Multiplex Easystar II

Discussie in 'Beginners' gestart door Psygho (Emil), 26 okt 2011.

  1. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Leucoflex

    leucoflex kost geen 6 euro maar 1,80 euro smal en breed 2,25 euro ,te koop bij de apotheeker.
    Geweldige tape ,doorzichtig en toch znder beschadiging weer te verwijderen .
    Gr, vogelman
     
  2. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Vogelman, stuur me een paar rolletjes voor dat geld.. Hier kosten ze 5,87 (alleen op bestelling, niet op voorraad) voor de brede :( online kosten ze aanzienlijk minder maar om nu direct 20 rollen in te slaan... Bij mij gaat een rol twee jaar mee.
     
  3. Forward18

    Forward18

    Lid geworden:
    18 apr 2013
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Limburg
    Hoi Psygho.
    De easystar is een geweldig vliegtuigje alleen ik snap niet dat je hem koopt om 3D mee te leren, dat gaat er niet mee. Dan kun je beteer de Multiplex Parkmaster pakken.

    GR.Thomas
     
  4. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi heren, ik vlieg tegenwoordig ook weer met de Easystar. Eenmaal in de lucht is het een prima toestel! Echter heb ik wat problemen met het opstijgen. Ik gooi hem al van een heuveltje af en zelfs dan krijg ik hem net op tijd weer de lucht in. Ik moet bijna alle elevator geven wil ik hem niet tegen de grond in laten gaan. De heuvel is ongeveer 2,5 meter hoog en ik ben zelf ook niet de kleinste. Ik denk dat hij in totaal wel 4 meter daalt totdat ik aan de elevator kan trekken (tijd om te gooien plus mijn hand naar de elevator). Ik heb ook het idee dat de neus dan wat naar voren gaat. De accu heb ik al iets naar achter gedaan en niet helemaal voorin de neus gelegd. Ik stijg meestal op met 50 tot 70% gas. Mijn ESC zit trouwens niet direct bij de motor, wat op de afbeelding wel gedaan wordt, maar zit in ruimte daaronder. Ik weet niet of dat nog enige impact daarop heeft?

    Gaat dit bij jullie ook zo?
     
  5. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Is je CG wel goed? Controleer dat voor je verder gaat. Met accu natuurlijk dus vliegklaar.

    Als dat in orde is kun je proberen het vliegtuig op wat hoogte te brengen en met een beetje gas rechtuit laten vliegen. Is dit mogelijk zonder up te moeten geven? Als je dan gas geeft duikt hij dan met zijn neus sterk naar beneden?
     
  6. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Burp, mijn zwaartepunt lag inderdaad te ver naar de neus. Ik heb even een aantal magneetjes op de staart geplakt. Nu ligt het zwaartepunt wel op de juiste plek. De accu ligt ook al een stukje naar achter. Als het weer een beetje windstil is ga ik het nog eens proberen!

    Groet,
    Sander
     
  7. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    De Easystar zweeft best goed. Dus zou je hem zónder gas horizontaal moeten kunnen weggooien waarna hij met een glijvlucht weer netjes moet landen.
    Als hij meteen duikt is óf het zwaartepunt niet goed, óf het hoogteroer staat helemaal verkeerd. Dat laatste is natuurlijk goed te zien.
     
  8. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Het hoogteroer staat gelijk met de rest van de achtervleugel, dit is gewoon de bedoeling toch?
     
  9. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Dat moet een redelijk begin zijn ja.

    Als je een EZ hebt met een flinke motor dan kan bij opeens volgas geven de neus ook flink duiken. Dat komt doordat de motor bovenop zit en het vliegtuig naar voren duwt.

    Laat maar even weten wat je volgende vlucht doet.

    En de tip om hem gewoon even weg te gooien is ook goed. Hij moet dan vrijwel recht weg zweven.
     
  10. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik laat het jullie even weten hoe de volgende vlucht gaat. Ik heb op de zender ook al een Elevator switch aangemaakt voor het opstijgen. Ik hoop hem niet nodig te hebben ;) In ieder geval bedankt! :)
     
  11. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Kleine update, het vliegtuig vliegt nu een stuk beter. Opstijgen gaat ook goed. de Elevator switch heb ik niet nodig gehad.
     
