MP-XL-e

Al geruime tijd houden me een aantal zaken bezig;
Ik vlieg nu met een R50 en zou graag naar een 90’er gaan. Ook wil ik de overstap naar elektro gaan wagen.
Technisch wil ik graag een heli die uitblinkt in eenvoud en kwaliteit.
Ik ben niet op zoek naar een 3D machine, maar eentje voor rustige-/sportvlucht, zeg maar meer F3C stijl. Precisie en stabiliteit vind ik dus erg belangrijk.
Wat ik dus sterk zit te overwegen is de aanschaf van een Henseleit MP-XL-e.

Nu ben ik aan het rekenen geslagen voor een mogelijke setup, en denk te kiezen voor 12S.
10S heeft een lager voltage en dus een hoger amperage bij gelijk vermogen, waardoor er dus een grotere aanspraak gedaan wordt op de accucapaciteit.
12S is dus gunstiger in dat sommetje en resulteert dus in een langere vliegtijd en een lagere stroomsterkte tegen een te overziene meerprijs.

Bijvoorbeeld:
Motor: Scorpion HK-4025-630
ESC: Jive 80+HV
2x 6S1P 3700 of 4000mah LiPo.

Iets waar ik niet goed een stelling over in weet te nemen is of ik wel of geen BEC zou gaan gebruiken.
De Jive 80+HV heeft een interne BEC en lijkt dit prima te kunnen doen, technisch is het dus fraai om het te gebruiken, het spaart een ontvanger accu maar tapt dus wel van mijn vliegtijd af…

Als ik de BEC niet gebruik en een aparte ontvangeraccu installeer heb ik dus meer capaciteit over voor het vliegen maar ik maak de heli wel weer iets zwaarder, waardoor het per saldo misschien niets uitmaakt?
Bijkomend voordeel van het laatste is dat ik twee gescheiden systemen heb, dus ESC storing betekent nog steeds besturing...

Iemand misschien een suggestie, aan- of opmerking of advies?

Alvast bedankt!
Gr, Roy

Voor een heli met dit vermogen zou ik geen BEC gebruiken. De kans op storing is kleiner bij gebruik van een aparte ontvangeraccu.
Ook kun je dan een regelaar met optocoupler gebruiken wat ook nog eens extra de kans op storing vermindert.

Voor je vliegtijd hoef je niet bang te zijn bij gebruik van een BEC, ik schat dat het opgenomen vermogen van je besturing minder is dan 0.5% van je motorvermogen, dat ga je dus in vliegtijd niet merken ;)

Laatst bewerkt:
Jive 80 HV

Hoi Roy,

Ik gebruik sinds kort twee Jive 80 HV's. Eén in een omgebouwde Freya EX met een Strecker en één in een Joker 2 met een Plettenberg. Beide op 10S en in beide met BEC, zonder extra accu! Ik moet zeggen, tot nu toe werkt het zonder enig probleem en eigenlijk totaal onopvallend. Het werkt gewoon. Bovendien heeft de BEC van de Jive een eigen microcontroller. Als de regelaar dus onverhoopt mocht uitvallen, dan zou de BEC gewoon verder moeten werken. Verder merk ik geen verschil in vliegtijd. Het verbruik van de besturing is dusdanig laag in vergelijking met de motor dat je dat echt niet merkt. Eén keer vol-pitch stijgen en je hebt meer verbruikt als de hele besturing de hele vlucht bij elkaar.

Overigens zou ik ook eens naar de Joker 2 kijken. Ik ben er weg van. En ietsje goedkoper als de MP XL-E (niet dat dat op zo'n heli nog veel uitmaakt). Veel succes met de keuze.

Voor een heli met dit vermogen zou ik geen BEC gebruiken. De kans op storing is kleiner bij gebruik van een aparte ontvangeraccu.
Wat ik begrepen heb is dat storingen veelal kunnen ontstaan wanneer de besturing te hoge stromen gaat trekken op de BEC, veel BEC's zouden een te laag max.amperage hebben voor het voeden van zwaar belaste servo's. Dat zou de reden zijn waarom een aparte accu uitkomst biedt. Hebben storingen uit jou ervaringen deze oorsprong of een andere?

