Multiplex Easystar II

Discussie in 'Beginners' gestart door Psygho (Emil), 26 okt 2011.

  1. DUFOUR

    DUFOUR

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Nevele-Vosselare
    Welke cam is dit precies?? Kan je mij even een linkje pb 'n?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Hoe is het gesteld met de duurzaamheid in combinatie met het herhaaldelijk monteren en demonteren van de vleugels en het staartvlak?

    Het blijft er maar iel uit zien.
     
  3. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Staartvlak gaat goed. Maar vleugels beginnen naar verloop van tijd (ik praat over half jaar, regelmatig een vluchtje) al wat los te komen na winderige vlucht. Nog niet zo dat dat ze er zo vanaf zouden vallen, maar je kunt ze weer een cm tegen elkaar drukken. Bij rustige vluchten niks aan de hand. Ik heb trouwens een supermagneetpaartje vooraan gedaan. Dat lijkt wel te helpen.
     
  4. Yihaaa

    Yihaaa

    Lid geworden:
    15 apr 2011
    Berichten:
    141
    Bij mijn Easystar 2 zitten de vleugels ook wat losser.
    Zit eraan te denken om of magneetjes te monteren of een beetje tape om de vleugels.
     
  5. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Geen tape gebruiken!

    Eigenlijk kun je het best zodra je de EZ koopt een paar stevige magneten in de vleugels lijmen en in de romp zodat naast het klemmen deze de vleugels ook nog op hun plaats houden. aan iedere kant twee 1cm supermagneetjes (voor een paar euro heb je ze op ebay) en de boel komt nooit meer los.

    Als je een oudere EZ hebt en je hebt of wil geen magneten giet dan een beetje heet water over de vleugels waar deze in de romp gaan; hierdoor gaan de schuimbolletjes heel iets opzetten (dus niet eindeloos gieten maar 10 seconden max!) en past het geheel weer strak. Dit kun je eindeloos herhalen indien nodig.

    Overigens heb ik met mijn eerste EZ drie jaar gevlogen in allerlei weersoorten zonder dat de vleugels overmatig los gingen zitten. Mijn EZglider heb ik ondertussen ruim vijf jaar en ook hierbij geen enkel probleem.

    Wil je een snelle en superdegelijke oplossing (maar een die wel je vleugels en romp sloopt bij een crash) plak dan als het toestel in elkaar zit op beide vleugels op de bovenkant tegen de romp aan, ongeveer op de plek van de buis een stuk klittenband (de harde kant met haakjes) van ongeveer 4x4 cm. Verbind deze met elkaar met een stuk zacht klittenband (met de lusjes). Neem je witte (bij iedere goede naaiwinkel) dan zie je het amper en in de lucht helemaal niet. Hoeft helemaal niet strak aangetrokken te worden, het hoeft alleen het losraken van de vleugels te voorkomen.
     
  6. Gerben RC

    Gerben RC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    7
    Mag ik zomaar even in de discussie inbreken?

    Ik heb een probleem met de balans van een easystar II.
    Hij is in balans op het punt waar de carbon staaf door de vleugels gaat. Volgens mij is dat 1/3 van het 'koord' en daarom precies het goede punt.
    Ik heb er een borstelloze motor met een 8cm prop op zitten.
    Hij duikt echter enthousiast met de neus naar beneden.
    Ik heb twee vragen:
    - kan het zijn dat het hefboomeffect van motor het vliegtuig met de neus naar beneden duwt?
    - of moet ik de balans gewoon verder naar achter leggen? Wat is het goede punt, bij een ES?
     
  7. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    De eerste. Omdat de motor zo hoog zit duwt deze de neus naar beneden. Wat je kunt doen als je zender dat kan is wat elevator up meemixen met throttle zodat dit gecompenseerd wordt. Je CoG veranderen moet je niet doen, dan vliegt je toestel alleen goed op het moment dat je gas geeft. Ga je zweven dan is het CoG helemaal verkeerd
     
  8. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Er ontstaat inderdaad een hefboom effect, bij een lage snelheid plots veel vermogen geven doet het model iets duiken. Bij lanceren is het dus ook zaak dit iets te corrigeren met het hoogteroer.

    Volgens de handleiding zou het CG op 78mm vanaf de voorlijst moeten liggen, gemeten op mijn model ligt dat punt iets achter de carbon staaf.

    *edit*

    Sadkingbilly heeft er al een antwoord tussendoor gedrukt terwijl ik het model aan het opmeten was :D
     
  9. Gerben RC

    Gerben RC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    7
    He, snelle reactie van jullie beiden!
    Het klinkt alsof ik de balans toch nog wel een keer mag nameten.
    Daarbij een beetje hoogteroer bijmixen bij de throttle.
    En niet vol gas geven bij het starten dus?
    En harder weggooien misschien (ik was iets terughoudend, wellicht, uit angst hem kapot te gooien)
     
  10. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Wij starten al gooiende toch met zo'n 50-75% vermogen, al zal dat natuurlijk van de setup afhangen. De onze is voorzien van een Permax 2830-1100KV met een 7x6" klap prop.

    Probeer gewoon een paar keer zonder motorvermogen het model te gooien op een stuk ongemaaid gras, je zult merken dat hij aardig wil zeven bij een stevige worp. Zodra je gerust bent op de snelheid van de worp kun je met motorvermogen gaan gooien.

    Een video met een aantal EasyStar hand lanceringen achter elkaar:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. pierre83

    pierre83

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Mijdrecht/Amsterdam
    Beste Easystar Vliegers!!

