Multifunctionele sleper

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Luppie, 6 mei 2012.

  1. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik ben een aantal weken geleden begonnen met dit vliegtuig en heb daarvan een bouwverslag gemaakt op ons lokale forum van de club MVC Cumulus • Forumoverzicht

    Ik zal hier de posts van de voortgang neer plakken. Tijdens de bouw is er wel wat gewijzigd in de plannen maar dat zul je vanzelf lezen.

    Dankzij sponsoring van een aantal belangrijke componenten kon ik beginnen met dit vliegtuig.

    Het word mijn eerste balsa en triplex vliegtuig dus het zal nog wel wat leermomentjes met zich mee brengen.
    Geheel volgens de verwachtingen ga ik weer niet volgens een tekening bouwen maar maak ik een zelfbedachte creatie met dingen die niet vaak ziet.

    Het vliegtuig moet de volgende eigenschappen hebben; sportief vliegen (rechte vleugel en grotere roeren), sleepvliegtuig, nachtvliegen, huckepack en grote interne ruimte om lading te droppen.

    Gewicht: ?
    span: 2.4? meter
    lengte: ?

    Veel dingen word een kwestie van het wiel opnieuw uitvinden maar daar hou ik wel van.

    Om jullie een idee te geven wat ik ongeveer in gedachte heb heb ik net snel nog even een schets gemaakt van een zei aanzicht
    [​IMG]

    Rode lijn geeft ongeveer aan waar de romp open kan en bij de pijl kan schanieren zodat er een hele grote opening is waar ook de vleugel uitgenomen kan worden voor transport. Er moet een soort snelsluiting op komen zodat het laad gedeelte (blauwe vierkant) makkelijk berijkt kan worden en niet zoals ik nu op mijn trainer heb alleen aan de onderkant via de dropdeurtjes. Horizontale stabilisator ligt op de verticale stabilisator en ik hoop dat dit kan ivm de sleepkabel

    Setup:
    motor: turnigy C5065-400
    servo: ongeveer 8x HK15138 cheapo standaardservo's
    esc: Red brick 100A met 5A ubec
    prop: 16x10
    accu: 6S 4000mAh 45C

    [​IMG]

    Heb wat ruimte gelaten tussen de piepschuim kernen van de vleugel zodat mijn laadruimte niet opeens gehalveerd gaat worden door de vleugel. Dit is gedaan met een vuren balkje (12x12) en een lat (30x4)
    [​IMG]

    De rolroerservo in het schuim gemaakt met er omheen wat hout om later en service-luikje aan vast te schroeven
    [​IMG]

    Hier een foto met die zelfde servo in een ingedekte vleugel ingedekt met 1,5mm balsa
    [​IMG]

    Ze hadden bij de lokale modelbouwboer natuurlijk geen balsa neuslijsten op de plank liggen van dit formaat dus ik heb een ronde stok 25mm gekocht.
    [​IMG]

    Daar moesten dus twee neuslijsten uit komen dus met de decoupeerzaag er doorheen en het grove spul er wat afgeschuurd.
    [​IMG]

    De hele vleugel is nu ingedekt en de neuslijst er aan geplakt en met een mes en schuurpapier op maat gemaakt.
    [​IMG]
    Let ook op de vele draden die door de vleugel lopen voor verlichting :cool:
    [​IMG]

    Je ziet op de foto dat hij rechtop al bijna vast onder het plafon zit en nu moeten de vleugeltippen er nog op komen. Als probeersel heb ik twee papiertjes in verschillende modellen gemaakt om te zien wat het beste zou staan.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik denk omdat ik dwars ben heb ik gekozen voor de puntige vleugeltip ipv de ronde omdat de ronde wat gewoontjes was.
    en hier een foto van de vleugeltip in de maak:
    [​IMG]

    binnenkort eens beginnen met de romp want ik verwacht dat mijn klap-constructie nog wel wat moeilijkheden mee gaat brengen. Aan de onderkant grote dropdeuren en aan de bovenkant een grote luik zodat alle kracht uit het smalle strookje onder de vleugel moet komen :roll:
     
  2. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Nog even voor het slapen gaan een update over de vorderingen na een avondje knutselen.
    Ik heb via ebay een setje lampjes gekocht die normaal bedoelt zijn voor de autotuning.
    [​IMG]

    Ik wist nog niet precies wat ik er mee ging doen maar na even puzzelen kwam ik er achter dat ze wel eens leuk in de vleugel zouden passen. Ik heb de beugel van de lampjes gehaald en wat gewicht verloren door de onderkant met schroeven weg te laten. Het geheel heeft een klein kastje waardoor de lampen ook kunnen knipperen.

    Maar toen kwamen de enge momenten toen ik de zaag in de vleugel moest zetten om plaats te maken voor de lampjes. En zelfs de bedrading iets beschadigd maar kon dit nog repareren. Ik had dit van tevoren niet voorzien dus de draden zaten vast gelijmd
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op dit punt had ik het angstzweet goed te pakken
    [​IMG]

    Toen het lampje er in zat begon het wat te lijken
    [​IMG]


    Snel de vleugeltip er bij gehaald en de boel netjes afgewerkt met wat balsa
    [​IMG]

    Ik heb een stuk of 5 petflessen versleten voordat ik een redelijk glaasje had en nog steeds zit er een klein deukje in helaas maar dit moet het maar worden.
    [​IMG]

    en natuurlijk even testen of er licht uit komt
    [​IMG]

    Ik ben blij dat de vleugel bijna af is want hij is te groot voor de werkbank dus heb nu wat last van de knieen :shock:
     
  3. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik heb vanmiddag nog even tijd gevonden om het andere lampje ook af te maken door er een glaasje voor te maken
    [​IMG]


    Toen heb ik het mes ter hand genomen en een paar grote happen uit de vleugel gesneden.
    [​IMG]


    De rolroeren heb ik schuin gesneden en een aantal schaniertjes in gedaan. Nu moet ik niet vergeten die straks nog even vast te lijmen.
    Is het trouwens voldoende om de scharnieren alleen met bruislijm vast te zetten? Omdat het tempex maar ook het hout niet heel sterk is.
    [​IMG]

    De Uitslag kan een goeie 3cm op en neer worden straks.
    [​IMG]

    De kieren worden nog bewerkt met wat plamuur
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Hoi,
    Ik dank dat voor een sleper een T-staart niet handig is.
    Voor Huckepack trouwens ook niet (als er een beetje groot/lang model op moet).
    En voor beide is het slim om flaps te hebben. Des te sneller kan je beneden zijn voor de volgende klant.
     
  5. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik ben bezig met de neus waar de motor en accu in komen en het leek mij leuk om die wat ronding te geven.

    Eerst op papier een mal gemaakt die ik kan overtrekken op 3mm berkentriplex
    [​IMG]

    Toen het hout uitgesneden en met een stoomstrijkijzer wat ronding gegeven.
    [​IMG]

    Dit dus 4 keer en samen met een eindplaatje in elkaar gezet en met wat brede tape bij elkaar geplakt om het resultaat te zien
    [​IMG]


    Al met al was het nu al meer werk dan dat ik er in wil steken en er moet nog heel veel gebeuren voordat dit een praktisch werkend stukje romp gaat worden. De volgende dingen moeten nog gebeuren: motorschot in maken, de boel in elkaar lijmen, neus verwijderbaar maken om bij de motor te kunnen, accuplank in maken en dan verbinden met de rest van de romp. Er zit grofweg 1/3 meer hout in dat noodzakelijk mede omdat hij toch wat groter is geworden dan dat ik dacht en dus ook het gewicht zal mee gaan tellen want hij weegt nu 200 gram maar uiteindelijk schat ik dat hij zeker 300 gram gaat wegen.

    één voordeel is wel dat hij altijd nog als bloemenvaas gebruikt kan worden :D
    [​IMG]

    * ik mis schuim :cool:
     
  6. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    over een paar post zie je het resultaat :)
     
  7. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik ga toch maar door met de houten vaas als neus met als reden dat een unieke neus waar al wat uurtjes in zitten ook wel wat mag wegen :D

    De nerven van de neus lopen in de dwarsrichting om hem zo te kunnen buigen maar om de rest sterk te maken moet de nerf in de lengterichting liggen dus dit word later aan elkaar gekoppeld.

    Het verloop van de rest van de romp is van het behoorlijk dikke naar een punt over een lengte van 95cm in een vierkante vorm.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Omdat hier vierkante voor redelijk wat extra gewicht zorgt vond ik toch dat er wat in de romp gesneden moest worden. Dus op de mal van papier een patroon getekend die volgens mijn boerenverstand ook nog een klein beetje kracht moet behouden.
    [​IMG]

    Na een woeste snijsessie is het resultaat toch wel aardig. Het leuke is dat het net lijkt of ze heel lang zijn door het zagzag motief maar toch is de foto in het midden genomen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Gewichtsverlies is toch een aardige 80 gram maar hierbij toch ook wel behoorlijk wat kracht verloren omdat de plankjes redelijk slapjes zijn geworden (als dat maar goed gaat)
    [​IMG]

    Toch éénmaal in elkaar gepuzzeld voelt het wel goed en sterk aan. En om deze noeste arbeid niet te laten verdwijnen onder een laagje spanfolie denk ik dat hier een stukje verlichting in komt met een doorzichtig velletje.
    [​IMG]
     
  8. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik heb de neus nu helemaal in elkaar zitten en het motorschot verstevigd met glasmat en epoxy. De boel geschuurd en gaatjes dicht gesmeerd
    Op de foto het gat waar de motor doorheen gaat.
    [​IMG]

    Het op staartdeel van de romp afgeplakt waar het stabilo door heen komt
    [​IMG]

    Dit uitgesneden en geschuurd
    [​IMG]

    En even passen of het allemaal op maat is
    [​IMG]

    het stabilo zit er stevig op en de torsiestijfheid is prima maar ik ga toch wat verstevigen om afbreken te voorkomen.

    De romp is en blijft in twee delen. Dit is een moeilijk stuk omdat ik toch een middendekker wil moet er een manier zijn om de vleugel los te nemen. Vaak heb je dan deelbare vleugels maar dat is geen optie meer. Dan moet je kiezen tussen door de romp steken, een afneembare bovenkant of zoals ik het nu doe met de romp in twee delen.
    Op de foto het gat afgeplakt voor de vleugeldoorvoer wat nog even een lastige mal was om te maken.
    [​IMG]

    hier de gaten in de twee rompdelen met eerst de "vaas" en dan het achterste deel van boven gezien
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het paste in één keer bijna perfect. Ik kwam er wel achter dat links en rechts iets verschil in vleugelprofiel is :shock:
    [​IMG]

    Nu de rompdelen verstevigen voor een mooi koppelstuk en ook voor het landingsgestel moet er één en anders in worden verstevigd.

    Het nadeel van deze romp is dat een bommenluik zeer waarschijnlijk geen optie meer is omdat er dan te veel kracht uit het koppelpunt gaat.
     
  9. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik heb de doorvoer voor de vleugel wat sterker gemaakt vandaag. Het was een lastig klusje om hem goed passend te krijgen.
    [​IMG]

    en de bovenkant romp ook
    [​IMG]


    Toen creatief met ledjes. Een kokertje gemaakt van bijna 60 cm en die volgeplakt met ledstrips. Ledstrip op ebay te verkrijgen voor ongeveer een tientje per 5 meter. Ik was eigenlijk op zoek naar een neon buis of iets in die richting maar die waren nogal prijzig dus heb ik deze zelf maar gemaakt.
    [​IMG]

    Hier een stukje creatief met koperdraad om de strips met elkaar door te verbinden
    [​IMG]

    en natuurlijk de test
    [​IMG]

    Toch even de amperemeter er bij gepakt want de lampjes produceren toch wel wat warmte! Gelukkig viel het reuze mee helemaal als je weet dat er 264 lampjes branden.
    [​IMG]
     
  10. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    De achterste deel van de romp is bijna klaar voor de folie ik moet alleen de koppeling met het voorste deel nog maken.

    In de romp lopen twee bowdenkabels van kunstof naast de eerder gemaakt lichtbalk.
    [​IMG]

    De servo's voor hoogte en richting zitten er in samen met wat bedrading voor verlichting in de staart.
    [​IMG]

    stabilo en kielvlak zitten er op. Het kielvlak heeft twee koolstof buisjes in zich waarmee hij ook weer aan de romp zit en in de romp waar het stabilo in zit zit een zware glasmat en de overige ruimte (wat niet veel was) is vol gelijmd met PU lijm gemengd met een drupje water voor extra veel schuim. HIer zie je her en der ook wat draden uit steken voor verlichting
    [​IMG]

    Het draaibaar staartwieltje zit er aan en de bowdenkabels zijn op maat gemaakt.
    [​IMG]

    Het schiet dus al mooi op en dat mag ook wel want onderhand zitten er al aardig wat uurtjes in. Ik moet nog een sleepkoppeling maken en de koppeling tussen de twee rompdelen. Ook nog een accuplank en landingsgestel aan het voorste rompdeel.
     
