Msh brain - ikon fbl milton mod ervaringen

Discussie in 'Flybarless' gestart door Heli-DJ, 25 jun 2015.

  1. Heli-DJ

    Heli-DJ

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Ede
    Hallo MBFérs

    Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn m.b.t. de Milton-Mod, bij Brain en IKON FBL Modules voor het dempen van vibraties tijdens AutoLevel.

    Hier een link naar de Milton-Mod http://www.helifreak.com/showthread.php?t=282042

    Wat heeft bij jullie goed resultaat geboekt?
    Ik heb momenteel 3M Tape- Gyrofoam-3M Tape- Module met daaromheen Tierap met rubberen luchtslang.
    Op de bench gaf dit goed resultaat, helaas in de lucht maakte het niks uit, de heli ging Hard Left als ik de switch omhaalde naar Autolevel.

    Ik heb momenteel de Align PU Gel besteld, hier heb ik goede reviews over gelezen icm de Milton Mod. Ik ben benieuwd of dat de vibraties beter gaat dempen.

    Dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.
     
  2. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    nou moet ik me hier ook even in verdiepen, want voordat ze met een software update kwamen werkte alles prima met de auto level.

    maar van t weekend deed ik het nog eens om iemand te demonstreren hoe het werkte... en na het omdraaien ging de machine vrolijk vol naar rechts... heel vaag. dus ik wil ook wel eens weten wat er gaande is daarmee.

    verder gebruik ik gewoon de 3m tape, die voldoet echt prima. Nooit gezeur mee gehad.
     
  3. Heli-DJ

    Heli-DJ

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Ede
    Ik had eerst ook alleen de standaard geleverde 3M tape gebruikt met dit als resultaat.

    Hier kan je zien wat er gebeurt als ik de switch omschakel naar autolevel.


    Op de bench zonder motor blijft het mooi level,


    Check het verschil met motorvibraties:


    In het volgende filmpje met Milton-Mod maar dan met 3M-GyroFoam-3M-BRAIN-TieRap, je ziet dat het gelijk effect heeft en dat de swash niet kantelt.


    Bij tests in de lucht bleek dat helaas niet voldoende en zoals ik in mijn eerste post vermeldde wil ik dit nu proberen met de Align PU Gel.
     
  4. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Volgens mij is de Milton mod voornamelijk bedoelt voor brandstof heli's aangezien deze van nature meer trillen dan een elektro heli.
    Ik weet niet of het zeker is, dat het probleem met je FBL unit wordt veroorzaakt door trillingen en ik heb geen kennis van en ervaring met de genoemde unit.
    Maar het lijkt me beter, aangezien dit een elektrisch aangedreven heli betreft, om eerst proberen de trillingen te reduceren door nog beter te balanceren.
     
  5. Heli-DJ

    Heli-DJ

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Ede
    De Milton-Mod was in het verleden bedoeld\bedacht om vibraties te dempen op Gyro's. Bij zowel Nitro als Elektro machines. Doordat de Gyro's steeds beter werden was het niet meer nodig en was 3M tape voldoende, of Gyrofoam, met Trilplaatje. etc etc.
    Het is nu echter weer een nieuw leven ingeroepen door de problemen die er zich voordoen met vnl de Autolevel functie van de MSH Brain / IKON.

    De BRAIN/IKON werkt in normale setting prima en vibraties worden goed uitgefilterd. Bij normale werking word gebruik gemaakt van de 3-assige Gyrosensors.
    Echter in AutoLevel worden aparte acceleratorsensors aangesproken die uiterst gevoelig zijn, dit moet natuurlijk ook om adequaat te kunnen reageren om te auto levelen, nadeel is hierdoor dat deze dus ook veel gevoeliger zijn voor vibraties.

    Je hebt helemaal gelijk wat betreft balanceren etc. Uiteraard wil je alle mechanische factoren goed hebben, maar het kan maar zo maar zijn dat het net een bepaalde resonantie frequentie betreft wat dit veroorzaakt, en die wil je dus juist filteren\dempen, en krijg je er waarschijnlijk niet uit met alleen balanceren.

    Er zijn heel veel goede resultaten geboekt met de Milton-Mod met AUTO-Level, ik lees veel goede ervaringen, maar het blijft Trial and Error.
     
  6. Heli-DJ

    Heli-DJ

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Ede
    Nog geen update.. de 25e de align PU gel besteld bij niet nader te noemen Helishop. Helaas is het spul nog steeds niet binnen... hopelijk komt het deze week nog binnen...keep you posted.
     
