Multiplex Easy Star

Na al een hele tijd meegelezen te hebben. Ben ik laatst een weekje op stap geweest met Corvl, en dusdanig weer gemotiveerd geraakt dat ik na 25 jaar (ongeveer) de draad weer heb opgepakt.

Vroeger met auto's / rupsvoertuigen / zwevers gespeeld. Maar dat alles is in het gedrang gekomen tijdens studeren en de dienst en daarna nooit weer opgepakt.

Om het geheel weer op te pakken hiero in de buurt een Multiplex Easy Star bijna klaar gekocht (RR) + Lipo (2S 2200mAh) + robbe lader.

Volgens Corvl is dit wel een aardig crash bestendig geheel, om weer in de groove te komen.

img0467z.jpg

Lekker allemaal van plastic (elapor) met servootjes er al in (die oude krengen die ik nog heb zijn veels te groot en zwaar) ..

img0470jd.jpg

By luusje at 2010-09-18

Stekkertjes zijn niet meer zoals ik ze ken voor de servo's... hmm dus moet toch nog ff hobbyk'en.

img0469s.jpg

By luusje at 2010-09-18

De inhoud ziet er leuk uit, maar naar mijn mening wel wat kaal..

img0468p.jpg

By luusje at 2010-09-18

Omdat ik toch wel van plan ben ook zelf weer wat te bouwen, ook direct maar een verlanglijstje gemaakt voor HK.

1e Bestelling gemaakt om te proberen deze RR kit eerst eens met mijn oude ECO 4 kanaals de lucht in te krijgen. Wil me nog wat inlezen op een mooie zender voordat ik wat koop.

RS410II-40/7509 Corona 4Ch Single Conv. Rx 40MHz (Incl 10 Rx Crystal)
HK-Firepfbag/14285 Turnigy Battery charge & store pack 23x14cm

+ nog wat klein grut, want letterlijk alles wat ik heb is verouderd.

Net zoals mijn kennis met betrekking tot batterijen en laders... wtf is een lipo LOL. Nou dat heb ik gelukkig een beetje kunnen bijlezen in de FAQ's.

Nu ik toch zit te wachten op mijn spulletjes uit HK, maar s aan de gang gegaan met de ES.
Linkje gevonden om inspiratie op te doen. Zoals ik al zei, ik vindt hem wat kaal.

Eerst maar eens die rare rondjes van de delen afgeschuurd met een oud 180 graans papiertje en nagel vijltje.

img0474d.jpg

By luusje at 2010-09-18

Leuk klusje wat op zich niet zoveel tijd vraagt.

Klussen is leuk, t kost wel wat extra gewicht maar kleurtje er over.
Schemaatje bedacht, en begonnen.

img0480es.jpg

By luusje at 2010-09-18

img0482j.jpg

By luusje at 2010-09-18

Tot zover mijn voortgang in 2 dagen.

Helaas de afplak tape weer een deel vd verf eraf gerukt.. Te goede kwaliteit vd bouwmarkt (of slechte, is maar hoe je het bekijkt :D .)

Morgen als ik tijd heb die plekjes ff bij werken.

Vleugels moeten nog een 2 tal dunne laagjes krijgen, zijn nog niet helemaal dekkend.

Wanneer er weer nieuws is zal ik t laten weten.

en kan niet wachten op mijn bestelling onderdelen.

Groetjes

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat voor lak heb je gebruikt?

:oops: Gewone bouwmarkt verf van de kar in de wei.

Mooi dat je het leuk vindt.

Denk dat als ik ze nog een keer ga verven, (na de eerste crash ;) ) zal ik denk ik eerst een dunne primer opzetten en dan een water basis verfje.

Dit is gewoon een acrylaat lakje, dat ik vele malen (nu een 4 tal keer) er dun overheen mist, om de verflaag zo dun (licht) mogelijk te houden. Had niet zoveel zin om dure verf te kopen.

Misschien in de toekomst toch nog maar s investeren in een verf systeem.

