mu 28 van bauer modelle

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door eclipse86, 19 feb 2017.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,
    via een clublid waarvan deze in de weg lag heb ik deze mu kunnen bekomen, hij vloog er altijd aan de helling. nu zit er een sleepkoppel in, maar omdat ons veld niet heel lang is, en ik de inige ben met een sleper en hellingen veraf zijn, zie ik als enige optie een electro motor. om het proper te houden zou ik voor een verlengde as gaan door de neus. ga ik ooit toch naar de helling kan de prop er gewoon af...

    suggesties en tips omtrent motor en setup zijn zeker nodig!!
    ook alle servo's worden vervangen, aileronservo's rechtstreeks in de vleugels, lood uit de neus,... en alles eens goed controleren... aansturing remkleppen bv... enzo

    ook eventueel het stabilo terug afneembaar maken(is nu vast verlijmd ook...

    wat gewichten zoals nu:
    canopy vol massief multiplex 330gram
    linker vleugel 947gram
    rechter vleugel 948gram
    romp 2490gram
    maakt samen al een dikke 4715 gram tel daar dan nog oude ontvanger en accu bij... jup zeer zwaar, maar ik vermoed dat ik hier en daar wel gewicht uit kan halen...

    wat foto's van hoe hij er nu voorstaat:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    aurectar vindt dit leuk.
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    al redelijk wat gestript binnenin...
    stabilo ga ik zowizo eraf halen, want de epoxi is aan 1 kant serieus gebarsten, en er kruipt overal epoxi en glasmat uit...

    iemand een idee hoe ik de "epoxi/glasmat" wat kan lossen, ik had ergens gelezen wd40 ofzo waar geen hout aan te pas komt... andere ideen/ opties??
    ik denk dat ik het best de romp volledig opschuur ook en voorzie van een nieuwe mooie laag verf erop
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    schade van vandaag: geen...

    stabilo en rudder zijn los, hierop kan ik niet veel gewicht besparen denk ik, behalve alle epoxi eraf doen, en eventueel opnieuw coveren, zeer licht en goed gemaakt, wel een licht systeem zoeken om ze afneembaar te maken(kliksysteem ofzo)???

    soit, de canopy is een kleine 200gram lichter geworden en uit de neus is een 900gram lood gehaald...
    rudder weegt 65 gram en stabilo compleet 220 gram hier hangt wel nog een 20 gram epoxi aan aan denk ik

    [​IMG]

    [​IMG]

    met een zeer fijn zaagje de neus eraf gehaald om beter alle lood eruit te halen, het neusdopje zit nog boemvol(hopelijk krijg ik het lood eruit)
    [​IMG]

    hier zit de vleugelverbinding in ziet er niet uit maar werkt blijkbaar wel... wat ik ermee ga doen weet ik nog niet.
    Hiervoor zat een enkele servo(zie eerste fotos) voor het aansturen van zowel de ailerons als de remkleppen. Nu de ailerons ga ik 2 servo's in de vleugels voorzien, voor de remkleppen weet ik het zo nog niet(ofwel 1 centraal in de romp, maar moet ik altijd gaan monteren) of ook per vleugelhelft een servo hiervoor (welke dan???)

    [​IMG]

    Oke dus keuze setup is bepalend maar nog geen idee.

    de romp zelf zou ik graag herschilderen, hier en daar heb je druipers op de romp( dus denk ik ook wel teveel aan verf) en er zitten ondiepe krassen enzo in de romp en hier en daar een klein barstje...
    iemand tips hoe ik dit het best aanpak om hem proper te wrijven??

    Groeten
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    niemand die me raad kan geven of opmerkingen heeft?

    als ik kijk naar de duurdere motoren kom ik uit op een
    hp 220/20 a3 p4 gear 5:1 plettenberg, maar die weegt slechts 225 gram, ik denk dat ik eerder richting 300gram mag gaan... ook is het mss zot veel geld voor die motor voor een toestel die maar een paar keer op een jaar buiten zal komen (toch niet wekelijks)

    qua servo's motor esc en aantal lipo cellen ben ik er dus niet uit...
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik zou vooral een nieuw stabilo bouwen of er gaten in zagen. 220 gram is behoorlijk zwaar en verklaart waarschijnlijk ook waarom er 900 gram lood in de neus zat. Je hebt dat er nu wel mooi uit kunnen halen, maar als je het straks weer nodig hebt omdat de staart nog steeds zo zwaar is ben je terug bij af. Voor het richtingsroer geldt hetzelfde. M.i moet je toch in staat zijn om 100-150 gram in de staart te besparen. Afhankelijk van de verhoudingen van de romp scheelt dat al gauw tussen de 500 en 700 gram in de neus.
     
