Multiplex Easystar II

Discussie in 'Beginners' gestart door Psygho (Emil), 26 okt 2011.

  1. Red-Baron

    Red-Baron

    Lid geworden:
    2 jun 2012
    Berichten:
    20
    Locatie:
    In de buurt van Tilburg/Efteling
    Ok, sorry dat ik zo onprecies ben. Ik zie dit vliegtuig idd als opstapje en wil later wat duurdere modellen gaan vliegen.
    Waar ik naar zoek is een versie die het minst werk geeft, niet qua vliegen, maar qua vliegklaar maken. Omdat ik nog nieuw ben in RC vliegen ben ik nogal ''allergisch'' voor dingen zoals dat je nog servo's moet kopen en monteren. Er zijn dan weer zo veel verschillende soorten servo's dat ik niet meer weet wat ik moet kiezen (servo's noem ik gewoon even als voorbeeld).

    Ik heb dus het liefst een versie van de Easystar (of 'clone') die snel vliegklaar is en zonder dat ik nog dingen zoals accu's, laders, servo's etc. moet aanschaffen. Uiteraard schaf ik wel gewoon een zender aan.

    Een ding dat ik nog niet echt begrijp is dat je een zender los of zender + ontvanger kunt kopen. Hoe weet ik precies of ik wel of geen ontvanger moet aanschaffen?

    Groetjes Red-Baron
     
  2. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Neem dan de RR versie, hier hoef je alleen een ontvanger en accu in te plaatsen, koop een wat betere lader hier heb je later ook nog wat aan (ultramat 14+ bijvoorbeeld). Een goede zender is bijvoorbeeld de mx12 hott om mee te beginnen, beter kan natuurlijk ook maar hang van 't budget af. Ik hoop dat je hier een mee vooruit kan.
     
  3. Yihaaa

    Yihaaa

    Lid geworden:
    15 apr 2011
    Berichten:
    141
    Vanavond eens deze motor in mn EZ2 gebouwd en ermee gevlogen.

    HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 2836-1500 Brushless Outrunner Motor

    T.o.v. de standaard Multiplex motor toch een stukje sterker!
    Vloog heerlijk. Alleen de accu ging natuurlijk stuk sneller leeg.
    En alles werd wat warmer.

    Dit motortje is een aanrader voor de beginner die net ff wat meer power wil.

    Trouwens wie heeft er nog een tip voor me om nog een stapje hoger qua motor te gaan? En zal ik dan ook andere aanpassingen moeten doen? Bv de vleugels versterken?
     
  4. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Als je nog zwaarder gemotoriseerd wilt, kun je denk ik beter kijken naar een sneller toestel. Die dus ook een kleinere invalshoek heeft van de vleugel en een lagere weerstand heeft dan de huidige vleugels. Je merkt gewoon na een verticale duik dat hij heel vlot de snelheid weer kwijt is.

    Als je boel gaat oppompen met nog meer vermogen zit je dus een beetje buiten zijn ideale gebied te werken. Easy is juist erg efficiënt op lage snelheid. Je hebt bijna niks nodig om hem te laten gaan op lage snelheid. Maar als je het gas erop zet en kunstjes doet ben je zo door je batterij.

    Easystar blijft toch meer een soort semi-zwever met wat aspiraties om ook leuk rond te "knallen", maar meer toch niet lijkt me. Althans, dat is mijn idee erover he.
     
  5. Rene2012

    Rene2012

    Lid geworden:
    20 mei 2012
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Omgeving Almelo
    Om op de vraag van Red-Baron (en andere nieuwkomers) terug te komen, hieronder een totaalplaatje voor een beginner, die een ietwat ''opgevoerde'' Easystar II wil aanschaffen. Er zijn veel meer configuratiemogelijkheden, maar de hieronder genoemde is een van de vele goede configuraties. Deze informatie is verzameld met ondersteuning van Ton en andere modelbouwers/-vliegers van dit forum, waarvoor hartelijke dank.