Ik weet t niet, maar zit vast in de moderator wachtrij denk ik.. zat een taalfoutje in.. ff ge-edit.. post... en pleite.. Beloof dat ik geen taalfouten meer zal editen.. :D

Vandaag verplicht thuis opzitten. (open huis)

Staartvlak maar eens geprobeerd mooi in lijn te zetten met de romp.
Het geheel past niet helemaal vlekkeloos. Bodem vd stabilizer geschuurd tot een meer passende hoek maar zelfs dan niet helemaal goed.

Goed genoeg zo eerst eens en onderste deel met lijm vast gezet.
Straks als t droog is met stiftjes en meer lijm perfect fixeren.

img0484t.jpg

By luusje at 2010-09-19

img0485n.jpg

By luusje at 2010-09-19

Het begint al wat te lijken :cool:

Hij is er!
Leuk man, mooie kleuren. KLM inspiratie? :p
Ik ga het volgen, al ben je niet echt lang bezig met de assamblage

Na al een hele tijd meegelezen te hebben. Ben ik laatst een weekje op stap geweest met Corvl, en dusdanig weer gemotiveerd geraakt dat ik na 25 jaar (ongeveer) de draad weer heb opgepakt.

Collega!!!,

Dan heb ik toch een goede daad verricht... iemand terug aangestoken met het modelbouw-virus ..... ;) En ook nog een bouwverslag erbij ... super :-)

Mooi model trouwens boven de easystar op de eerste foto... vraag me af wat dat is. ga je die ook vliegend maken?:lol:

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. En ik denk dat dit een mooie voorbereiding is op die zelfbouw Catalina of Spit :cool:

Succes, en wel filmen he die eerste vlucht.

oh ja, ip cam is ook binnen, was nog geen kattepis om hem aan de praat te krijgen, dat archos ding is nog niet leverbaar ... geduld :-/

later,
Cor

Die kopjes waarop je hem laat drogen hebben wij ook :D
Uit Texel! ;)

Vandaag mijn doosje van HK ontvangen.

Helaas zat er niet net dat kristal bij dat ik voor mijn zender nodig heb. Dus direct maar ff bij een NL internetshop een nieuwe TX kristal besteld. Nu daar dus weer op wachten.

Hier een fotootje van mijn gadgets doos.
full

Zitten direct wat kleine servootjes bij en andere dingen, maar dat is voor een ander project.. (depron inspiratie voor de winter)

Super klein ontvangertje met 10 kristallen, maar natuurlijk niet met 1 die ik heb.

Ontvangertje direct maar ingestoken en helemaal in de neus met wat velcro vastgezet.

CG bepaling gedaan en uitgemeten op de romp.
full

Vleugeltjes er ff ingeprikt en een balans standaard gemaakt op mijn workmate..
full

Toch nog wat zwaar op de staart zelfs met lipo helemaal in de neus..
Zal eens wat loden vislijn balletjes scoren morgen bij de locale vis zaak en uitwegen hoeveel er in de neus moet.. Denk ik dekseltje snijden, gaatje eronder boren en daar lood in met wat 2 componenten. Wil het zo licht mogelijk houden dus moet dan zoveel morgen naar voren.

full

Morgen is er weer een dag.

Wachten op, kristal, Decals en lood regelen. :sleeping:

Vandaag wat lood geregeld.. een plaatje. Afgeweken van mijn initiële plan. Ga het nu op de bodem plakken onder waar de lipo moet komen.

In de post lag al mijn nieuwe kristal ( 58 ), dus dat werkt dan ook weer... (ongeveer dan, direct meer :( )

Mooie afplak tape gehaald om lijnen mee op te zetten, en rondom de boel afgeplakt voor een balkje donkerblauw.
full

Kristal in mijn antieke Robbe Eco en jawel het werkt. Wat swappen van kanalen want wat welk kanaal is ben ik na 25 jaar echt wel vergeten. De handleiding spoorloos van die eco.. ligt denk ik nog bij opa en oma in het hoge noorden.

full

Roertje gaat de kant op die moet.
Elevator gaat goede kant op zoals het moet.

Gas doet het.... hmmmmmm
vreemd.. zie foto, die stand is gas dicht?
Dat heb ik in mijn geheugen toch echt anders.

Throttle naar me toe halen is gas geven. Dat is anders..
Ben ff LOST, hoe los ik dat op? Iemand een idee?
Stekkertje van de multicont x-16 omdraaien op de ontvanger zal wel niet werken ;) .
Niet dat ik dat van plan ben te proberen.
Of kan je dat ding (x-16) her-programmeren?

Vanavond nog een tweede laagje donkerblauw opzetten, morgen decals als ze er zijn...

gr Luus

Je moet waarschijnlijk de ESC(motorregelaar) opnieuw instellen. Lees even het boekje van de ESC dan kom je er waarschijnlijk wel uit.

Gr. Eric

Throttle naar me toe halen is gas geven. Dat is anders..
Ben ff LOST, hoe los ik dat op? Iemand een idee?
Stekkertje van de multicont x-16 omdraaien op de ontvanger zal wel niet werken ;) .

Nostalgie zeg ..... tijd voor een nieuwe computer zender zou ik zo zeggen..:cool:
In mijn Robbe "terra top" ... 25 jaar geleden!!!!!! kon ik in de zender de stekkertjes omdraaien die van de stick naar de printplaat gingen.

Succes,
Cor

Hoi Luusje !

Leuk ! !Dat klinkt allemaal erg bekend :p

Ik ben begin van dit jaar sinds lange tijd ook weer gaan vliegen met een easystar en heb deze zomer een paar depron modelletjes gebouwd.
Ontzettend leuk !
Ik had ook zo'n antieke bak (multiplex combi90). Hier kan je de stekkers gewoon omdraaien en het lijkt me dat dat met jouw zender ook moet kunnen...
Anders wordt het solderen, denk ik.... :( (ben hier niet de expert)
Ik heb nu hieperdehieper computergestuurde zender (hitec) gekocht - ben 2 dagen bezig geweest om de handleiding door te lezen....verbaasd wat er allemaal mee kan. Was niet eens dramatisch duur - 130 euro.
Dus als je d'r echt niet uit komt ...

succes !
Marcel

Erg leuke Easystar, met een leuk kleurenschema! Is weer is wat anders als dat standaart witte:mrgreen:.

Tim

Vandaag zijn de decals binnengekomen... Die zijn toch een beetje te klein en een mini logo zie ik niet zo zitten op de staart.

Dus ff logootje gezocht op de compuuter en geprint en gesneden
full

Busje heen en weer bewogen en voila.. De foto is natuurlijk van de goede kant.. De andere kant behoeft wat meer corrigeer werk met t penseeltje als het straks droog is. ;)
full

Heb de zender nu wat meer getest en het is me opgevallen dat de servoos niet altijd even soepel bewegen en dat de zender er zo nu en dan ff t bijltje bij neer gooit..
Ik denk dat dat met de batterijen te maken heeft dat die niet goed meer in de behuizing hangen. Maar om daar nu mee te gaan hobbieen en ook nog dat throttle gedoe. (In de Robbe Eco dus geen stekkertjes, maar t oude soldeer werk.)

Servoos kan ik niet mooi centreren met dit spul. Misschien ligt dat ook aan mijn zender. Ik neem aan dat dat in de RR verpakking redelijk was afgesteld.
Ik trek ze er dus ook niet makkelijk uit om de kopjes ff mooi op 90 graden te stellen. Zitten namelijk vast gelijmd. Volgende keer dus toch maar geen RR pakket .

Dit alles wordt me dus teveel gedoe. Dus nu toch maar op zoek naar een leuke zender. Voor niet teveel geld?.

Overweging een goedkope of toch maar direct een dure met meer mogelijkheden. Wil later natuurlijk ook spelen met retracts, ailerons, gadgets, etc. ik ken mezelf. Dus 4 kanaaltjes zal t wel niet doen en dan moet ik later weer.

Moet me nog ff inlezen op de nieuwe zenders.
Alle bakstenen vallen af. Geen touwtjes om de nek, moet gewoon licht en lekker in de hand liggen. Goeie compatibiliteit en makkelijk spul voor te kopen. Zie ik al snel een Spektrum ding of misschien toch Futaba?

Straks nog ff extra witte verf in een potje kopen.. om wat te penselen..

Gr Luus

Back