multiplex EasyStar

Discussie in 'Beginners' gestart door wiebe, 13 aug 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Hier zie je ook mooi hoe de ez's worden opgegooid (maar dan met een dikke brushless). Ze worden ligt omhoog geworpen, aan de stijl te zien is dat de juiste manier omdat beide ez's op precies dezelfde wijze weggaan.
    Voordeel van iets omhoog gooien is dat je genoeg tijd hebt om je zender 'vast' te pakken.

    [​IMG]
     
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo met Willem

    Ik had nog geen antdwoord op de vraag van gisteren van Reezer gezien:


     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    2 cel lipo is goed bruikbaar, omdat de spanning iets minder inzakt dan bij nimh cellen heb je net een iets hoger vermogen. Heb het zo een tijdje op de Space scooter gehad en was toch iets beter.
     
  4. bram

    bram

    Lid geworden:
    11 aug 2008
    Berichten:
    609
    Locatie:
    Purmerend
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die servo is idd goed genoeg voor je easystar.
     
  6. bram

    bram

    Lid geworden:
    11 aug 2008
    Berichten:
    609
    Locatie:
    Purmerend

    Ik heb er (nog) geen, maar ik wil er een kopen. En deze servo's heb ik hier liggen dus... Alleen nog een accu nodig. En regelaar waarschijnlijk.

    mvg Bram
     
  7. DoPy

    DoPy

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    44
    Hallo allemaal,

    Ik heb gisteren men eerste vlucht gemaakt. Ik heb geen hulp gekregen van iemand en heb gewoon het risico genomen om zo te vliegen.
    Ik had eerst wat bang maar heb het dan toch gewaagd. Het was een vlotte start en heb 5 min gevlogen en dan enkele keren proberen te landen. Het is allemaal zonder problemen gegaan tot plots de motor uitviel. Battery plat. Ik heb men EZ dus al zwevend aan de grond moeten zetten en door omstandigheden was de landing wat hard.

    Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om een soort van beveiliging te plaatsen dat een signaal geeft als de bat bijna leeg is?
     
  8. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Vliegen op een timer wordt vaak gedaan. Als je weet dat je met een goed opgeladen accu 10 minuten kan doen dan zet je hem na 8 minuten aan de grond. Vaak hebben regelaars ook een beveiliging die het motorvermogen afknijpen als de accu leeg raakt.

    Als je motor dan uitvalt dan laat je hem rustig naar beneden zweven met je gas dicht, bij de landing kan je dan eventueel een beetje gas gebruiken als het nodig is omdat de regelaar wat reserve inbouwt.

    Welke regelaar zit er in je EZ? Wat voor accu gebruik je?

    Nog een tip, als je de EZ lekker hebt vliegen, doe je gas dan regelmatig dicht of in ieder geval een flink eind terug. De EZ vliegt met heel weinig gas zodat je toch een flink aantal minuten in de lucht kan blijven.

    Als de neus van de EZ een beetje krom of ingedeukt is dan kan je dit met heet water redelijk goed weer herstellen. Gewoon water koken in de waterkoker en over de grkreukte delen gieten. Het schuim zet weer uit en komt weer recht te staan. Wees niet bang dat het schuim kapot gaat ofzo, perfect te repareren. Het kan ook boven een kokende waterkoker en dan lekker door de stoom Ducttape zal na verloop van tijd ook een goede vriend van je EZ kunnen worden ;)
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2009
  9. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Klopt, zo doe ik het ook.
    Ik ben net gaan vliegen met de EasyStar en kan ongeveer 30 min. vliegen met een 7 cellen nimh 1400 mah accu, hier zijn dan ook stukken volgas en loopings mee getrokken, dus 40 minuten zou haalbaar moeten zijn, denk ik.

    grts

    niels
     
  10. MPXfan

    MPXfan Guest

    Tip als aanvulling op bovenstaande: door het kokend water/stoom krijgt je EZ een 'bobbeltjes-huid'. Je kan met de bolle kant van een (pol)lepel deze bobbeltjes eenvoudig gladstrijken direct na de hitte-behandeling.
     
  11. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Grappig, ik had dat ook getikt maar is na een backspace actie weer weggevallen.
     
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik ben ook net terug uit het park.
    Gisteren een gebruikte Easystar gekocht en vandaag de eerste loopings gevlogen :p
    Hij vliegt inderdaad het makkelijkst met 2/3 gas omhoog en dan op 1/3 gas "cruisen" (vloog met 7 cellen Nicad 500 Mah)
    toen was de accu plotseling leeg en door een windvlaag kwam ik in een boom terecht.
    De easystar viel op zijn staart uit de boom, scheurtje in het hoogteroer (scharnier stukje los)
    Ik denk dat ik er ter versterking een stukje folie uit een floppy disk inzet, en weer lijm met UHU por.
    Ca of Epoxy lijkt mij minder geschikt voor het scharnier omdat het flexibel moet blijven.

    Ik moet de accu's nog goed uitzoeken en testen.
    Ik vloog nu met een oude Nicad 500 Mah en dat is erg weinig.
    de accu heeft wel het goede gewicht voor het zwaartepunt, circa 160 gram.
    Ik heb met dit gewicht dan keus uit:
    NiMh 7 a 8 cel 1800 Mah
    Lipo 2S 3600 Mah
    Dubbele vliegtijd met de Lipo maar wel een andere regelaar nodig (uitschakelen voor de Lipo onderspanning heeft!).

    Ik heb ook nog een vraagje voor de stekkers.
    Ik heb de easystar gebruikt gekocht met accu's en regelaar.
    De stekkerverbinding van de accu is "JST" zie foto.

