i.p.v. Nikkel) heeft de coating uitsluitend op het loopvlak van de cylinderbus, en de rest van de bus is brons (dus ook bronskleurig)

Het probleem schijnt veroorzaakt te worden doordat de coating loslaat op de scherpe hoeken en dan afbladdert: het begint vrijwel altijd bij de uitlaatpoorten, en van daar af bladdert het verder af en verruïneert de rest van de motor er achteraan.

Er is mij geen methode (zoals voorzichtig waarmdraaien of juist zo snel mogelijk op werktemperatuur brengen o.i.d) bekend om het afbladderen van de nikkelcoating te voorkomen.
Bij Chroom is vanwege het andere aanbreng-proces en andere materiaaleigenschappen, loslaten van de coating uiterst zeldzaam.

Groet, Bert
 
Het is dus in fijte een productiefout
en zou weterlijk onder garantie vallen
maar dat was altijd lasting te krijgen hier in Nederland
maak wat foto,s en stuur naar OS zou ik zeggen
 
Vertaalvaudtje Bert? Bus is niet brons (bronze) maar messing (brass).

Ik heb in mijn heli's een 40 en een 50FSR gehad, heerlijke probleemloze motoren.

Tsja.... zeg jij het maar:

Taalkundig lopen de omschrijvingen (ned) koper, brons en messing, nog al door elkaar met de engelse omschrijvingen copper, bronze en brass.

Ook in het gewone taalgebruik, waar we in het nederlands van kopersectie en in het engels het over een brassband hebben.

Ik ken de termen lagerbrons, en bronzen loopbus, maar niet de termen messing loopbus of lagermessing (gek genoeg wel weer "messing lager")

Aangezien het "brons" wat ik in mijn Rossi's zie zitten behoorlijk donkerder (en dus blijkbaar anders gelegeerd) is vergeleken met het messing wat ik in de modelbouwwinkel zie liggen, blijf ik lekker spreken van een bronzen bus.

Maar of dat ook helemaal vlekkeloos correct is, tsja....

Het past wel lekkerder bij "ABC" :D :D :D

@ Jeroen: tsja, dat is dus het lastige: er waren plenty exemplaren (meer dan er problemen waren) uit dezelfde productie-run, die wél goed liepen. En het komt er dan op neer te bekvechten over wie de fout gemaakt heeft.
Juridisch gezien heeft OS dan al bijna altijd het pleit gewonnen door te wijzen op die 18% wonderolie die tegenwoordig in maar weinig brandstoffen meer zit hier in Europa....

Groet, Bert
 
Hebben jullie dit wel eens eerder gezien?
Jan

Dit heb ik (veel) vaker gezien. Dit is de meest gebruikte manier om de coating uit een cilinder te halen. Meestal wordt salpeterzuur in oplossing gebruikt. Elektrolytisch kan ook, geeft het zelfde resultaat. Alleen gaat het daarbij dan om aluminium cilinders. Salpeterzuur tast ook messing aan en op foto's is niet te zien of dat is gebeurd. Heeft dit motortje niet toevallig in een badje gelegen, ter reiniging? Heel veel schoonmaakmiddelen bevatten ammoniak en ammoniak in een badje samen met een gloeiplug maken salpeterzuur. Daarna is alleen het percentage en de weektijd nog bepalend voor de schade.
Het is goed mogelijk om het busje van een nieuwe coating te voorzien.
Groeten,
Sam.
 
Dit heb ik (veel) vaker gezien. Dit is de meest gebruikte manier om de coating uit een cilinder te halen. Meestal wordt salpeterzuur in oplossing gebruikt. Elektrolytisch kan ook, geeft het zelfde resultaat. Alleen gaat het daarbij dan om aluminium cilinders. Salpeterzuur tast ook messing aan en op foto's is niet te zien of dat is gebeurd. Heeft dit motortje niet toevallig in een badje gelegen, ter reiniging? Heel veel schoonmaakmiddelen bevatten ammoniak en ammoniak in een badje samen met een gloeiplug maken salpeterzuur. Daarna is alleen het percentage en de weektijd nog bepalend voor de schade.
Het is goed mogelijk om het busje van een nieuwe coating te voorzien.
Groeten,
Sam.

Hm.... een van de verbrandingsproducten van Nitro is ook salpeterzuur (Nitric Acid)....

Die cylinder hercoaten kun je vergeten: hij moet na het opnieuw in de Nikkel zetten ook tot op de duizendste geslepen en gehoond worden, onder exact de juiste konus-hoek. Daarna moet je er een passende zuiger bij vinden omdat de oude zuiger ook naar de eeuwige schroothopen is. Geen bedrijf wat daar zijn vingers aan brand denk ik....

