Multiplex Easystar II

Discussie in 'Beginners' gestart door Psygho (Emil), 26 okt 2011.

  1. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Je zou dan beter kunnen gaan spelen met een KK boardje wat ze op multicopters gebruiken. Je kan de Aeroplane Firmware van Minso Kim (zie mijn topic voor meer info) gebruiken. Zitten 3 Piezo gyros op die de elevator, aileron en rudder kunnen stabiliseren. Volgens mij kan je met je gear channel op je zender ook het boardje aan en uitschakelen. Dus wanneer het hard waait en je wilt wat stabilisatie zet je het aan, waait het niet en wil je het allemaal zelf doen zet je hem uit.

    Bij hobbyking kost het boardje 15 dollar. De programmer (om de firmware erop te zetten) kost 5 dollar. Dan nog 5 dollar verzendkosten en je hebt voor 25 dollar een perfect systeem. Op Youtube staan ook wel wat filmpjes.

    Ik heb zelf nu zo'n kk board op m'n zelfbouw tricopter gezet en het werkt echt prima. Kom zelf van de CP heli's, en dan is zo'n tricopter mega stabiel.

    Heb trouwens nog een kk boardje over. Als ik m'n easystar af heb ga ik er zelf ook eens mee spelen.

    Suc6!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    Gewoon uit belangstelling!! Heb er zeker geen ervaring mee.

    Jos
     
  3. Yihaaa

    Yihaaa

    Lid geworden:
    15 apr 2011
    Berichten:
    141
    Dankje ik zal me er eens gaan verdiepen en je topic lezen.
    Alleen al het lezen etc. vindt ik leuk aan deze hobby.



    Okay, prima. Als ik meer weet met het spelen met de gyro's zal ik het zeker hier posten. Heb je er wellicht ook wat aan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  4. Rene2012

    Rene2012

    Lid geworden:
    20 mei 2012
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Omgeving Almelo
    Vraag over Easystar II configuratie

    Hallo Ton,

    Sinds een jaar of 10 wil ik het modelvliegen weer op gaan pakken. Vroeger heb ik met brandstofvliegtuigen gevlogen. Ik wil graag een makkelijk te vliegen electrovliegtuig met voldoende power. Over een tijdje wil ik een Easystar II kopen met alles wat er verder voor nodig is. Ik las dat je i.p.v. de standaard 1040 motor, de 1500 KVmotor hebt gemonteerd en dat deze prima werkt.
    Al uw informatie heb ik al gelezen, maar dan heb ik nog een paar vragen:
    1. Ik las dat u bij de 1500 kvmotor een 4000mAhaccu gebruikt, nu is mijn vraag als ik alleen de standaard voorgeschreven motor wil vervangen door een 1500 kvmotor (en de standaard meegeleverde klapprop wil blijven gebruiken), met welke accucapaciteit kan ik dan ongeveer 20 minuten in de lucht blijven of anders gezegd: Als ik de romp niet wil 'uitsnijden', wat is dan de zwaarste accu (mAh) die standaard in de romp past?
    2. Heeft u ook de onderkant van de romp nog verstevigd, zodat de buitenkant langer mooi blijft? Zoja, met welk soort tape, glasvezeldoek? heeft u dat verstevigd?

    Alvast bedankt voor je reactie.

    Mvg, Rene

     
  5. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Ik gebruik de 4000 mAh accu niet persee met die 1500 kV motor.
    Het was een voorbeeld wat hij aan gewicht nog van af het gras omhoog trekt.
    De zwaarste accu kan ik niet beoordelen maar met een 3S 3000 mAh moet je makkelijk 20 min normaal boven kunnen blijven.
    Immers (3/19A)x 60= ca 9 min vol gas statisch.
    Realiteit is dan bij normaal vliegen minstens het dubbele aan tijd.

    De witte Tesa tape (tegenhanger grijze ducktape) van 5 cm breed voldoet prima en de kleur is bijna gelijk.

    Ik moet wel zeggen dat MIJN easystar II met die 1500 motor meer down nodig heeft dan normaal.
    Waarschijnlijk door de veranderde gewicht/ power verdeling.

    Succes
    Ton
     
  6. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    Een easystar II na mijn eerste crash...

    Heren,

    Ik vertel even mijn eerste vlieghistorie..
    Ongeveer een 2tal maandjes geleden heb ik besloten dat modelvliegen wel echt iets was dat me interesseerde. Ik speel al een 12tal jaren met modeltreinen, maar om met mooi weer op mijn treinenzolder te zitten, daar heb ik geen zin meer in. Treinen zijn voor als het slecht weer is.
    Ik heb toen eerst de Phoenix flightsim gekocht met een Dx6i. Wegens toch wel veel tijd reeds uren gesimed. Dat begint te lukken, dus eens gegoogled op modelvlieg clubs, en ja hoor...Op 5 km hier vandaan zit de Hasseltse model vlieg club. Dus ik me lid gemaakt en veel gevraagd en gaan kijken. Ongeduldig dat ik ben heb ik toen een vliegtuig gekocht. Een ucanfly van Hype. Dit na het lezen van verschillende draadjes hier op het forum. Dat ding stond hier maar te roepen:'Vlieg met mij" maar het weer leende zich niet. Wel ondertussen op de club afgesproken voor dit weekend, dan was er iemand die zou me helpen. Ik dus vandaag veel te vroeg op afspraak, zenuwachtig en vol spanning. Et voila, le moment suprème. De begeleider stijdt op en geeft me de zender. Prima, ik draai voorzichtig wat rondjes, en geef de zender terug voor de landing. Prachtig. Ik dus mijn tweede batterij erin en na een half uurtje kan ik nog eens.
    De begeleider stijgt op, geeft me de zender, en toen ging het mis. Als een speer naar beneden en een knallende neuslanding. Gevolg, na een vlucht van 5 seconden een totalloss. Schroef stuk, neus stuk, romp helemaal krom en gescheurd, vleugels eraf gerukt en gescheurd en en en..... Dus brokken.
    Natuurlijk wel een teleurstelling, maar OK, dat hoort erbij. Dus besloten om op aanraden eens te lezen over de Multiplex easystar 2. Zal ongeveer in de zelfde prijsklasse liggen als mijn wrak.
    Ik heb begrepen dat de easystar verkocht wordt zonder motor of servo's. De motor zou ik me laten adviseren door de verkoper. Maar de servo's daar is een enorme keuze in, en daar ken ik niks van. Ik zou bij W&W het toestel kopen, daar komt mijn UCF ook van, maar ik wil het budget toch wel een beetje onder controle houden. En ik snap ook wel dat een winkelier aan een leek als ik soms wat wil overpowered verkopen. Mijn zender komt van RCaddict maar die heeft het vliegtuig niet in voorraad, en ik zie niet dadelijk op de site hoelang het duurt vooraleer ze kunnen leveren. Daar zijn wel goedkope servos, maar het is toch gemakkelijker om alles in 1 shop te halen.
    Dus is mijn praktische vraag, welke servos zijn niet te duur. Bij W&W zie ik ook DES, Digital, HV, en nog veel meer aan toch wel hoge prijzen. Ik zie echt door de bomen het bos niet meer.
    Een andere mogelijkheid is om de UCF te slopen en die servos te gebruiken, maar volgens de oude ratten van de clug is dat zonde, die UCF is volgens hun nog niet verloren..
    Ik heb dus de spectrum Dx6i, een 6 kanaals Spektrum ontvanger en 2 Lippo's 3s 2200mw.

    Zo een heel verhaal, maar ik moest mijn teleurstelling toch een beetje kwijt.
    Graag advies.

    Dirk
     
  7. Rene2012

    Rene2012

    Lid geworden:
    20 mei 2012
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Omgeving Almelo
    Motorvraag

    Ton,

    Bedankt voor je antwoord. Omdat je aangaf dat de 1500 kv meer down nodig heeft, is mijn vraag hoe je de motor meer down hebt gegeven. Is dat door de motor meer down te geven (schuiner te plaatsen)? Moet je daardoor de 'motorruimte' aanpassen/'versnijden' of kan dat op een andere manier? Past de 1500 kv verder helemaal goed zonder de 'motorruimte' aan te passen?

    Zou je met een windkracht 3/4 (wind van vandaag) nog kunnen vliegen met de Easystar 2 i.c.m. de 1500 kv motor?

