Multiplex Domino brushless conversie

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 19 sep 2009.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Vorige week hebben we de Multiplex Domino van Tom ingevlogen. Op zich vloog het niet verkeerd maar erg zwaar en niet bijster sterk.
    Er zit een vertraagde Speed 600 in die eigenlijk op 8 cellen NiXX moet draaien. Aangezien Tom enkel een 7-cel pack had hebben we het daarmee geprobeerd. Met matig succes dus.

    Het gewicht met 7 cellen is al tegen de 2 kilo bij een spanwijdte van 230 cm. Da's fors en zou nog erger worden met een extra cel.

    Na enig denken besloten de hele motorsetup eruit te halen en om te bouwen op 3 cellen lipo en brushless.

    Motor: Himodel 2814-8; 100 gram, kV=1000
    Regelaar: Himodel 25A
    Prop: 10x6 Aeronaut
    Accu wordt een Hyperion G3 11,1V 2500 mAh

    Hier de stand van zaken op dit moment.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik hoop hem vandaag af te hebben, dan zullen we eens zien.....
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Oh en voordat je denkt "dat komt nooit goed met het zwaartepunt"; de originele motor zat in een soort krat wat ik eruit gesloopt heb. De accu lag op een plankje voor/onder de vleugel. Nu de oude motorsteun weg is kan de accu helemaal naar voren dus met een beetje mazzel komt het gewoon weer goed, met minimale toevoeging van lood.
     
  3. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Krijgt de motor op deze manier nog wel genoeg koeling (volgens mij gebruik je ook een Super-Cool spinner van aeronaut gebruikt, maar toch)

    Ikzelf had een plaatje om de voorkant gelijmd en daar de motor opgezet, op die manier heb je meer koeling, en wellicht is het ook nog beter voor het zwaartepunt.
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi,
    De voorkant is nu helemaal open. Met een plaatje vóór de motor wordt de koeling juist minder....

    Hij is klaar. Met een tijdelijke accu van mij (3300 mAh) is het zwaartepunt makkelijk goed te krijgen.
    Tom neemt iets lichter en ook dan zal het prima lukken.
    Vliegklaar nu 1657 gram - dat is heel fors minder dan 2000 gram :D En ook nog beduidend krachtiger.

    Vanmiddag als Tom zo ver is zullen we hem eens opnieuw in gaan vliegen.

    [​IMG]

    En met de remkleppen geopend ziet het er stoer uit. Goede aankoop geweest Tom!
    [​IMG]
     
  5. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Even een vraag:

    Hebben de borstelloze motoren wel koeling nodig?
    Zelf maak ik nooit gaten in de romp maar misschien moet dat wel ???

    Ben benieuwd !!

    Groeten, JH
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Borstelloze motoren worden ook warm maar inderdaad, je rookt geen koolborstels op. Wel kunnen ze bij oververhitting de-magnetiseren.
    Mijn ervaring met (low-performance) zwevers is dat extra gaten niet echt nodig is. Je stijgt meestal 20 tot 30 seconden en daarna zweef je een paar minuten. Ik maak ook nooit extra gaten maar zorg er bij de inbouw wel voor dat er zoveel mogelijk lucht langs de motor kan. In dit geval heb ik de voorkant ook zover mogelijk uitgeruimd totdat de motor in een ruime tunnel zat. De super-cool spinners hebben een gat in de voorkant die de lucht hup de tunnel in duwen. Bij dichte spinners laat ik altijd een mm of 3 ruimte tussen de romp en de spinner zodat daar de lucht langs kan.
     
  7. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt Arjan,

    Ik zorg altijd dat er voldoende ruimte is rond de motor ivm de draden en de motoren draaien idd erg kort.

    NB Mag de SPECTRA nog in de database? Gaat zo meteen voor de eerste vlucht :yes::yes:

    Groeten, JH
     
  8. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Ik bedoelde juist een plaatje op de voorkant lijmen en dan VOOROP de motor monteren, dus niet in de romp.

    Maar ziet er netjes uit hoor:)
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ......euh ja, dan koelt hij beter. Maar het ziet er niet meer uit. En aangezien het naar mijn ervaring niet nodig is ga ik voor de looks :)

    De Domino heeft vanmiddag en vanavond gevlogen, gaat perfect. 1650 gram of 2000 gram maakt een GROOT verschil. En hij kan bijna verticaal omhoog.
    Geslaagde operatie dus.

    @Jan-Hein: ik ga hem er nú in zetten :oops:
     
  10. fusionsound

    fusionsound

    Lid geworden:
    2 feb 2017
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Lemmer
    Gekke vraag misschien maar blijft de afstand van het zwaartepunt hetzelfde als je, zoals ik, de motor voor op het schot hebt geplaatst?

    Ik heb de domino ook omgebouwd naar brushless en heb vandaag voor het eerst een poging gedaan. Wat me opviel bij het weggooien is dat ie meteen veel hoogte maakt. ( ook zonder throttle).
    Misschien dat iemand mij opweg kan helpen bij het goed afstellen van het zwaartepunt...
     
  11. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden
    ik heb mijn 30 jaar oude domino voorzien van een houten pylon van ongeveer 3mm triplex opgebouwd uit meerdere lagen dun vliegtuig triplex. Dan wordt ie goed stevig. Op de 3D printer een motorsteun geprint. Turnigy 2836 950 kV met klapprop in pushconfig erop gezet. 9x7 prop en een 4S graphene accu erin. Hoeft er ook geen lood meer in. 1653 gram en vliegt prima. Als je wilt zal ik er een foto van maken.
     
  12. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden
    20171012_143045.jpg
     

Deel Deze Pagina