Ook kun je dan een regelaar met optocoupler gebruiken wat ook nog eens extra de kans op storing vermindert.
Je doelt dan op het niet gebruiken van een BEC toch? Welke storing ga je dan tegen? Interferentie tussen de ontvanger en de ESC?
Zit die optocoupler dan in plaats van de kabel tussen ontvanger en ESC? Zodat deze twee optisch communiceren en op die manier dus elektrisch ontkoppeld van elkaar zijn?
Optocoupler heb ik mij nog niet zo in verdiept ;-)

Het opgenomen vermogen van de besturing in relatie tot de motor is dus verwaarloosbaar, dat argument tegen een BEC kan ik dus afstrepen :-)

Voor wat betreft de Joker en IonX2, voor beide machines valt wat te zeggen maar ik geef toe dat ik toch een voorkeur heb voor Jan zijn creatie 8-)

Bedankt voor de reacties!
Gr, Roy

Hoi Roy,

Ik gebruik sinds kort twee Jive 80 HV's. Eén in een omgebouwde Freya EX met een Strecker en één in een Joker 2 met een Plettenberg. Beide op 10S en in beide met BEC, zonder extra accu! Ik moet zeggen, tot nu toe werkt het zonder enig probleem en eigenlijk totaal onopvallend. Het werkt gewoon. Bovendien heeft de BEC van de Jive een eigen microcontroller. Als de regelaar dus onverhoopt mocht uitvallen, dan zou de BEC gewoon verder moeten werken. Verder merk ik geen verschil in vliegtijd. Het verbruik van de besturing is dusdanig laag in vergelijking met de motor dat je dat echt niet merkt. Eén keer vol-pitch stijgen en je hebt meer verbruikt als de hele besturing de hele vlucht bij elkaar...

Goede ervaringen met de Jive 80 dus, dus de BEC zou kunnen blijven werken in geval van een storing in de ESC? Dat wist ik niet. Heb je ook ervaringen met de Jive op 12S?
Je noemt Strecker en Plettenberg, wat vind je van Scorpion motoren?

Gr, Roy

Wat ik begrepen heb is dat storingen veelal kunnen ontstaan wanneer de besturing te hoge stromen gaat trekken op de BEC, veel BEC's zouden een te laag max.amperage hebben voor het voeden van zwaar belaste servo's. Dat zou de reden zijn waarom een aparte accu uitkomst biedt. Hebben storingen uit jou ervaringen deze oorsprong of een andere?

Je doelt dan op het niet gebruiken van een BEC toch? Welke storing ga je dan tegen? Interferentie tussen de ontvanger en de ESC?
Zit die optocoupler dan in plaats van de kabel tussen ontvanger en ESC? Zodat deze twee optisch communiceren en op die manier dus elektrisch ontkoppeld van elkaar zijn?
Optocoupler heb ik mij nog niet zo in verdiept ;-)

Het te weinig (piek)stroom kunnen leveren is inderdaad een vaak voorkomend probleem bij een BEC, alhoewel je steeds meer BEC systemen ziet welke hogere stromen kunnen leveren. Voor zo'n grote heli zou ik een BEC van 4A als minimum nemen.
Verder is er natuurlijk niets simpeler dan een ontvangeraccu die met een simpel snoertje op de ontvanger wordt aangesloten, hier kan weinig aan stuk gaan, bij een BEC (vooral ingebouwd in een regelaar) kan meer fout gaan.

Wat ik een behoorlijk groot nadeel van een BEC systeem vind, is het feit dat hierdoor het motorcircuit galvanisch (electrisch) is verbonden met het ontvangercircuit. Vooral bij elektromotoren met grote vermogens wordt er behoorlijk wat storing opgewekt, deze storing kan door dit electrisch contact gemakkelijker in je ontvanger terecht komen.
Een regelaar met optocoupler is niet galvanisch verbonden met de ontvanger, waardoor deze kans op storing gewoon veel kleiner is. Inderdaad zit de optocoupler aan de ingang van de regelaar, dus zeg maar meteen waar de kabel van de ontvanger de regelaar binnenkomt, de pulsen van de ontvanger worden dus optisch aan de regelaar doorgegeven. De meeste zware regelaars zonder BEC hebben wel zo'n optocoupler aan boord.
Daardoor heb je dus wel een aparte ontvangeraccu nodig (niet een externe BEC gebruiken die op je motoraccu werkt, anders ben je weer terug bij af :().

