Motoscafo Anti Sommergibile.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pompebled, 21 dec 2011.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Ik ben op het forum hoofdzakelijk te vinden in de speedboothoek, daarvan heb ik er ook het meest...
    Maar daarnaast doe ik ook wat semi schaalbouw werk.
    Echter, het vaarseizoen met de snelle jongens en het bijbehorende onderhoud en bouwen van nieuwe boten zorgt ervoor, dat andere projecten bijzonder lang duren.

    Dit verhaal begint zo'n 15 jaar geleden, met de aanschaf van deze tekening, naar aanleiding van een tekening van een vroege versie van een M.A.S. in het boek 'Het Schip' van Björn Landström:

    [​IMG]

    De spanten staan er 1:1 naast, de tekening zelf is schaal 1:2,5.
    Bron is 'Modellismo', een Italiaans tijdschrift/uitgever(?) de levering van de tekening ging via VtH in Baden-Baden.
    Eenmaal in huis bleek de tekening aan de kleine kant en waren er maar twee aanzichten (zie boven), de rest mocht ik blijkbaar zelf uitzoeken...
    Op de tekening in het boek was niet te zien dat de romp gestept was, dat was als eerste model ook even slikken.
    Daar ik nog nooit op spant gebouwd had, ben ik begonnen met een 75 cm lang proefmodel in dik karton voor de spanten, beplaat met dunnere stroken karton, het geheel gelijmd met hotmelt, dan kon ik in de huiskamer werken, daar dit in de winter plaatsvond en mijn toenmalige werkhokje enkelsteens muren en geen verwarming had...

    Het resultaat was niet onaanzienlijk en ik besloot er een polyester jasje omheen te leggen, zodat ik een testmodel zou overhouden.
    Om te voorkomen dat de polyester zich aan het karton zou hechten, heb ik de kartonnen romp ingesmeerd met gesmolten kaarsvet, met enige bijverwarming met een verfstripper liet dit een behoorlijk vlak oppervlak achter, dat ik met glasmat en polyester heb bekleed.
    Dit heb ik op m'n werk gedaan, waar ik de restjes van de dagproductie er op heb verwerkt.
    Eenmaal uitgehard heb ik de romp verwarmd, tot de was weer vloeibaar werd en ik het kartonnen model eruit kon trekken.
    Helaas werd met het verhitten de hotmelt ook zacht en heeft het kartonnen model de operatie niet overleefd

    Omdat het restjes glasmat waren, werd de totale laagdikte aanzienlijk, 1- 2 mm gemiddeld; het was een tank:

    [​IMG]

    Gelijk van de tekening afgeweken, door maar één schroefas in te bouwen, de kale romp woog al 800gram, en één grotere schroef is efficïenter dan twee kleintjes.

    [​IMG]

    Met deze romp heb ik uitgebreid getest met verschillende motor- en schroefcombinaties, van een 500 (auto)motor met een getande riem reductie op 7 cellen NiMH tot een 900 motor in direct drive op 12 cellen NiMH.
    De eerste lichte versie voer heel handzaam, de 12 cellen 900 motor uitvoering was een oncontroleerbaar monster.

    Samen met m'n zoon, die, bij gebrek aan een eigen boot, met de mijne aan de haal ging, zijn we begonnen aan twee houten versies, ietsje groter om gewichtsproblemen te voorkomen:

    [​IMG]

    Op de foto de spanten van de boot van m'n zoon, die, toe hij eenmaal zover was, gegrepen werd door het 'snellebotenvirus' en de bouw viel lange tijd stil, omdat 'ie z'n vader meesleurde in het speedbotengeweld.

    Van tijd tot tijd werkte ik aan de romp en op een gegeven moment was de beplating klaar, op de neus na.
    In principe is de romp een rechthoekige doos, dus de spiegel was eenvoudig:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het gebruikte hout is het 3,2 mm populierentriplex van de Gamma, lekker licht en goedkoop.
    Het liet zich echter zelfs met warmte niet in de radius van de neus dwingen, dus de beplating stopt bij het eerste spant:

    [​IMG]

    Ik heb een subframe gemaakt en daarop de neus met latjes dicht gemaakt:

    [​IMG]

    Toen dit gedaan was, kwam de overgang naar brushless in de racerij op gang en verhuisde de romp weer een poos naar de plank.

    [​IMG]

    Op de foto is te zien, dat de neus 'niet helemaal' symetrisch geworden is, hoe ik dat ga oplossen (camoufleren) zie ik wel als ik aan de afwerking toe ben...