    EEN TOTAALCONFIGURATIE EASYSTAR II MET STERKERE MOTOR:

    VLIEGTUIG: Multiplex Easystar II ARF (214260)

    MOTOR: Turnigy Aerodrive SK3 - 2836-1500 Brushless Outrunner Motor

    REGELAAR: Turnigy 30A ESC/Regelaar met UBEC (later gewijzigd van 25A in 30A, omdat 25A misschien net iets te krap is, zie vervolg van dit draadje)

    SERVO (4 stuks): Hextronic HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo

    SERVO VERLENGKABEL (2 stuks): 30CM Servo Verlengkabel (JR) 26AWG Light

    ACCU (min.1 stuks,max.3 stuks): Turnigy 3000mAh 3S 20C Lipo Accu

    ZENDER / ONTVANGER: Graupner MX-12 Hott (33112), incl GR-12 ontvanger en
    zenderlader

    LAADAPPARAAT (ook veldgeschikt):pOWER PEAK® Quad EQ-BID 4x50W 12V (excl. Voedingsunit 230 -12V)

    LIJM (2 tubes van 50 ml): Uhu Por (UHU40359)

    Veel succes!
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2012
  6. Yihaaa

    Yihaaa

    Lid geworden:
    15 apr 2011
    Berichten:
    141
    Ik heb dus sinds gisteren ook deze motor en ESC en ik heb het geheel eerst ook aan een power meter gehangen.

    Motor trok 23 a 24 A. (statisch (op de grond dus)) is dit dan eigenlijk niet wat aan de krappe kant voor de ESC?
     
  7. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Vreemd de mijne trok 19A.
    Regelaar geen probleem je vliegt nooit lang achter elkaar vol gas.
    Overigens hij kan ook een stoom hoger hebben als die 25 A, staat in de specs.
    Ton
     
  8. Yihaaa

    Yihaaa

    Lid geworden:
    15 apr 2011
    Berichten:
    141
    Idd vreemd, zal binnenkort m nog een keer testen. Denk dat ik de powertester ook eens in het vliegtuig installeer tijdens het vliegen. Hij onthoudt de max waarde die ik dan op de grond kan aflezen.

    En inderdaad je vliegt toch nooit lang achter elkaar, meestal vol gas omhoog en dan zo lang mogelijk zweven :) heerlijk!
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2012
  9. Rene2012

    Rene2012

    Lid geworden:
    20 mei 2012
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Omgeving Almelo
    Ton,

    Als je toch wel eens een vlucht vol gas wilt vliegen, is het dan handiger om een regelaar te nemen die net iets meer kan hebben, dus de Turnigy 30A ESC/Regelaar met UBEC?

    Of is het om de een of andere reden nadelig om een sterkere regelaar te gebruiken (als dat niet nodig is)?

    Yihaa, laat je hier even weten wat je tweede test heeft opgeleverd?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
     
  10. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Verkeerd is het niet maar daar moeten de elektronica insiders maar iets over zeggen.
    Mijn 2e test motordomp heb ik nog niet kunnen doen ben druk aan het verbouwen.
    Ton
     
  11. Yihaaa

    Yihaaa

    Lid geworden:
    15 apr 2011
    Berichten:
    141
    Ik ga binnenkort de 30A bestellen. De hoeveelheid A die het motortje trekt is voor mn gevoel iets teveel voor de huidige 25A ESC. Lijkt me beter wat reserve te hebben.

    Zojuist mijn tweede test gedaan en blijft zo rond de 25A. Okay in de lucht zal het wel wat minder zijn maar toch....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    Heb je de prop gebalanceerd?
     
  13. Yihaaa

    Yihaaa

    Lid geworden:
    15 apr 2011
    Berichten:
    141
    Nope. Hoe moet je dat doen dan?
     