Groet, Bert
 
dat ik met de fp motoren vloog draaide die gewoon nog op 18% wonderolie
het is een problem wat al jaren voort sleep
het garantie problem licht niet bij OS zelf
die zouden zeggen stuur maar op
en juist daar licht het probleem
winkeliers hebben daar gewoon geen zin in
want 1 motor naar japan sturen kost een hoop geld
kun je net zo goed een nieuwe motor kopen
 
5%.. zegt genoeg?:confused:

:D Ik denk dat hij "brandstof met Klotz olie en 5% Nitro" bedoelt.... :D

Tenminste, ik ging vroeger ook naar de lokale hobbyboer om een kannetje "synthetisch, 5%" te halen....

Groet, Bert
 
Die cylinder hercoaten kun je vergeten: hij moet na het opnieuw in de Nikkel zetten ook tot op de duizendste geslepen en gehoond worden, onder exact de juiste konus-hoek. Daarna moet je er een passende zuiger bij vinden omdat de oude zuiger ook naar de eeuwige schroothopen is. Geen bedrijf wat daar zijn vingers aan brand denk ik....
Groet, Bert

Er zijn vast wel bedrijven die dit voor je willen doen, ik ken er wel een paar. Maar het is op zeker goedkoper om bij OS een nieuw busje met zuiger te kopen. Vraag is natuurlijk of een 30+ jaar oud motortje dat waard is.
Groeten,
Sam
 
Bedankt weer voor alle interessante info.

ik heb dit ook meegemaakt met de os 40 fp serie
ik heb aleen met de os fs serie nooit problemen gehad

Toen ik dit las dacht ik wat een onzin.
Een FS en een FP hebben een stalen bus dus dat kan niet.
Toch nog even verder gekeken en het blijk dat je 2 types FP motoren hebt. Dit wist ik overigens al want ze zien er iets ander uit.
Zij hebben echter ook een ander cilinder setje. Het eerste type 40 heeft een stalen set en het tweede type een "ABC" set.
Zie voor meer info onderstaande linkjes.

http://www.dieselrc.com/download/osfpseries.pdf

http://thelukens.net/airplanes/Accessories/OS%20FP%20Series%20Instructions.pdf

Blijkt wel weer dat je niet te snel moet oordelen.
Voor zover ik weet hebben de viertakten (FS) wel een stalen bus.

Jan
 
winkeliers hebben daar gewoon geen zin in

Waar winkeliers zin in hebben is niet zo van belang. Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen krijg je van hem een vervangend product of je geld terug. Doet hier (30 jaar oud motortje) niet ter zake.

Groeten,
Sam
 
mijn motor was nog geen half jaar oud

nu zie je gelukkig vaak dat er beter met garatie omgegaan word
al zijn er nogsteeds zaken di het niet al te nouw nemen met de regols
 
Er zijn vast wel bedrijven die dit voor je willen doen, ik ken er wel een paar. Maar het is op zeker goedkoper om bij OS een nieuw busje met zuiger te kopen. Vraag is natuurlijk of een 30+ jaar oud motortje dat waard is.
Groeten,
Sam

Ieder hierin gespecialiseerd bedrijf wil voor voldoende geld, ALLES voor je doen.... Dat is het probleem niet.

Het probleem is dat jij of ik die konushoek niet weten, en dat bedrijf ook niet. Hij valt ook niet meer op te meten uit de oude bus, en er bestaan ook geen tabellen voor, of andere vademecums of werkplaatshandboeken met exact dit soort technische gegevens.
Ergo: je moet een nieuwe bus kopen (of een "new in box" motor demonteren) om de hoek te meten, en daarna een bedrijf een veelvoud van de gewone onderdeelprijs betalen om die bus opnieuw te coaten en te honen....

Vanwege die praktische beperking van het niet (makkelijk) kunnen achterhalen van de konushoek, kun je hercoaten dus gewoon vergeten....
Niet omdat het coaten of honen zo ondoenlijk is, maar gewoon vanwege de ontbrekende gegevens dus.
Daarnaast moet de zuiger weer glad gemaakt worden, en de bus op die nieuwe diameter gehoond. In de oude bus betekent dat een dikkere Nikkel coating, en volgens sommigen was het in de hand houden van de dikte van die coating nu net wat het kwaliteitsprobleem veroorzaakte...

Groet, Bert
 
motor gewoon opsturen naar os in japan, krijg je hem gerepareerd terug, vaak gratis.

briefje erbij.. klaar.

O.S. Engines Mfg. Co., Ltd. at 6-15, 3-Chome Imagawa, Higashisumiyoshi Ku, Osaka, Japan, 546-0003
 
Back
Top