Motortoerental voor Robbe kort nozzle set

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Lexo, 6 jun 2017.

  1. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Ik ben een springer tug aan het bouwen en wil daar een Robbe kort nozzle set onder zetten:
    [​IMG]

    Nu vroeg ik me af welk toerental zo'n onderwateraandrijving het beste kan hebben.
    Ik zit normaal meer in de spooedboten met oppervlakteaandrijvingen dus dus is even nieuw voor me.

    Ik ga niet voor schaalsnelheid, wil het maximale uit deze aandrijving halen. Het gaat om een springer tug die dienst gaat doen als reddingsboot voor mijn speedbootjes.
     
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Bovenstaande is de standaard aandrijflijn van de Happy Hunter (Robbe).
    In de Happy Hunter word deze motor aangeraden:

    Robbe Power 755/40 12V 1-4491

    Powerful electric motor with integral cooling fan for single-motor/multi-motor direct-drive power systems in large multi-function model boats.
    Voor schroeven 3-4 blads 50-65mm

    Specification: Power 755/40
    Voltage: 12-18 V
    Recommended cell count: 10-15
    Current (at max. efficiency): 4.5 A
    Max. permissible current: 8 A
    Rotational speed range: 5600-8400
    Shaft diameter: 5 mm
    Weight: 286 g
    Overall length: 83 mm
    Diameter: 47 mm

    De motor zal een toerental tussen 4000 tot 5000 behalen (onder last)
    Mocht dit niet voldoende zijn, dan zou je een afgetopte 4-blads schroef van Raboesch kunnen inzetten.
     
  3. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Dankjewel Marten!
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    10.jpg Ik heb de Happy Hunter gehad met twee van deze units eronder. Destijds (overmaatse!!) vierblads-schroeven van Raboesch erbij gezocht en deze afgetopt tot er over de gehele breedte van de schroefbladen 1 mm tussen schroefblad en tunnel zat. Het resultaat was dat het schip factor 1/5 aan trekkracht won.
    (Paaltrek, gemeten met een unster)
    Het loont dus de moeite om die plastic schroef te vervangen; de plastic schroef die erbij hoort heeft veel te veel ruimte tussen tunnel en schroefbladen.
    De 755/40 is overigens een prima motor voor deze units.
    Zie bijgevoegde foto; vol gas met aangepaste schroeven.
     
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  5. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    Stoere foto! Je trekt het water op het achterdek.
    Ik heb een opknapper gekocht waarvan de bouwer de straalbuizen soort van heeft verziekt, ik wil dus nieuwe kopen van wat nu Ro-marine heet maar die op de foto zijn toch anders! De scheggen of hoe je ze ook noemt zijn te kort en zitten op de verkeerde plek. En dat is precies wat er bij mis is. De vorige eigenaar heeft ze te kort gemaakt.
     
  6. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Zo'n Robbe Kort Nozzle als hier bovenaan staan: ik zoek zo'n ding, maar bij de mij bekende modelbouwzaken op internet kom ik 'm nergens tegen, althans niet onder die naam. Is dat de juiste naam voor dat ding f moet ik op een andere naam zoeken? (ik zoek overigens niet op Robbe, het is mij inmiddels duidelijk dat Robbe niet meer bestaat onder die naam).
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
  8. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Bedankt Roel, ik ga er eens neuzen....
     
  9. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    Art. Nr ro1478 maar die lijken me iets anders.
     
  10. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    ro1487 wellicht?
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je zou kunnen zoeken op Kortdüse, de Duitse naam. Nozzle is Engels en Straalbuis Nederlands. Is genoemd naar dhr Kort, de ontwerper.
    http://www.krickshop.de/Produkte/Ne...tm?SessionId=&a=article&ProdNr=ro1487&p=21462
    Wordt momenteel geleverd door Romarin. Het zou kunnen dat de vinnen op een andere plek zitten dan op de vroegere straalbuizen van Robbe, of een ander merk.
    Zoals Roel stelt moet je van de schroef, die ze daarvoor leveren, niet teveel voorstellen. Veel te veel ruimte tussen buis en schroef en de schroef is tamelijk slap.
    Beter is er een goede messing schroef bij te zoeken en die zonodig aan te passen. Zou eerst de buis goed opmeten en dan pas de schroef bestellen.
    De bovenste vin zou ik in de romp lamineren. De voorste vin voegt niet zoveel toe. Naar de scheg een paar mooie passtukken maken en die met 2C-lijm vastzetten.
    Eventueel kun je die bij een dubbelschroever uit één stuk maken en door de scheg steken. Gr. Klaas.
     
  12. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Heren dank voor jullie reacties: ik ga er eens naar kijken.
     
  13. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    Ik zoek die Kortduse zelf dus ook, en heb contact met Krick gehad. Zie hieronder het antwoord:
    Sehr geehrter Herr Dankbaar,

    leider handelt es sich um eine andere Kortdüse, da die in der Happy Hunter verwendeten Kortdüsen aus eine linken und rechten Kortdüse bestehen. Die Kortdüse ro1487 kann also nicht für die Happy Hunter verwendet werden. Die Kortdüse können Sie per email bei uns mit Angabe der Artikelnummer "P-ro20-2419" als zweiteiligen Satz bestellen. Dieser Artikel enthält nur die beiden Kortdüsen für die Happy Hunter.

    Senden Sie uns bei Bedarf bitte Ihre Bestellung mit Angabe Ihrer Adresse per Email zu wir machen Ihnen dann gerne ein Angebot für diesen Artikel.

    Mit freundlichen Grüßen
    Hartmut Hofmeister
     
  14. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    Trouwens, de vinnen en scheggen moeten dus ook door de romp gestoken worden in ivm de stevigheid. Dat heeft de vorige eigenaar van mijn bouwdoos dus niet gedaan en ze af gezaagd en tegen de romp gelijmd. Ik kon ze er met weinig moeite weer afbreken. Ook heeft ie de hakken waar de roeren op staan vast gelijmd en die krijg ik helaas niet meer los. Daarom zoek ik nieuwe straalbuizen.
     
  15. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    precies, maar die zijn dus anders. geen links en rechtse uitvoering.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maar ik begrijp dat Krick ze wel kan leveren voor de Happy Hunter, dus wat let je om te vragen wat dat gaat kosten? Gr. Klaas.
     
  17. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    Heb ik ook bij ze opgevraagd, maar nog geen antwoord gehad.
     
  18. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    Nou ik heb de prijs door gekregen hoor. kortduse links € 8,90 en rechts ook € 8,90. De "gegenlagers"oftewel hakken voor de roeren ook nog eens € 8,90.

    Hoeveel ampere motorregelaars moet ik aanhouden voor die 740 motoren?
     
  19. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    755/40 bedoel ik dan denk ik. Tenminste, in de aandrijfset zitten 2 motoren uit 700 serie in staat er.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met 15 ampere per motor moet moet het wel gaan. Zet je er een 10 A zekering tussen om de boel niet op te kunnen blazen.
    CTI heeft mooie kleine regelaartjes, laten de motor in het laagtoerig bereik wel een beetje piepen. Maar op een paar meter afstand hoor je dat niet meer.
    Kan je de zelflerende uitvoering aanraden. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina