Multicopters subfora's of toch niet?

Wat voor verandering vind je een noodzaak?

• Total voters
    43
  • Poll closed .

BorisB

Forum veteraan
Hallo Mensen,

Ik open deze topic, omdat ik de laatste tijd veel spanningen merk hier op het forum.
Ik ga er niet te diep op in en noem geen zaken, maar denk dat het een oplossing zou zijn om toch multicopter gedeelte van het forum op te splitsen in meerdere categorien of beter gezegd subfora's.

Persoonlijk zou het wat zijn om in ieder geval een gedeelte over "aerial photography" te hebben, wat zeer goed van pas kan komen voor de commerciele gebruikers of bedrijven onder ons. Een algemeen multicopter hobby gedeelte over de setups enz. En wellicht nog meer andere zaken?

Graag hier je mening over hoe het beter zou kunnen zijn?

Met de ervaring op rc group vind ik het niet echt overzichtelijk

Je ziet daar toch dubele draadjes ontstaan in de vershilende sub foras.

Ook vind ik dat dit multicopter forum niet actief genoeg is.
Daar bedoel ik mee als je meer dan een dag niet online geweest bent dan staan alle niet gelezen topics nog op de eerste pagina.

Multicopter forum was best actief tot een tijd geleden en ik denk dat het weleens actiever zou kunnen worden door meer duidelijkheid.
Op dit moment is het eng voor nieuwkomers om met deze hobby te beginnen, aangezien er dagelijk meerdere dreigende draadjes voor de hobby lopen.

Ik snap het ook wel. Het gaat hier teveel over regelgeving en zakelijke contracten. Overal zie je een topic al weer snel terug vallen op die elementen. Als je enkel voor de hobby vliegt kan je je daar aan storen.
Immers, als je iets over regelgeving wilt lezen doen we dat daar wel waar het noodzakelijk is. Ik lees de laatste tijd ook steeds minder op dit forum vanwege dat probleem. Het is een hobby voor me, en het moet ook leuk blijven.

Ik denk dat die spanningen wel meevallen eerlijk gezegd. Er wordt gewoon gediscussieerd op het scherpsts van de snede.

Een apart forumgedeelte voor Commerciële gebruikers van Octo en andere copters ? Weet niet of dat werkt.

Eerst maar eens de volledige nieuwe wetgeving afwachten van oktober.

Ash.

Ben het er voor de volle 100 % mee eens dat er iets moet gebeuren.

Ik was altijd best actief op het forum, maar de laatste tijd is het echt om te huilen. Ik zit hier omdat modelbouw(en dan vooral het vliegen mijn HOBBIE is)

Nu vind ik dat het de laatste tijd veel te veel gaat over regelgeving voor bedrijven, en nog meer van dat soort dingen.

Ik vind al dat min of meer commerciele geleuter niet echt thuis horen op een forum dat eigenlijk altijd door en voor hobbyisten gebruikt is. Dus een opsplitsing in een proffesionele kant(inclusief regelgeving) en de hobbykant van multicopters lijkt me op zijn plaats.

Van mij persoonlijk mag er dan ook nog een categorie Informatie voor beginnende multicopterpiloten komen, met een duidelijk aantal draadjes die nuttig zijn voor beginnende multicopterpiloten, zoals we nu bijv. het draadje over de goed werkende setups hebben. Dan kan ook daar een draadje geopend worden door een beginnende piloot als die informatie wil(en vaak merk ik dat zelf eerst wat doorlezen er niet meer bij is) een topic kan openen.
Dat leid ertoe dat er niet een hele hoop draadjes worden geopend door beginners wat storend kan zijn als het er te veel zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel erg bereid om zo af en toe vragen te beantwoorden van beginners, ik ben immers zelf ook ooit begonnen en was zeer blij met alle hulp hier op het forum, en ben dat trouwens nog steeds.
Het verschil is dat er vroeger echte modelbouwliefhebbers zaten die zelf al veel uitzochten, en als er vragen waren, deze meestal gesteld werden in een draadje dat al over een bepaald aspect van de hobby ging. Tegenwoordig lijkt het dat er voor iedere vraag een nieuw topic geopend moet worden en dit komt de overzichtelijkheid ook niet ten goede. Dus nogmaals...wat mij betreft een aantal subfora !
Op die manier is het allemaal wat overzichtelijker.

Even afgezien van de ervaringen welke ik als oud mod heb van de multicopter sectie, de volgende tip:

Ik denk dat je het op de verkeerde plek post...
Meedenken is altijd goed... Maar post het dan bv in het helpdesk gedeelte..
Of stuur een mod een berichtje...

Hier zal je weinig respons krijgen want alle beslisingen zullen door het mod team of door Robert genomen moeten worden.. Dat kost een stukje intern overleg. En dan is dit niet de juiste manier (plek) om je kans van slagen groot te houden..

Echt ik denk dat je beter af bent bij een mod of bij Robert, of in de helpdesk gedeelte..

mvrg: Emil

Ik denk als meerdere mensen deze mening delen dat er sneller wat aan gedaan word. Ik denk niet dat je veel reacties uitlokt door dit in het helpdesk gedeelte te plaatsen. Verder deel ik de mening zeker. Vind het er absoluut niet beter op worden.