    Mvg,

    Rene

     
  8. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2012
  9. Rene2012

    Rene2012

    Lid geworden:
    20 mei 2012
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Omgeving Almelo
    Ton,

    Bedankt voor je hulp bij het configureren van de Easystar II (met rolroeren). Ik ben nu een behoorlijk eind. Ik moet alles nieuw kopen, daarom heb ik nog een paar laatste vragen over de configuratie. Wat moet ik naast de 1500 kv motor (Turnigy Aerodrive SK3 - 2836-1500 Brushless Outrunner Motor) met 3S 3000 mAh Lipo accu kopen (zie vragen hieronder):
    -Welk merk accu met de volgende eigenschappen: Lipo 3S 3000 mAh
    -Welk merk en type servo’s: 4 maal ((Nano-S servo))?
    Moeten dit nog zwaardere servo's zijn i.v.m. de zwaardere motor (in vergelijking tot de standaard motor)?
    -Servo verlengkabel: 2 x 30cm nodig?
    -Welk merk en type regelaar (incl. BEC) (Amperes): ?
    -Zender: Het is mijn bedoeling om een Graupner MX-12 zender te kopen.
    Is het dan handig dat de servo's ook van Graupner zijn?
    -Welk merk en type laadapparaat?

    Groeten,

    Rene
    [mod]onnodige quote verwijderd[/mod]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2012
  10. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Oke een lijstje dan.
    Overigens hiervoor staat in de diverse posts genoeg voorbeeldjes.

    servo’s
    HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's

    Regelaar
    Turnigy 25A ESC/Regelaar met UBEC - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's

    Servo verleng draad
    30CM Servo Verlengkabel (JR) 26AWG Light (10 stuks) - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's

    Accu
    Turnigy 3000mAh 3S 20C Lipo Accu - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's

    Lader is heel persoonlijk.
    Uit je vragen denk ik dat je een beginner bent dus nog alles nieuw moet aanschaffen.
    Om dan een juiste lader te adviseren is lastig want als je deze hobby voort zet dan ben je al snel toe aan een lader met meerdere uitgangen.
    Dan kun je thuis komend na het vliegen een aantal accu's tegelijk aan de lader hangen en niet een voor een.
    Maar oke voor de start is dit b.v. een goede lader geschikt voor 230V en 12V
    Hype X-Treme X7 Lipo Lader met voeding (082-6065) - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's
    Er zijn legio andere voorbeelden van bovenstaande spullen/ merken echter ik zou hier mee tevreden zijn.
     
  11. Rene2012

    Rene2012

    Lid geworden:
    20 mei 2012
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Omgeving Almelo
    Laatste paar vragen

    Hallo Ton,

    Bedankt voor je reactie en tips. Op zich ben ik geen beginner, ik heb al bijna 6 jaar brandstofmodelvliegtuigen gevlogen. Ongeveer 11 jaar geleden ben ik gestopt. Nu wil ik het modelvliegen weer oppakken, maar dan met electrovliegen, dat is helemaal nieuw voor mij. In januari heb ik een modelvliegsimulator aangeschaft om het vliegen weer op te frissen, dat gaat alweer behoorlijk goed.

    Ik heb nog een laatste paar vragen:
    -Laadapparaat: Je hebt een laadapparaat geadviseerd om mee te beginnen, en welke zou je nemen als je meer gevorderd bent?
    -Veldlaadapparaat: Wat is in de praktijk handig? Een veldlaadapparaat kopen of meerdere accupacks kopen en deze na het vliegen te wisselen (zonder op het veld te hoeven laden)? Als je een veldlaadapparaat gebruikt, is zoiets te koop, zoja welk merk en type?
    -Zijn de stekkers aan accu's, regelaars van verschillende merken hetzelfde?
    -Hebben de verschillende merken van servo's, ontvangers, etc. tegenwoordig allemaal dezelfde stekkers of is dit altijd nog verschillend per merk?


    Mvg,

    Rene

    [mod]
    onnodige quote verwijderd[/mod]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2012
  12. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Zet je woonplaats even bij je avator en woon je in mijn buurt dan ben je welkom en wil ik je wel even wegwijs maken dat gaat gemakkleijker dan op papier.