  14. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    102
    Als ik eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator   (c) by Markus Mller gebruik om het A te bereken kom ik uit op ongeveer 22,5A. (met de 7x6 standaard prop) Reken je daarbij de servo's en de ontvanger bij dan kom je hoger uit. De specs van deze motor geeft aan dat 31A het max is en een 7x6 3 blade geeft 27,9A.
    Maar zoals Ton zegt vol gas ga je maar even dus met een 7x6 2blade zou 25A voldoende moeten zijn.
    Een grotere ESC kan maar die is zwaarder en zal wellicht iets meer verlies geven. (dat laatste weet ik niet zeker maar vermoed dat)
     
  15. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Nee vaak juist heeft een grotere ESC minder verlies omdat grotere FET's. Moet ook wel want bij grote stromen is elke extra weerstand (impedantie) juist nog kritischer (verlies = warmte = ...).

    Ik heb er een 30A in zitten en dat gaat prima. Die weegt misschien 4 gram meer dan een 25A, maar ja dat merk je echt niet. Ik ga ook altijd op een zeker overdimensionering. Hoeft echt niet x2 te zijn, maar vaak 33% meer dan motor vraagt. Hangt ook af van kwaliteit ESC. Een goede kwaliteit zal waarschijnlijk netjes op zijn gespecificeerde stroom kunnen werken. Maar die Hong Kong spullen zijn vaak toch wat over-gespecificeerd heb ik het idee.

    En over maar even vol gas... Het is wat je maar "even" noemt. Hangt van je gebruik af denk ik. Als ik ga thermiek zweven is het vaak warm (in de zon). En als ik dan in een keer naar een flinke hoogte klim, dan ben je toch wel een volle minuut op vol vermogen aan het trekken. Als je ESC dan niet op je stroom berekend is, gaat deze zeker over zijn nek.
     
  16. Rene2012

    Rene2012

    Lid geworden:
    20 mei 2012
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Omgeving Almelo
    Hallo Mavlo77,

    Bedankt voor de info. Andere vraag: Is het gelukt met de domping van de Turnigy 1500 motor? Zoja, wil je dan doorgeven waar en hoeveel ringen je geplaatst hebt tussen motor en vliegtuig?

    Mvg, Rene
     
  17. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Nee is niet meer gelukt. Wel nog mee gevlogen maar geen tijd gehad om daar nog goed naar te kijken. Komt nog, en dan zal ik het hier laten weten.
     
  18. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    102
    Weer wat geleerd! Dank je wel Malvo.

    Die 33% overdimensionering heb ik ook gebruikt bij mijn aankoop maar heb wel het idee dat het iets teveel van het goede is geweest. De motor haalt nooit die max 31 A die ze opgeven op de site als ik naar de metingen hier kijk.
    Hoewel die esc zal dan ook wel niet (zoals Malvo al zei) de opgegeven waarden aankunnen.

    Zit ik in iedergeval goed met mijn HK 40-50A opto only en losse 5A ubec.
    Wil er op den duur FPV mee gaan vliegen en dacht dat te groot geen kwaad kan.
     
  19. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Mooi. Ja die 40A is dan ruim bemeten. Zoals ik zei: vlieg ik met 30A. Maar ach... wat weegt zo'n 40A nu zoveel extra dan een 25 of 30A? Niet veel. Dus inderdaad heb je wat reserve voor belasting in zwaardere omstandigheden.
     
  20. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    102
    Ik heb nu alles binnen, vliegtuig, motor, lipo enz en binnenkort als ik wat meer tijd heb ga ik hem in elkaar zetten. Uiteindelijk wil ik de EZ* voor FPV vliegen gebruiken maar nu eerst zonder FPV spullen om het gevoel weer terug te krijgen.

    Hebben jullie nog tips hoe de EZ* II in te richten zodat ik hem straks niet uit elkaar hoef te snijden om de FPV spullen er weer in te stoppen.
    BV plaatsing van de spullen en/of alvast een kabeltje plaatsen in afwachting van de fpv materialen.

    Ik kan namelijk weinig info vinden over de indeling van de EZ* II voor FPV.

    Mijn dank!
     

Deel Deze Pagina