  12. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Anderhalf jaar later heb ik een nieuw model van de Easystar II aangekocht. Ik gebruik deze met een 40A ESC, Turnigy Aerodrive SK3 - 2836-1500 en de standaard propeller. Ik heb de motor iets moeten schuren omdat er lijm op was gekomen wat resulteerde in warmte door wrijving met het frame. Dat probleem is dus nu opgelost. Echter heb ik wel veel last van vibraties op het frame wanneer ik meer toeren ga maken. Wanneer ik de motor zonder propeller laat draaien is de geen tot heel weinig vibratie. Maar wanneer ik de klap propeller terugzet zijn er behoorlijk veel vibraties. Daarnaast heb ik ook een GoPro erop gezet, ik moet ongeveer 75-85% gas geven om hem goed in de lucht te houden. Zou een andere propeller beide problemen oplossen, zo ja, welke prop kan ik er dan goed opzetten?
     
  13. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Er is dus iets niet in orde want met die aandrijving moet hij zelfs met Gopro kunnen vliegen.
    Waarschijnlijk zit die onbalans in de propcombinatie of het asje.
    Kijk eerst eens of je regelaar de eindstand van de stick te pakken heeft.
    Dan pas pak je het volle toerental van de motor.
    Ik neem aan dat je op 3S vliegt!
    Prop demonteren en dan calibreren.
    Bij mij is dat zender uit, gasstick vol open, zender aan regelaar onder spanning brengen.
    Er volgen een paar piepjes en daarna stick helemaal op 0.
    Omdat de prop er toch af is even snel/kort testen of de gasstick de motor vol laat draaien.
    Dan met weinig gas kijken of het asje niet krom is (goed kijken)
    Daarna je prop onder de loep nemen en kijken of daar niets vreemds aan is.
    Lengte bladen, kapje, pennen van de prop zitten goed, etc.
    Als je een balancer hebt dan zou je hem een kunnen balanceren maar dat is wel lastig met een klapprop.
    Probeer het eens.
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2016
  14. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Dankjewel Ton, een balancer heb ik toevallig eergisteren besteld. Ik heb de prop al opnieuw gemonteerd en de vibraties lijken minder te zijn. Ik weet alleen niet wat normaal is qua vibraties en wat niet. In ieder geval bedankt voor je reactie. Het asje van de motor is niet krom in ieder geval :)
     
  15. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ga er van uit dat elke denkbare vraag al is beantwoord op dit forum.
    Je moet hem alleen even weten te vinden.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/hoe-eenvoudig-slowflyerprops-balanceren.169915/
    Na enige oefening gaat het steeds beter en is een motor/prop bijna geheel trilling vrij te krijgen.
    Ga er van uit dat elke nieuwe prop in onbalans is.
    Als er een van beide bladen naar achteren gebogen is dan ontstaat er ook onbalans dus zorg eerst dat de bladen gelijk staan.
    Ik maak zelf het liefste het zwaarste blad lichter door er met een scherp mes wat van af te schrapen aan de vlakke kant.;)
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2016
  16. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Yes, de prop balancer heb ik al aangeschaft, die komt ener deze weken. Ik heb net nog even het hele zooitje zonder props gemonteerd. Ik kwam er ook achter dat op de prop as en de prop mount (?), het plastic stukje waar de prop aan vast zit, ook een heel klein beetje speling hebben. Echter is dit wel minimaal..

    Ik heb ook nog gekeken of de as niet krom is, die is in ieder geval niet krom.
     
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Je zou ook een heel klein stukje plakband aan het uiteinde van één (willekeurig) propblad kunnen plakken.
    Wordt het trillen erger; dan is dat de zwaarste prop en zou je die iets lichter kunnen maken (beetje bij beetje wat afkrabben).
    Wordt het minder; dan is die andere zwaarder.

    Niet te veel plakband gebruiken, want dan heb je kans dat de lichtste prop gelijk de zwaarste wordt en dan trek je de verkeerde conclusie.
     
  18. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat was ik inderdaad ook al van plan, ik ga vanavond eens experimenteren. Ik heb trouwens ook nog de complete mount gemonteerd en de props er vanaf gehaald, toen waren de trillingen nagenoeg weg.
     
  19. Rednas_N

    Rednas_N

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Dordrecht
    Prop vervangen en de trillingen zijn nu minimaal! Als ik de prop balancer binnen heb ga ik hem eens proberen te balancen. Ik heb nu deze prop erop gezet:
    Aerostar Composite Propeller 7x6 Bone (CCW) (1pc) (EU Warehouse).
     
  20. Luc2

    Luc2

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik,had,ik mijn Easystar ll een as3x gyro helpt ook heel goed,wel een bec bij gestoken dat.de ontvanger,apart.stroom,krijgt...
     

Deel Deze Pagina