  11. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    dit is de voortgang tot nu toe. Later meer...
     
  12. vgorkum

    vgorkum

    Lid geworden:
    29 feb 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    friesland
    Prachtig mooi stukje werk!
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja op de tekening zag ik een T-staart. Maar ik begrijp dat je toestel al min of meer af was voor je het bouwdraadje maakte... dan heb je dus ook geen behoefte aan adviesen.
     
  14. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik heb wel adviezen gekregen ook om de T staart weg te laten. Ik had dit in het oorspronkelijke draadje ook gevraagd maar dat heb ik uit dit draadje weg gelaten omdat ik al een antwoord had.

    De enige vraag die ik eigenlijk heb is of de motor wel genoeg vermogen heeft. Hij is voor vliegtuigen tot 4.5kg en deze zal over de 4kg gaan worden verwacht ik. Dan zal slepen of sportief vliegen wel wat krapjes gaan worden.
     
  15. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Met die setup heb je ongeveer een 6KG thrust.
    Mooi verslag!
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Een 6S setup voor een toestel voor 2.4mtr lijkt me wat krapjes.
    6S wordt eerder in een sleper van 1.7-1.8mtr gebruikt. In een 2.4mtr sleper zou je eerder aan 10-12S 5000mAh denken, met een 200kv motor van ongeveer 800gram.

    Gerben
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee, dat is niet sterk genoeg. Tenminste - niet als je de roeren hebt uitgesneden en de scharnieren en zondermeer in hebt gelijmd.
    Normaal gesproken zaag je nog een strook van het roer en de vleugel en lijm je er een verkasting tegenaan, van bijvoorbeeld 5mm balsa. Daar komen de scharnieren in.

    Je kun natuurlijk niet meer terug maar ik vind het stuk waar kielvlak en stabilo aan vast zitten wel erg iel. Zeker bij een sleper wil er nogal eens aan de staart getrokken worden maar zelfs zonder te slepen loopt het wel erg dunnetjes toe.
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ben ook de mening dat er niet genoeg stijfheid in de staart zit en hij teveel kan torderen.

    Mvg Johan
     
  19. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Het staartgedeelte voelt wel goed aan (sterk en torsievrij) maar met een vliegtuig van deze schaal worden de krachten natuurlijk ook groter. Het is natuurlijk lastig om van foto te zien hoe sterk iets is en ik heb dan ook geen ervaring met deze afmetingen.
    Ik zal hem vanavond eens mee nemen voor een keuring door de ervaren slepers bij ons.

    Ik heb mij gisteravond nog even verdiept in slepen en huckepack. Er komt elkgeval een dikke isolatiebuis over de lijn ter hoogte van de staart om blokkering van het roer te voorkomen. Mijn grote kielvlak zal helpen om stabiel te blijven met een rekje op de vleugel.
    De romp aan de andere kant is wat ongelukkig voor huckepack maar dat word toch een op maat gemaakt stukje werk. Eerst maar eens zien of ik vermogen genoeg heb.

    De rolroeren en schanieren liggen nog los dus ik zal een strook tempex in de vleugel en rolroer halen en vervangen voor hout
     
  20. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Nog even de voorgang van de werkzaamheden van afgelopen week.

    Ik heb de koppeling gemaakt tussen de twee romp delen. Dit was ook niet een makkelijk stukje omdat ik niet een conventionele romp heb moest ik voor dit stukje ook iets uitvinden. Ik had verschillende opties ik heb gekozen voor een aantal plankjes die in uitsparingen vallen in het andere rompdeel. Dit moet dan aardig strak zitten zodat de koffersluitingen alleen het uit elkaar schuiven moet voorkomen. Op die manier komt daar de minste kracht op.

    hier de koffersluitingen (totaal 4 stuks) waardoor de delen relatief snel uit elkaar kunnen voor het accu wisselen en vervoer.
    [​IMG]

    hier een niet zo hele scherpe foto van hoe het intern er uit ziet. Niet heel lichtgewicht maar het moet wel een beetje degelijk zijn.
    [​IMG]

    hier kun je wat duidelijker zien waar de uitsparingen zitten en de uitstekende plankjes die aan de andere kant in de uitsparing vallen.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina