Multiplex Easystar II

Discussie in 'Beginners' gestart door Psygho (Emil), 26 okt 2011.

  1. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.763
    Locatie:
    Lelystad
    Vanmiddag weer even gevlogen met de ES II.
    Zoals ik al een keer eerder had aangegeven moest ik steeds veel down geven om mooi rechtuit te vliegen.
    Veel geschoven met de accu en het pompen werd minder door de accu naar achter te schuiven (duiktest)
    De elevator staat nu toch wel 3 mm down.
    Ik dacht dat dat door de zwaardere motor kwam maar nu denk ik dat het horizontale stabilo niet goed staat.
    Dus mijn gedachte is om de achterzijde van het hor stabilo achter iets te tillen (schuim snijden) waardoor de elevator weer neutraal kan staan.
    Helaas heb ik geen instelhoek meter om mijn gedachte te staven maar op het oog zie ik het ook.
    (Ik heb nl een carbon staaf in de romp van voor naar achter en het kan zijn dat ik daardoor een natuurlijke kromming van de romp teniet gedaan heb)

    Heeft iemand een instelhoek meter en wil je dan de vleugel en hor stabilo eens meten.
    Ik hoor het graag.
    Groeten
    Ton
     
  2. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Hoi Ton, even afgezien van het dompingsverhaal (moet ik nog steeds doen), heb ik dus ook het zwaartepunt naar achteren gelegd onlangs.

    In de eerste instantie ook pompen bij de voorgeschreven plek van zwaartepunt en hoogteroer stond wat op bij een trim voor neutrale vlucht.

    Toen naar achteren gaan schuiven met het zwaartepunt. Bij neutrale hoogteroer veel minder pompen. Duiktest eindigt dan nog steeds in een opvering terug omhoog...

    Toen NOG verder naar achteren gegaan met zwaartepunt, en dan staat het hoogteroer inderdaad wat naar beneden. In die situatie vliegt ie zoals ik het bij andere vliegtuigen ook lekker vind vliegen. Dus duikvlucht blijft duikvlucht, of misschien een zeer lichte afvlakking naar horizontaal.

    Dus ik onderschrijf je bevindingen.

    Maar ik dacht dat de EZ wellicht niet ontworpen is voor strakke duikvluchten en perfect neutrale vluchten. Dus heb ik hem weer teruggeschoven naar de positie waarbij hoogteroer neutraal staat. Dan is de duikneiging bij plots gasgeven ook minder dan als het hoogteroer omlaag getrimd staat...

    Nouja ik gebruik hem vooral om beetje thermisch te cirkelen en wat luchtfoto's/video's te maken. Dus ik ga er geen complete studie van maken. Voor strakke uitgebalanceerde vluchten gebruik ik weer andere vliegtuigen.
     
  3. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.763
    Locatie:
    Lelystad
    Oke jij hebt dus soortgelijke bevindingen ik dacht even ik ben de enige.
    Ik heb ook de standaard motor getest maar met dezelfde resultaten.
    Ik ga er nog weer eens mee aan de slag.
    Ton
     
  4. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb inmiddels tijd gevonden om aan de bouw te beginnen, en kan melden dat de klapprop van multiplex perfect past op de NTM Prop Drive 28-26 1350KV / 310W (3mm as, in tegenstelling tot 3,2mm as van de stock motor). Er zitten twee spantangen bij de easystar 2 geleverd. De 'smalste' past perfect op de NTM motor! Voor een ieder die dit dus ooit overweegt; kan prima!

    Ik zit wel met het volgende: De NTM motor heeft veel kortere motor kabels dan de originele multiplex motor kabels. Ik kan twee dingen doen:
    -Krimpkous van de ESC verwijderen en de motordraden in 1x verlengen
    -ESC motordraden laten zoals ze zijn, en dmv gold bullet connectors een tussenstukje maken.

    Wat zouden jullie doen? Manier 1 is misschien wat veiliger, aangezien er minder connectors zijn...maar ook een stuk meer werk. Voor de motorwerking zou het volgens mij niet uit mogen maken?

    Of hebben jullie ervoor gekozen om de esc extern te bevestigen? Ik zie dat er mensen de esc aan de buitenkant van de easystar stoppen....mijn inziens een lelijke oplossing, maar zal wel voldoende koelen!
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2012
  5. Rene2012

    Rene2012

    Lid geworden:
    20 mei 2012
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Omgeving Almelo
    Hallo Ton,

    V.w.b. de positie van het stabilo probeer ik met je mee te denken. Maar ik heb nu een vraag:
    Je schrijft dat het stabilo aan de achterzijde van het vliegtuig gelift moet worden. Maar als je nu veel down moet geven, moet het stabilo dan aan de achterzijde van het vliegtuig niet iets verlaagd worden i.p.v. verhoogd? Of denk ik nu verkeerd?

    Groeten,

    Rene
     
  6. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.763
    Locatie:
    Lelystad
    @Maarten 112
    Ik heb de motordraden verlengd dus gewoon een extra stukje er aan gesoldeerd en dan de connector er weer op.

    @ Rene 2012
    Ik geloof dat je gelijk hebt ik ga volgende week eens experimenteren.
    Nog niks snijden gewoon wat opvullen en met tape vast zetten.
    Er zit wel wat ruimte in de opening als je hem niet vast zet met de vergrendeling.
    Ton
     
  7. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt voor je antwoord, ik had inmiddels al een tussenstukje gemaakt. Normaal verleng ik de draden, nu maar eens gekeken of het met een tussenstukje even goed gaat...volgens mij mag het geen problemen geven.

    Alles is gelijmd, alleen de twee helften moeten nog op elkaar. De ESC zit inmiddels vast met klittenband...dan is vervanging eventueel nog een optie. De receiver zet ik pas vast als de twee helften op elkaar zitten.

    Vliegt hier iemand met 2,4 ghz? Ik zit een beetje in m'n maag wat de beste plek is om de sattelietontvanger te plaatsen. Het draadje door één van de luchtgaten laten lopen (onder de vleugel), en daar de satteliet plaatsen....of een gootje maken in de staart, daar de draad door laten lopen en dan een gaatje naar buiten maken? Maakt het nog uit waar de antenne van de sattelietontvanger naartoe wijst? Gaat overigens om de orangerx receiver (hobbyking) voor spektrum en ook de sattelietreceiver van hobbyking.
     
  8. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Ik zou ze onder hoek van 90 graden plaatsen. Ik zou het niet te moeilijk maken allemaal. Ik heb er een AR600 full range in zitten. Die heeft 1 lange spriet en een korte. De korte ligt van links naar rechts op de bodem onder de vleugel. De lange spriet heb ik in het buisje geduwd dat normaal bedoeld is om je 35 MHz antenne in te duwen. Op die manier liggen ze ook onder een hoek van 90 graden.

    Maar als je 30 passen kunt doen met je range check, dan zou je volgens mij ook zonder satelliet toe moeten komen hoor. Gewoon park-flyer receiver dus.

    Ik zou niet allemaal moeilijk doen met gaatjes in de fuse etc. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat de foam de 2.4 GHz straling afschermt.
     
  9. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    mavlo77, bedankt voor je antwoord. Ik was inderdaad bang dat het foam het bereik zou aantasten. Ik kom van de helicopters....dus dit is allemaal nieuw voor me:)

    In dat geval ga ik het gewoon simpel doen; orange rx receiver in de romp, antenne horizontaal, sattelliet op de romp onder de vleugel met antenne verticaal. Draadje gewoon simpel naar buiten via de luchtuitlaat...

    Heb jij alle servo kabels etc samengebonden met tiewraps? Vooral de servo kabels van de rudder/elevator zijn gigantisch...misschien toch beter inkorten?
     
  10. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Nee die heb ik allemaal naar achteren in de holle loze ruimte daar gedrukt. Altijd handig als je de ontvanger er weer eens uit moet halen. Niets zo lastig als gepruts met net iets te korte draadjes ;). Even gewoon in hoek met tape vastzetten en klaar. Maar die van mij waren niet zo super lang, laat het 20 cm zijn? Als ze echt te lang zijn en een dikke bos die in de weg zit, dan inkorten natuurlijk. Maar wel netjes met krimpkousjes enzo, en goed solderen ;). Of een nieuw stekkertje eraan zetten.
     
  11. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Helemaal waar mavlo77, Ik laat het inderdaad ook maar zo lang. Is misschien iets minder netjes, maar wel praktischer. Voor de koeling moet het volgens mij niet zoveel uitmaken. Alleen nog even twee langere servo kabels (voor de ailerons) aan de hxt900 servo's solderen en dan is alles finito:) Ben erg benieuwd naar m'n eerste vliegtuigervaring....:)
     
  12. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Succes met de eerste vlucht! Ik zou wachten tot een beetje windstil weer. En ben erop voorbereid dat de ailerons weinig effectief zijn bij vooral lage snelheid. Die van mij hebben 2x de uitslag zoals voorgeschreven, en nog maar matige respons. Niet zelden gebruik ik veel het richtingroer erbij.
     
  13. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.763
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag nog even gevlogen met de ES II.
    Ik ben even overnieuw begonnen en heb de door multiplex aanbevolen motor er op gezet.
    Dus gewoon alles standaard geen hoogte roer aanpassingen.
    Accu 3S 2200mAh
    CG zoals op tekening, duiken en ja hoor pompen als een gek.
    Gewicht naar achter blijft pompen. (zelfs een looping)
    Gewicht naar voren en ja hoor hij blijft redelijk vliegen echter dan wel met een paar streepjes down. (dus hoogteroer achter omlaag)
    Dus nu vlieg ik met meer gewicht op de neus als het standaard CG dus de neus hangt door.

