Multiplex Fox RC [klaar! En gevlogen..]

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Sadkingbilly, 29 jul 2008.

  1. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Multiplex Fox RC [bijgewerkt verslag]

    Als opvolging van mijn aanschaf van wat foxjes en het binnenkomen van de spullen van united hobbies, vandaag een start gemaakt met het ombouwen van de Fox naar RC..

    Spullen:

    Fox, zonder ballast (stalen kogel) en leeggesneden > 28G
    tweemaal servo 5G (ja daaag, 6,3 dus he) > 12,6G
    micro 5100kV buitenlopertje > 5G incl mount
    2,5 x 2 prop > 0.5G
    Micro regelaartje > 7G (inclusief shrinkwrap)
    losgeschroefd oud ontvangertje > 12G
    2S1P 100mAh lipo > 7.5G

    Totaal gewicht dus (inclusief wat losse onderdeeltjes als stuurstangen) 77.5 gram!


    Plan van aanpak: het criterium was "zo licht mogelijk" dus eerst de fox in de lengte doormidden gesneden (tip: snij boven de vleugels niet teveel weg, dat verzwakt nogal) en volledig - tot en met de staart - uitgehold. Gewichtsbesparing: 5.6 gram. Nog een tip: plak hem niet meteen dicht maar eerst met plakband, zodat eventueel schuiven met spulletjes nog mogelijk is..
    [​IMG]

    Vervolgens het hoogteroer aan weerskanten afgesneden en met wat ringetjes ertussen terug geplaatst draaiend om een carbon staafje van 1.5mm. Hopelijk houdt dit omdat er maar aan één zijde een stuurstang aan komt. De tijd zal het leren. Richtingroer is standaard gelaten, hoogteroer + ailerons is voldoende.
    -edit- later aangepast omdat de enorme uitslagen nergens voor nodig waren. Vlak voor het carbon staafje doorgesneden en de voorkant van het stabilo weer terug op de originele plek gelijmd en zo het bewegend oppervlak vrijwel gehalveerd. Meer dan voldoende! De volgende keer maak ik het hoogteroer zelfs nog kleiner, een centimeter of vier van de achterkant is imho ruim voldoende. (kijk naar een foto van het hoogteroer van de easystar, zo dus!)
    [​IMG]

    Ailerons uitgesneden over vrijwel de gehele lengte van de vleugel )vlak gedeelte) en terug bevestigd met plakband. Ingekorte servo armpjes eraan als roederhoorntjes. Volgende keer kunnen de ailerons rustig een heel stuk kleiner (volgende Fox maak ik de ailerons de helft zo groot en zo ver mogelijk naar buiten), omdat de fox heel snel instabiel is om de lengteas zijn grote uitslagen heel onvoordelig.
    [​IMG]

    beide servo's precies verdeeld voor en achter het CG ingesneden in het midden van de vleugel en passend gemaakt (moest wat weggeslepen worden uit de body om voldoende grote uitslagen te krijgen), bowdenkabel naar hoogteroer en rechtstreekse aileron aansturing door 0.3mm verenstaal. Volgende keer gebruik ik toch 2.7 grams servo's en komen ze iets vóór het CoG omdat de Fox toch het liefst iets "kopzwaar" vliegt.

    motor getest op temperatuur (41 graden max bij 1.3A volgas, ga toch niet zo vliegen > lipo 12C) en bevestigd in overgebleven stukje EPP uit cockpit en bovenop gemonteerd in een pull configuratie, dus vrijwel een easystar maar dan met de motor net andersom. Natuurlijk konden we niet nalaten even te testen hoeveel vermogen dit mini motortje heeft - 110G thrust WOT, ruim voldoende dus. Zelfs op hoogpolige vloerbedekking trekt de motor op 2/3 gas het toestel vooruit. Op een glad oppervlak zelfs al met minder dan 1/3 gas. Gelukkig maar want die niet-echt-indrukwekkende lipootjes moeten natuurlijk wel een poosje mee... -edit- foutje, de prop was geen 3x2 maar een 2,5x2.. Nogal een verschil dus. Ik had nieuwe propjes besteld (3x3) en dat paste natuurlijk niet, raakte de fuselage. Propje flink ingekort en halfgas nu net zoveel thrust als eerder volgas. En dubbele Amps dus meer dan halfgas kan ook niet zonder de lipootjes te vermoorden.. maar klimt prima dus geen probleem. Vliegtijden zijn iets ingekort, gemiddeld een minuut of 8.
    [​IMG]

    Aansturing ailerons gemaakt met 0.3 mm verenstaal, afgesteld door twee stukjes verenstaal aan elkaar te maken met 1 mm shrinkwrap.

    Aansturing hoogteroer gemaakt door bowdenkabel van servo naar staart.
    [​IMG]

    Motorbevestiging vastgelijmd met medium secondenlijm en accellerator, hoeft er als het goed is niet meer af. -edit- Tip: gebruik dubbelzijdig 3M tape of POR, bij een stevige stuiter laat de secondenlijm weer los! -edit- dit lijkt te komen door de accellerator, tweede keer dit niet gebruikt en het heeft niet meer losgelaten.

    CG gecontroleerd, de lipo moet ongeveer midden onder het cocpitkapje.
    kapje zit nu nog met twee plakbandjes vast, komen nog twee kleine magneetjes onder. -edit- in het kapje twee mini magneetjes, in het toestel twee punaises gebruiken..
    [​IMG]

    Even gewogen. Totaalgewicht exclusief lipo: 70.0 gram!
    Lipo weegt 7.7 dus dat is een heel acceptabel totaalgewicht..
    [​IMG]

    Conclusie:
    Al met al dus langer dan een dag bouwen (bij de eerste, dit is echt een testje, volgende keer doe ik dingen zeker anders en in ieder geval een stuk sneller ;)

    Ok, ik kon dus niet wachten tot de wind afnam en ben (heel eigenwijs, ik weet het) toch even naar mijn oefenveldje gegaan. Lekker vlagerig daar maar achter de bosjes ging het wel. Halfgas opgegooid, dat is toch niet genoeg met deze wind. Nog een keer volgas proberen en... Ze vliegt!
    Niet erg lekker en ook niet erg snel maar dat is geen wonder met turbulentie (veldje ligt net achter een dijk) en windkracht 3.

    Beetje rondjes gevlogen maar de lipootjes waren nog niet geladen dus was het feest met vijf minuten afgelopen.

    Na opladen (een uur voor zo'n mini lipo, wat een ellende :p) nogmaals naar het veldje waar de wind ondertussen flink was aangewakkerd. Toch opgegooid en een paar rondjes kunnen vliegen voordat de wind mevrouw Fox te pakken kreeg en dusdanig hard op de grond "smakte" (want we hebben het tenslotte over nog geen 80 gram!) dat de lijm waarmee de motor vast zat het begaf.

    Zometeen even wat nieuwe secondenlijm eronder (of toch maar een stukje dubbelzijdig plakband?) en deze keer maar echt wachten tot de wind afneemt.
    -edit- nu gevolgen op meerdere locaties: op de veluwe met windkracht -1 (alles dwarrelde omhoog door de enorme thermiekbellen daar).. Niet echt geweldig. Lift als een gek en met minder dan halfgas prima vliegen. Nogmaals geprobeerd op oefenveldje met windstilte - wat een lol voor die paar tientjes! Halfgas vliegen (minder dan dat en stijgen zit er niet meer in) is goed voor 14 minuten rondjes vliegen en voorzichtige loopings.. Nu eerst beginnen aan de Graupner Mini Discus 2C (een met dezelfde motor en een als HLG) en dan nog maar eens wat Foxjes slachten :)

    Enige opmerking: Ik denk dat de Fox wel wat meer gewicht mag hebben. Bij het minste zuchtje ben je vrijwel de controle kwijt. Ik moet even 2x5gram lood kopen om te testen of het dan beter gaat.. Tenslotte zijn er genoeg van deze toestelletjes die met 110 gram gewicht nog goed vliegen! -edit- met een 20-eurocent muntje voorin gaat het inderdaad een stuk beter, gewicht mag dus rustig wat omhoog. Extra celletjes besteld want dat gewicht gebruik ik natuurlijk liever voor extra vermogen.. Even de lipootjes omsolderen van 2S naar 3S.

    -edit- 3S kan het motortje niet aan, geen goed idee dus. Ik heb in plaats daarvan 240mAh lipo's besteld en als 2S gesoldeerd. Deze trekken het gevraagde vermogen prima en leveren gelijk wat extra gewicht. Vlieggewicht is nu 81 gram en een beetje de max van dit motortje. Wie weet binnenkort een nieuw Foxje met een motor in de neus. Heb al een 10-grams motortje liggen van UH :D

    Alwin
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2009
  2. Manuel

    Manuel Guest

    Deze week/volgende week ga ik ook een fox slachten :)
    Ik wilde hem veel lichter dan 70 gram gaan maken maar na dit topic..
     
  3. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb gisteravond samen met een maatje nog eens met de Fox gevlogen en wat gespeeld met de CoG. Door uiteindelijk de LiPo twee centimeter naar voren te plaatsen vloog ze prima (minder dan halfgas nog licht stijgen) en minder zenuwachtig. Ik had de voorvleugel ook los erin zitten waardoor na een kleine crash (harde landing ;)) deze iets scheef zat. Op zich niet erg maar daar krijg je wél ongelijke aileron uitslagen van..

    Als het goed is krijg ik deze week mijn bestelling van unitedhobbies binnen met daarin wat 3x3 propjes, zodra ik die geprobeerd heb laat ik nog wel even van me horen, ik denk dat ik daarmee iets meer thrust heb (en dus een wat zwaardere lipo kan gebruiken zonder deze teveel te belasten)

    Blijft toch leuk, kwartgas rondjes vliegen op een veldje van 15x20 meter..
     
  4. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    *schopje*

    wat wijzigingen aangebracht in het bouwverslag, al doende leert men zeg maar...
     
  5. bartt

    bartt

    Lid geworden:
    13 apr 2006
    Berichten:
    63
    Locatie:
    leuven-haasrode
    mooi!, dat is origineel gewoon een werpmodelletje ofzo?
    Hoeveel hebben al die "spullen" gekost? mss maak ik er ook wel eens 1tje, en united hobbies? moet ge daar geen 10 euro douane kosten + verzendkosten nog bij betalen?
     
  6. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    je kunt prima spullen bij UH halen, of je douane moet betalen hangt er van af of ze het openmaken of niet, je kunt mazzel hebben en dan gaat het gewoon door. Verzendkosten natuurlijk wel ik dacht dat het tot 500gram iets van $10 is.

    Ik ben er nu ook eentje aan het bouwen met 2x 5 gram servotjes, 7grams 12A regelaartje 16grams motortje en een micro ontvangertje. Als batterij neem ik een 2s 300MaH.
     
  7. bartt

    bartt

    Lid geworden:
    13 apr 2006
    Berichten:
    63
    Locatie:
    leuven-haasrode
    hm, kheb al 2 keer iets in amerika besteld en al 2 keer stomme douane kosten ,kzal bij rctechnic's men spullen kopen waarsch, iemand mss al ervaring bij?
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2008
  8. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb al mijn spul bij rctechnics besteld dit keer. 16 grams himodel motortje, 5 grams servo'tjes, 12A regelaartje, propje, en 300mah lipo. Die van mij is nu af en heeft gevlogen, vliegt heel erg leuk en gaat ook best hard.
    Mijn vliegklaar gewicht is 110 gram.

    Ik ben de laatste tijd veel bezig met ledjes in mijn vliegtuigen te bouwen dus ook in de fox. 2 witte leds op 2 knoopcellen met schakelaar er tussen. Het geheel weegt 4 gram toch leuk en dat gewicht kan die makkelijk hebben.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. bartt

    bartt

    Lid geworden:
    13 apr 2006
    Berichten:
    63
    Locatie:
    leuven-haasrode
    ziet er mooi uit ( behalve die servo er vanboven op :p ), wat voor schroef staat er op en vlieg je op 2 of op 3 cellen?
     
  10. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja die servo ....ik heb t inmiddels al veranderd, hij is verder naar binnen komen te zitten en de pushrod's zijn van carbon gemaakt. Ik vlieg op 2 cellen met dit motortje : RCtechnics Internet Store .
    Eerst had ik een gws EP6030 er op, deze bleek niet goed omdat het motortje warm werd. Het is nu veranderd in een günter 125x110 Dit blijkt een super prop zeer stil en veel meer trekkracht en snelheid dan daarvoor.
     
  11. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Wow, kom net toevallig een link naar mijn draadje tegen in een ander topic. Toch leuk om even terug te lezen dit :)

    En ja, de Fox vliegt nog steeds! Ondertussen met een 2.4G ontvangertje en nieuwe lipo's (de oude waren van de eerste levering en zwollen allemaal op, de nieuwe gaan al twee jaar mee) maar verder onveranderd.
     
  12. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Verdorie, ik had gehoopt in dit draadje terug te vinden wat voor motortje ik in de neus gebruikt had (deze wil ik graag op een Robbe Airy gebruiken en dan de Fox voorzien van wat sterkers) maar helaas..

    De Fox vliegt overigens nog steeds, zij het dan met een andere motor, zwaardere lipo en andere aansturing van hoogteroer. Met een klapprop en een beetje thermiek wil er zelfs wat zonder motor gevlogen worden (daarom heb ik de Airy ook besteld, zelfde gewicht maar 30cm meer span, hopelijk dus leuk mee te thermieken) dus nog steeds heel veel lol voor dat tientje.
     

Deel Deze Pagina