    Wordt vervolgd.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    eric_laermans vindt dit leuk.
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Toen ik deze titel zag dacht ik eerst dat iemand een spam-bericht had geplaatst, maar toen zag ik de auteur, en klikte ik verder, en het blijkt iets anders te zijn. Lijkt me een interessant project, nu alleen zorgen dat de volgende update niet pas over 15 jaar komt. ;)
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    De aankondiging van het M.A.S. model van Italeri en de foto's, die ik ervan vond, zorgde er voor, dat ik verder ging met mijn 110 cm versie.

    De aandrijving had ik jaren geleden al voorbereid; een fan motor uit een franse auto, waar ik koelsleuven in de behuizing had gemaakt en later borstelkoeling en cankoeling op heb gemonteerd, zodat de 12V motor ook 24V zou overleven.
    Voor de volledigheid hier mijn topic over de gebruikte regelaar en tests onder last:
    volksregler-typ-1-a

    [​IMG]

    De Ø8 mm motoras afgedraaid naar 5 mm, zodat een standaard Raboesch koppeling zou passen.

    [​IMG]

    Om de plaats van de motor en batterijen te kunnen bepalen moest de romp eerst in de epoxy en glasweefsel worden gezet, want het populieren triplex is niet waterbestendig verlijmd.

    [​IMG]

    Ik heb het glasweefsel passend uitgesneden en een klein stuk laten oversteken; na het uitharden werd de rand weggesneden met een industriëel scheermes en de kant weer scherp geschuurd, voordat de volgende laag glasweefsel haaks erop werd gelamineerd.

    Alles met zo weinig mogelijk epoxy, zodat de structuur van het weefsel zichtbaar blijft en de hoeken scherp blijven.

    [​IMG]

    Nadat alle vlakken in het glasweefsel waren gezet, is alles licht geschuurd en zijn alle vlakken van een aantal lagen epoxy voorzien, zodat de structuur van het glas langzaam verdween.
    Uiteraard weer vlak voor vlak, om zakkers te voorkomen.

    [​IMG]

    Op de grotere vlakken zaten kleine luchtinsluitingen, waar ik met het schuren natuurlijk door het glas heen ging, daar moesten dus nieuwe stukjes glasweefsel worden aangebracht.

    [​IMG]

    Nadat de romp van buiten glad was, kon ik de plaats van de zware componenten bepalen.
    Helaas was mijn testbasin te klein voor de romp, dus vlak voor de Sinterklaas tussen de buien door naar de gracht voor drijf proeven.

    [​IMG]

    De motor was op z'n plaats vastgebonden en de lipo's lagen achterin geklemd met schuim, het zwaartepunt op 30%.

    [​IMG]

    Dit bleek geen succes; de neus lag veel te hoog.

    [​IMG]

    Dus weer op de knieën om het zwaartepunt naar voren te verschuiven.

    [​IMG]

    Dit zag er aanzienlijk beter uit, dus liep ik naar het eind van de steiger om de romp een stuk tegen de wind in te trekken met een vliegerhaspel.

    [​IMG]

    De boot in positie houden was nog een hele klus vanwege de wind.

    [​IMG]

    Nadat ik een hondertal meters vliegerlijn had uitgerold, lag de boot klaar voor de start.

    [​IMG]

    Op een teken van de cameravrouw begon ik de lijn in te halen, hardlopen over de steiger was vanwege de natte planken geen optie, je lag binnen een paar meter op je plaat...
    Dus dan maar draaien.

    [​IMG]

    Omdat de boot door het inhalen rap dichterbij de steiger kwam, werd de liggende cameravrouw verrast en paste de boot niet meer in de zoeker...

    [​IMG]

    Met dank aan mijn dochter voor het maken van de foto's, ze heeft ook nog een paar filmpjes gemaakt, maar met deze camera is de resolutie zo abominabel, dat het niet om aan te zien is, dus bewegende beelden houdt je nog te goed.

    De volgende stap is het plaatsen van de motor, schroefas en roer, zodat er straks op eigen kracht kan worden proefgevaren.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat ziet er uit als een leuk project, Jan. Dit ga ik ook blijven volgen.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    De aluminium hoek op de vorige foto's was maar een testopstelling, voor het 'echie' heb ik een zo laag mogelijke motorsteun uit een aluminium U-profiel gezaagd, het past mooi tussen twee spanten in.

    [​IMG]

    Zodra de sleuf voor de schroefaskoker in de bodem is gemaakt, kan ik de hoek bepalen en komt er een houten wig onder de motorsteun, met een plaatje erop, waar de motorsteun met een dot siliconenkit op wordt vastgezet, dat dempt mooi de trillingen naar de houten romp.
    De verlengingen van de spanten naar de bouwplank zijn er inmiddels ook afgezaagd.

    Voor er überhaupt iets te varen valt, moet er nog een roer gefabriceerd worden, daarvoor heb ik het roer ingescanned en het dieptebommmenafwerprek (3 x woordwaarde) er even uit 'gepaintshopped' om een beter beeld van het roergarnituur te krijgen.

    [​IMG]

    Met het stuurgedrag van de 75 cm versie in gedachten heb ik het roerblad groter uitgevoerd.

    [​IMG]

    Het blad is 0,8 mm messing plaat en de as Ø4 mm verenstaal.
    Helaas is mijn snijschijf van de Dremel dikker, zodat de gleuf in de as gezaagd moest worden, door de aard van het materiaal, duurde dat even...

    [​IMG]

    Ik heb de bodem van de 75 cm romp nooit geverfd, dus als je in plané langs de kant stuurde kon je de werking van de steps (lucht onder de romp trekken) mooi zien.
    Bij de 900 motor/12 cellen versie kwam hier ook een klein 'nadeel' aan het licht; op topsnelheid kwam er zoveel lucht onder de romp, dat de schroef hier een langerekte water/ lucht mix van maakte, waar op zijn beurt het roer in stond.
    Dit stuurde eenmaal op topsnelheid voor geen meter, de boot stoof gewoon rechtdoor, ongeacht de stand van het roer, niet goed voor je hartslag, als je op volle snelheid op een stenen kademuur af gaat.
    Pas als door het gas dicht te doen de snelheid voldoende laag was geworden, kreeg het roer weer grip en kon de dreigende klap voorkomen worden.

    Messing neemt een boel warmte op, en zonder bijverwarmen met de verfstripper kreeg ik het tin niet vloeiend.
    Het moet een bizar gezicht zijn; ik aan het solderen met de verfstripper tussen de knieën geklemd onder tegen het roerblad gericht.

    [​IMG]

    Het ziet er op deze foto nog niet zo fraai uit, ik moet de zaak nog wat beter laten vloeien.
    Even proefpassen aan de romp:

    [​IMG]

    Aan de hand van de foto's van de Italeri kit het model van de draaipunten bepaald:

    [​IMG]

    Ondanks het uitgloeien van de messing strip, was het maken van de beugels een arbeidsintensief klusje.
    Gelukkig maskeert het glanzen van het materiaal de resten werktuigsporen, die er nog op het messing te zien zijn.

    [​IMG]

    De helmstok is nog niet klaar, da's voor de volgende keer.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi Project hoor! Echte MAS

    In Venetie is een fraai scheepvaartmuseum, Museo Storico Navale. Daar lag een prachtig boek over deze schepen. De dag dat ik het op wilde halen (laatste dag natuurlijk) was het museum net een minuut gesloten. En volgens de ambtelijke traditie aldaar kon er dus ook geen boek meer verkocht worden. Zucht. Het komt er vast nog wel een keer van.
    Marina Militare
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Getverderrie, nu 'moet' ik ook nog naar Venetië...

    Jan.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Moeten niet, maar het is wel leuk. Er staan prachtige modellen. Uiteenlopend, door de historie heen.
    Aantal modellen moest eigenlijk gerestaureerd worden. Daar zal het geld wel er niet voor zijn. Beetje vochtig... maar al met al toch wel onderhoudend geheel.
    Een MAS model was er niet... had ik toen wel op gehoopt.

    Als de gelinkte site een beetje begluurt krijg je wel wat overzichts plaatjes...
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Volgens Wikipedia zou trouwens de afkorting "MAS" niet staan voor "Motoscafo Anti Sommergibile" maar voor "Motoscafo Armato Silurante" die met torpedo's was bewapend. Daarvan afgeleid is de "VAS" wat staat voor "Vedetta Anti Sommergibile" die meer op onderzeeboot-bestrijding was ingericht.

    Maar hoe dan ook, dit project ziet er veelbelovend uit.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    De Scalespeed site kende ik al, maar ik was de link na een computercrash een poosje kwijt, dus mijn dank!

    Het type op de foto's komt qua uitrusting het dichts bij mijn tekening.

    Groeten, Jan.
     
  12. mark19

    mark19

    Lid geworden:
    4 jan 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    nijland
    Mooi project jan!

    Tot wat voor een schroef kan een auto fan hebben?

    Ik heb 2 buhlers op 24v die kunnen tot 10cm
    Had er nu 2 x 65mm 3 blads onder voor te teste, en dat gaf al leuk vermogen in de jaccuzi

    Alleen het vaar seizoen is zo goed als voor bij.