    Ik kan mij niet voorstellen dat de standaard ES II met een vlak hoogteroer goed vliegt.
     
  14. Rene2012

    Rene2012

    Lid geworden:
    20 mei 2012
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Omgeving Almelo
    Ton,

    Begrijp ik het goed dat je conclusie dus is om het stabilo aan de achterkant van het vliegtuig iets te laten zakken? Heb je dat nog kunnen testen? Of denk je dat niet alleen het stabilo aan de achterkant verlaagd moet worden, maar ook het zwaartepunt naar voren verlegd moet worden?

    Kortom ik ben benieuwd naar je bevindingen en oplossing.

    Zoals je weet, wil ik zelf ook een ES2 kopen, dan wil ik ook graag dat het toestel een beetje fatsoenlijk recht uitvliegt en niet enorm stijgt of daalt.

    Mvg.

    Rene
     
  15. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.763
    Locatie:
    Lelystad
    Nee ik verander nog niets alvorens meer te weten.
    Ik heb dit neer gezet om eens te polsen of anderen hier ook last van hebben.
    Het kan ook zijn dat anderen allemaal met een beetje down (dus elevator omlaag) vliegen en dit heel normaal vinden.
    Als dat niet zo is dan zou ik graag willen dat iemand in de gelegenheid is de instelhoek te meten.
    Misschien zit er in die van mij een verschil met anderen.
    Ik denk dat dit eenvoudig te meten is door het toestel plat horizontaal op de tafel te leggen te stabiliseren en daarna langs de romp de verschillende hoogtes tussen tafel en voorkant/achterkant stabilo en vleugel te meten.
    Om een beetje nauwkeurig te meten steek even een speld op de echte voorste en achterste punt van vleugel en stabilo.
    Nog beter is om het graden verschil tussen vleugel en stabilo te meten met een instelhoek meter maar die heb ik nu helaas ook niet tot mijn beschikking.
    Probeer als het kan de ES net zo neer te leggen als die van mij met de voorste vleugelmaat hetzelfde, dat is makkelijker te vergelijken.

    Ook kan het zijn dat ik iets verkeerd doe dus geef de tip!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    O ja zet alle roer heveltjes even vast met een schroef door en door.
    Er is er bij mij al een los geschoten, gelukkig op de grond.
    [​IMG]

    Voor de liefhebbers nog een foto van de standaard motor.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2012
  16. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    het is vrij normaal dat een standaard easystar wil klimmen als je de motor aanzet..
     
  17. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    easystar zit helemaal in elkaar en ben nu bezig met het balanceren. Met een turnigy 3S 2200 mah moet de batterij een stuk verder naar achter liggen dan ik verwacht had. De OrangeRx receiver komt nu, met klittenband, in de neus. Moet nog even zien hoe ik de draden een beetje netjes naar achter krijg zodat de lipo er makkelijk in past.

    Overigens nog een kleine tip voor 'nieuwe' bouwers: mocht je nog flesjes met neusspray hebben liggen, gooi ze niet weg en bewaar de dop; bij mij doen ze dienst als balanceer hulp:) Werkt perfect!
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2012
  18. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.391
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 53 jaar!
    ??? foto???
     
  19. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.763
    Locatie:
    Lelystad
    Die duikproef doe ik met motor uit hij versneld door het duiken!

    -------

    Ik begrijp, dat door het uitblijven van reactie, iedereen de ES II met een vlak hoogte roer rechtuit kan vliegen.
    Ik kan het niet geloven.
    Zal ik het maandagochtend toestel hebben ??
    Misschien dat er iemand nog een meting wil doen?

    Oke dan hier nog een tip voor degene die nog harder willen vliegen dan met de standaard prop.
    Een motormount waar diverse motoren op kunnen Multiplex Easy Star 2 Adjustable Aluminum Motor Mount - RC Groups
    Of hij door al dat meer gewicht goed gaat vliegen betwijfel ik.

    Groeten
    Ton
     
  20. Rene2012

    Rene2012

    Lid geworden:
    20 mei 2012
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Omgeving Almelo
    Hallo Ton,

    Heb nog geen toestel, dus meten wordt lastig. Maar lukt het niet om het stabilo iets vlakker te leggen (en dan het hoogteroer ook weer vlak leggen, dus niet met meer down te geven) en dat in een testvlucht te testen?

    Ik hoop dat het je lukt, ben benieuwd.

    Mvg,

    Rene
     

Deel Deze Pagina