Laatst bewerkt:
Goede ervaringen met de Jive 80 dus, dus de BEC zou kunnen blijven werken in geval van een storing in de ESC? Dat wist ik niet. Heb je ook ervaringen met de Jive op 12S?
Je noemt Strecker en Plettenberg, wat vind je van Scorpion motoren?

Ik heb helaas nog geen ervaring met de Jive op 12s omdat ik alleen 10s vlieg. Heeft voor mij vermogen zat (en al meer dan een 90-er brandstof). De Scorpion motoren ken ik niet, maar er wordt over geschreven op RC-Heli.de.

Wat fbk schrijft over de BEC en optocouplers, klopt inderdaad. Je zou van een Jive meer storing mogen verwachten dan van bijvoorbeeld een PowerJazz en een losse ontvangeraccu. Het wel of niet hebben van storing is echter ook nog van een heleboel andere zaken afhankelijk en ik heb er, gelukkig, nog geen last van gehad. Bovendien vlieg ik sinds kort op 2.4GHz en dat zou minder storingsgevoelig moeten zijn dan 35Mhz voor storing uit het vermogenscircuit. Overigens is de BEC van de Jive 5A continu en 15A piek.

Hoi,

Ik vlieg momenteel ook met een E-90ér : JR E10 .
Is de E-versie van de airskipper 90 , en redelijk betaalbaar .

Op 10S met strecker en Power Jazz .
Ik gebruik een Flighttech BEC van 5A op 2S lipo , bevalt goed .

Ik heb voor de PJ gekozen omdat er toch nogal wat vreemde verhalen de ronde doen op rc-heli.de over de Jive 80+HV .
Als we een eind verder zijn en de ervaringen over de Jive beter worden , ga ik ook waarschijnlijk over ( alleen al voor het gewicht ! )

Verder zul je merken dat uit de ontvangeraccu veel minder capaciteit gebruikt in vergelijking met de brandstof 90-ers .

ION X2 ( met FAI kop ) krijg ik ook binnen , ga ik op 12 S vliegen met een Actro 32-3 motor.
Zelfde PJ ( klitteband ! ) als uit de E10 wisselen tussen heli's in enkele seconden ( scheelt een hele boel euro's ! ) omdat de regelaar toch alles zelf insteld qua timing enz .

Je keuze zal er niet makkelijker van worden vrees ik .....
Ik gebruik Flightpower en Thunderpower lipo's voor de 90-ers .
Maar ga als ze weer leverbaar zijn toch ook eens een stapel Zippy's proberen , lees daar steeds betere verhalen over .

Henk

Ik zou voorlopig de handjes afhouden van de Jive, op papier een perfecte regelaar , in de praktijk volgens velen een probleem , lees hier bijvoorbeeld eens :

Jive overcurrent limit? - RC Groups

Je zou ook de nieuwe scorpion regelaar kunnen proberen, zeker ook omdat je scorpion motor hebt.

Het staat hier los van, maar ik heb een probleem gehad met de bec van een jazz 80-6-18 waardoor ik erg voorzichtig ben geworden met de ingebouwde bec van een regelaar.
Ik hoop binnenkort ook een ION-X2 te ontvangen en daar komt absoluut een aparte ontvanger accu in, want het meergewicht van die lipo weegt niet op tegen een BEC die niet voldoende stroom kan leveren en daardoor je ontvanger te weinig spanning geeft ....

@Frank,
... Wat ik een behoorlijk groot nadeel van een BEC systeem vind, is het feit dat hierdoor het motorcircuit galvanisch (electrisch) is verbonden met het ontvangercircuit. Vooral bij elektromotoren met grote vermogens wordt er behoorlijk wat storing opgewekt, deze storing kan door dit electrisch contact gemakkelijker in je ontvanger terecht komen.
Ok, nu snap ik je punt beter. Ik begrijp nu ook waarom je dus niet achter een BEC constructie staat.
... Een regelaar met optocoupler is niet galvanisch verbonden met de ontvanger, waardoor deze kans op storing gewoon veel kleiner is...
Ik ga het nog eens opnieuw in overweging nemen.