    Vandaag voor het eerst met mijn Easystar II gevolgen.
    Heb de RR versie met de MPX Permax 2830-1100KV

    Deze vlieg ik met een 2200 3s, nu heb ik er daar maar 2 van en wil graag wat meer vluchten kunnen maken.
    Heb ook nog 2 3000 3s liggen, nu is mijn vraag of ik met de standaard setup, 1100KV en de regelaar (weet niet hoeveel amp deze standaard is, dacht 25amp) deze lipo kan gebruiken of dat ik hiermee mijn motor en regelaar op het spel zet.

    Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

    Alvast bedankt voor u antwoord

    gr


    Pierre
     
  12. Jelmervis

    Jelmervis

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    Als ze allebij inderdaad 3 cell lipo's (11,1 volt) zijn dan kan je ze gewoon gebruiken, de 3000 mAh accu's zijn alleen wat zwaarder. Je kan er wel langer mee vliegen.

    Misschien moet je nog wel wat ruimte maken in het lipo compartiment, Maar dan heb je wel kans dat de andere lipo er dan niet meer goed inpast (even wat op bedenken)
     
  13. Gerben RC

    Gerben RC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    7

    Goede tip van die magneten.

    Mijn tip, over Neodymium magneten: Die zijn ontzaglijk sterk maar wel kwetsbaar. Ze zijn tegen oxideren beschermd door een nikkel coating.
    Als je ze tegen elkaar laat klappen gaat de coating stuk, en soms ook de magneet.
    Doe een plakbandje over het oppervlak van de magneten op de raakvlakken. Dat scheelt beschadigingen van de coating.
     
  14. Pebbles

    Pebbles

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Hoofddorp
    Vermogen

    Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mede Easystar II vliegers.

    Ik heb mijn Easystar II vliegend (inclusief FPV-gear en 3300mah lipo) met een gewicht van 1075gram. [​IMG]
    Nu heb ik mijn Easystar met haar neus op de weegschaal gezet, en volle pot gas de thrust in grammen gemeten. Ik kwam hier tot 750gram (????) en heb geen idee of dat de moeite is. Mijn motortje trekt 15,38A (volgens specs) bij 11,1V dus dat zou op 170Watt komen.

    Zijn er mede vliegers, die ook deze gegevens beschikbaar heeft?

    Btw, verticaal gaat ze niet, en een snelheidsrecord gaat ze ook niet breken, maar daar is ze niet voor gekocht.

    Ik ben benieuwd.
     
  15. Pebbles

    Pebbles

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Hoofddorp
    Vraag????

    Hebben mede easystar 2 piloten ook last van het fenomeen wat ik momenteel ondervindt met mijn easystar?

    Hoe meer gas ik geef, hoe meer mijn easystar over rechts een bocht maakt. Als ik de easystar uit trim op half gas, dan staat mijn trim maximaal naar links, en tijdens een zweefvlucht duikt hij weg over links (wat begrijpelijk is, aangezien hij uit getrimd naar links staat).

    Heeft dit te maken met de kracht die de motor opwekt? Is dit het "troque rollen", en is dit tegen te gaan, door de motor onder een hoek te plaatsen, zoals bij vele propkisten met een prop op de neus?

    Benieuwd naar de ervaringen van anderen.
     
  16. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Pebbles, dat is meer dan genoeg voor een ez. Vliegt prima, zal inderdaad niet erg snel zijn maar lekker belangrijk,. Vooral bij fpv..

    Wat betreft het rollen van je kist, dat is natuurlijk mogelijk door de motor. In. Jouw geval is het ook mogelijk dat het komt door alles wat er extra op je kist zit, of door een verkeerd CoG. Wat voor zender gebruik je, heeft deze mix funties?

    Tijd dat ik weer eens een ez aanschaf, Voor zomaar even op het veld tussendoor is ie toch wel erg leuk..
     
  17. Pebbles

    Pebbles

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik gebruik een ff9 op 35MHz. Als ik mijn fpv setup eraf haal,dan heeft hij er ook last van.

    Ik zal eens proberen om mijn rudder met mijn gas mee te mixen. Kijken of dat uitkomst bied.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  18. Pebbles

    Pebbles

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Hoofddorp
    Geen suggesties?

    Rudder in-mixen bij throttle?
     
  19. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Mijn eerste suggestie zou zijn alles FPV spullen eraf, een 3S2200 lipo erin, CoG goed bepalen en controleren of het dan vliegt (voor die setup is het toestel namelijk ongeveer gemaakt). Is het dan wel in orde ligt het aan iets dat later toegevoegd is. Dat klinkt nogal simpel maar kan wel veel dingen uitsluiten. Stel dat je toestel nog steeds naar rechts trekt kan het bijvoorbeeld een scheef ingelijmde (of is het een EZII?) elevator zijn waardoor het toestel constant de neiging heeft een bocht te maken. Het is mogelijk dat de vleugels niet recht zijn (schuim kan onder invloed van warmte vervormen), het kan zijn dat de romp niet helemaal recht in elkaar gelijmd is (zet een stippellijn over de onderkant precies over de naad en kijk erlangs, de lijn moet dan recht zijn)

    Eerst dingen uitsluiten, dan uitvinden wat het probleem veroorzaakt :)
     
  20. Yihaaa

    Yihaaa

    Lid geworden:
    15 apr 2011
    Berichten:
    141

    Goed advies geef je, complimenten :cool:

    Ik moest ook eens een keer flink bijtrimmen omdat ie telkens naar 1 kant trok. Ik balen natuurlijk... bleek later dat de vleugels er niet recht meer in zaten als gevolg van de eerste lancering op de grond. En ik m daarna gelijk weer de lucht in gooide zonder een check te doen :hammer:
     

Deel Deze Pagina