MPX Panda ombouwen naar brushless

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Sadkingbilly, 5 apr 2017.

  1. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Hey allen,

    Omdat mijn eigen spullen opgeslagen en tijdelijk niet beschikaar zijn maar ik wel wil kunnen vliegen de aankomende tijd heb ik bij Conrad een Multiplex Panda RTF gekocht. Keurig compleet setje en binden was een eitje, op wat losse stickers na (die ik er toch af wil hebben dus geen issue) prima in orde voor een beginnersset.

    Al met al een mooi setje voor 140 euro

    Helaas is de panda nogal een stevige dame met bijna 500 gram. Voor 19dm2 vleugeloppervlak en een span van 1m16 niet echt de beste optie om in lichte thermiek te zweven. Dat wordt ombouwen naar brushless dus, liefst (ivm budget) met spul van de ondertussen gehate (want duur en weinig alternatieven) Hobbyking.

    Mijn vraag nu, heeft iemand dit eerder opgenomen, een bouwpakketje direct brushless gemaakt of een andere optie voor me die wat gewicht bespaart? De bijgeleverde motor is een 6V permax, vermoedelijk een nieuwere versie van wat vroeger bij de Easystar zat. Het zal best vliegen en aan de helling geen probleem zijn maar als het enigzins kan wil ik het toch graag anders.. Ik weet dat de Panda Sport brushless wordt geleverd maar vind 'm maar eens.

    Overigens is dat nieuwe systeem van MPX om de vleugels mee te bevestigen een enorme verbetering, alles keurig terug in de doos :)

    Als bijzaak: de meegeleverde Rx-3 M-link heeft een extra aansluiting voor motor, ik vermoed dat het ook gelijk een regelaar is (maar dat voor brushless een extra regelaar nodig is), iemand hier een idee over?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je motor op het moment een brushed versie is (kan ik niet lekker vinden, vertellen ze er niet echt bij), moet er inderdaad een regelaar bij.
    brushed regelaars zijn significant anders dan brushless regelaars.

    Dan moet je ff uit zien te dokteren hoe je de regelaar vast kan zetten aan de ontvanger.
    Geen idee of er een ontvanger in jouw toestel zit, of dat alles op een printplaat is geintegreert.
    regelaar heeft een normale servostekker. dus +, - en signaal.

    Verder is het redelijk standaard werk. motor moet vast komen te zitten, maar daar kun je met wat handigheid altijd wel iets voor maken.

    Alleen ben ik er niet helemaal zeker van of je met een losse regelaar EN motor lichter uit gaat komen dan je nu bent.
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    De RX-3-Comp die bij de Panda zit (maar verder niet meer geleverd wordt) heeft inderdaad een integrale brushed regelaar. Het ontbreken van de nr.1 servoaansluiting doet vermoeden dat daarmee de regelaar gestuurd wordt. Verder ziet het er wat vreemd uit, ik zie uitgangen 2, 3 en 4, maar bij de vierde staat een streepje. Bij uitgang 4 staat throttle, dus ik vermoed dat daar een externe brushless regelaar aangesloten kan worden. Je moet dat in je zender natuurlijk wel kunnen aanpassen, als Sadkingbilly de bijbehorende Smart zender heeft zal dat niet gaan lukken denk ik.
     
  4. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb inderdaad het complete setje dus met de bijbehorende radio. Natuurlijk zal het wel niet eenvoudig zijn (vrijwel alles is mógelijk, als je de skills hebt om de software te kraken) om de Tx software aan te passen voor brushless (áls die poort al werkt überhaubt!). Voor vier tientjes koop je wel een RX-4 waar geen brushed aansluiting op zit en zelfs ruimte is voor ailerons. De RX-3 kan ik natuurlijk nog gebruiken in een puur zwevertje op ailerons/hoogte (rudderless).

    Natuurlijk wil ik er niet teveel geld aan uitgeven (het voelt allemaal wat te soepel aan naar mijn smaak plus dat de richting van de sticks niet recht omhoog is zoals ik gewend ben maar in de richting van de handvatten wat voor mijn duimen een raar gevoel geeft, merkte ik ook erg met invliegen gisteren al stond er veel wind - rudder heeft dan overigens weinig te vertellen) het is hooguit voor deze zomer. Beter met matig materiaal vliegen dan niet vliegen, toch?

    Ik heb al verschillende alternatieven gevonden die erg betaalbaar zijn tot ik mijn eigen spullen weer kan gebruiken (hopelijk zijn mijn lipo's nog in orde na drie jaar!) onder andere deze

    https://modelshoponline.nl/revell-xxl-glider-flame-glider-1-2m-spandwijdte

    En ik vond voor twee euro een toestelletje van gewoon piep bij de Action waar prima mee te vliegen is met wat licht spul erin (en gaat het kapot, een nieuwe heb je in een uurtje klaar inclusief nieuw toestel halen) en anders misschien een MPX Mini Solius.

    Weet iemand trouwens of de Swift nog ergens te krijgen is? Dat vloog best leuk; Conrad verkocht ze eerder.
     

Deel Deze Pagina