@Francis,
De reden om naar 12S te neigen zit hem niet in het vermogen hoor. Ik heb bewust al een wat minder zware motor genomen dan Henseleit aanbeveelt, maar ook deze levert meer dan een nitro 90'er en is meer dan genoeg voor mij.
Echter als je zou willen kun je dat vermogen op 10S ook wel aanspreken maar dan krijg je weer hogere (misschien wel te hoge) stroomsterktes, en kortere vliegtijden.
Die Jive is voor wat betreft BEC vermogen voldoende gedimensioneerd, maar door deze reacties ga ik het toch nog even in her-overweging nemen.
Stel ik gebruik geen BEC, zou ik dan het beste af zijn door toch een Jive 80HV te kopen en de BEC niet te gebruiken of gaan voor een duurdere PowerJazz 63V zonder BEC?

@Henk
... Verder zul je merken dat uit de ontvangeraccu veel minder capaciteit gebruikt in vergelijking met de brandstof 90-ers.
Dit lijkt me opvallend, hoe verklaar je dat?

Je keuze zal er niet makkelijker van worden vrees ik ...
Ach, all part of the game :-D

Allemaal weer bedankt :thumbsup: Gr, Roy

Ik zou voorlopig de handjes afhouden van de Jive, op papier een perfecte regelaar , in de praktijk volgens velen een probleem , lees hier bijvoorbeeld eens :

Jive overcurrent limit? - RC Groups

Je zou ook de nieuwe scorpion regelaar kunnen proberen, zeker ook omdat je scorpion motor hebt.

Het staat hier los van, maar ik heb een probleem gehad met de bec van een jazz 80-6-18 waardoor ik erg voorzichtig ben geworden met de ingebouwde bec van een regelaar.
Ik hoop binnenkort ook een ION-X2 te ontvangen en daar komt absoluut een aparte ontvanger accu in, want het meergewicht van die lipo weegt niet op tegen een BEC die niet voldoende stroom kan leveren en daardoor je ontvanger te weinig spanning geeft ....

Dag Bas,

Dus jij zou ook gaan voor een aparte ontvangeraccu, de problemen staan duidelijk niet op zichzelf blijkt wel.
Ik heb ook gekeken naar de regelaars van Scorpion, het schijnt dat zij hun assortiment aan het uitbreiden zijn, een 90A en een 130A regelaar komen er aan.
Volgens rcmarket zijn ze daar nog mee aan het testen en komen ze waarschijnlijk met een week of 8 op de markt.
Ik ga die dus ook zeker in de gaten houden.
Welke ESC ga jij in je IonX2 gebruiken?

Gr, Roy

Hallo Roy,
ja, ik zou het lot niet tarten als ik eerlijk ben, het is een dure 90'er heli en elk potentieel probleem moet je dan serieus nemen en niet alleen uit kostenoverweging , ook uit veiligheid , tenmminste, dat is mijn mening.

Ik heb op de dutch3d met Cees Verplanke (F3Cees) gesproken en zijn set-up eens uitvoerig bekeken. Hij gebruikt in zijn JR Sylphide een Actro 32-3 met als regelaar een jeti spin 99 + extra heatsink , op 10s lipo. Hij heeft er naar zeggen zeer veel vluchten mee gemaakt en vanaf het begin heeft deze combinatie uitstekend gewerkt, wellicht ook een overweging waard.
Ik heb hem ermee zien vliegen en hij start zeer mooi op en heeft ook een mooie constante headspeed en enorm veel vermogen, ondanks dat zijn kist rond de 5kg weegt.

Ik ben er zelf nog niet uit welke regelaar ik kies, er zijn veel gebruikers die probleemloos de powerjazz gebruiken, dus daar valt ook wat voor te zeggen, nadeel is alleen dat die weer erg aan het gewicht en de prijs is.
Het mooie van kontronik is hun governor , die werkt bij mij tenminste perfect.
En ik wacht even af wat de nieuwe scorpions gaan doen.