  7. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    qua vliegen opzich heb ik nog geen rare dingen ontdekt.
    die auto-level vlieg ik niet mee.
     
  8. Heli-DJ

    Heli-DJ

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Ede
    Vliegen is ook niks aan de hand werkt perfect. Het zit m alleen in de autolevel accelerator sensors.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    engelse termen, altijd leuk;-)

    als ik het goed begrijp, hebben ze er een soort heading hold regellus bij gezet.
    De werking van de "normale" gyro is eigenlijk puur het reageren op een verdraaiing.
    een heading hold regellus koppelt die eigenschap vast aan een controle, waardoor de gyro ook "weet" wat zijn startpunt is geweest.
    van daaruit kan de gyro de ongewenste verdraaiing volledig terug regelen tot hij weer op zijn startpositie zit.

    Een normale gyro ziet dus eigenlijk niets. weet niets. hij reageert alleen maar op die hoekverandering die hij waarneemt.
    wordt de reactie van de gyro teniet gedaan door een windvlaag, merkt die gyro daar niets van, en past dus ook de reactie niet aan.
    dus zit jij met een heli die wegdraait.
    Deze gyro werkt gewoon rechtstreeks op het servokanaal. de gyro voegt er alleen zijn reactie aan toe, meer doet hij niet.

    in heading hold rekent de gyro een beweging uit in rotaties per secondes. het signaal van de zender rekent hij om naar rotaties per sec, en zal daarna alles in het werk stellen om de heli zo snel rond te laten draaien.
    daarom mag je een heading hold gyro ook niet trimmen. dan ziet hij altijd een input, dus zal hij altijd proberen een bepaald aantal rot/sec te halen.
    de meeste stabilisatie systemen werken zo, alleen is de rol van de heading hold heftig aan banden gelegd door de software.
    maar aangezien het bij jou om een automatisch systeem gaat, zal in die stand de "echte" heading hold de kop op steken.


    Bij heading hold zie je vaker problemen met trilling. die trillingen kunnen door de sensor worden opgepakt, en voor het "oog" van de sensor samenvloeien tot een beweging.
    die hij dan gaat corrigeren.
    dit kan inderdaad vrij heftig zijn. heb er ook wel eens wat mee te doen gehad ooit...
    Normaal betreft het dan hoogfrequente trilling. dat zijn degene waar een gyro gek van wordt..
    hoogfrequent is de staart, staartaandrijving, motor..
    kop is laagfrequent. is ook een verdachte, maar minder waarschijnlijk.

    Maar.
    controleer eerst eens of je niet ergens een subtrim of trim aan hebt staan.
    of ongelijke endpoints.
    controleer de unit intern (pc)
    zitten daar niet toevallig wat trims in, die precies jouw beweging in de automatische modus verklaren?

    wat ook een leuk punt is, is dat een gyro 0 beweging MOET zien tijdens de opstart/initialisatie.
    ziet hij beweging, is beweging voor hem 0. dus gaat de heading hold erop, wil hij terug naar zijn 0 positie ( stil staan), maar als dat beweging is, gaat hij dan juist bewegen..

    wil je ff checken of trilling dit nu echt veroorzaakt, kun je het hele ding even op een compleet andere plek op de heli zetten.
    bij mij heeft dat het probleem ooit eens opgelost.


    Lang verhaal..
    heb het ding zelf niet, maar onderhuids zijn het stiekem allemaal gewoon gyro's met een beetje extra software er om heen.

    andere oplossing is natuurlijk om gewoon die automatische stand niet te gebruiken :D
     
  10. Heli-DJ

    Heli-DJ

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Ede
    Hey Student fijn dat je reageert,

    Dit klopt, in de software heb je bij menu 9, het punt waar je je 0 referentie zet, dmv de knop SET Level, hier is het uiteraard essentieel dat je de heli zo vlak mogelijk plaatst.
    Ik heb dit bepaald door mijn digitale pitchgauge op de mainshaft te plaatsen, en te checken of het ook level staat. Eventuele minimale correcties gedaan door een pak speelkaarten te pakken en kaarten onder de skids te plaatsen waar nodig.

    Schermafdruk 2015-07-06 10.17.42.jpg

    En zoals je in mijn filmpjes misschien hebt gezien, werkt dit ook prima, op mijn workbench (sorry ik kan soms beter in het engels als nederlands dingen verwoorden ;-)) gaat het netjes terug naar de Set Level positie, behalve dan met de motor aan, ook zie je het verschil dat het met de Milton Mod wel werkt.

    Aan mijn Trims of subtrims ligt het niet aangezien ik vanuit een komplete reset in mijn Zender ben begonnen, zender upgrade naar DX18 dus die was sowieso leeg. Ik heb gewoon de basic stappen gevolgd in het software menu en daar kan gewoon weinig in mis gaan. (bijna Dummyproof)
    De endpoints zet je in menu 4, ook hier kan je niks fout doen, beide richtingen 100% en een groen oplichtend vakje rechts als het in orde is. (onderstaand plaatje is alleen ter illustratie)

    EndPoints.JPG


    Alleen in het advanced menu kan je instellingen veranderen aan de autolevel functies/werking, waarbij je o.a. de correctie snelheid/Gain en bijvoorbeeld de drift (Aileron/Elevator) kan corrigeren.
    AdvancedMenu.JPG

    Ik wil toch nog een testje doen en kijken of het helpt om die drift naar links te corrigeren via het advanced menu. Kan ik vanavond wel even proberen.

    Ik heb nu de PU Gel al besteld ik wil dit eerst nog proberen. Volgende stap is inderdaad de Unit te verplaatsen en eventueel vertikaal ergens te zetten. We zullen zien.
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    aan de positie van de unit zou 't niet mogen liggen.
    de unit kun je op elke manier plaatsen op je heli. Onder boven zijkant enz enz ...

    ik heb zelf nog te weinig tijd gehad om dit verhaal uit te zoeken.

    wellicht kom ik er na de vakantie aan toe, maar blijf dit draadje wel even volgen met jou bevindingen.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    niet doen. eerst ff een beetje brainstormen wat het nu wel, of wat het niet kan zijn.
    trilling is nl maar 1 ding waar het mis kan gaan.

    Misschien een ontzettend stomme vraag.
    maar, jij zet de heli 100% recht op tafel, en je stelt in dat dit 0 is.
    Ik kan mij voorstellen dat de gyro's die 0 willen zien als jij de knop om haalt.

    alleen hangt een heli niet recht in de lucht, die hangt altijd onder een hoek.
    aangezien de heli links gaat, zet tijdens die "set level" stap de linker skid van het landingsgestel eens een halve centimeter hoger dan de rechter..
    dan wil de heli iets rechtsom gaan hangen na het omhalen van de knop, en waarschijnlijk blijft hij dan netter hangen.
    is dat echt zo, kun je zelf verder spelen.

    waarschijnlijk is daar die drift correctie ook voor..
    goeie kans dat je het met die optie ook weg krijgt.
     
  13. Heli-DJ

    Heli-DJ

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Ede
    Ik heb inderdaad met dit idee in mijn hoofd lopen spelen, en had al de volgende conclusie getrokken wat jij net ook al aangaf. De drift correctie doet inderdaad exact hetzelfde, als je op de bench de positie veranderd zie je in het advanced menu, de waardes ook veranderen van de Aileron Angle for Hoover en de Elevator Angle for Hoover, dit veranderd dus blijkbaar ook je 0 Referentie punt.

    Ook ben ik er al achter dat meer negatief Aileron staat voor rollen naar rechts, dus als de Set Level bijvoorbeeld -3 is, en je wijzigt dit naar bijvoorbeeld -8 dan kantelt de swash meer naar rechts.
    Meer negatief Elevator dan kantelt de swash meer naar voren, dus neus naar beneden.

    Uiteraard doet meer Positief het tegenovergestelde.

    In mijn geval zal ik dus meer Negatief moeten instellen op de Aileron Angle, gezien de drift naar links,
    Lijkt mij dat het in het veld testen de betere oplossing is, ik heb de bluetoothmodule erop en kan makkelijk via de app de settings wijzigen, uiteraard wil ik dit stapsgewijs uitvoeren op een veilige hoogte.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    1 ding tegelijk.

    kan ook nog zijn dat dat aileron verhaaltje de uitslag limiteert naar 1 kant.
    en dat moet je dus absoluut niet hebben.
    dan gaat de heli heel raar en scheef reageren, en kan het in wat heftiger situaties makkelijk een heli kosten.

    lijkt mij dat de drift waarde de grootste kanshebber is hier.

    gewoon ff een uurtje rommelen, dan kun je daarna nooit heel ver bij het gewenste punt verwijderd zijn..


    En als ik het zo begrijp, gaat de heli terug naar die 0 waarde.
    maar corrigeert hij verder niet op wegvliegen of zoiets.
    dus is het een bail out, een reddings optie..
    inschakelen, wachten tot de heli weer met de poten omlaag hangt, en zelf verder vliegen.
    even laten hangen op de automatische piloot is er niet bij dan..
     
