Motortoerental voor Robbe kort nozzle set

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Lexo, 6 jun 2017.

  1. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    2 Nieuwe schroeframen/tunnels binnen gekregen ( omdat ik ook om de hakken voor de roerbladen heb gevraagd zitten de roeren er zelf ook bij.) en begonnen ze te monteren. Sleuven in de romp en hak gemaakt. Maar om het uit kunnen lijnen moet ik ook een motorfundatie/ opstelling hebben. Aangezien het een oude Robbe bouwdoos is heb ik niets aan de bijgeleverde motorfundatie.
    Kan mij iemand vertellen of de schroefassen en dus ook de motoren evenwijdig aan elkaar horen te lopen? Oftewel is de hart op hart maat van de motoren hetzelfde als de schroefassen? Dit is niet uit de tekening te halen die ik heb.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kun je niet zien waar de askokers uit de romp horen te komen? Als daar geen soort bobbels zitten zal het niet zo kritisch zijn en zou ik de assen mooi parallel leggen. Wel even kijken of de romp dan voldoende ruimte/breedte heeft voor het opstellen van de motoren. Let op als er in het kopse deel van de motor koelsleuven zitten, dat je die niet afdicht met de motorsteunen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2017
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een motorfundatie kun je prima zelf maken:
    Pak een stukje aluminium hoekprofiel (3 a 4 mm dik)
    Meet nauwkeurig de motor op: plaats van de motoras incl lagerhuis, de schroefgaten en de luchtsleuven en vooral de hoogte van de motor in de steun
    Teken die met een kraspen netjes af op het aluminium
    Boor het gat voor de motoras incl. lagerhuis
    Boor de gaten voor de bevestigingsschroeven (liever nog: boor en frees/vijl twee ovaaltjes, zodat je nog een beetje kunt schuiven met de bevestigingsschroeven)
    Boor/vijl de sleuven voor de koellucht
    Boor vier gaatjes in de onderzijde van de steun, zodat je 'm vast kunt zetten.
    Overigens: Krick verkoopt multiplex motorsteunen als bouwpakket; ook handig)

    Ja. Motoren, schroefassen en schroeven lopen parallel.
    Motoren bij een dubbelschroever draaien tegengesteld om het wiel-effect te neutraliseren. Makkelijk bij achteruitvaren.
     
  4. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    @ Hoi Roel, Aluminium hoeklijn lijkt me een goede optie. Heb nu ook foto's gehad van Macrabbit hoe ze in het latere of Krick bouwdoos staan.
    Ik kan weer door.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe

Deel Deze Pagina