    Ben nu weer verder aan het hobbieen , na een tijdje elende met mijn fiat
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mark,

    Hier kun je lezen wat ik er op 6S heb aangehangen: volksregler-typ-1-a
    Dit zijn allemaal schroeven met (hele) hoge spoed, voor een sleper zul je dit type schroeven niet inzetten.
    De props die jij gebruikt, zal deze motor ook gemakkelijk in de rondte krijgen, het koppel is, net als bij de Bühlers, enorm.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Het skûtsjeproject heeft de afgelopen maanden al m'n vije tijd opgeslokt, maar dat is nu achter de rug, dus weer eens verder met de M.A.S.

    Aangestoken door de testresultaten van Diede en Bas heb ik de (zware) borstelmotor laten vervallen en zit er nu een 800Kv buitenloper in.
    Ik heb vanavond nét de motorsteun gemaakt, de sleuf voor de schroefaskoker in de romp gevijld en de motorsteun uitgelijnd en vastgekit.

    Als de zaak morgen is uitgehard, kan ik verder met het vastzetten van de schroefaskoker.

    Op 4S kom ik onder last rond de 10.000 toeren uit, met een 45 / 50 mm X-prop zou dat flink vooruit moeten gaan, toch?

    De motor is een Aeolian C4250:
    Aeolian C4250 KV800 Outrunner Brushless Motor Power 1010W for RC Aeroplane $30.25 Free Shipping @GoodLuckBuy.com

    Mocht het straks niet hard genoeg gaan, kan ik altijd nog naar 6S, de gebruikte regelaar is de T-120 van Turnigy, een beetje overkill, maar die had ik nog liggen.
    Voor het omschakelen van vooruit naar achteruit moet je bij deze regelaar de knuppel eerst naar vol achteruit brengen, en dan terug naar neutraal, voor de regelaar omschakelt naar achteruit, dit zal ongetwijfeld wennen, maar echt lekker vind ik het (nog) niet.

    Een test met een EZrun 100A autoregelaar ging redelijk, afgezien van het afzichtelijke lawaai bij het opstarten, maar hier kun je vanuit neutraal direct de achteruit gebruiken.

    De regelaar was niet nieuw en hield er tijdens het testen opeens mee op, morgen maar eens zien wat er loos is.

    De motor loopt met de T-120 wat abrupt aan, heel langzaam zal ik er niet mee kunnen varen, eigenaardig genoeg wil de motor in reverse mode (met maximaal 50% vermogen) wél langzaam lopen.

    Foto's van de voortgang komen morgen ook.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2013
  15. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Had ik ook met een van m'n eerdere bootjes. Vooruit kan hij niet netjes langzaam draaien maar alleen maar ineens een stoot gas geven, maar in z'n acheruit doet ie het hoe je het eigenlijk vooruit zou willen hebben.. Bij mij lag het aan de regelaar. Met een andere regelaar deed hij het wel prima.

    Groetjes
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Zoals beloofd de foto's:

    [​IMG]

    De motorsteun is gemaakt van aluminium U en L-profiel en na het uitlijnen van de as met polymeerkit in de romp gekit.

    De boutjes in de basis dienen om de motor inclusief steun uit te kunnen richten en kunnen na het uitharden van de kit er weer uit, er is dan (behalve via de as) geen directe verbinding met de romp, de kit geeft dan wat demping van het motorgeluid, het is een grote bak...

    [​IMG]

    Mocht het borstelloze aandrijven tóch niet zijn, wat ik er van verwacht, dan is de steun lang genoeg om ook een Bühler op te kunnen nemen:

    [​IMG]

    De hoek van de schroefaskoker is door de kleinere motor (t.o.v. de grote fan motor) mooi klein uitgevallen:

    [​IMG]

    Ik kan tot Ø 55 mm props kwijt.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat ziet er mooi uit Jan!
    Ik ben benieuwd hoe het bevalt.
     
  18. Novatrans

    Novatrans

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    36
    Interessant en leerzaam project.
    Ga je volgen Jan.
     
  19. rins

    rins

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    zeeland
    Ziet er erg verzorgd uit Jan.
    Heb je die motorsteun met alleen maar siliconenkit vastgezet of doet dat schroefje ook nog dienst?
    Suc6 verder met de bouw.
    Gr
    Rins
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rins,

    Read, young padawan, read!

    Zodra de kit uitgehard is gaan de boutjes er uit, zodat er minimaal direct contact met de romp is.
    De verbinding met alleen kit is méér dan sterk genoeg.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina