multiplex Easystar deel 2.

Discussie in 'Beginners' gestart door wiebe, 17 apr 2009.

  1. aloisdecroon

    aloisdecroon Guest

    Hallo allemaal,


    Zit al een tijdje mee te lezen op dit en andere forums zoals www.rcgroups.com. Daar heb ik met veel bewondering de FirstPersonView (FPV) threads gelezen, mijn uiteindelijke idee is dan ook om straks lange afstand vluchten te maken met video link.

    Ik heb inmiddels een Multiplex EasyStar bouw kit hier op tafel liggen. (enkel vliegtuig met motor)

    Aangezien ik bijna alles nog moet bestellen en ook meteen een goede set wil kopen EN opbouwen vraag ik graag nog eerst jullie advies/goedkeuring.

    Wil meteen goed beginnen en daarom voor een brushless motor setup gaan.
    $ 10 D2826-6 2200kv Outrunner Motor
    $ 2 APC Style Propeller 5x5 (2 pc)
    $ 10 HobbyKing Red Brick 50A ESC
    $ 12 ZIPPY Compact 2200mAh 3S 25C Lipo Pack
    $ 7 HobbyKing B3AC Compact Charger
    2x $ 13 Hitec HS-81 Micro Servo 2.6kg/16g/0.11se..

    Is deze set onderling in balans en goed voor de EasyStar ?

    Ik twijfel nog over de 50A ESC, voor de motor word een 40A aangeraden, wat verander ik nou precies door het kiezen van de zwaardere 50A, lijkt mij dat deze ESC gewoon “meer aan kan”.
    Of kan ik beter een duurdere ESC nemen, de TURNIGY Plush 40amp Speed Controller bijvoorbeeld.
    Word de goedkope ESC uit het lijstje echt heter en geeft die echt een mindere opbouw van 0% naar 100% vermogen ??

    Aangezien ik wil gaan vliegen heb ik ook een besturing set nodig.

    Hier zit mijn meeste twijfel, omdat een goede handzender toch aardig wat geld schijnt te kosten, 2de hands nog niet gekeken..
    Ik wil later ver kunnen vliegen dus zit erg te denken aan lage frequentie besturing en 1200~1300mhz video link.

    Nu zie ik veel 2.4ghz besturing, bijv. een $ 25 koste Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2. Mag ik daar van verwachten dat ik hiermee kan leren vliegen op zicht. Ze zeggen dat deze 400 meter ver gaat, lijkt me in het begin voldoende.

    Of kan ik voor zeg $ 75 een veel betere set kopen die meteen een paar km haalt ? Ben er op dit punt totaal nog niet uit.. maar wil eigenlijk gewoon zo snel mogelijk vliegen ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2013
  2. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    ik zou niet besparen op de zender. als het goed is ga je met een goede zender een hele tijd doen. ik zou kijken naar een 6-kanaals (of meer) zodat je ook wat kan doorgroeien
    denk bijvoorbeeld aan een futaba 7c of een dx6
     
  3. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    welkom op het forum! Inderdaad niet bezuinigen op de zenderset; een goede set kost snel een paar honderd euro. Je kunt ook tweedehands zoeken natuurlijk. Of ga eens in je buurt kijken bij een club, meestal willen die wel helpen met de juiste keuzes maken en wie weet heeft iemand nog iets voor je liggen..
     
  4. LazyLizard

    LazyLizard

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Melsele (België)
    Hey, ik ben eindelijk mijn easystar in elkaar aan het knutselen die al een tijdje in mijn kast lag te wachten op voldoende tijd. Nu lijkt het wel redelijk goed te lukken maar ik heb een vraagje over de antenne. Blijkbaar is het de bedoeling dat deze verlengd wordt en door een buisje loopt onderaan de romp tot aan de staart. Nu mss een domme vraag maar ik heb in het pakket geen verlenging gevonden .. gebruik je hiervoor gewoon een dunne electrische draad ? En bevestig ik die dan gewoon aan de kleine antennes van de ontvangers in de cockpit ? Het is mijn eerste projectje en hier vind ik geen topic over . (er zijn wel heel veel topics over easystars enz en de zoekfunctie leverde mij niets op dus bij deze de hopelijk iets snellere manier ;-) ) alvast bedankt !
     
  5. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    Hangt er helemaal vanaf wat voor systeem je gebruikt. Als het nog een 35mhz zender/ontvanger is zit er een lange antenne aan en gaat het verhaal van naar buiten voeren inderdaad nog op.
    Gebruik je een 2.4 Ghz systeem dan je ontvanger gewoon lekker inbouwen en hoef je geen antenne naar buiten te voeren.
     
  6. LazyLizard

    LazyLizard

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Melsele (België)
    het is een 2,4 Ghz dus een antenne hoeft dus niet. Geeft dit geen invloed op het bereik ?
     
  7. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    Nee hoor dat gaat heel goed. Metalen delen, carbon zijn wel een obstakel voor de radio signalen.
     
  8. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Een 2,4 gHz ontvanger heeft (meestal) twee antennedraadjes. Daarvan zijn alleen de laatste paar cm blank en dát is dan ook het ontvangerdeel.
    Let op dat je die twee draden HAAKS op elkaar (dus in een hoek van 90 graden) in de romp bevestigd. Alléén dan is de ontvangst optimaal.

    Zéker met FPV, waarbij je toch sneller wat verder van je zender wegvliegt, erg belangrijk :)
     
  9. LazyLizard

    LazyLizard

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Melsele (België)
    ok.. ik heb ook een tweedelige receiver of hoe noem je dat. Heb deze beide uit elkaar en haaks tenopzicht van elkaar geplaatst dus dat zou dus geen probleem mogen zijn. Bedankt voor de reakties! Nog enkel de vleugels en kan bijna mijn eerste testvlucht gaan inplannen :)
     
  10. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Ik heb een "up-grade" besteld bij ;)

    Multiplex Easy Star [easy star upgrade kit] - $10.00 : Park Flyer Plastics, Official Website of ParkFlyer Plastics Hobby Accessories ? Texas, USA

    Dit is een andere soort van upgrade, ik heb er een snoopy ingezet en nog een rootsblower bovenop met een wieltje eronder :D
    Hieronder volgen wat plaatjes van de kit, je canopy versnijden, plakken, schilderen, voila.
    De canopy met snoopy weegt 22 gram terwijl het originele kapje 8 gram woog.
    Ik heb nog steeds de originele power setup, speed 400 met gunter propje
    Maar heb wel een carbon liggertje ipv de glasvezel en de staart waar diagonalen inzaten uitgewerkt, hol Ik heb niet die 3mm buitenmantels gebruikt maar gelijk de binnen mantels vastgelijmd waarin de staaldraad hen en weer gaat. Zo ligt mogelijk gebouwd kom ik met 1800mAh 2S lipo op 595gram uit(!)(wel het gewicht met het originele kapje!) Origineel geeft Mpx 680 gram aan. En CofG komt net goed uit!
    Het wieltje kan ik erin of eruit laten, ter hoogte van het massieve gedeelte in de romp zitten twee van die buisjes die je erbij had gekregen voor de stuurstangen!;)
    In de kit zit ook een mooie bescherming voor de onderkant, zie het plaatje van de kit, maar die heb ik er nog niet onder(zwaarder!):rolleyes:
    Het blijft een leuk ding, is nog steeds te krijgen bij oa Conrad voor weinig!
    Succes
    Gr
    Kees:cool:
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Post 1756.


    eCalc - propCalc - the most reliable RC Calculator on the Web
     

Deel Deze Pagina