    Op het veld kunnen laden aan b.v. de auto accu kan makkelijk zijn.
    Je zit dan nooit omhoog en heb je een lader die meerdere accu’s tegelijk kan laden dan vlieg je de hele dag door.
    Heb je een clubhuis dan is 230V weer aanwezig echter op vakantie misschien weer niet.
    Je kunt ook beslissen meerdere accu’s aan te schaffen zodat je op het veld niet hoeft te laden.
    Als ik met elektro zou moeten starten dan zou ik een multilader nemen voor meerdere accu’s tegelijk.
    Hier enkele mogelijkheden ze zijn er van alle merken.

    voor 4 accu’s tegelijk op 12V
    POWER PEAK® Quad EQ-BID 4x50W 12V

    voor 3 accu’s ook op 12V
    POWER PEAK® TRIPLE 360W EQ-BID

    Dus voor beide heb je een voedingsunit 230V – 12V nodig

    Deze alleen op 230V dus niet te gebruiken op het veld aan de auto accu.
    POWER PEAK® Quad EQ-BID 230V

    Je kunt ook zoeken naar een lader die 230V is en ook een 12V aansluiting heeft.
    Of deze ook te verkrijgen zijn voor meerder accu's tegelijk moet je even zoeken.

    Als je een eerste keuze gemaakt hebt dan kun je hier op het forum altijd wel een draadje vinden over het bewuste artikel.

    Stekkers zijn er in alle soorten en maten.
    Je moet een keer beslissen met welk systeem je aan de gang gaat zodat alles hetzelfde is.
    Zoveel mensen zoveel meningen maar ik gebruik de 4 mm goudstekkers die bevallen mij goed.
    4mm Gold Connector met bescherming (5 paar) - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's

    De servo’s hebben bijna allemaal dezelfde aansluiting gelukkig is dat redelijk geregeld.
     
  13. Rene2012

    Rene2012

    Lid geworden:
    20 mei 2012
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Omgeving Almelo
    Bedankt...

    Hallo Ton,

    Bedankt voor de informatie en voor je uitnodiging. Ik woon in de buurt van Almelo, dat is dus wel een heel eind.
    Ik ga binnenkort eerst ook bij een paar modelvliegclubs kijken en daar kunnen ze mij ook wellicht wat dingen laten zien en vertellen.

    Voor nu weet ik eerst voldoende en ben ik enorm geholpen, waarvoor nogmaals dank.

    Vriendelijke groeten,

    Rene

    [mod] onnodige quote verwijderd, een post boven je quoten is niet nodig. Quoten is handig wanneer er onduidelijkheid onstaat, als je de quote niet zal gebruiken. Bv reageren op een 10 posts terug.
    mvrg: Emil, mod
    [/mod]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2012
  14. Yihaaa

    Yihaaa

    Lid geworden:
    15 apr 2011
    Berichten:
    141
    Zojuist met de EZ2 wezen vliegen en de manoevres worden steeds wat spannender.
    Ik heb nu het rollen onder de knie maar echt snel gaat het niet.
    Is er een trucje om het nog iets sneller te krijgen door bv roer erbij te gebruiken?
    (ik weet het is natuurlijk een trainerstoestel dus supersnel rollen doet ie niet echt, maar misschien hebben jullie tips)

    Trouwens m'n gyro installatie op de EZ2 is tot op heden op niets uitgelopen.
    Ik wil de gyro op de rolroeren plaatsen, maar 1 gyro op 2 servo's krijg ik niet aangesloten... en ik krijg m'n zender niet geprogrammeerd dat ik de gyro aan en uit kan schakelen :( Dus voorlopig dit uitgesteld.
     
  15. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Even postje van mijn kant. Ik gebruik de Easy om wat thermiek te zweven en wat relax rondtoeren. Beiden gaat prima.

    Alleen ik zit wat te knoeien met de afstelling van het zwaartepunt en trim.

    In de eerste instantie het zwaartepunt precies zo gelegd zoals in handleiding. Alleen voor een neutrale half-gas vlucht moest het hoogteroer iets up getrimd worden. Voor een soepele glijvlucht hetzelfde. Echter... als ik een duikvlucht gaf (zonder motor), en alles los liet, veerde hij als de snelheid genoeg toe nam gelijk op en eindigde met de neus recht omhoog om daar dus te stallen, om zo in dit ritme door te gaan. Een soort op/neer patroon. Hij heeft die neiging ook na de ininitiele klim naar hoogte en als ik de motor afzet. Hij oscilleert dan flink na (op/neer).

    Toen bedacht ik dat misschien het opstaande roer een probleem was (die zorgt uiteindelijk voor de opgaande beweging bij toenemende snelheid).

    Maar het roer recht trimmen werkt niet, want hij gaan dan alleen maar omlaag.

    Dus het zwaartepunt wat naar achteren gezet (1 cm). En ja nu recovert ie na wat fijn-afstellen van de trim heel geleidelijk van een duikvlucht, zonder weer extreem op te veren (ja tenzij je de snelheid echt hoog laat oplopen).