Ik denk dat die spanningen wel meevallen eerlijk gezegd. Er wordt gewoon gediscussieerd op het scherpsts van de snede.

Een apart forumgedeelte voor Commerciële gebruikers van Octo en andere copters ? Weet niet of dat werkt.

Eerst maar eens de volledige nieuwe wetgeving afwachten van oktober.

Ash.

Ben ik met je eens.
Ik vind de spanning ook wel meevallen.
Er zijn 1 of 2 regelgeving draadjes. Om daar nu een subfora voor aan te maken?

De regel geeving is immers even hot item omdat er nieuwe regels komen/zijn

Over een maand is dat ook weer minder

Om eerlijk te zijn: ik vind de spanning nogal tegenvallen...
Even bekeken in het aantal topics waar ingegrepen moet worden, staat voor mij momenteel multicopters met stip bovenaan

Sub fora gaan dat niet oplossen, alleen de plaats verandert dan.

Info voor beginners is er nu al, dit staat al in de sticky's.
Als dt niet voldoende blijkt, moeten de sticky's misschien aangepast worden.
Dat uitzoeken is een hedendaags modeverschijnsel lijkt wel..
Zelfde als het af en toe overvloedig aanwezig zijn van beginners.
Maar daar doet een sub forum niet veel aan veranderen, dit is in ieder onderdeel van het forum hetzelfde.

Sub forum fotografie zie ik nog even niet helemaal wbt invulling en plaats.
Fpv is momenteel al zo verspreid, ga je het foto onderdeel ervan ook nog eens splitsen, wordt het een rommeltje
We moeten wel proberen informatie centraal, en logisch onder te brengen.

Regelgeving... Hoe je het ook draait: OOK hobbyisten moeten zich daaraan houden. Als je jezelf hier aan stoort of het absoluut niet van plan bent, lees je die draadjes niet...
Dus om nou daarvoor weer een afsplitsing te maken? Verder, zolang de professionele vliegers zich aan de spelregels houden, zijn zij wel een bron van kennis..
Zij hebben immers veel meer dan de hobbyvlieger te maken met alle regels en technische zaken. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk

Maar ik gooi dit even bij robert onder de aandacht. Al is hij geen voorstander van lukkraak overal subfora openen..
Wil niet zeggen dat er morgen meteen iets gedaan is, het kan goed gebeuren dat dit een lange termijn dingetje wordt. Zeker gezien de vakantie...

Laatst bewerkt:
Het was inderdaad alleen kijken wat de andere leden ervan vinden. Het was maar een suggestie en de vraag meer hoe iedereen het zou willen scheiden als er zaken gescheiden zouden moeten worden. Aerial photography gedeelte was maar een idee.

Regelgeving topics zijn niet waar ik op doelde. Het is goed dat die er zijn.

Heren... Ik probeer altijd een goede mix aan te houden in de hoeveelheid subfora. Echter staan wij natuurlijk altijd open voor goed beargumenteerde tips..

Robert

Ben het er voor de volle 100 % mee eens dat er iets moet gebeuren.

Ik was altijd best actief op het forum, maar de laatste tijd is het echt om te huilen. Ik zit hier omdat modelbouw(en dan vooral het vliegen mijn HOBBIE is)

Nu vind ik dat het de laatste tijd veel te veel gaat over regelgeving voor bedrijven, en nog meer van dat soort dingen.

Ik vind al dat min of meer commerciele geleuter niet echt thuis horen op een forum dat eigenlijk altijd door en voor hobbyisten gebruikt is. Dus een opsplitsing in een proffesionele kant(inclusief regelgeving) en de hobbykant van multicopters lijkt me op zijn plaats.

Van mij persoonlijk mag er dan ook nog een categorie Informatie voor beginnende multicopterpiloten komen, met een duidelijk aantal draadjes die nuttig zijn voor beginnende multicopterpiloten, zoals we nu bijv. het draadje over de goed werkende setups hebben. Dan kan ook daar een draadje geopend worden door een beginnende piloot als die informatie wil(en vaak merk ik dat zelf eerst wat doorlezen er niet meer bij is) een topic kan openen.
Dat leid ertoe dat er niet een hele hoop draadjes worden geopend door beginners wat storend kan zijn als het er te veel zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel erg bereid om zo af en toe vragen te beantwoorden van beginners, ik ben immers zelf ook ooit begonnen en was zeer blij met alle hulp hier op het forum, en ben dat trouwens nog steeds.
Het verschil is dat er vroeger echte modelbouwliefhebbers zaten die zelf al veel uitzochten, en als er vragen waren, deze meestal gesteld werden in een draadje dat al over een bepaald aspect van de hobby ging. Tegenwoordig lijkt het dat er voor iedere vraag een nieuw topic geopend moet worden en dit komt de overzichtelijkheid ook niet ten goede. Dus nogmaals...wat mij betreft een aantal subfora !
Op die manier is het allemaal wat overzichtelijker.