    JHvdK vindt dit leuk.
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja dit was idd ook eerst mn bedoeling als ik hem eerst zag, lichtere staart bouwen en dit lost heeel wat op, maaar
    het stabilo aan 1 kant eens even open gedaan alles is ribbenbouw en beplankt met 1.5 a2mm balsa . enkel de 2 eerste ribben zijn denk ik triplex... dus wat kan hier lichter aan? ik vermoed niet echt veel, het heeft ook een span van 80cm natuurlijk...
    integendeel ik denk dat het zwaarder wordt, want de aansluiting zoals ze nu is/was zou ik toch niet durven mee vliegen... de koperen vleugelbuis zit maar door de eerste rib,...

    Ik denk om die buis te laten vallen en op de plaats waar de 2 grenen liggers zitten deze eruit halen en door het hele stabilo te laten gaan zodat hij toch per helft door 2 ribben gaat...

    foto's zijn altijd duidelijker...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    aurectar vindt dit leuk.
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Die messing buis is inderdaad een aanfluiting en doet niks voor de stevigheid . Verder zien de ribben en de beplanking er wel heel dik uit. En kijkend naar de nerf van de beplanking is deze ook wel van hard ( en zwaar) balsa gemaakt. Ik denk dat je met 1,5 mm beplanking van middelhard balsa veel gewicht kunt besparen. Of een stabilo uit schuim snijden en eveneens met 1,5 mm balsa bekleden.
     
    JHvdK vindt dit leuk.
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik ben bezig met het rudder te verlichten, vanavond hier een update van
    stabilo meet ik eens alles na en eerst eens de cover verwijderen
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ondertussen al heel wat grammen uit de staart gehaald, en ik ben bezig met een nieuw stabilo te maken, wat ook wel de nodige gewichtsbesparingen zal meebrengen.

    Iemand een idee over de te gebruiken servo's?
    vooral op rol en remklep heb ik nog geen idee van. vroeger was dit 1 lineaire servo in de romp die de 2 grote ailerons en de 2 remkleppen bediende.
    voor de ailerons ga ik 2 servo's in de vleugel steken, want op de oude manier zit er enorm veel speling...
    voor de remkleppen ga ik denk ik toch 1 centrale voorzien in de romp.
    natuurlijk vraag ik me af welke ik ongeveer het best zal nemen hiervoor, en ook zo licht mogelijk natuurlijk( want we gaan van 1 servo naar 3 stuks...)
     
  10. Evert PH

    Evert PH

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Engelen
    Epoxy kun je het best mechanisch verwijderen. Het is niet heel hard en is dus met vijl en schuurpapier gemakkelijk te doen. Twee epoxy (thermoplast) gelijmde delen kunnen losgemaakt worden door epoxy te verwarmen tot 100-150 graden. Het wordt dan stroperig en de delen kun je op deze wijze zo uit elkaar trekken of wrikken.
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Dit bouwprojectje zal ik niet verder kunnen afwerken helaas, daarom terug in de verkoop. echter is hij al iets gevorderd tov het draadje hier.

    rudder is heel wat lichter geworden en opnieuw bespannen, stabilohelften zijn zo goed als herbouwd en ook heel wat lichter geworden. ook alle overtollige epoxi is van de staart af wat ook weer in gewicht beter is.

    to do, de romp onder handen nemen(het gat bovenop de romp dichten) volledig blank schuren en nieuwe eindlaag erop zetten.
    de neus kan je er terug opzetten als glider, of een motor inbouwen dus.
    de vleugels zijn in principe goed bruikbaar en in orde, echter moeten er betere scharnieren in de roeren komen.
    remkleppen doen het prima...
    zelf heb ik 180euro toen betaald met de helft zou ik al content zijn.
    projectje met nog werk eraan, maar het is bijna winter... en dan heb je wel een zeer mooie zwever:)
     

Deel Deze Pagina