Hallo, ik begeef me niet vaak in het edf subforum, maar ik wil voor de fun een edf kistje aanschaffen (er vliegen bij ons op de club veel 'pushers's, ik vind een edf mooier). Ik heb mijn oog laten vallen op een mpx Twister. Had al een filmpje van dit kistje gezien op de site van multiplex. Op de beurs in dortmund heb ik het model goed bekeken en was best overtuigd: een leuk modelletje met electro impeller waarbij deze (later?) zelfs nog vervangen kan worden door een wemotec. Mijn vraag: Is er iemand die al ervaring heeft met de multiplex twister? http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1084_1090&products_id=65794 Ik ben van plan om 2500 mAh evo lipo's te gebruiken (3s, 20C). Greetz (Wetende dat de die-hard EDF fans de Twister waarschijnlijk een 'laf apparaat' zullen vinden. Ik ga niet zo zeer voor het 'jet-gevoel', dan vlieg ik wel een turbine. Ik ben op zoek naar een kofferbak model waarmee ik na het werk lekker op de vliegclub kan rond sjeezen).
Hoi, Hier 10 euro goedkoper maar verzendkosten maar 8,90. Helaas nog niet leverbaar. http://www.natterer-modellbau.de/product_info.php/info/p3382_BK-Twister.html Je accu is geen probleem. Zodra die leverbaar is bestel ik er ook een
Thx Noah, in dit draadje heb ik nog wat info gevonden: http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=67789 Over de motor heb ik ook het e.e.a. gevonden: http://www.modelspot.com/mpx/Twister.htm ....DF 69 RTR impeller with Himax A2825-3600, assembled, balanced, ready to use 69 mm Ø impeller with 5-blade rotor Himax A 2825-3600 motor, 3600 rpm / V Current drain with 3S LiPo battery (10.5 V) 35 A = 367.5 W input power.... 8O Ik lees: 367,5 W en een gewicht van 880 gram. Ik vlieg (nog) geen edf, maar mijn Katana S30 heeft ongeveer 350 W en weegt 1250/1300 gram. Is dit vergelijkbaar? :roll:
Hey Eddie, Is niet vergelijkbaar, rendement van EDF suckssss... Véél (te veel) energie wordt verstookt tot warmte (hitte). Het is zeker een leuk kistje, als je hem zoekt zal hij waarschijnlijk als eerste te vinden zijn bij Hubbi, en kan je het beste even bellen (om "achteruit" te laten leggen) :wink: . Ook ik ben benieuwd, als je hem hebt laat het dan snel horen! Greetz van Aldert
Bij een pakket van 2500 kan je op zijn kritischt 80% leegvliegen wat 2000mAh is. Zit je op 3.42 minuten volgas motorlooptijd. Best krap. Erik
:arrow: Net mijn bestelde twister opgehaald bij de plaatselijke hobbyshop . Eerste indruk: - wauw, wat een kleine doos - goed materiaal, prima passingen, inclusief kleindelen (ook die ik niet gebruik: zoals het cockpit kliksysteem, ik ga magneetjes inzetten). - handig luikje om bij de impeller te komen - waarschijnlijk weinig bouwtijd (er zijn maar een paar onderdelen :wink: ) -.......hoe gaat dit vliegen? Binnenkort een paar foto'tjes (bouwverslag kun je dit amper gaan noemen). En een testverslagje. Greetz
staat nu zonder probelemen te koop bij staufenbiel ben enorm aan het twijfelen tussen twister en funjet, aangezien ik gehoord heb dat je met de twister minder lang kunt vliegen dan met de funjet @cpt ed: heb je al fotos? mvg
Collega modelbouwers, Ik heb mijn twister bij een duitse shop besteld/gekocht: hubi hütte.http://www.hubi-huette.de/ Volgens mij zijn vanaf deze week de meeste (duitse) shops bevoorraad. Multiplex is verhuist naar een ander pand, hierdoor heeft de uitlevering van nieuwe modellen enige vertraging opgelopen. Hierbij alvast een aantal foto's van de twister :lol: : Ik heb vooralsnog weinig gelijmt. Vooral gekeken, gepast en gemeten 8) . Het model is makkelijk in elkaar te steken waardoor nog aanpassingen (mbt zwaartepunt) kunnen worden gemaakt........eenmaal gelijmt is gelijmt..............:wink:. Bovendien is het schilderen/afwerken nu makkelijker. Wel heb ik de zwarte biezen op de neuslijsten van staart en vleugels en cockpit aangebracht. Hiervoor heb ik niet de stickers gebruikt, maar waterverf i.c.m. een eding 3000 stift (in de stickers zitten de multiplex logo's, die hoef ik niet zo nodig op de twister ). :idea: Opvallend: de fan wordt op het klepje gezet en deze wordt in de romp geschoven (vernuftig met de kabels van de regelaar er onder door). Het klepje wordt slechts met tape vast geplakt. De impeller zit dus 'los' in de romp (er is een groef in de romp waarmee de impeller geklemt is). Hebben jullie hier ervaring mee :?: :arrow: I.v.m. een eventuele motor wissel op termijn (wemotec :lol: ) wil ik er wel graag bij kunnen :!: De kabels van de regelaar gaan onder (aan de buitenzijde) van de romp om weer in de cockpit naar boven te komen. De tunnel is dus verder 'kabelvrij'. Vernuftig. Er zit een standaard sticker set bij (zoals op het model op de doos aangegeven) en één set met kleuren van een aantal landen. Nu maar zien te kiezen tussen een spaanse, italiaanse, zwitserse, engelse of franse uitvoering :roll: Greetz
en voor de ongeduldigen, een zeer uitgebreid foto / bouwverslag van de twister http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php/topic,39415.0.html nu maar hopen dat cpt. ed, hier een mooi bouw en vluchtverslagje neertypt
Een clubgenoot kon sneller bouwen: hij heeft vanavond zijn twister ingevlogen (ongeschilderd). Kort de bevindingen van het 'ooggetuigenverslag' :wink:: Ik mocht het apparaat de lucht in gooien (heb zelf niet gestuurd; een linksgas vs rechtsgas dillemma :wink: ). In eerste instantie waren de rolroeruitslagen veel te groot (ik schat bijna 10 á 12 mm). Ook het zwaartepunt mocht nog een stukje naar achteren. Hierna vloog de twister prima. De snelheid mag wel een stukje hoger maar hierbij moet worden opgemerkt dat het behoorlijk wennen is aan het geluid i.c.m. de snelheid. Vooral als je geen impeller gewend bent (zoals ik). De snelheid is dan lastig in te schatten. We hebben (tussen de buien door) te kort gevlogen om echt een oordeel te geven over de snelheid. De vliegeigenschappen zijn prima: onkritisch in langzame vlucht, rolt erg mooi om de lengte as, geen neiging tot wegvallen in een (langzame) krappe bocht. Alleen de landingssnelheid was aan de hoge kant, dit kan te maken hebben met het zwaartepunt. Nog een opmerking over het engelse bouwverslag: ik zie dat deze bouwer veel schildertape heeft gebruikt bij het inelkaar plakken. Dit gebruik ik zelf niet. Het elapor is grijs gespoten/geverfd. Met het verwijderen van de tape blijven witte strepen op het elapor achter (en die wil ik niet :!: :| ). Ik gebruik geen tape. :arrow: De onderdelen passen goed genoeg dat met stukjes lood en accu's voldoende geklemt kan worden. Tot zover. Zodra er vorderingen zijn zal ik ze hier posten.
yes, finaly een review, enig idee of hij sneller gaat als funjet? zoek namelijk de snelste, eneuh wat bedoelt u met het geluid? mooi of eerder krijsend? en de vluchttijd, hoelang was die? en met welke lipo? mvg, sam ps sorry voor de vele vragen
Ik heb er ook eentje van bij albatros,waren wel direkt uitverkocht,had de mijne al 1.5maand geleden besteld. Hij is nu afgebouwd,gaat vlot maar zeker de stalen kogels inlijmen in de staart anders krijg je het zwaartepunt nooit in orde. Hij heeft een desertcamokleurtje gekregen(beige met bruine vlekken) ziet er heel mooi uit. Mijn vriend heeft dezijne reeds ingevlogen maar met een setup uit zijn hetrc F16 met 4cel lipo. Handstart gaat prima doch het toestel schuin naar omhoog gooien,ong 20 graden Vliegt met deze betrekkelijk snel maar gaat niet zo hard als de f16 van hetrc Is wel denk ik het ideale vliegtuig om kennis te maken met de edf toestellen. De mijne weegt met 3cel 4000mah 15-20c op de kop 1000gr Misschien vandaag maidenvlucht
Vanavond de maiden gedaan tussen de buien door Gevlogen met originele setup van mpx Handstart gaat perfect,wel een goed duwke geven en een dikke 20 graden omhoog gooien Gestart met matige wind,na een 3tal minuten echter hevige rukwinden en de eerste regendruppels,dacht bij mezelf,dit wordt een vuilzak vol elapor 8O maar da maschieneke trok zich daar weinig van aan Bleef zelfs lekker vliegen op ietsje meer dan half gas Toch maar de landing ingezet met motor af,landing vergelijkbaar met een gewone bovendekker,doch moet het mogelijk zijn om met wat gas aan en hoogte te geven het toestel met de neus omhoog zeer zacht te laten neerkomen Maximum vliegsnelheid ligt wel merkelijk lager dan mijn vriend dezijne met 700watt motor en 4cel,doch ik zal wel langer in de lucht blijven Al bij al weer een leuk machientje bij in de verzameling.
Update de Twister heeft wat vertraging opgelopen. Ik ben er pas afgelopen week aan toe gekomen om het e.e.a. af te maken. Helaas weerhoudt een kapotte regelaar mij nog van een luchtdoop :evil: :roll: Dit is het ('bouw')resultaat: :arrow: Gebruikte materialen voor de afwerking: edding stiften (rood en zwart), verf (rood en zwart), oracover zelfplakkende folie (chroom) :arrow: Een clubgenoot heeft nu een aantal (geslaagde) vluchten achter de rug. Wat viel op? - Het zwaartepunt moest verder naar achteren dan op het model aangegeven staat, - De vliegtijd is met een 2500 mAh accu beperkt---> circa 4,5 hooguit 5 minuten. - Behoorlijk hoge landingssnelheid (misschien veroorzaakt doordat het zwaartepunt te ver naar voren ligt) - Minmale uitslagen op rol- en hoogteroeren nodig in normale vlucht, voor wat meer stuntwerk meer expo hanteren dan in de handleiding staat (met een futaba zender) Tot zover
Daarnet weer 2 vluchten gedaan,alles perfect. Zwaartepunt ligt zoals mpx voorschrijft,men kan niet missen der staan onderaan de vleugels 2 tjoepkes,de mijne hangt horizontaal met een lichte neiging tot voorover hellen. Heb de stroom gemeten met amperetang en deze bedraagd 32A Landingssnelheid is bij mij zeker niet te snel,heb wel geen rekening gehouden met de uitslagen die multiplex voorschrijft,de mijne zijn bijna full doch ze staan wel exponentieel ingesteld,zo maakt hij perfect loopings en rols en kunt ge hem ook wat beter afremmen bij het landen