    [​IMG][/IMG]

    Ik ken deze stekkertjes goed maar ze lijken mij vrij klein voor de accu van de easystar, je trekt toch wel meer als 5 Amp denk ik.
    Wat is jullie ervaring?

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Dag Willem,

    Ik zou andere stekkertjes gebruiken hoor, ik gebruik die JST stekkertjes enkel op mijn indoor shocks. Gewoon vervangen door deans connectoren of andere, zeker als je een zwaardere accu gaat aanschaffen.

    grts

    niels
     
  14. DoPy

    DoPy

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    44

    Men accu is een permabatt NiMh 6Cellen 1500mAh.
    De regelaar :MULTIcont X-16

    Ik heb nog een vraagje over het opladen van men accu. Mijn lader is een Ultramat 10 en ik stel de stroom in op 1500mA en spanning 10mV/C (zo heeft de verkoper het me verteld) maar ik heb op de accu gelezen: Standard charge 140mA / Quick charge 1400mA.
    Als ik het goed begrijp ga ik dus met de instellingen van hierboven Snelladen maar heeft dit invloed op de levensduur van de accu? want het in niet altijd nodig dat de accu snel is opgeladen.
    Dan nog een laatste vraagje over de lader: waarvoor staat de C bij 10mV/C?


    Ik ben vandaag weer gaan vliegen en heb toch een 20 min gevlogen. Natuurlijk regelmatig de motor af gezet en laten zweven maar toch ook soms volgas om loopings te maken.
    Voor het repareren hoop ik dat ik jullie tips niet te snel zal nodig hebben :) maar alvast bedankt.

    Mijn nonkel heeft ook een EZ gekocht en is er vandaag zwaar met gecrashed. De neus is afgebroken iets voor de vleugel, Vleugel gedeukt en antenne van de ontvanger over.




    Ohja voor ik het vergeet: Bedankt allamaal voor de snelle reacties :worship:
     
  15. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Ik heb dezelfde accu's, alleen heb ik 7 en 8 cellen 1400 mah.
    Mijn lader is een ultramat 8 en ik laad mijn accu's op 500 mah(kan niet lager). Je accu's laden op 1500 mah verkort idd de levensduur (aanzienlijk). Als je de tijd hebt zou ik je accu's op 140/150 mah laden... En als je de tijd niet hebt, dan moet je daaruit leren dat je vroeger moet beginnen laden of een extra accu aanschaffen :p.

    PS : als je een nieuwe/extra accu aanschaft zou ik een 7 of 8 cellen kopen...
    Dit is de delta peak, ik stel deze in op 5mV/C.
    Verder heb ik hier geen kennis over mss kan iemand anders dit verduidelijken, anders staat het ook wel in de handleiding van je lader.

    grts

    niels
     
  16. DoPy

    DoPy

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    44
    Ik heb het gevonden op het forum. Volgende keer eerst de zoekfunctie gebruiken voordat ik een vraag stel :oops:



    DE DELTA PEAK AFSLAGSPANNING INSTELLEN


    Bij sommige laders kun je uitsluitend kiezen tussen NiCd en NiMH. De lader zoekt dan zelf uit bij hoeveel milliVolt per cel de lader afslaat.
    Bij andere laders moet je zelf het aantal milliVolts instellen. Ook hier is de instelling weer afhankelijk van het accutype en van het merk, dus ook hier geven we wat richtwaarden.
    Bij NiMH-accu's beginnen met 5 mV per cel. Bij NiCd-accu's beginnen met 15 mV per cel.
    Met name de eerste keren, dat accu's worden geladen, moet men in de gaten houden dat de afslag op tijd komt. Uiteraard moet men ook alle volgende keren in de buurt blijven tijdens het laden, maar dan heeft men meestentijds de juiste instelwaarden al gevonden. Bij een correcte afslag worden de accu's aan het eind van de lading handwarm (circa 40 graden Celcius). Als de lader regelmatig te vroeg afslaat, stelt men het aantal milliVolts wat hoger in. Bij NiMH wordt dit dan bijvoorbeeld 7 mV.
     
  17. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    10mV/C betekent 10 millivolt per Cel. Dit id de deltapiek afslag voor je lader. 10mV vind ik aan de hoge kant, begin maar eens op 5mV.

    Als je een NiMh (maar oon NiCad) accu laadt dan stijgt de spanning. Vlak voor de accu vol is stijgt de spanning nog wat sterker en daarna daalt hij iets. Dat dalen van de spanning registreert de lader en met bv 7 cellen zal de lader afslaan als de spanning na de "piek" in jouw geval 70mV gedaalt is ten opzichte van de hoogste spanning. Dit noemt men de Delta Piek. Dan is de accu vol. Meestal is hij dan hand warm geworden.

    Met een langzaam lader werk je met een constante lage stroom waarbij de accu dus min of meer langzaam wordt vol gedruppeld.

    Volgens de theorie levert een accu die snel wordt ontladen wat meer vermogen als hij ook snel wordt geladen. Twee voorbeelden:

    In de racerij (met rc auto's) worden de accu's met hoge stromen geladen omdat ze dan wat meer power hebben, zeker aan het begin.

    Accuutjes in een afstandsbediening gaan vaak erg lang mee omdat deze langzaam worden ontladen, deze moet je dus ook langzaam weer laden.
     
  18. DaveML

    DaveML Guest

    Ik vlieg met 2S lipo's en gebruik die stekkertjes. Heb geen problemen gemerkt. Worden niet warm of niets.
     
  19. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Zo uit mijn hoofd zijn deze stekkers geschikt voor 3-5A maximaal. Dus niet geschikt voor de EZ met een LiPo, zelfs de standaard motor trek wel iets meer dan die 5A. Ik zeg niet dat het niet kan maar je zit buiten de specificaties van de connector te werken.
     
  20. reezer

    reezer Guest

     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina