multiplex europa sprint zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door duncker, 27 okt 2007.

  1. duncker

    duncker Guest

    hoi , heeft er soms iemand het schema van deze zender , of is er iemand die weet welke potentiometers er gbruikt worden worden voor de bediening van de sticks.
    Denkelijk zijn de mijne versleten , geven vreemde uitstralingen en is niet meer betrouwbaar en had daarom ze graag vervangen.

    bedankt op voorhand
     
  2. Arnout Janssen

    Arnout Janssen PH-SAM

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Venlo
    Even kontakt opnemen met Multiplex service Nederland:

    Dhr. van Mourik
    010-5913594
    Slot de Houvellaan 30
    3155VT
    Maasland

    :wink:
     
  3. duncker

    duncker Guest

    zal eens kijken of ik geen e-mail adres op het net vind

    thx
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Eerst een gericht antwoord op de vraag: de zender bevat lineaire 5k cermet-potmeters, net zoals zo'n beetje elk ander merk/type zender dat heeft. Deze potmeters zijn voor eindgebruikers niet los verkrijgbaar bij Multiplex en in de elektronicahandel zul je het zelfde type niet of slechts met grote moeite kunnen vinden.

    Vervolgens: naar een e-mail adres van de servicedienst hoef je niet te zoeken (is er wel, maar is niet bedoeld voor correspondentie). Ook naar potmeters zoeken zou ik niet doen, want daar komt de klacht gegarandeerd niet vandaan. Cermet is namelijk een uitermate slijtvast materiaal, waardoor het zelden noodzakelijk is om knuppelpotmeters te vervangen.
    Vermoedelijk is er dus wat anders aan de hand. De zender is toch wel uitgerust met een Multiplex kristal en er is hopelijk niet aan instellingen gedraaid? Als dat in orde is, heb je kans dat de knuppelstekers slecht kontakt maken. Dat is namelijk altijd een kwaaltje van de Europa Sprint geweest. Als je ze een paar keer losneemt en weer terugplaatst schuren ze zichzelf meestal wel weer schoon. Veel gebruikers klemden ook een stuk schuimrubber tussen knuppelstekers en het kunststof frame, dat over de print is gemonteerd, zodat de stekers extra klemden. Ook zijn ze te vervangen door gewone servosnoertjes (met uni-steker).
    Als je vreemde storingen hebt, kan het ook zijn dat de ontvanger een ontregelde spoel heeft. Dat is namelijk weer een vaker voorkomend kwaaltje van ouder wordende Uni 9 ontvangers. Even een andere ontvanger proberen en je weet of dit zo is. Bij zo'n ontvanger loont het trouwens nog wel om deze te laten nakijken.
     
  5. duncker

    duncker Guest

    corrien

    thx voor de info , maar wat ik vreemd vind is het volgende .
    Die zender gebruikte ik een tijdje geleden voor het echt vliegwerk en toen deed ie vreemd ( plotse uitstralingen met als gevolg crash van mijn vliegtuig). In de club vertelden ze me dat de zender dus niet meer betrouwbaar was en dat ik toch best een investering diende te doen in een nieuwe zender. Dit heb ik toen gedaan en kocht me een Graupner.Dit probleem was toen opgelost.
    Maar deze zender gebruik ik nu op een flight sim om zo te kunnen oefenen op het vliegen met ailerons .
    En het is op de flight sim dat ie soms vreemd reageert , daarmee wil ik zeggen dat het vliegtuig mooi recht vliegt en soms na bepaalde tijd plots rechts afschuint .Normaal gezien als je op flight sim vliegt wordt er toch geen kristal gebruikt. In de club was er iemand die zei dat het zwarte ziekte was ( dat de koperdraad zwart wordt ) en dat dit de oorzaak zou zijn. Heb de draden eens een stukje ontmanteld maar de koperdraad is mooi koperkleurig. Daarom dacht ik dat het aan de pot meters zou liggen.

    Mag ik eventueel de potentiometers met contact cleaner inspuiten ?? misschien zit er stof in ?? want de zender is toch al zo'n 20 jaar oud.

    En mag ik u anders nog eens iets vragen , soms zie je in een modelvliegtuig dat de lange servo kabeltjes zijn rondgewikkeld gelijk een spoel.
    Heeft dit een speciale reden of is dit gewoon om de lengte mooi in te korten ??

    grt
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Kontaktspray is een paardenmiddel, dat de klacht kortstondig verhelpt. Aangezien het altijd een residu achterlaat zal op langere termijn de klacht in ernstiger vorm terugkomen. Wat wel helpt bij vervuiling van knuppelpotmeters is het heel snel heen en weer bewegen van de kruisknuppelfunctie gedurende een halve minuut. Op deze manier werk je vastgeplakt schraapsel los en veeg je het naar de zijkant. Ook aanslag, die ontstaat door langdurig niet-gebruiken, veeg je er mee weg.

    Zwarte-draad-oxidatie krijg je alleen bij accusnoeren. Als de apparatuur gedurende langere tijd niet wordt gebruikt is het altijd raadzaam de ontvangeraccu los te nemen van de aan-uit schakelaar. Bij niet-computerzenders ook altijd de accu losnemen als de zender langere tijd niet wordt gebruikt.

    Servosnoeren rond een potlood o.i.d. wikkelen, waarna het er uit gaat zien als het snoer, van een telefoon-hoorn, ziet er altijd netjes uit. Meer nut heeft het niet.
     
  7. duncker

    duncker Guest

    dank voor de info corrien
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Is dit de zelfde??

    [​IMG]

    Gr
     
  9. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Is het Nederlands geen schone taal met al zijn synoniemen :D
     
  10. duncker

    duncker Guest

    ja het is dezelfde zender , maar de beige uitvoering
     
  11. CitrofielNL

    CitrofielNL Guest

    Even dit draadje weer activeren: ik heb dezelfde zender, maar dan in 40 mhz. Altijd gebruikt voor schepen. Nu zou ik wel wat willen proberen met depron modellen (vliegen). kan ik voor deze zender nog aan compacter spul komen (ontvanger etc) dan orgineel? heb het al een tijdje niet meer gebruikt, ben er een beetje uit met al dat digitale spul van tegenwoordig :)

    gr Teun
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je kunt met deze zender in principe elk merk/type 40 MHz (ppm-)FM-ontvanger gebruiken. Als je bij Multiplex blijft zijn dat o.a. de Pico 3/4 en de Pico 5/6 ontvangers.
     
  13. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    of corona en dan wel de syntheser ontvangers. kosten twee tientjes en zijn in uitvoeringen van 4 6 of 8 kanalen te koop
     
  14. CitrofielNL

    CitrofielNL Guest

  15. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Zou zeker voor de Dual kiezen, heeft geen kristal nodig en zou betrouwbaarder zijn. Alleen het voordeel van het niet meer nodig hebben van kristallen is het prijsverschil al waard.
     
  16. CitrofielNL

    CitrofielNL Guest

    hoi huibert,

    dank voor je advies, wordt tijd dat het vakantiegeld binnenkomt, dan kan ik weer gaan prutsen zonder dat ik mijn huidige bouwsels moet demonteren. ben benieuwd!

    gr teun
     
  17. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Hoi voor een collega bezig met deze zender.

    Komt nieuw uit de (oude) doos. Zonder manual.


    batterij is niet duidelijk welke deze moet zijn.. 4-6-8 cellen?

    Mvg
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
  19. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De accu moet uit 6 cellen bestaan. Als het batterijhoudertje er nog in zit moet je daarvan de kabel + stekker gebruiken, de batterijhouder gooi je weg.
     

Deel Deze Pagina