MPX Multicharger 4010DC / Conrad NiMH

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Berend van Straten, 26 mei 2004.

  1. Hallo allen,

    Leuk om op dit forum voor t eerst mee te kletsen. Heb alle ( :!: ) threads doorgelezen bij accu en laadtechniek, maar toch de volgende vragen:

    - Nieuwe Conrad NiMH gekocht, 2300 mAh, een 4.8 en 9.6 pack. Kwamen niet geformeerd (geconditioneerd, gematched, je weet wat ik bedoel :wink: ), en kan ze niet goed opladen. Wilde dat doen op 1/10 C, voor 12 uur, maar lader slaat telkens veel te vroeg af. Ik DENK dat dit komt door de delta V, die kan ik niet afzetten of zelf instellen op normaal of gevoelig o.i.d..
    - Op gegeven moment bleef de 4.8 pack wel normaal laden (na enkele malen geforceerd weer op laden gezet te hebben), en die ben ik nu aan het cycelen. Doel is om beide packs op 500 mAh - 1 A (zeg maar 0.3 - 0.5 C) te kunnen laden, om ze in een uur of 3 vol te hebben.
    - Heb de Robbe Lader 5R in leen van broer, en laad nu beide packs op 0.1C (zelfs iets minder, 180 MAh). Wil ze dan ontladen tot +- 1.0 V per cel (las gisteren in een thread van iemand die de spec sheets van de Conrad NiMh cellen gevonden heeft, dat deze cellen maar tot 1.0 ontladen, en niet zoals mijn lader zegt een discharge tot +- 0.8 V per cel - is dat een veligheid van NiMH om diep-ontladen te voorkomen?), en dit herhalen.
    - Vervolgens wil ik dit op 500 mAh weer doen, en dan zouden ze op m'n multicharger 4010DC kunnen...

    WAT DENKEN JULLIE? toch een redelijk plan?

    Verder: 1) Conrad komt er niet al te positief uit op dit forum. Graag zal ik mijn bevindingen posten. Mijn FF8 kwam met een inmiddels oud 500 mAh pack, dus ik vind dit al helemaal te gek. Verbruik zender is 250 mAh onbelast, dus aanzetten en wegzetten moet ie i.e.g. een 6 uur aanblijven. Cool!
    2) Heb de 4010DC helemaal doorgemeten omdat de regelbare laadstroom knop een min en een max waarde geeft, maar daartussen niks, wilde dit wel graag weten, hoe nauwkeurig is die laadstroommeter nou? Aan een gestabiliseerde voeding (12 V, 4 A) EN aan een volle auto accu (13.8 V, 60 A o.i.d.) gemeten, BELAST, wat bleek: die meter is zeer nauwkeurig. Zet 'm op laden 1 A streepje, dan doet 'ie ook echt precies 1000 mAh laden. Heb nu dus de 500, 1000 en 1500 mAh streepjes erbij gekrast, harder dan dat wil ik toch niet laden.
    Hier zocht ik gisteren naar op dit forum, ik denk ik vermeld het even. Voor E 55,- geen slechte lader, andere ervaringen hoor ik graag!

    Groet, Berend.
     
  2. JariW

    JariW Guest

    Wat bedoel je met min max waarde van de laadknop? Ik gebruik de lader al een tijdje met veel plezier en kan de stroom (voor zover ik kan zien 8O ) traploos instellen.

    Maybey i am wrong. In ieder geval issut voor nicad en nimh een fijn gevalletje. Ik laad er de 8 Kan 1050 binnen een uur mee op zonder problemen. :p .

    Grtz

    JariW
     
  3. Hoi Jari,

    Ik bedoel dat de laadstroom intelling begint met 100mAh (helemaal links) en eindigt met 4A (helemaal rechts draaien), ik wilde graag weten wat daartussen zat en of je wel helemal van de schaal kan uitgaan op de analoge wijzer. Maar dat kan dus, is zelfs zeer nauwkeurig.
    Dus i.d.d. goed dingetje!

    Voor zover mijn zender pack: gisteren de Conrad 2300 mAh, 9.6 V pack op 180 mAh, 14 uur geladen:
    heb m nu precies 3.5 uur aan en heb m nog niet onder de 10.1 V, mooie score sofar!

    Jari, formeer jij je nieuwe cellen ook of leg je ze gewoon aan de prik en gaan ermee? Groet.
     
  4. JariW

    JariW Guest

    Ben nu een jaartje aan het electro vliegen en nog nooit geformeert. :oops: Weet niet of ik daar veel extra power mee uithaal. Zo ja,...dan ga ik dat doen.

    Tot nu toe samenstellen...prik erop....vliegen. Wel even langzaam laden in het begin en later sneller. Of het geholpen heeft weet ik niet, maar de cellen leven nog steeds.

    Ben wel bang dat ik binnenkort lipoly ga proberen. Betekent een andere lader, de dc4010 zal wel niet om te bouwen zijn.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Formeren van je accupakket (het zo veel mogelijk aan elkaar gelijk maken van alle cellen in je accu) levert naar verhouding maar weinig op, zeker niet voor de "gewone" gebruikers. Wedstrijdvliegers, rijders of schippers willen alle mogelijke energie uit hun accu's halen en kunnen dat kleine beetje net nodig hebben om te winnen.
    Als je een nieuwe accu hebt kan je die het beste de eerste twee of drie keer langzaam laden. Dit langzaam laden is eigenlijk een vorm van formeren. Daarna moet je de accu gaan gebruiken en hem echt leeg vliegen, rijden of varen. Je krijgt dan een goede indruk van hoe lang je met een volle accu doet.
    Na die eerste twee of drie keer kan je de accu langzamerhand sneller gaan laden. Mijn advies is om NiCad accu's met 2C, maximaal 3C en NiMH met 1C, maximaal 1,5C, te laden. Dit geeft een redelijke laadtijd en je kan dan ook nog redelijk lang van je accu's genieten.
    In sommige gevallen zal je toch sneller willen (moeten) laden omdat dit ook enkele kleine voordelen heeft. Zo zal de kristalgroei bij snel laden minder zijn. Mede hierdoor zal de inwendige weerstand lager blijven. Wedstrijd mensen zullen dit graag zien. Het nadeel is dat je accu dan wel veel korter meegaat. Er zijn heel wat wedstrijd mensen die elk seizoen nieuwe pakketten kopen.
     

Deel Deze Pagina