Die Jive is voor wat betreft BEC vermogen voldoende gedimensioneerd, maar door deze reacties ga ik het toch nog even in her-overweging nemen.
Stel ik gebruik geen BEC, zou ik dan het beste af zijn door toch een Jive 80HV te kopen en de BEC niet te gebruiken of gaan voor een duurdere PowerJazz 63V zonder BEC?

Als je de BEC niet gaat gebruiken, zou ik een PowerJazz nemen. Is een bewezen goede regelaar. De Jive wordt nog niet door iedereen als 100% betrouwbaar gezien. Ik heb er dan (tot nu toe) goede ervaringen mee en heb er ook vertrouwen in, maar dat zegt niet alles. Misschien dat je, zoals HeliHenk ook al zegt, nog even moet wachten met de Jive totdat ie wat langer op de markt is.

Ik heb geen 90'er maar lees wel eens wat hier en daar...
De Scorpion controllers zijn blijkbaar NIET geschikt voor grotere heli's.
De ene na de ander heeft er problemen mee.
De softstartfunctie werkt niet, ze branden bij bosjes door, Governor werkt niet lekker, etc.etc.
Ze zijn er wel mee bezig bij Scorpion, maar voorlopig lijkt het geen optie voor helies boven de 450 klasse.
Over de Powerjazz heb ik nog nooit een negatief bericht gelezen tot nu toe.

Eric

Ik heb geen 90'er maar lees wel eens wat hier en daar...
De Scorpion controllers zijn blijkbaar NIET geschikt voor grotere heli's.
De ene na de ander heeft er problemen mee.
De softstartfunctie werkt niet, ze branden bij bosjes door, Governor werkt niet lekker, etc.etc.
Ze zijn er wel mee bezig bij Scorpion, maar voorlopig lijkt het geen optie voor helies boven de 450 klasse.
Over de Powerjazz heb ik nog nooit een negatief bericht gelezen tot nu toe.

Eric

Kijk, daar is een forum nu handig voor, daar wist ik namelijk niets van. Heb je toevallig een link eric ?
(ik zit al teveel op dit forum laat staan ook nog op andere , kom niet meer aan vliegen toe ha ha ha ! )

wat betreft het verminderde stroomverbruik uit het ontvangerpakket :

Ik heb dit al vaker gehoord bij E-heli vliegers , blijkt te komen doordat de gyro minder hoeft te werken doordat je een grote trillingveroorzaker ( brandstofmotor ) kwijt bent .

Mijn vergelijking :

T-rex 700 met 4cellen nicd 2400 laadt ik na 3 vluchten zo'n 650 mAh bij .
JR E10 met 2S lipo en Flighttech bec op 5,5 V laadt ik na 3 vluchten 300 mAh bij .

De vluchttijden met de 700 zullen wel iets langer zijn geweest , maar bij de JR E10 zit ook nog een stukje tijd van het instellen van de heli en zender .

De Flighttech regelaar werkt overigens perfect , ik heb een 5A versie erin zitten en ik neem aan dat die 5A continu meer als genoeg is .

Henk

Het lijkt er op dat ze bij Scorpion nog wat te doen hebben als ik het zo lees. Zelfs een bij die de 90A opgerookt heeft in een T600. Nu zal ik geen hele grote vermogens gaan trekken omdat mijn vliegstijl er niet naar is, maar ik wil geen enkel risico lopen.
Zoals Bas al zei, het is een dure heli, en daar ga ik zeker geen risico's mee nemen.

Jan Henseleit schrijft op zijn site dat hij zelf ook met een PowerJazz 63V vliegt, maar beveelt een Jive 80+HV aan... Voor beide is dus wel wat te zeggen maar ik geloof inderdaad wel dat de PowerJazz dan wellicht de veiligste keuze is op dit moment.
Maar ik blijf nog even speuren, ik heb de tijd ;-)

Henk, de verklaring zit dus in de gyro? Je bent inderdaad een flinke trillingsbron kwijt dat klopt, maar niet gerealiseerd dat dat zo zou uitpakken in het stroomverbruik van de gyro. Maar alleen maar gunstig natuurlijk.

Gr, Roy

Back