Helemaal met je eens Corne!! vooral de 2e helft.
voor elke scheet wordt er voortaan een nieuw draadje geopend met een vraag terwijl in 10 andere het antwoord gewoon staat. Volgens mij is het multicopter gedeelte ondertussen het drukst bezochte deel van het forum, en dus ook het deel met de meeste nieuwelingen met vragen, maar het wordt zo niet veel overzichtelijker..

Mocht het opgesplitst worden lijken mij dit 3 goede opties:
- Lucht foto/video, Dit voor discussies over gimballs, camera's, regelgeving enz.
- Beginners, zodat alle info die beginners nodig hebben bij elkaar staat.
- Multicopters algemeen, voor alles wat niet in bovengenoemde subforums thuishoort.

Hiet wat eurocenten in het postje :

Vergeet niet dat als je 1 groep tevree stelt de andere 2 groten er tegen zijn.. Heb je 2 groepen tevree dan is er weer 1 tegen. Met wat geluk heb je 3 groepen "tevree" 1 helemaal, de ander maakt het weinig uit,en de ander kan er wel mee leven...

In dit geval kan jezelf ook al veel doen. Begin eens met hen te benaderen zoals je zelf benaderd zou willen worden, ook wij zijn begonnen als beginner, en wij zijn ook prima op weg geholpen (meestal dan) Je ziet hier enorme groep vorming, en das in dit geval kwalijk.

Wat voorbeelden:

-De ene zijde pretenderen alles te weten en stellen zich op als "beheerders" van multicopters...

-De andere leest enkel en post bijna niets.

-Een groep welek zich ergert maar niets zegt en (wijs) zich stil houd in de draadjes en een mod een berichtje stuurt of de beheerder.

-Kemphanen welek altijd het laatse woord willen en hun mening is wet. En drukken dit door je strot.

-Alles wat er tussen zit en ik niet genoemd heb ;)

Hiermee krijg je eerst een foutief beeld, omdat de meerderheid zich niet (openlijk) laat horen. Dus de tendens die je schijnt te zien hoeft dus helemaal niet zo te zijn.. Dit geld voor alle groepen.

Voorts moet er ook nog rekening gehouden worden met uitvoerbaarheid van de taken, en de nieuwe regels subforums. Hier valt winst te halen van zowel het forum, maar zeker meer als gebruikers.

Vergeet niet dat het forum een huiskamer is (waar je welkom bent maar het is niet jouw huiskamer), en primair ben je zelf verantoordelijk voor de sfeer aldaar. Een forum word gemaakt of gekraakt door haar eigen gebruikers.

Je gezond verstand aan de wilgen hangen en je ENKEL houden aan opgezette regels is niet te manier... Das reverse enginering! Nee kijk eens naar jezelf en wat jij kan doen om het te veranderen.. Dan weet ik bijna zeker dat het probleem weer weggaat, of iig werkbaar is voor IEDEREEN! En das waar een forum voor is, voor en door elkaar waar je je HOBBY en PLEZIER kan uitoefenen, het is geen wedstrijd!

mvrg: Emil

Waarvoor hulde denk ik dan...Iedereen probeert elkaar te helpen. De een op een andere manier dan de ander... De een weet ook mee rdan de ander. De een heeft ook meer zin om iets te doen dan de ander.. Maar het is de manier waarop, welke lijkt me anders kan. Ik zelf post maar weinig omdat ik de sfeer niet echt prettig vindt... Ik weet dat er samen met mij een hele hoop zijn welke hetzelfde denken... Jammer... Waait vanzelf weer over, of er komt wel een opmerking over.. (dat heb ik wel geleerd met mijn mod tijd ;) )

Ik denk dat het niet relevant is wat mijn mening hierin is,als we puur kijken hoe het wat beter kan hier , kom ik op bovenstaande stukje uit.. Zolang je nog zoveel verschillende groepen ziet,zal ENKEL een paar subfora's erbij GEEN verschil maken..

Maar voegt men deze dingen samen,(stukje gedrag en manier van doen) mekaar een beetje respecteren (respect en goedkeruing zijn 2 verschullende dingen) dan denk ik dat je in no-time een goed lopend stukje hebt...

Als Belg betaal ik ook met EUR, dus hier mijn 2 cent.

Wat IMHO het onoverzichtelijk maakt is dat alle "merken" door elkaar staan. Soms post iemand iets met bv de titel afregelen PIDs, maar dat is bijna voor iedere controller anders. Het maakt het zoeken naar een reeds beantwoorde vraag erg lastig, zeker voor de beginner op het forum. Dit ergert dan weer sommige oude rotten als ze dezelfde vraag voor de 10de keer moeten beantwoorden terwijl het eigenlijk niet zou hoeven.

Dus volgens mij een onderverdeling in technische vragen per controller, OP, NAZE32, NAZA V1, NAZA V2, KK, MK (leeft die groep gebruikers trouwens nog? ;-), AutoQuad...

Maar makkelijk lijkt het me niet om er een goede structuur in te brengen. Populair is hier FPV, maar dat kan dan weer met elke FC dus daar moet dan ook weer een vakje voor.

Back