  15. Heli-DJ

    Heli-DJ

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Ede
    Helemaal gelijk,
    ik ben zelf nog beginnend Heli-Piloot en voor mij moet het ook niet meer zijn als dat.. een Paniek ReddingsKnop/Functie.. niet meer en niet minder.
    Als ik de AutoLevel eenmaal goed voor elkaar heb, wil ik dit op de Bind knop programmeren, in de DX18 kan ik via het menu Binden namelijk.
    Paniek = BindKnop drukken , Heli stabiel knop los verder vliegen.
     
  16. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    wat mijn ervaring met de auto level trouwens is geweest,

    ik heb het denk ik al wel 20x gebruikt, maar dan niet om de machine te redden, maar gewoon te laten zien aan anderen, dat het systeem wel degelijk werkt.

    instellen: gewoon de heli op tafel, klik set level, en in het volgende tabblad met de flight modussen bij bijv. de laatste modus, de auto level geactiveerd.

    Heli inverted de lucht in, switch naar de laatste modus schakelen en de heli draait zich keurig om, beetje pitch geven en de switch weer naar een andere modus zetten om de auto level uit te zetten.


    Mijn laatste keer ging het anders dan normaal, maar nu kan het zijn dat dit door de wind kwam.
    Deed het 2x om te demonstreren, en de 3e keer draaide de heli wel om maar trok naar rechts. Dit zou met de windkracht 5 te maken kunnen hebben op een 1kg machientje.

    Ik gebruik gewoon het 3M tape en de unit zit aan de zijkant van m'n machine gemonteerd.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    nou, dat stabiel kun je vergeten...
    als er geen gps in zit, of een "grondsensor" of zoiets gaat die heli nooit stil hangen
    hij gaat dan alleen pootjes omlaag hangen, maar als hij op dat moment 100 km vliegt, zal hij dat niet corrigeren.
    de pootjes hangen immers netjes recht omlaag...

    Misschien ben ik een beetje te negatief hoor ;-)
    gewoon ff kijken hoe het werkt, als het werkt.
    maar de beste truc is om 3 fouten hoog te vliegen. En vooraf bedenken wat je moet doen om weer in de uitgangspositie te komen (hoover, staart naar je toe)
    heb je dat laatste door, heb je geen paniekknop meer nodig.

    dan ga je het zelfs irritant vinden als er gyro's zich heftig met jouw gestuur bemoeien ;-)
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik denk ook niet dat je het als correctie systeem moet zien hoor, meer als een rescue.
    En dan nog is en blijft het geluk hebben denk ik, want je heli draait zich namelijk als een malle om, .. hoe? .. dat weet niemand, hangt er maar net vanaf hoe de heli hangt in de lucht.
    En dan moet je nog op het juiste moment positief pitch geven mocht je dit geintje vlak boven de grond willen proberen.

    En inderdaad, leer het jezelf liever aan om je heli te kennen in elke positie en dan zelf naar een veilige positie te kunnen komen zonder Auto level.
     
  19. Heli-DJ

    Heli-DJ

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Ede
    Ik heb me niet goed verwoord denk ik. De heli hoeft voor mij niet op 1 plek stil te hangen. Ik vind prima als die weer even met de pootjes naar beneden staat. De autolevel werkt sowieso sneller als dat ik de heli zelf zou kunnen corrigeren... Ik ga er niet 100% op vertrouwen maar het geeft toch een veiliger gevoel. Ook geeft het een ademmoment.. even tot rust komen van de reddingsactie.. om dan weer verder te vliegen...Uiteraard wil ik alles zelf leren en zie ik het als een zeg maar laatste redmiddel in panieksituatie...nothing more nothing less.
     
  20. Heli-DJ

    Heli-DJ

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Ede
    Oké update.. het veranderen van de Aileron angle waarde heeft goede resultaten. Het 0 punt stond op -3 en bij -18 Bleef de heli al redelijk hangen met nog kleine drift naar links. Ik wilde net mijn 3e testrun doen toen ik tijdens de softstart een raar geluid hoorde. Helaas de Torque tube gear die aan de autorotation kant zit blijkt versleten. Dus heb niet de Final test kunnen doen. Ik denk dat met -20 de heli level zou hangen. Nu maar eerst parts bestellen en rebuilden. Wordt vervolgd.
     

Deel Deze Pagina