    Alleen nu heb ik dus dat vanaf lage snelheid ineens vol gas, dat ie de neiging heeft om de neus naar beneden te drukken. Dat kan link zijn bij plotse doorstart, maar ook bij opgooien. Maar ja ik zie geen mogelijkheid om de domping af te stellen, het het lijkt me toch dat Multiplex nagedacht heeft over de domping?

    Iemand hier ook te maken mee gehad?

    Of ben ik te kritisch? Andere toestellen heb ik wel perfect weten af te stellen. DUs een 45 gr duik blijft een 45 gr duik, door afstemmen domping geen reactie door motorvermogen etc,...
     
  16. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Mavlo,

    Domping kun je m.i. aanpassen door tussen de motor en het plastic over de onderste 2 of bovenste 2 boutjes een ringetjes te doen.
    Zo wijzigd de stand van de motor t.o.v. de romplijn.
    Ik ben ook aan het experimenteren met deze standen maar ben nog niet verder gekomen.
    De ES II ligt even in de wachtkamer.
    Ton
     
  17. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    [mod] onnodige quote verwijderd, een post boven je quoten is niet nodig. Quoten is handig wanneer er onduidelijkheid onstaat, als je de quote niet zal gebruiken. Bv reageren op een 10 posts terug.
    mvrg: Emil, mod
    [/mod]

    Ok ik ben benieuwd naar jouw experimenteer-ervaringen.

    Tussen de spinner en de motorbevestiging is bij mij net 1 mm ruimte. Ik durf de prop/spinner niet verder naar achteren te monteren want de motor-as is erg kort. Dus als ik hem met ringetjes ga kantelen, loopt hij al snel aan. Of ik moet een ander asje gaan zoeken...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2012
  18. Red-Baron

    Red-Baron

    Lid geworden:
    2 jun 2012
    Berichten:
    20
    Locatie:
    In de buurt van Tilburg/Efteling
    Heb het ook al mijn in mijn eigen topic gevraagd, maar ik stel hem hier nog een keertje...

    Ik wil ook graag een Easystar II gaan kopen, maar ik ben nog helemaal nieuw in de RC wereld en ben dus nog een beetje terughoudend met het zelf nog bij bestellen en uitzoeken van onderdelen...
    Welke 'versie' van de Easystar II moet ik dan kopen, RTF, RR, KIT etc.? Ik heb nog geen accu, lader, zender etc.
    Wat raden jullie mij aan?

    Alvast bedankt.
     
  19. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Deze vraag is zo algemeen dat deze niet te beantwoorden is, lijkt me. Dat is ongeveer zoiets als: ik wil een documentaire Planet Earth gaan kijken, welke TV moet ik kopen, DVD of Bluray en welke versterker en geluidboxen raden jullie me aan?

    Je krijgt dan geen advies maar meer wat mensen zelf het best vinden.

    Er zijn 1001 in oplossingen, en er zijn er zoveel omdat iedereen eigen wensen en eisen heeft. Ik heb geen idee van je verdere plannen in de toekomst met vliegen (blijft het bij de easy of zie je dit alleen als opstapje). Daarvan afhankelijk is al de keuze voor een zender. Dan weet ik niet je budget. Het mooist is een 3 batterijen en een mooie lader. Maar ja, als je niet zeker weet of je hiermee doorgaat dan is dat ook zonde geld.

    Ik denk dat je het snelst geholpen bent als je even gaat bijpraten bij een vliegclub. Dat communiceert veel makkelijker. Je kunt dan veel sneller je ideeen doorspreken en zij kunnen daar dan makkelijker op inhaken.

    Je kunt je ook eens bij een winkel laten voorlichten.

    Of je kunt je zelf inlezen op fora. Er staat werkelijk zoveel op internet, zeker over de Easystar. Dus je kunt aan de hand daarvan misschien wat naar je eigen voorkeur uitzoeken. Als je je dan een beeld hebt gevormd kun je hier ook een gerichtere vraag stellen. Dan krijg je ook gerichter antwoord.

    Algemene vraag is algemeen antwoord (of vaak geen), dat geldt in de echte wereld maar ook op fora ;).
     
  20. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Heb je de moeite genomen om dit draadje van begin tot eind te lezen dan kom je al bergen info tegen en kun je gerichtere vragen stellen zoals Mavlo al aangeeft.
    Succes
    Ton
     

Deel Deze Pagina